Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Nå nærmer sommeren seg og jeg ønsker selvfølgelig å bli så brun som overhodet mulig uten solarium. Sliter mye med soleksem når jeg er i syden, og har hørt at betakaroten hjelper mot det også. Har hørt mye bra om betakaroten fra både goodforme og tancare, men har noen av dere erfaring med noen som faktisk fungerer?

Hilsen ganske bleik jente😂

Anonymkode: a996a...df5

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva betakaroten gjør jeg. Trodde man ble brunere av det. Har gått på det i flere år, sommer og vinter, kan ikke si jeg har blitt noe brunere.

Anonymkode: 1d001...fc8

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hva betakaroten gjør jeg. Trodde man ble brunere av det. Har gått på det i flere år, sommer og vinter, kan ikke si jeg har blitt noe brunere.

Ts her. Brukte det sommeren for to år siden og merket selv ingen forskjell;(( Skal sies at jeg brukte noe kjøpt fra rema1000 så kanskje ikke det beste:laugh:

Anonymkode: a996a...df5

AnonymBruker
Skrevet

Betakaroten gir ikke brunfarge, men først og fremst en gulfarge, forteller Langeland. https://www.dinside.no/okonomi/blir-du-brunere-av-betakaroten/61831942

Ellers kan du spise sånn 4 gulrøtter om dagen og få alt du trenger av a vitamin, med mindre du har et genetisk avvik der du ikke tar opp så mye betakaroten som vanlige mennesker. Spiser du mye grønnsaker får du i deg alt du trenger av a vitamin

Anonymkode: c1b4d...c36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betakaroten gir ikke brunfarge, men først og fremst en gulfarge, forteller Langeland. https://www.dinside.no/okonomi/blir-du-brunere-av-betakaroten/61831942

Ellers kan du spise sånn 4 gulrøtter om dagen og få alt du trenger av a vitamin, med mindre du har et genetisk avvik der du ikke tar opp så mye betakaroten som vanlige mennesker. Spiser du mye grønnsaker får du i deg alt du trenger av a vitamin

Du skjønner vel at TS ikke skal spise betakaroten for vitaminenes skyld? Hun skal bli brun, og da trenger hun høykonsentrert betakaroten. Det får du ikke kjøpt på Rema1000.

Søk på f eks Solbrun betakaroten.

Anonymkode: ece81...73a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du skjønner vel at TS ikke skal spise betakaroten for vitaminenes skyld? Hun skal bli brun, og da trenger hun høykonsentrert betakaroten. Det får du ikke kjøpt på Rema1000.

Du trenger ikke 7000% av dagens anbefalte dose. Poenget er at du får i deg alt du trenger fra et normalt kosthold, å ta tilskudd vil ikke hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte fra utlandet 15 mg  høyest dose produsert. Max lovlig dose i norge er på 5 eller 7mg. Ble allikevel ikke brun altså.. :/

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte fra utlandet 15 mg  høyest dose produsert. Max lovlig dose i norge er på 5 eller 7mg. Ble allikevel ikke brun altså.. :/

Du er klar over at du må sole deg i tillegg? Det holder ikke å kun spise betakaroten: 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en gang at betakaroten tabletter kan være helseskadelig. 

Anonymkode: ef169...973

AnonymBruker
Skrevet

Lifes solbrun tabletter i Sverige inneholder 25mg.  Funker bra på meg.  Eller vita tan fra Gymgrossisten. Bruker også solfaktor med ingredienser som gjør huden raskere brun (ikke selvbruning). Betakaroten frarådes de som røyker. 

Anonymkode: c613f...efd

• Liker 1
Skrevet

Du kan også kjøpe solbrun fra x-life.no

AnonymBruker
Skrevet

Ta sol hvor du smører deg med fuktighetskrem før og etter så blir du nok brun

Anonymkode: 8099c...b0e

• Liker 1
Skrevet

Betakaroten er ikke en mirakelkur, uansett av hva som det reklameres for. Betakaroten farger underhudsfettet i en gul-oransje farge, og med soling i tillegg vil brunfargen se brunere ut enn det den er. For at betakaroten skal farge underhudsfettet må du ha et høyt inntak av det. Standarden i Norge på betakarotentilskudd har lenge vært 3mg (hele 188% av anbefalt daglig dose av vitamin A) - de aller fleste merkene har 3mg (Vita, Solaray, Betakaroten.no, Good For Me osv.), så merket har lite betydning. Solaray har riktignok kommet med 15mg nå, noe som er en vill mengde spør du meg.

Min anbefaling: Kjøp den billigste betakarotenen (med 3 mg betakaroten, står i innholdsfortegnelsen på produktene). Produktene bloggere eller Paradise Hotel anbefaler er bortkastede penger.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta sol hvor du smører deg med fuktighetskrem før og etter så blir du nok brun

Anonymkode: 8099c...b0e

Dette er også et godt poeng. Død hud blir ikke brun, eksfolier huden nå en gang i blant og smør den godt inn med fuktighetskrem, spesielt etter soling. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spis mye gulrøtter. Hehe.

Anonymkode: 1df2b...00e

• Liker 1
  • 10 måneder senere...
Annonse
Skrevet

Litt sent svar her men ble litt provosert :))) Jeg har en sykdom hvor jeg ikke tåler sol og tar 250 mg betakaroten hver dag, har fått på resept fra legen. Og ja, jeg blir oransje/gul i hender og under føttene, ikke ellers. Tviler sterkt på at 3 mg kan funke i det hele tatt

AnonymBruker
Skrevet
På 4.4.2019 den 22.39, linnea.k skrev:

Litt sent svar her men ble litt provosert :))) Jeg har en sykdom hvor jeg ikke tåler sol og tar 250 mg betakaroten hver dag, har fått på resept fra legen. Og ja, jeg blir oransje/gul i hender og under føttene, ikke ellers. Tviler sterkt på at 3 mg kan funke i det hele tatt

Hva er grunnen til at du tar betakaroten? Beskytter det mot solstråling?

Anonymkode: d7c9f...b73

Skrevet
På 4.4.2019 den 22.39, linnea.k skrev:

Betakaroten (altså Vitamin A) er fettløselig. 250 mg om dagen er et alt for høyt inntak, og du kan i verste fall ende opp med forgiftning.

• 4 uker senere...
Skrevet
På 6.4.2019 den 21.51, TVtittern skrev:

Betakaroten (altså Vitamin A) er fettløselig. 250 mg om dagen er et alt for høyt inntak, og du kan i verste fall ende opp med forgiftning.

Hei, nei det kan jeg altså ikke. Har erytropoietisk protoporfyri, og dette var tidligere anbefalt «behandling». Anbefales ikke lenger pga risiko for lungekreft. Er ikke noe jeg fant på selv, var det jeg fikk beskjed om av spesialister å ta😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...