AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 Jeg hyret et flyttebyrå (AS) gjennom Mittanbud. Fikk beskjed om at betaling skal skje «kontant». Betyr det kun cash, som i kontanter man tar på? Ikke noe annet som gjelder, f.eks. Vipps? Anonymkode: a5181...99f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #2 Skrevet 13. mai 2018 Ja, kontant rett i hånda. Anonymkode: 927f0...6f6 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #3 Skrevet 13. mai 2018 Spør dem, ikke oss. Men jeg ville vært skeptisk til et firma som forlanger kontant betaling av så store summer som flytting som regel innebærer. Anonymkode: 4d8ef...af3 34
SardintrollReturns Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 (endret) Tror kanskje de mener at de skal ha oppgjør med en gang, ikke nødvendigvis kontanter i hånda (høres litt suspekt ut med et flyttebyrå som kun tar kontanter), men hør med dem for sikkerhets skyld. Endret 13. mai 2018 av SardintrollReturns 5
solmåneogstjerner Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 (endret) Vær obs på at dette med 99% sannsynlighet er svart arbeid. Altså at de ikke betaler moms, skatt og arbeidsgiveravgift. De ansatte får gjerne heller ikke grei nok lønn, feriepenger, forsikringer og mulighet til å bli sykemeldt. Velg heller et mer seriøst firma. Endret 13. mai 2018 av solmåneogstjerner 29
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hyret et flyttebyrå (AS) gjennom Mittanbud. Fikk beskjed om at betaling skal skje «kontant». Betyr det kun cash, som i kontanter man tar på? Ikke noe annet som gjelder, f.eks. Vipps? Anonymkode: a5181...99f Den typen flyttefolk hadde jeg aldri overlatt flyttelasset mitt til. Kontant i hånda betyr også svart arbeid, unndragelse av skatter, moms og støtte til kriminell virksomhet. Du kan enda til være heldig om du ser flyttelasset ditt igjen i sin helhet. Forsikring du måtte ha dekker ikke svart arbeid. Så her bør alle varsellampene lyse og blinke. Anonymkode: 0ef54...5c7 20
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 Kontant KAN bety "ikke kreditt", altså at du kan betale på flere måter, men IKKE kredittkort. "KontantER" har blitt en vanlig tolkning, men det må altså ikke bety dette. Men hva flyttebyrået mener, det er det bare flyttebyrået som vet. Spør. Anonymkode: 7811b...145 6
petterm Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 Ville tro det er svart arbeid.. https://www.aftenposten.no/norge/i/o93m/Risikoen-ved-kjop-av-svart-arbeid-er-mye-storre-enn-mange-tror 2
Pal Fungi Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 17 minutter siden, SardintrollReturns skrev: Tror kanskje de mener at de skal ha oppgjør med en gang, ikke nødvendigvis kontanter i hånda (høres litt suspekt ut med et flyttebyrå som kun tar kontanter), men hør med dem for sikkerhets skyld. Tenkte det samme selv. Da jeg flyttet sist så skulle de ha betaling før de dro, men de hadde med seg kortterminal. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 2 minutter siden, Siv85 skrev: Tenkte det samme selv. Da jeg flyttet sist så skulle de ha betaling før de dro, men de hadde med seg kortterminal. Det vil jeg også tro at det betyr. At de skal ha betaling der og da på en eller annen måte, at de ikke sender ut faktura. Anonymkode: 14820...f80
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 Tror det beste her er å spørre dem nærmere hvordan de vil ha betalingen. Om de faktisk mener at de ønsker kontant betaling så hadde jeg funnet meg et annet selskap og samtidig rapportert inn praksisen. Det er ikke noe galt i seg selv med kontant betaling, men når det ikke er småbeløp er det ofte et tegn på svart arbeid. Anonymkode: 02a6d...5c7 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror det beste her er å spørre dem nærmere hvordan de vil ha betalingen. Om de faktisk mener at de ønsker kontant betaling så hadde jeg funnet meg et annet selskap og samtidig rapportert inn praksisen. Det er ikke noe galt i seg selv med kontant betaling, men når det ikke er småbeløp er det ofte et tegn på svart arbeid. Anonymkode: 02a6d...5c7 Tror heller ts skal putte svaret deres inn i glemmeboken, og finne seg et seriøst flyttebyrå. Flyttebransjen er verre enn rengjøringsbransjen når det gjelder svart arbeid. Og å legge ut den typen jobber på mitt anbud er å be om trøbbel. Anonymkode: 0ef54...5c7 2
SardintrollReturns Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 12 minutter siden, Siv85 skrev: Tenkte det samme selv. Da jeg flyttet sist så skulle de ha betaling før de dro, men de hadde med seg kortterminal. Det er nok mest sannynlig at det er slik, ja.
