Gå til innhold

Laparoskopi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvor lenge en skal ta det med ro etter laparoskopi ?? Er snart en uke siden, fortsatt litt ubehag med bedre. Men jeg blir så fort sliten, og utrolig slakk ! Er det normalt ? Fikk ikke beskjed om noe....

Anonymkode: 8cae3...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg var tilbake på jobb etter 6 dager, men da var det fremdeles vondt og ubehagelig.  Fikk beskjed om å ikke løfte tungt på noen uker. 

Anonymkode: 52556...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo helt an på hvorfor du måtte ha en laparoskopi, og hva de gjorde underveis. 

Anonymkode: a412e...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor lenge en skal ta det med ro etter laparoskopi ?? Er snart en uke siden, fortsatt litt ubehag med bedre. Men jeg blir så fort sliten, og utrolig slakk ! Er det normalt ? Fikk ikke beskjed om noe....

Ikke nødvendigvis laparaskopien som gjør at du bør ta det med ro, men det du har fått utført under inngrepet. To laparaskopier er skjelden like, verken i inngrep eller i rekonvalesenstiden etetrpå. Du måd erfor lytte til kroppen, hvile når kroppen ber om hvile og tilpasse deg dagsformen din. 

Løfte tungt skal du ikke gjøre de første 6 ukene. Det blir som etter en fødsel. 

Anonymkode: 0e6ed...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er normalt. Jeg var tilbake på jobb etter en uke, men følte meg redusert. Ble mye bedre etter to uker, og nå 4 uker etter er jeg normal igjen. Kroppen har mye å fikse, og å føle seg sliten og trøtt er symptomer som varer lengst ifølge informasjonen jeg fikk :)

Anonymkode: b4b65...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis laparaskopien som gjør at du bør ta det med ro, men det du har fått utført under inngrepet. To laparaskopier er skjelden like, verken i inngrep eller i rekonvalesenstiden etetrpå. Du måd erfor lytte til kroppen, hvile når kroppen ber om hvile og tilpasse deg dagsformen din. 

Løfte tungt skal du ikke gjøre de første 6 ukene. Det blir som etter en fødsel. 

Uff da! Jeg har løftet litt tungt, klarer ikke å vente med å få hjelp av andre. Skal klare meg selv. Men hvofor skal en ikke løfte tungt ? Hva skjer ? 

Jeg har har fjernet en cyste og brent vekk endometriose 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært igjennom to lap og det var enorme forskjeller på hvordan jeg følte meg etterpå. Etter den første så var jeg i kjempefin form, var oppe å gikk etter en times tid. Hadde lite vondt, tok Voltaren i et par dager. Var litt ømt å reise seg opp og sette seg ned. Følte meg ikke sliten heller.

Men etter lap nr 2. Jeg hadde så mye smerter, måtte ligge på sykehuset i et par dager pga smertene. Jeg følte meg også så slapp og dårlig. Det tok meg nesten 3 uker før jeg følte meg i relativ grei form. 

I følge kirurgene så var begge operasjonene normale. 

Anonymkode: b374c...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff da! Jeg har løftet litt tungt, klarer ikke å vente med å få hjelp av andre. Skal klare meg selv. Men hvofor skal en ikke løfte tungt ? Hva skjer ? 

Du kan få blødninger i bukhulen og skade muskulatur. Du skal heller ikke drive med husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få blødninger i bukhulen og skade muskulatur. Du skal heller ikke drive med husarbeid.

Det er etter generelt laporatomi, som er åpen operasjon, ikke en laparoskopi. Eller er risikooperasjon. Jeg har hatt begge deler. Hvis TS hadde slik risiko, så hadde hun blitt informert om det av kirurgen, og hadde ikke trengt å lære det av KG. Alle som har risiko operasjoner blir informert. 

Anonymkode: 8b58e...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Uff da! Jeg har løftet litt tungt, klarer ikke å vente med å få hjelp av andre. Skal klare meg selv. Men hvofor skal en ikke løfte tungt ? Hva skjer

Du kan få brokk, altså at tarmen "tyter ut" mellom de oppskjærte muskelfibrene, da er det bedre å spørre om hjelp.

Anonymkode: 03a36...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i å være forsiktig, men man må se det an. Jeg klarte å støvsuge rolig etter to uker, men var sliten etterpå. Når man bor alene kan man ikke be noen lage mat for en heller, men å ommøblere eller ta full nedvask av huset er ikke lurt før man kjenner seg bedre.

Ingen regel på når man f.eks kan starte å trene igjen, det er "etter hva man føler for". Jeg hadde en rolig økt etter tre uker, først da kjente jeg litt på overskudd. 

Jeg ble operert på Ullevål forresten, og spurte om det var noen regler for dette med aktivitet. Jeg fjernet også cyste på eggstokk og endometriose. Men ts, det sikreste svaret får du om du ringer til sykehuset :)

Anonymkode: b4b65...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke blitt advart mot brokk, fordi du har ikke hatt en risiko-operasjon. Når du har en åpen operasjon, type 10-15cm arr, da får du beskjed av sykehuset at du må være forsiktig med tunge løft og aktivitet nettopp pga. arrbrokk og risiko for gjenoperasjon. 6-8 uker rekonvalesenstid er vanlig for folk med åpen operasjon. Ved kikkehull forholder man seg til sykemeldingen, deretter kan man gjenoppta normal aktivitet hvis det føler bra. De fleste som har kikkehullsoperasjoner av denne typen, er en dags-operasjon, de sender ikke folk rett hjem, uten info, som er ansett som risikopasienter.  

Anonymkode: 8b58e...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...