AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Hjelp! Jeg og samboer har nettopp hatt besøk av hans mor og bror, de har bodd hos oss i 5 dager. I dag sier hun at de tar seg en tur til i sommer, ca juli. Da sammen med en venninne av moren, som har en sønn på samme alder som min samboers bror. Planen er at venninnen og hennes sønn skal bo på campingplass rett ved her, mens de skal bo hos oss. Hun mener de skal være her en ukes tid. Jeg er gravid, med et risikosvangerskap og termin i slutten av juli. Jeg har fått reiseforbud, så vi blir hjemme hele sommeren. Svigermor tar mye plass, noe som til vanlig er helt greit, men nå kjenner jeg at jeg er sliten etter disse dagene. Svigerbror har en del utfordringer mtp sykdom og diagnose, noe jeg har stor forståelse for, men som nå er litt slitsomt å forholde seg til over mange dager. Jeg har ingen problemer med å si fra til henne, men i denne situasjonen ble jeg litt tatt på senga, og usikker på hvordan jeg best formidler at det ikke passer med ukeslangt besøk i sommer. Samboer var ikke hjemme akkurat da hun nevnte dette, og jeg skal ta det opp med ham når han er tilbake. Hvordan sier jeg fra på en ok måte? Hun er allerede fornærmet over at vi ikke ønsker besøk med en gang baby er kommet - noe min familie også har fått beskjed om. Anonymkode: 695f7...9ee
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Her ringer mannen til sin mor og sier det ikke er aktuelt med overnattingsbesøk i juli Anonymkode: ca6ad...76a 14
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Her ringer mannen til sin mor og sier det ikke er aktuelt med overnattingsbesøk i juli Anonymkode: ca6ad...76a Er nok sånn vi løser det. Var det vi gjorde angående besøk etter fødsel, og da ble hun lynfornærmet, og er det fremdeles. Tenkte kanskje vi kunne si det på en annen måte, og forhåpentligvis unngå mer sure miner, men det kan hende det ikke er mulig 🙄 Anonymkode: 695f7...9ee
Atea Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Her ringer mannen til sin mor og sier det ikke er aktuelt med overnattingsbesøk i juli Anonymkode: ca6ad...76a Enig. Pluss at han sier at det gjelder begge sider av familien. De får vente, mor og barn kommer først. Barseltiden kan være tøff. Jeg fikk besøk, men bare korte besøk. Overnatting hadde jeg ikke maktet tanken på. Det var også greit at alle fra for eksempel svigerfamilien kom samlet, altså de nærmeste. Da slapp jeg få besøk i korte "drypp", samtidig kunne de snakke sammen og barnet var den som var i fokus. De var fornøyde når de fikk tatt bilder og holde babyen. Selv om jeg satte grenser synes jeg det ble mye besøk, bf tok ikke hensyn til at jeg ikke ville ha besøk på barsel av hans kamerater, men det gikk da greit likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 12 minutter siden, Atea said: Enig. Pluss at han sier at det gjelder begge sider av familien. De får vente, mor og barn kommer først. Barseltiden kan være tøff. Jeg fikk besøk, men bare korte besøk. Overnatting hadde jeg ikke maktet tanken på. Det var også greit at alle fra for eksempel svigerfamilien kom samlet, altså de nærmeste. Da slapp jeg få besøk i korte "drypp", samtidig kunne de snakke sammen og barnet var den som var i fokus. De var fornøyde når de fikk tatt bilder og holde babyen. Selv om jeg satte grenser synes jeg det ble mye besøk, bf tok ikke hensyn til at jeg ikke ville ha besøk på barsel av hans kamerater, men det gikk da greit likevel. Besøk etter fødsel har vi allerede gitt beskjed om. Problemet nå er at hun "informerer" at de kommer på besøk en uke i juli, FØR fødsel, og det mener hun bør være helt greit. Det ender nok med at vi sier rett ut at det ikke er aktuelt, men hadde håpet noen hadde forslag til hvordan vi kunne si det på en slik måte at det er umulig å bli fornærmet 😂 Kjenner at jeg ikke orker å forholde meg til flere sure miner nå. Anonymkode: 695f7...9ee 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 Ja, mannen din må ringe og informere på en hyggelig måte. Du er høygravid på tidspunktet og situasjonen din er spesiell - du trenger å hente energi og ikke være vertskap for noen. For alt du vet kan du være dausliten og bare ønske å ligge på sofaen de siste ukene før termin i juli, selv hadde jeg kraftig bekkenløsning i kombinasjon med begynnende depresjon (grunnet mye trøbbel og søvnmangel i svangerskapet) og det var ikke aktuelt å ha sosiale forpliktelser den siste tida før fødsel. Jeg synes jo generelt at man bør være litt romslig overfor partnerens familie, selv om det aldri er bare enkelt å ha svigers på besøk. Men det er også viktig å sette grenser for seg selv. Om hun blir sur, så får det bare være. Gi beskjed om at det er hyggelig at hun vil besøke dere, men dere må nesten avtale nærmere når ungen er født og dere ser hvordan ståa og energien er. Det burde være en selvfølge for alle fødende kvinner å få sette slike grenser for seg selv, det er en tøff jobb å sette barn til verden Anonymkode: fac76...b63 1
Atea Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Besøk etter fødsel har vi allerede gitt beskjed om. Problemet nå er at hun "informerer" at de kommer på besøk en uke i juli, FØR fødsel, og det mener hun bør være helt greit. Det ender nok med at vi sier rett ut at det ikke er aktuelt, men hadde håpet noen hadde forslag til hvordan vi kunne si det på en slik måte at det er umulig å bli fornærmet 😂 Kjenner at jeg ikke orker å forholde meg til flere sure miner nå. Anonymkode: 695f7...9ee Bare si at dere ikke vil det - de kan komme senere, etterpå. Fødselen kan komme litt før termin. Men dette er en tid dere skal ha sammen, en tid for litt ro. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 Jeg ville sagt at fødsel kan starte 1-2 uler før tida, og derfor ønsker ikke du overnattingsbesøk i den tida! Hvis hun absolutt vil være der, synes jeg hun kan leie seg noe. Anonymkode: 65dd8...023
Gjest Ingrid78 Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her ringer mannen til sin mor og sier det ikke er aktuelt med overnattingsbesøk i juli Anonymkode: ca6ad...76a Signerer denne jeg. Jeg forstår at hun vil ta turen, men her er det faktisk hensyn til deg og din helse som er viktigst. For alt dere vet, så kan du ha født allerede når de kommer. Eller det kan skje mens de er der. Hadde aldri godtatt besøk sånn, så tett opp til termin.Så her får mannen din steppe opp og ta kampen
Mollie Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 Jeg tror den beste måten å si det på er å være helt ærlig. Han sier det som det er; at den tiden hun planlegger å komme er rett før termin, og på den tiden trenger du ro og hvile. At denne gangen må dere sette din og babyens ve og vel først. Så er hun hjertelig velkommen på besøk senere. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå