AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Jeg og mannen har en diskusjon, tenker det hadde vært intr å få flere synspunkter datteren vår er forøvrig 2 år, så det er ikke aktuelt på lenge 😛 når kan et barn være hjemme alene på natta? si at foreldrene er hjemme til barnet legger seg (kl 20-21?), for så å gå ut komme hjem igjen kl feks 02.00. Mannen sier han aldri kunne gjort det, i så fall ikke før ungen er voksen (18) og ikke bor hjemme. Jeg tenker... ungdomsskolealder? Det kommer kanskje an på hvor i landet man er fra og hvordan ungen er? Mamma og pappa gikk ut etter jeg hadde lagt meg når jeg var 15 år, jeg var aldri redd eller syntes det var dumt. De var ute noen timer. Jeg hadde vel og merke eldre søsken Anonymkode: e09c3...794
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Kommer litt an på hvordan man bor,og evt søsken osv. Selv har jeg en storesøster så jeg var sikkert rundt 9 første gang,men hun var jo 12. Enebarn så er vel 12-13 en grei alder. Kommer jo selvfølgelig veldig an på barnet også! Men 18 år syntes jeg var litt drøyt 😂 Anonymkode: 15da1...93d 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Det kommer helt an på barnet, og om det har en venn på overnatting eller ikke. Selvstendige barn klarer dette fra ungdomsskolealder. Anonymkode: 369b6...3c2 2
Sitronterte Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 Det kommer jo an på barnet. Jeg skal for første gang la min sønn være hjemme alene hele natten neste uke. Faren vil stikke innom og sjekke, men jeg føler det er bra for gutten å få føle det ansvaret. Og jeg stoler på han. Han er 15 til høsten. Grunnen til at det ikke har skjedd før, er egentlig fordi jeg ikke er noe borte om natten. Har vært det få ganger når han har vært hos faren. Nå er han gammel nok og har et ønske å være litt alene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 Hvis det kun er snakk om fra barnet har lagt seg og til 02 som ts skriver, tenker jeg at mine barn på 9 og 6 kunne gjøre det om ikke så lenge. De rekker jo så vidt å sove noen få timer før man er tilbake. Jeg regner da i såfall med at man har klare regler på "alt" som kan skje med tanke på brann osv. Er det snakk om fra før de legger seg og til de må stå opp alene tenker jeg kanskje slutten av barneskolen? Kommer jo selfølgelig an på barna, men er de vant til å være litt alene hjemme tenker jeg at det ikke skulle være noe problem. Anonymkode: 63e0c...a83
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 18år faktisk... jeg bodde på hybel i en annen kommune pga vgs når jeg var 16år... men barnet deres er liten, han føler det sikkert annerledes senere. Avhengig av barnet, så ville jeg sagt 13-14år. Anonymkode: 1c7b0...09d 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 Det er veldig avhengig av barnet. Da jeg var 12 år var jeg alene noen dager med søsknene mine (som var 17 og 19), og tenkte ikke at det var noe problem. Hvis jeg derimot hadde vært alene hadde jeg overhode ikke likt det. Jeg har alltid slitt med angst og vært mørkeredd, så jeg ville faktisk syns det var ukomfortabelt helt frem til jeg var 14-15 tenker jeg. Det at foreldrene kommer fulle hjem midt på natta er faktisk verre enn å være alene hele natta, etter min mening Anonymkode: c31fe...25c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 Min datter er 13 år og hadde klart seg helt fint. Eneste er at hun har ikke lyst til å vøre hjemme alene på kveld og natt og da slipper hun det. Så her hadde det ikke er aktuelt før hun selv hadde vært klar for det. Selv var jeg alene i dagevis fra jeg var 14 år og alt gikk fint. Men jeg og datteren min er veldig forskjellige på akkurat det området. Så dere må se an barnet når den tiden kommer. Har ville det nok løst seg med en venninne på besøk. Anonymkode: 575b2...d32
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 Kan gjøre det med 13-åringen min, men foretrekker at hun har en venninne her slik at de er to. Nå legger de seg ikke så tidlig i den alderen uansett da, de sitter gjerne oppe til 01 om de er hjemme alene slik Anonymkode: 6fa3d...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #10 Skrevet 14. mai 2018 Rundt 14, tenker jeg. Fra jeg var 15 satt jeg barnevakt for andres barn nattestid og kom hjem kl 03 selv. Anonymkode: 91599...369 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 12-13 år så lenge barnet ikke er husredd Anonymkode: 71977...b40 1
Metzili Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 Jeg var alene hjemme i flere dager da jeg var 13 år..
Millimani Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 On 5/13/2018 at 7:26 PM, AnonymBruker said: Hvis det kun er snakk om fra barnet har lagt seg og til 02 som ts skriver, tenker jeg at mine barn på 9 og 6 kunne gjøre det om ikke så lenge. De rekker jo så vidt å sove noen få timer før man er tilbake. Jeg regner da i såfall med at man har klare regler på "alt" som kan skje med tanke på brann osv. Er det snakk om fra før de legger seg og til de må stå opp alene tenker jeg kanskje slutten av barneskolen? Kommer jo selfølgelig an på barna, men er de vant til å være litt alene hjemme tenker jeg at det ikke skulle være noe problem. Anonymkode: 63e0c...a83 Gjennom mange år satt jeg ofte barnevakt for to barn som var 11 og nesten 10 år da jeg slutta å passe dem på kveldstid. Hvis jeg passet dem i helgene var klokka ofte mellom 01 og 02 da foreldrene kom hjem. Den siste tiden jeg passet dem så la de seg rundt 22-22:30, men jeg var der til foreldrene kom hjem. Det var alltid en selvfølge, men jeg slutta å passe dem da de var 11 og nesten 10 år, så da klarte de seg selv.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #14 Skrevet 14. mai 2018 Det er veldig avhengig av barnet. Og du stiller egentlig to spørsmål, for å være alene hjemme over natta er sjelden noen problemstilling før man faktisk reiser bort (det kan jo tenkes at mor og far går ut og er borte absolutt hele natta selv om de er på samme sted, men i praksis er vel dette sjelden?). Og å reise bort, en helg for eksempel, er noe veldig annet enn å gå ut på kino og spise middag etterpå og komme hjem litt sent. Til det siste tenker jeg at en ansvarlig, ikke husredd 12-13-åring klarer seg fint alene i noen kveldstimer. Å reise vekk er en helt annen dans... her lot jeg for første gang datteren på 15 og lillebror på 14 være hjemme i huset mens vi var noen dager på hytta i fjor. Fornuftig og ansvarlig jente som ikke drikker, og det var en trygghet i at de var to, bestemor bodde en liten busstur unna- men jeg hadde hjertet i halsen likevel. Vi kom hjem til et hus som fremdeles sto, og to ungdommer som lurte på hva i all verden vi hadde bekymret oss for Men bekymringen er jo ikke tatt ut av løse luften, det er med ujevne mellomrom politibiler i nabolaget som rykker ut til hjemme alene-fester som tar fullstendig av. For eksempel. Så det gjelder å se an ungdommen og omstendighetene, og ellers la det stå til og håpe det beste Anonymkode: abb27...932
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå