Gå til innhold

Inspirert; er det så uvanlig med bidrag ved 50/50 deling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig her jeg bor. 

Ut ifra svarene fra den andre tråden virker det helt utenkelig på noen?

Anonymkode: cb851...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men om man har barnet like mye, hvorfor i all verden skal man betale bidrag da? Det bør jo ikke være mulig en gang.. Skal den ene forelderen betale dobbelt på ungen da..

Får det ikke til å stemme jeg..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Heldigvis ikke vanlig her

Anonymkode: d3f63...fe7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at den ene forelderen betaler det meste av klær og utstyr da? Ellers er det ikke noen grunn til bidrag ved 50-50. 

Anonymkode: 785e7...63b

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forsvares det da? Hvis begge har barna likt, har de vel også de samme utgiftene? Hvorfor skal da den ene få økonomisk støtte fra den andre? Eller er det den ene som står for all innkjøp av klær og utstyr?

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, tirben skrev:

Hvordan forsvares det da? Hvis begge har barna likt, har de vel også de samme utgiftene? Hvorfor skal da den ene få økonomisk støtte fra den andre? Eller er det den ene som står for all innkjøp av klær og utstyr?

Er det virkelig så vanskelig å tenke seg til hvorfor?

Folk er jo blitt helt tilbakestående på dette forumet for tiden.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, Ferny skrev:

Du er en av dem. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ferny skrev:

Virker slik, så jeg hjelper til.

Dette gjelder jo bare hvis den ene tjener vesentlig mye mer enn den andre - noe som mest sannsynlig (og forhåpentligvis spør du meg) også førte til at den forelderen som tjente mest da de fortsatt var sammen, betalte litt mer til fellesen. Tanken er vel rett og slett å videreføre dette litt. Å betale etter evne. Uenige kan man være, men jeg synes det høres logisk ut.

Er ikke i denne situasjonen selv, så min mening betyr ingenting for meg personlig.

Anonymkode: 51c65...aad

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker slik, så jeg hjelper til.

Dette gjelder jo bare hvis den ene tjener vesentlig mye mer enn den andre - noe som mest sannsynlig (og forhåpentligvis spør du meg) også førte til at den forelderen som tjente mest da de fortsatt var sammen, betalte litt mer til fellesen. Tanken er vel rett og slett å videreføre dette litt. Å betale etter evne. Uenige kan man være, men jeg synes det høres logisk ut.

Er ikke i denne situasjonen selv, så min mening betyr ingenting for meg personlig.

Anonymkode: 51c65...aad

Nemlig, begge foreldrene skal bidra til å forsørge barna etter evne. Dersom den ene er mye fattigere enn den andre, så er det jo ikke sikkert vedkommende engang klarer å opprettholde en akseptabel levestandard for seg selv om barna med sin lave inntekt uten bidrag fra den andre.

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, FrodeF skrev:

Du er en av dem. 

Javel.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tirben skrev:

Fordi vi bor i et dyrt område og den ene (ikke alltid far dersom du antar det) tjener mye mer enn den andre. Det er ønskelig at barna får fortsette å bo i nærhet av skole og venner, og for å ha råd til det er det behov for at den som tjener mest skal bidra mer mtp utgifter til barna. Dette er også bra for å opprettholde et nært samarbeid mellom hjemmene da de kan beholde gangavstand, mot å måtte ta buss/kjøres imellom.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, tirben skrev:

Nei, innkjøp deles også likt. Grunnen er at de skal ha det likt hos begge foreldrene. 

Anonymkode: 99ac5...d49

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig der jeg er fra. Har faktisk aldri hørt om noen som betaler eller får barnebidrag når man har 50/50-ordning.

Men heldigvis er de fleste jeg kjenner såpass gode på samarbeid at dette går greit. Vet at i noen tilfeller så betaler den som «sitter best i det» litt ekstra ifht kjøp av sykkel, ski, fritidsaktiviter osv. Uten at barnet vet hvem som betaler. Tror det føles bedre for begge parter enn dette med bidrag, selv om det i praksis blir det samme :) 

Skal sies at det er ikke snakk om ekstreme forskjeller, men f.eks at den ene tener 500’ i året og den andre 700’. 

Hvis det er veldig stor forskjell (altså at den ene lever på grensa til å klare seg mens den andre lever i «sus og dus»), eller om samarbeidet ikke er optimalt, så forstår jeg godt at bidrag må til. 

Synes faktisk det er helt logisk, og for det beste for barna. Jeg synes også det er rart at SÅ mange mener det er helt uhørt med bidrag i 50/50-ordning 🤔

Anonymkode: 525d1...b08

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi blitt enige om at i stedet for bidrag (som basert på nav sin kalkulator skulle vært ca 2500 pr mnd) så skal far sette inn en tilsvarende sum på en konto til barnas fritidsaktiviter. Han tjener dobbelt så mye som meg og hvis vi skal tilpasse oss min økonomi må vi enten flytte eller så må barna vesentlig ned i levestandard og vil ikke kunne være med på mange av de tingene vennene deres gjør. 

Jeg kommer aldri til å se disse pengene, men jeg ser heller ikke regningene de vil dekke. På den måten slipper far å føle at han betaler til meg, og barna kan ha en Ok levestandard i begge hjem. 

Om noen år har jeg mulighet til å bytte jobb og øke inntekten min betydelig og da slutter vi naturlig nok med denne ordningen. Men for nå er det en løsning vi begge synes er Ok (jeg er nok den som synes det er verst av oss to). 

Anonymkode: ef06b...8f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt utenkelig. 

Alle vi kjenner som har avtalt 50/50 har selvsagt begge to solid inntekt/egen bolig/egen bil. De har aldri hørt om ordet «bidrag». De betaler alt 50/50 og mye hver for seg. De bor også i samme nabolaget.

La meg legge til at de også bor i storby og er single.

Anonymkode: 1e285...3cf

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, FrodeF skrev:

Du er en av dem. 

Heller du, tenker jeg.

Anonymkode: 59a69...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...