weøw Skrevet 13. mai 2018 #1 Skrevet 13. mai 2018 (endret) Har et barn som sliter ganske tydelig med selvfølelsen sin. Er helt blank på ting jeg kan gjøre som styrker denne. Har dere noen tips til aktiviteter som kan styrke den? Forming, fysisk o.l. Ser her at jeg har glemt å skrive alder. Barnet er 2 1/2 år gammel, og er sent ute i fysisk utvikling. Har blitt fortalt av helsesøster og barnehage at dette er mest sannsynlig pga den lave selvfølelsen. Så må være lette og noen lunde gjennomførbare aktiviteter Endret 13. mai 2018 av weøw
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #4 Skrevet 13. mai 2018 Kulturskolen: lære å spille et instrument og sceneerfaring. Kor. Anonymkode: ebfca...52c 1
Puny Skrevet 13. mai 2018 #5 Skrevet 13. mai 2018 Noe som barnet viser talent og interesse i. Det kan være hva som helst som gir mestring. 3
weøw Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #6 Skrevet 13. mai 2018 Ser her at jeg har glemt å skrive alder. Barnet er 2 1/2 år gammel, og er sent ute i fysisk utvikling. Har blitt fortalt av helsesøster og barnehage at dette er mest sannsynlig pga den lave selvfølelsen. Så må være lette og noen lunde gjennomførbare aktiviteter
Puny Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 3 minutter siden, weøw skrev: Ser her at jeg har glemt å skrive alder. Barnet er 2 1/2 år gammel, og er sent ute i fysisk utvikling. Har blitt fortalt av helsesøster og barnehage at dette er mest sannsynlig pga den lave selvfølelsen. Så må være lette og noen lunde gjennomførbare aktiviteter tenker du en aktivitet som fremmer en fysiske utviklingen, eller en aktivitet som fremmer selvfølelsen?
absinthia Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 (endret) Det jeg vil si, ligger egentlig her.https://nhi.no/familie/barn/hvordan-oker-du-barnets-selvfolelse/ Arbeid med selvfølelse, går kort og greit ut med å terpe på at barnet er verdifullt og like god som ethvert annet menneske, selv om man kanskje ikke alltid er den beste, den mest populære osv i det man gjør. I dette ligger også å akseptere andre som de er og sette pris på andre. Selvfølelse er ikke knyttet opp til prestasjon, men det går ut på at man er god nok i seg selv uavhengig av hva man presterer. Endret 13. mai 2018 av absinthia 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 Ut på tur i skogen. En mestring kan være at barnet bærer sekken selv. Er med å pakke oppi litt niste og drikke. Evt kjeks. Så kan dere utforske skogen. Gå i ulendt terreng og fin en fin plass dere kan ha niste. Trenger ikke gå langt, men ulendt er bra for å bygge opp balanse og trening. Anonymkode: bda31...215 10
Puny Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ut på tur i skogen. En mestring kan være at barnet bærer sekken selv. Er med å pakke oppi litt niste og drikke. Evt kjeks. Så kan dere utforske skogen. Gå i ulendt terreng og fin en fin plass dere kan ha niste. Trenger ikke gå langt, men ulendt er bra for å bygge opp balanse og trening. Anonymkode: bda31...215 Enig i dette. Bare å gå på en skogssti kan være kjempebra, men det må være lystbetont også da. 4
SunnivaOslo Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 Som andre nevner: skogsturer! Ta med ungen ut i nærmarka og lær den om naturen. Det er koselig for dere begge og mye å lære. Når ungen blir eldre er jo trening en god ting,men det ble være noe den vokser på feks kampsport. Der lærer de disiplin og det å beskytte seg. Andre ting kan være mer hobbybaserte som å lage ting med hendene,hva med å dyrke planter?Etterhvert kan den lære seg ner avanserte ting. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 Ja, man må jo utforske skogen. Finne blomster, høre fuglelyder, leke og klatre osv. Mye som barnet enkelt kan like, føle er moro, og enkelt kan få ros og oppmuntring på. 😊 Anonymkode: bda31...215 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 Har hørt at kurset barnas plattform skal hjelpe for å bedre dette. Anonymkode: d062e...207 1
Sitronterte Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 I ditt tilfelle ville jeg brukt masse tid til oppmuntring og skryt. Du kan aldri gi et barn for mye skryt. Og legg merke til hva hun lyser opp av, og dyrk dette sammen med henne. Ta med på svømming og masse som handler om fysiske aktivitet. Men glem aldri å skryte og "puff" henne litt når hun feks ikke tør. Hva med turn? Finn på noe som er enkelt. Samtidig ikke fokuser på hvor bra hun får det til, bare skryt og vær munter når hun tør feks å slippe taket litt i svømmehallen eller hva det måtte være. 5
Sushi Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 Jeg synes det er et godt forslag å gå på tur eller bare være ute i naturen og finne på noe gøy. Let etter planter eller småkryp, for eksempel. Les bøker om temaet i tillegg, så får hun noen knagger å henge opplevelsene på. Husk å gi oppmerksomhet for innsats, eller bare for at hun er der. Ikke for utseende, prestasjoner eller personlige egenskaper. Altså unngå å si "så flink du er", "så fin du er", "så snill du er" - men heller "så gøy å være sammen med deg i dag", "så bra at du prøvde en gang til når du syntes det var vanskelig", "så fint å se at du koser deg sånn når du tegner", "jeg blir så glad når du gir meg blomster". Osv.
weøw Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #16 Skrevet 13. mai 2018 Tusen takk for utrolig mange gode tips: både fysiske og mer stillesittende aktiviteter.. Har dere noen eksempel på formingsaktiviteter vi kan gjøre? Maling er noe vi ofte gjør og han mestrer. Så tar gjerne imot andre tips, vil utfordre han litt
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #17 Skrevet 14. mai 2018 Lage trolldeigfigurer og male på dem? Anonymkode: e79d7...b53 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #18 Skrevet 14. mai 2018 20 timer siden, weøw skrev: Har et barn som sliter ganske tydelig med selvfølelsen sin. Er helt blank på ting jeg kan gjøre som styrker denne. Har dere noen tips til aktiviteter som kan styrke den? Forming, fysisk o.l. Ser her at jeg har glemt å skrive alder. Barnet er 2 1/2 år gammel, og er sent ute i fysisk utvikling. Har blitt fortalt av helsesøster og barnehage at dette er mest sannsynlig pga den lave selvfølelsen. Så må være lette og noen lunde gjennomførbare aktiviteter Kjære vene, dere blander sammen selvtillit og selvfølelse! Anonymkode: f53a4...a1f
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #19 Skrevet 14. mai 2018 9 timer siden, weøw skrev: Tusen takk for utrolig mange gode tips: både fysiske og mer stillesittende aktiviteter.. Har dere noen eksempel på formingsaktiviteter vi kan gjøre? Maling er noe vi ofte gjør og han mestrer. Så tar gjerne imot andre tips, vil utfordre han litt Idébroen for barnehager (Facebook) har mange fine aktiviteter, ellers kan du se litt på Pinterest (søk da på toddler art, så får du opp litt forskjellig). Jeg pleier å titte her for å hente inspirasjon til hva vi kan gjøre på regnværsdager. Anonymkode: 512fc...038 1
Anna Maria Skrevet 14. mai 2018 #20 Skrevet 14. mai 2018 Når du skal øke selvfølelsen , fokuser på opplevelsene til barnet rundt aktiviteten. Hvordan oppleves aktiviteten for barnet. Hvordan kjennes det ut på innsiden når barnet gjør den og den aktiviteten. Har barnet det kjekt når det gjør aktiviteten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå