Gå til innhold

Tvinger seriøst dere voksne barna til å gå i 17.mai tog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lest i flere tråder no.

Hvorfor?

For det er viktig for dere?

Her velger vi selv.

Anonymkode: dbe43...3a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?? Hvem gjør det?

Anonymkode: 7069e...88e

Skrevet

Har aldri tvunget barna til det. Barneskolen som barna våre gikk på, hadde dessuten ikke 17. mai-tog. Vi kunne gå i tog sammen med en annen barneskole hvis vi ville. Istedet så har vi dratt til byen sammen, kost oss og sett på toget der. Det synes jeg er mye viktigere enn at man MÅ gå i tog...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke her i vert fall.  Siste år på barneskolen med siste barn og GUD hvor glad jeg er at det er siste barnetog og siste gang vi må opp gru tidlig. Dette skal feires! 

Anonymkode: 077e1...ef8

• Liker 1
Skrevet

Vi har vel ikke noe valg.  På barneskolen er det obligatorisk  med mindre du er med i Jehovas vitner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På skolen her er det obligatorisk, og blir sett på som en viktig aktivitet for å fremme godt klassemiljø og samhold, og for å lære om kultur, arv og god samfunnsånd.

De har også et kjempefint program for foreldre, som handler om integrering og kultur, og det har skapt et vanvittig engasjement i foreldregruppen. 

Så ja, vi «tvinger» barna til å gå i tog. Dessuten, å måtte være med på 17. mai-feiring, selv om du ikke har lyst, har aldri skadet noen. Skulle barna diktert hvordan vi tilbrakte dagene, så hadde vi vært på sofaen med ipaden hele dagen. Hvordan skal du lære å involvere deg i viktige deler av samfunnet vårt, hvis du alltid slapp å gjøre det? Apatiske og uengasjerte barn blir som oftest apatiske og engasjerte voksne. De samme voksne som glitrer med sitt fravær, slik at jeg må lage tre kaker til sommeravslutningen på fotballen, mens de kun dukker opp på selve festen for å spise gratis kake.

Etter det ble obligatorisk, har 17. mai gått som en lek!

Anonymkode: e0c85...ea1

• Liker 41
Skrevet

Vi kommer til å gå så lenge han vil. :) Her hos oss så er det ikke obligatorisk, hvis man ikke skal gå så gir man bare beskjed, trenger ingen unnskyldning for å la vær. Nå er min sønn voldsomt entusiastisk siden det er første gang han går med skolen, hvis denne entusiasmen varer så fortsetter vi feiring med skolen i årene som kommer. Hvis han er som meg og blir lettere "traumatisert" etter denne runden så reiser vi på ferie de neste årene. :P Men han kommer nok til å like disse 17. mai greiene kjenner jeg han rett så det blir nok iallfall 7 år med 17. mai styr... Men overlever nok det og. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På skolen her er det obligatorisk, og blir sett på som en viktig aktivitet for å fremme godt klassemiljø og samhold, og for å lære om kultur, arv og god samfunnsånd.

De har også et kjempefint program for foreldre, som handler om integrering og kultur, og det har skapt et vanvittig engasjement i foreldregruppen. 

Så ja, vi «tvinger» barna til å gå i tog. Dessuten, å måtte være med på 17. mai-feiring, selv om du ikke har lyst, har aldri skadet noen. Skulle barna diktert hvordan vi tilbrakte dagene, så hadde vi vært på sofaen med ipaden hele dagen. Hvordan skal du lære å involvere deg i viktige deler av samfunnet vårt, hvis du alltid slapp å gjøre det? Apatiske og uengasjerte barn blir som oftest apatiske og engasjerte voksne. De samme voksne som glitrer med sitt fravær, slik at jeg må lage tre kaker til sommeravslutningen på fotballen, mens de kun dukker opp på selve festen for å spise gratis kake.

Etter det ble obligatorisk, har 17. mai gått som en lek!

*mente selvfølgelig uengasjerte voksne

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Hvilke tråder har du lest om tvang til å gå i tog?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, chisandra skrev:

Det har jeg aldri gjort. Hvilke tråder har du lest om tvang til å gå i tog?

Det er veldig mange som mener at det er en selvfølge i tråden "hvor mye tvinger du barnet ditt", eller noe sånt. Der regnes det som en del av oppdragelsen, på lik linje som tannpuss.

Anonymkode: d744d...173

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle barna diktert hvordan vi tilbrakte dagene, så hadde vi vært på sofaen med ipaden hele dagen. Hvordan skal du lære å involvere deg i viktige deler av samfunnet vårt, hvis du alltid slapp å gjøre det?

Bingo!

Jeg tvinger ikke, på den måten at de får kniven på strupen og jeg sier "DU SKAL!" mens de gråter og ber på sine knær. Men jeg har alltid tatt det som en selvfølge at vi stiller på 17. mai. Ungene har vært fornøyde med å gå i tog, men de har altså heller ikke fått alternativet å gå på Tusenfryd, slik noen av vennene deres har.

Jeg synes ikke det er det spøtt kontroversielt at barna av og til får beskjed om at sånn gjør vi det, sånn er det. Skolen arrangerer tog, da stiller vi der, FAU arrangerer skolefrokost, da baker vi og står i kafeen der.  Livet er fullt av forpliktelser du kanskje ikke brenner etter å påta deg, men det er det ingen som tar stor skade av å gjøre av og til, om det er barn eller voksne.

Anonymkode: 62d6d...bd6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig mange som mener at det er en selvfølge i tråden "hvor mye tvinger du barnet ditt", eller noe sånt. Der regnes det som en del av oppdragelsen, på lik linje som tannpuss.

Anonymkode: d744d...173

Tja, for min del er ikke 17. mai viktig i det hele tatt. Det er en masete, bråkete, dyr dag med mye stress (og litt moro og stas, for all del, men det er virkelig ikke favorittdagen) og det er ikke noe mål at barna vokser opp og blir nasjonalromantikere.

For min del er det viktigere med prinsippet. Det blir ikke rare toget hvis alle som synes det er litt slitsomt, eller heller vil ligge på sofaen med iPad eller dra på Tusenfryd, slipper å gå. For å dra inn enda en tråd, om curlingforeldre og bortskjemte barn, så synes jeg det er langt verre med alle som mener at barna har en selvfølgelig rett til å gjøre akkurat det de har lyst til, hele tiden. Og hvis de ikke har superlyst, så må de selvfølgelig slippe. Hva slags utgangspunkt er nå dét å ha i barneoppdragelsen?

Anonymkode: 62d6d...bd6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Arbeider på ungdomsskole i en storby i Norge. De siste årene har det blitt mer og mer trendy at elevene går i toget, dette har skjedd helt uten trykk fra ansatte og foreldre. 

Anonymkode: d1553...8a4

• Liker 1
Gjest Ingrid78
Skrevet

Jeg hater hele styret og kaoset på 17.mai. men så lengene ungene synes det er ok, så gjør vi det. Skulle en av de bli som meg eller min mamma med årene, så skal de ikke tvinges. Men 17.mai er som bursdagsinvitasjoner for meg. Er det ikke en god grunn, så drar man.

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen var det obligatorisk å gå i tog syttende mai. Hadde ikke noe valg. (Møtte vi ikke måtte vi få LED melding fra foreldre/foresatte med gyldig grunn som sykdom etc)

• Liker 1
Gjest GiftMann38
Skrevet (endret)

Mine er ikke gamle nok, men de skal selvsagt gå i 17. mai tog når den tid kommer. 

Endret av GiftMann38
AnonymBruker
Skrevet

Vi baker,og ordner til på 17.mai  Vi stiller opp på det ene og det andre. Å gå tog er ikke noe noen av oss vil.Og dermed gjør vi ikke dert. Er nok stresd den dagen. Skal jo kose oss og ikke stresse ræva av oss. Og her regner det nesten alltid. Møkkavær. Gå langt og sent.. nei takk.

Anonymkode: dbe43...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: d0d19...ed6

AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen jeg gikk på var det obligatorisk, så ingen hadde noe valg. Hvis det ikke hadde vært obligatorisk hadde nok foreldrene mine tvunget meg til å gå, og det syns jeg er helt ok. Jeg er fra et lite sted, og hvis ingen gidder å gå i toget blir det jo ingenting. Dessuten er det eneste som skjer her tog og litt underholdning der toget ender, så å ikke delta er idiotisk. Med mindre du skal et annet sted selvsagt. Jeg har aldri sett på toget som en byrde og har alltid hatt lyst til å gå, selv nå som er jeg 24 :fnise:

Anonymkode: 2731c...afe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arbeider på ungdomsskole i en storby i Norge. De siste årene har det blitt mer og mer trendy at elevene går i toget, dette har skjedd helt uten trykk fra ansatte og foreldre. 

Anonymkode: d1553...8a4

Her hos oss går også  ungdomsskole elevene i tog, de blir oppmuntret til dette, og det er konkurranse om hvilken klasse som får flest til å stille. Elevene er invitert på gratis frokost på skolen før toget, og den klassen med flest elever som stiller vinner pizza til hele klassen. De på ungdomsskolen er med også for oppmuntring til barna fra barneskolen som ligger like ved, så her stiller de aller fleste barna fra begge skoler i toget og elever fra andre skoler som hører til i dette toget kommer også  . Tror dette med at de ikke tvinger barna sine eller oppmuntrer dem er at voksne selv syntes dette er pyton, men her handler det om feiring av Norge sin dag og en flott tradisjon. Så barna har faktisk ikke vondt av dette uansett hva de måtte ønske eller mene. Sånn er det og ferdig med det  , en stiller sammen med klassen og koser seg, det er ingen barn som tar skade av dette. 

Anonymkode: bff88...4ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...