Gå til innhold

Hjelp til utleiespørsmål.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Som overskriften sier, jeg trenger hjelp vedrørende utleie. 

Har en kjellerleilighet som leies ut, kontrakten har gått ut. Skal fornyes hvert år. Nåværende leieboer holder ikke leiligheten i orden. Det er søppel overalt, og det lukter søppel oppover i huset, jeg kjenner det når jeg sitter i stua. Det er gitt frist for opprydning dersom avtalen skal fornyes. 

Spørsmålet mitt er; kan jeg velge å ikke fornye avtalen?

Anonymkode: d9755...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at kontrakten er gått ut. Dersom det er mer enn tre måneder siden, har den gått over til å bli tidsubestemt. Se her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9

Du kan si opp, men pass på å gjøre alt riktig med frister og varsler. Så slipper du problemer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du sier at kontrakten er gått ut. Dersom det er mer enn tre måneder siden, har den gått over til å bli tidsubestemt. Se her https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_9

Du kan si opp, men pass på å gjøre alt riktig med frister og varsler. Så slipper du problemer. 

Søren og, den har gått over til å bli tidsubestemt. Men er forsøpling til sjenanse for huseier grunnlag for å si opp en tidsubestemt leieavtale? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Som overskriften sier, jeg trenger hjelp vedrørende utleie. 

Har en kjellerleilighet som leies ut, kontrakten har gått ut. Skal fornyes hvert år. Nåværende leieboer holder ikke leiligheten i orden. Det er søppel overalt, og det lukter søppel oppover i huset, jeg kjenner det når jeg sitter i stua. Det er gitt frist for opprydning dersom avtalen skal fornyes. 

Spørsmålet mitt er; kan jeg velge å ikke fornye avtalen?

Du må aldri la en kontrakt hå ut, uten å fornye eller si opp avtalen før avtalen går ut. Nå har du sikret leieboeren bedre rettighetern enn om du fornyet avtalen. 

Anonymkode: cd62a...214

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søren og, den har gått over til å bli tidsubestemt. Men er forsøpling til sjenanse for huseier grunnlag for å si opp en tidsubestemt leieavtale? 

Ts

Ja det er det. Men bare sørg for å gi skriftlige varsler og overhold fristene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Meld deg inn i Huseiernes landsforbund og still spørsmålene dine til dem. Medlemskspet har gratis telefonhjelp i denne typen spørsmål. Du trenger også å vite hva du gjør før du gjør flere brølere ala den du alt har gjort. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Den enkleste måten å få leietageren ut på da er å si opp avtalen på grunnlag av at du skal bruke leiligheten selv. Å si opp noen for kontraktbrudd kan være en lang og kronglete prosess. 

Anonymkode: 822e9...e89

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den enkleste måten å få leietageren ut på da er å si opp avtalen på grunnlag av at du skal bruke leiligheten selv. Å si opp noen for kontraktbrudd kan være en lang og kronglete prosess. 

Anonymkode: 822e9...e89

Ja men da kan man ikke leie den ut til noen andre innen en viss tid. Hvis leietakeren finner leiligheten på finn rett etterpå så kan han skape problemer. 

Så nei, sannsynligvis er ikke det den beste muligheten...

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg inn i Huseiernes landsforbund og still spørsmålene dine til dem. Medlemskspet har gratis telefonhjelp i denne typen spørsmål. Du trenger også å vite hva du gjør før du gjør flere brølere ala den du alt har gjort. 

Ts her. Ja det skal jeg gjøre. Har gått på verre brølere, dette er egentlig ingenting i forhold til et par tidligere leieboere. Pleier egentlig å overlate dette til samboeren, men nå ville jeg orientere meg litt. Så jeg skal melde meg/oss inn ja. 

Skrevet
2 hours ago, Miss moneypenny said:

Ts her. Ja det skal jeg gjøre. Har gått på verre brølere, dette er egentlig ingenting i forhold til et par tidligere leieboere. Pleier egentlig å overlate dette til samboeren, men nå ville jeg orientere meg litt. Så jeg skal melde meg/oss inn ja. 

Alltid ta referanse til nye leieboere der referansene ikke kan være i slekt med dem og minst to stk. På den måten er det litt enklere for deg å finne ut om det er folk du vil ha boende hos deg eller ikke før "det er for sent" :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...