Gå til innhold

Gi meg dine beste tips til å "organisere" hverdagene med barn, for mest mulig kvalitetstid!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har ett barn (1 år) og er gift med en mann som er selvstendig næringsdrivende - han jobber altså ganske ofte helger, og det er ikke noe mønster i når han har fri, men på den andre siden har han frihet til å organisere tiden sin selv. Jeg jobber typisk 8-16, med fleksitid.

Utfordringen med dette er at vi jo ofte ikke er hjemme sammen over noe særlig tid, og at det er vanskelig å planlegge ting vi kan gjøre sammen som familie og som par. Jeg vokste opp med to foreldre i turnus, og vi hadde veldig lite familierutiner og happenings. Det ønsker vi å gjøre annerledes i min familie. Men, hvordan gjør dere det helt konkret?

Spiser dere middag sammen hver dag? Hvis en av dere ikke er hjemme når barnet skal ha middag, spiser du sammen med partneren senere, eller setter du av mat til han/henne slik at du spiser med barnet og partner spiser alene?

Og har dere faste dager dere drar i bassenget/parken/besøk til besteforeldre/etc. med barnet? Eller skal man heller ha en målsetning om at man gjør det så og så mange ganger i måneden?

Har dere fast date-kveld i uka/måneden? Drar dere ut for å få til det, eller snakker vi sofa-deit etter barna er lagt? Og hva med sex, har dere det alltid på kvelden, eller må man prøve å få til det på andre tider på døgnet når man ikke jobber likt? 

Mannen min er superdistré, så jeg har mest tro på at vi introduserer noen helt få happenings som alltid skal skje på samme dag/tidspunkt i måneden. Ikke er vi så kreative heller, så det er nok lurt at noe er planlagt før vi står der og "plutselig" har fri samtidig på et tidspunkt hvor barnet er våkent. :yvonne:

Så langt har jeg funnet ut at ukehandling, vaskehjelp, robotstøvsuger, robotgressklipper og fast avtale om en aktivitet på søndager, sørger for at tiden sammen blir brukt til mest mulig hygge og ikke hushold. Matlevering hadde sikret noen flere middager, men bor man på landet må man tydeligvis smøre seg med tålmodighet..

Vil gjerne ha flere tips til koselige ting man kan gjøre, og hvordan man kan spare tid for å få mer tid til overs til kvalitetstingene!  :)

Anonymkode: 68f7a...fa0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi i likhet med halve norge har fast fredag ettermiddag med taco eller pizza og 3 åringen får velge en film (det går i disney familiefilmene og hakkebakkeskogen osv). Den ettermiddagen og kvelden er hellig her i huset ig begynner fra seinest kl 17! En vennine spiste alltid ute på søndager fordi søndag er en litt kjip dag i utgangspunktet. Vurderer å gjøre noe ala de5 bare litt barnevennlig.  

Anonymkode: 215d7...18f

AnonymBruker
Skrevet

Og vi gjør klar alt kvelden i forveien, klær og matpakke. Da får vi morgenen til frokost og kos. Mannen din kan jo orøve å jobbe når du jobber eller starte før/slutte tidligere eller omvendt så får dere mer tid sammen evt barnet får mer tid men hber av dere og resten av tiden sammen

Anonymkode: 215d7...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...