Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 600 000, som er sparepenger, siden jeg er ufør på minste sats, trenger jeg ca 50 000 i året, av de 600 000. Så bør de bare stå på en sparekonto, eller burde jeg plassere de ett annet sted? 

Anonymkode: edfd2...f40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er best, men jeg plasserte penger i fastrenteinnskudd nå nylig. Det er bankkonto med litt høyere rente enn andre sparekonti og så er penga låst enten ett eller to år. 

Anonymkode: 0b952...88a

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 600 000, som er sparepenger, siden jeg er ufør på minste sats, trenger jeg ca 50 000 i året, av de 600 000. Så bør de bare stå på en sparekonto, eller burde jeg plassere de ett annet sted? 

Fond blir muligens en  for usikker sparemåte for deg, ettersom du har så kort sparehorisont? Om jeg forstår rett, skal du bruke kr 50  000,- hvert år av disse 600 000,- og vil derfor være tom for sparepenger om 12 år?

Anonymkode: ad465...8af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du burde vel heller se på økonomien din siden den overhodet ikke går opp og sparepenger vil ta slutt. Hva med å legge om på livet så du klarer deg på uføresatsen og heller prøve investere pengene i noe som gagner deg? Bolig f.eks? Sparepengene er jo den eneste sikkerheten du har. Veldig dumt å bruke dem på løpende utgifter.

Anonymkode: 1da33...c6d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som er best, men jeg plasserte penger i fastrenteinnskudd nå nylig. Det er bankkonto med litt høyere rente enn andre sparekonti og så er penga låst enten ett eller to år. 

Anonymkode: 0b952...88a

Hvor høy rente får du der?

Anonymkode: 8e72b...06e

Skrevet (endret)

Trenger du pengene, som du gjør, sett dem i banken. 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde vel heller se på økonomien din siden den overhodet ikke går opp og sparepenger vil ta slutt. Hva med å legge om på livet så du klarer deg på uføresatsen og heller prøve investere pengene i noe som gagner deg? Bolig f.eks? Sparepengene er jo den eneste sikkerheten du har. Veldig dumt å bruke dem på løpende utgifter.

TS vil kunne ta ut 50000 i 12år, det er kanskje lenge nok av forskjellige grunner. (Kanskje kommer arv, kanskje dør man etc etc.)

Slutt å kom med svar på spm som ikke stilles, svar heller på spm til TS!

Endret av Missfitness
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier leilighet. Ja, pengene tar slutt en dag, nå er jeg 45 år, og er ikke sikkert jeg trenger så mye som 50 000, kanskje jeg bare trenger halvparten. Men min helse blir mye bedre av å reise bort på vinteren. Så ønsker å få til dette, så lenge jeg har økonomi til det, og helse til det. For hvem vet om 10 år, kan jeg være så syk at det ikke er mulig lenger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

HVIS du finner ut at du ikke trenger å bruke alle de 600 000 kr i løpet av 12 år, ville jeg satt noen av pengene i indeksfond for langsiktig (15-20  år eller mer) sparing. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier leilighet. Ja, pengene tar slutt en dag, nå er jeg 45 år, og er ikke sikkert jeg trenger så mye som 50 000, kanskje jeg bare trenger halvparten. Men min helse blir mye bedre av å reise bort på vinteren. Så ønsker å få til dette, så lenge jeg har økonomi til det, og helse til det. For hvem vet om 10 år, kan jeg være så syk at det ikke er mulig lenger.

Har du undersøkt muligheten til å få dekket helsereise?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du  medlem i en organisasjon i forbindelse med din sykdom? Slike har ofte rimelige helsereiser. Feks LHL.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man  kan også søe til forskjellige legater for støtte til helsereise. Her kan man også stille spørsmål https://www.lhl.no/radgivning/spor-eksperten/sporsmal/2017/september/stotte-til-helsereise/

Info om behandlingsreiser https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/rettigheter/soknadsfrist-for-behandlingsreiser/

"Det finnes en ordning med offentlig behandlingsreise til utlandet. Du finner informasjon om denne ordningen her: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/direktorens-stab/stab-fag-pasientsikkerhet-og-samhandling/avdeling-for-samhandling/behandlingsreiser"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man  kan også søke til forskjellige legater for støtte til helsereise. Her kan man også stille spørsmål https://www.lhl.no/radgivning/spor-eksperten/sporsmal/2017/september/stotte-til-helsereise/

Info om behandlingsreiser https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/rettigheter/soknadsfrist-for-behandlingsreiser/

"Det finnes en ordning med offentlig behandlingsreise til utlandet. Du finner informasjon om denne ordningen her: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/direktorens-stab/stab-fag-pasientsikkerhet-og-samhandling/avdeling-for-samhandling/behandlingsreiser"

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Nå reiser jeg ned 4-5 mnd på vinteren, så er ingen som dekker det. Men takk for alle tipsene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fond eller aksjer

Anonymkode: bfa2a...90e

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fond eller aksjer

For risikabelt info med at TS må ta ut pengene til bestemte tider

Anonymkode: b8ed6...df6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For risikabelt info med at TS må ta ut pengene til bestemte tider

Anonymkode: b8ed6...df6

Å herregud så dramatisk. Ja, oi, om Ts tar ut pengene 2 mnd tidlig på en topp. Du har ikke tjent noe særlig med penger på aksjer og fond, har du vel?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ha plassert en del av pengene i indeksfond i ASK i hvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...