Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 20

I snart 1 år har jeg kuttet kontakt med søsteren min, og jeg har aldri hatt det bedre med meg selv! Grunnen er at jeg rett og slett ikke forstår hvor jeg har henne. I et øyeblikk er hun kjempe hyggelig, mens i det neste går hun til kjæresten min å forteller at jeg er utro. Hun har alltid prøvd å sette meg i et dårlig lys ovenfor familien, gjennom å fortelle ting som ikke er sant om meg, hun leter etter ting jeg gjør feil for å fortelle det til foreldrene våre og hun prøver å få hele familien til å hate kjæresten min (noe som gikk en liten stund). 

Jeg har blokkert henne overalt, men hun kan enda nå meg på vipps, der hun forrige uke sendte meg masse stygge meldinger. Samme kveld fikk jeg Mail om at noen prøver å endre Facebook passordet mitt, som garantert er henne. I går kveld fikk jeg en ny Mail om at noen prøver å logge inn på apple IDen min... Når jeg prøver å fortelle det til foreldrene mine, hører de ikke på meg eller sier hun har det vondt.. Men foreldrene min er ikke helt gode de heller. 

Jeg har ikke fortalt alt hun har gjort, ettersom jeg blir dårlig av å skrive dette innlegget.. Jeg føler meg så alene i denne situasjonen.. Føler at ingen i min familien hører på meg, hun er jo så flink å snakke for seg. Men jeg har en god svigerfamilie som støtter meg, pluss en psykolog fra skolen som rådet meg å anmelde meldingene til politet... Vi har også et søskenbarn som mener mener det samme som meg. 

Hva ville dere gjort? Bare å stille spørsmål!! Håper noen har råd til meg

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld henne for trakassering og svindelforsøk (politiet kan se om det er henne som forsøkte å logge seg inn på din Apple ID og FB)?! Be om besøksforbud/kontaktforbud som inkluderer vipps og alle andre tenkelige ting?! Tror det første steget er å gå til politiet og be om råd der! Kanskje du skal gå til fastlegen din og få noen å snakke med også, sånne familieforhold tærer veldig på den som blir utsatt!

Anonymkode: 38432...a9b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut hvorfor søsteren din har det vondt. Du må sammen med foreldrene dine gå til roten av problemet og løse det. Måten hun oppfører seg på mot deg er bare et symptom på annet, og du bør derfor heller ikke ta deg nær av det.

Det er søsteren din, det er ikke noe alternativ å forlate henne.

Anonymkode: 642a7...445

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld. Slike folk skjønner bare ett språk: maktspråk. 

Anonymkode: f6c57...852

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må finne ut hvorfor søsteren din har det vondt. Du må sammen med foreldrene dine gå til roten av problemet og løse det. Måten hun oppfører seg på mot deg er bare et symptom på annet, og du bør derfor heller ikke ta deg nær av det.

Nei nei. Det er helt rett å ta avstand. Man kan ikke forstå ihjel alle. Et man antisosial, så er man antisosial. 

Anonymkode: f6c57...852

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Holdninger som dine, er det som holder folk fast i destruktive forhold som ødelegger livet deres. Fordi det "ikke passer seg" å bryte ut. Voksne mennesker er ansvarlige for seg selv og sine handlinger, og denne søsteren er intet unntak.

TS har ansvar først og fremst for seg selv og sin egen velferd, og dette ansvaret har hun tatt på alvor med å bryte kontakten med et helseskadelig familiemedlem.

TS, jeg støtter deg 100% i at du holder avstand til søsteren din. Det er typisk at andre i familien ikke er på din side, men du har andre der, både privat og i helsevesen, og det er kjempebra! Jeg kjenner meg igjen i det du forteller om å ha sånne familiemedlemmer som det du dessverre har, og det du har gjort for å ta vare på deg selv, er helt riktig! Selv fikk jeg ikke fred før jeg gjorde det klart at jeg kunne anmelde til politiet. Forfølgelsen av meg avtok, og når det gjelder baksnakking om meg, må jeg bare heve meg over det, og tenke at andre folk greier å gjennomskue løgner. Over tid har jeg sett at det hjelper.

Det eneste jeg har angret på i ettertid, er at jeg ikke gjorde det mye tidligere. Du har tatt valget i ung alder, TS, og har mange gode år foran deg. Ønsker deg lykke til videre. Bra jobba! :tommelopp:

Anonymkode: 10333...ad6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, louisandsteve skrev:

Jente 20

I snart 1 år har jeg kuttet kontakt med søsteren min, og jeg har aldri hatt det bedre med meg selv! Grunnen er at jeg rett og slett ikke forstår hvor jeg har henne. I et øyeblikk er hun kjempe hyggelig, mens i det neste går hun til kjæresten min å forteller at jeg er utro. Hun har alltid prøvd å sette meg i et dårlig lys ovenfor familien, gjennom å fortelle ting som ikke er sant om meg, hun leter etter ting jeg gjør feil for å fortelle det til foreldrene våre og hun prøver å få hele familien til å hate kjæresten min (noe som gikk en liten stund). 

Jeg har blokkert henne overalt, men hun kan enda nå meg på vipps, der hun forrige uke sendte meg masse stygge meldinger. Samme kveld fikk jeg Mail om at noen prøver å endre Facebook passordet mitt, som garantert er henne. I går kveld fikk jeg en ny Mail om at noen prøver å logge inn på apple IDen min... Når jeg prøver å fortelle det til foreldrene mine, hører de ikke på meg eller sier hun har det vondt.. Men foreldrene min er ikke helt gode de heller. 

Jeg har ikke fortalt alt hun har gjort, ettersom jeg blir dårlig av å skrive dette innlegget.. Jeg føler meg så alene i denne situasjonen.. Føler at ingen i min familien hører på meg, hun er jo så flink å snakke for seg. Men jeg har en god svigerfamilie som støtter meg, pluss en psykolog fra skolen som rådet meg å anmelde meldingene til politet... Vi har også et søskenbarn som mener mener det samme som meg. 

Hva ville dere gjort? Bare å stille spørsmål!! Håper noen har råd til meg

Mest sannsynlig sier hun ting som føles riktig der og da for å vinne noe på forholdet eller få noe ut av situasjonen som kun gagner henne. Derfor er hun i blant hyggelig. Hun er også ofte dritt mot deg der og da i andre relasjoner for at det er noe godt som gagner henne. Men hun tenker aldri langsiktig over hva handlingene hennes kan få av konsekvenser senere. 

Antisosial personlighetsforstyrrelse. 

Min søster er slik og har klart å snu alt av tanter, onkler, søskenbarn og besteforeldre på ene siden av familien i mot meg. Jeg tok tilslutt en alvorsprat med henne hvor jeg sier at nå er det ikke mer du kan ta fra meg. Det hun gjorde da var å gå inn for å bli venn med mine nærmeste på andre siden av familien samt et par venninner av meg. Akkurat som om det gleder henne å ta fra meg mest mulig. Aner ikke hvorfor hun er slik, mine nærmeste ser jo hvordan hun er så der klarer hun ikke.

Hvis det er slik hos deg og at familien stoler blindt på henne uten å spørre deg så er det jo noe galt med de og.

Anonymkode: 4aa89...ee3

• Liker 7
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei! Det er jo ikke TS sitt ansvar dette her! Hun skal ikke måtte være i et sånt destruerende forhold bare fordi det er søsteren hennes det er snakk om! Hun må ta ansvar først og fremst for seg selv og ikke søsteren!

TS, jeg skjønner deg veldig godt! Nå har jeg ikke vært i helt samme situasjon som deg men i en litt annen med min far. Og jeg valgte å bryte kontakten helt, da var jeg 20år og i dag, snart 10år senere, er det et av de beste valgene jeg har tatt for min egen del! Forholdet vårt var veldig negativt og han tråkket meg ned i gjørmen hver gang han tok kontakt! Så snakk med politiet eller noen andre som kan hjelpe deg videre! Håper det ordner seg for deg!:hug:

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Du anmelder selvfølgelig. Det spiller ingen rolle om det er familiemedlemmer eller vilt fremmede. Det som gjøres mot deg er ikke ok. At foreldrene dine bagatelliserer det hun gjør mot deg er ikke overraskende, men du må ikke tro at de har rett. Om det gjør deg godt å ikke ha henne i livet ditt, kutt kontakten igjen. Det er ikke verdt å bruke tid på manipulerende mennesker, familie eller ei. 

Slett nåværende vipps-tilknytning, skaff nytt mobilnummer og opprett vipps med det nye nummeret. Det gamle nummeret kan du viderekoble til det nye slik at du får samtalene, men slipper smsene. Anrop fra søsteren din kan blokkeres, og du slipper å se om hun sender sms. 

Anonymkode: f8d2c...10a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dette er en vanskelig situasjon med mange motstridende følelser i det hele. 

Jeg ønsker ikke å fortelle deg hva du skal gjøre, men jeg kan fortelle litt om en lignende situasjon som jeg har opplevd. Det gjelder min far, som jeg kuttet helt ut for fire år siden. Livet mitt ble mye bedre etter det og den dårlige samvittigheten jeg konstant hadde før forsvant fra den dagen jeg tok valget. Det var umulig å snakke med han, så jeg skrev et langt brev hvor jeg forklarte han om hvordan jeg har hatt det opp igjennom oppveksten og ga beskjed om at nok var nok. Han responderte med å plassere all skyld på alle andre enn seg selv noe som bare bekreftet mitt valg. 

Du må også ta ditt valg her, og uansett hva du gjør så hjelper det å snakke med noen om det. 

Stor klem til deg TS :)

Anonymkode: 261a8...5a5

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det et alternativ. 

Jeg har selv valgt dette og alt ble bedre. De som sier at det ikke er et alternativ har ingen anelse om hva det å ha en gal søster betyr. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter all denne dritten så er ikke det TS sitt ansvar. Miss Crazy får hjelpe seg selv.

Anonymkode: aa561...e22

• Liker 8
Skrevet

Involver politiet, anmeld henne for trakassering og forsøkene på bryte seg inn på diverse kontoer. 

• Liker 6
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh, jo! Høres ut som det eneste levelige alternativet!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun hørtes ikke helt god ut nei... bare å droppe kontakt

Anonymkode: 8cf12...84e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dropp henne, Jeg droppet min. Intet savn.

Anonymkode: bf0d6...2c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta på 2 trinns verifisering på alt som går an

Anonymkode: deb09...55e

• Liker 3
Skrevet
På 13.5.2018 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Det er ikke TS sitt ansvar å løse søsterens problemer.
Hadde søsteren selv forstått at hun hadde problemer og søkt profesjonell hjelp og bedt familien om support mens hun jobbet med seg selv kunne man kanskje gått inn for å være der for henne, men så lenge hun bare er destruktiv er det best å holde seg unna!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å kutt henne ut, anmeld om du føler det er riktig for deg. Du kan jo slette vipps og installere en av de andre betalingsappene istedet. Evt. få nytt nummer.

Ang. foreldrene dine så kan du bare unngå å snakke om henne med dem, siden de ikke er helt gode de heller. Slik kan du til dels ha et normalt forhold til dem.

Anonymkode: 18ff2...a83

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Har hun en diagnose?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...