Kjetil E Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 Er det ikke forbudt og å kreve at kunder skal betale cash. Alle næringsdrivende skal kunne tilby elektronisk betaling være seg med kort/vipps/sjekk/faktura. Ikke nødvendigvis alle men minst en.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker said: Tror heller ts skal putte svaret deres inn i glemmeboken, og finne seg et seriøst flyttebyrå. Flyttebransjen er verre enn rengjøringsbransjen når det gjelder svart arbeid. Og å legge ut den typen jobber på mitt anbud er å be om trøbbel. Anonymkode: 0ef54...5c7 Når TS allerede har funnet dette byrået og gjerne har en flytting hun må ha hjelp til så kan det jo være enklere for TS å først undersøke om det virkelig er slik at de vil ha betaling i faktiske kontantet før hun eventuelt tar seg bryet med å finne et nytt flyttebyrå. Anonymkode: 02a6d...5c7 3
Dr. A. Kula Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 Som andre sier, dersom de faktisk mener kontanter, er sannsynligheten stor for at det er snakk om svart arbeid. Da er det bare å holde seg langt unna. Du kan faktisk bli straffet selv for dette om du betaler kontant på en viss størrelse. Du har et ansvar som forbruker å unngå svart betaling. Dog er det mer sannsynlig at det er snakk om oppgjør der og da. Selv det høres suspekt ut, da det er normalt å betale etter at tjenesten er utført. Litt kjipt å betale før flyttelasset er kjørt avgårde, for å så få lasset levert for sent, på feil tid og med skader. Det er jo nettopp for å kunne stå litt sterkt (ved å kunne holde tilbake betaling) at man betaler når varen/tjenesten er levert i henhold til avtale. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 Jeg ville absolutt spurt firmaet om de hadde forsikring, og om hva de mente med kontant betaling. Det er mye svart arbeid i flyttebransjen. Spesielt blant små, ikke registrerte "firmaer". Har du sjekket om de er registert i Brønnøysundregisteret som firma? Anonymkode: e5f16...410 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Kontant er kontant, cash, altså ikke digitalt som vipps eller nettbank eller faktura. Anonymkode: 98d1d...fe0 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 41 minutter siden, AnonymBruker said: Kontant er kontant, cash, altså ikke digitalt som vipps eller nettbank eller faktura. Anonymkode: 98d1d...fe0 Det kan bety det, men det kan også bety at de ikke gir kreditt. Altså at man ikke kan få faktura som man kan betale seinere. Anonymkode: 82f46...353 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Huff, nå fikk jeg litt dårlig følelse her.... Altså, det er for sent å snu nå. De har allerede tømt halve huset. Men vi har blitt med dem på nytt sted og sett at de har lempet det av der. Så tingene er i hvert fall ikke borte. Vi ble kontaktet av mange på Mittanbud. Jeg valgte disse fordi de hadde fått flest anmeldelser fra tidligere fornøyde kunder. Håper ikke disse to flinke mennene blir utnyttet på noen som helst måte.... 🙈🙏🏼 Ts Anonymkode: a5181...99f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå