AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Min mann og jeg har felles økonomi. Alt går inn på samme konto og går ut fra samme konto. Jeg tjener 7000 kr mer i måneden. Jeg har et veldig vanlig og relativt sparsomt forbruk. Har de billigere tlf som kun byttes ut hvert 3.-4. år, drikker ikke alkohol, røyker/snuser ikke, sminker meg 1-2 ganger i året og bruker kun billige klær/sko. Min største utgift er mat ute og kino innimellom. Dette blir som regel 1-2 ganger i måneden. Trening koster også litt. Min mann derimot: snuser, bytter tlf minst en gang i året til mye dyrere modeller, mister/ødelegger ting stadig vekk som må erstattes, drikker enormt mye brus, drikker øl, kjøper spill og han spiser enorme mengder mat. Jeg er lei av skjevfordelingen. Vurderer å be om separat økonomi. Dele på alt felles og alt med barna, men dele alle ekstra goder hver for oss. Noen med forslag til gode løsninger? Anonymkode: 8932b...bca 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Du kan jo begynne med å foreslå dette for han. Blir han sur så vet du at han kun tenker på seg selv. Da bør du isåfall finne deg en mann som ønsker at dere deler økonomien likt. Det er greit å dele, men når du alltid må betale for hans overforbruk så synes jeg det minste er at han godtar ditt krav om delt økonomi. Sett inn 2000 kr hver på felleskonto. Det blir 4000 som skal holde til alt som har med felles ting å gjøre, som mat og husartikkler. Klær og mobil kjøper dere selv utenom. Anonymkode: bd104...aa4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Og øl, brus og godteri er ikke del av matbudsjettet. Anonymkode: bd104...aa4 5
Trikken Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Vi har 2000kr hver mat, 500 bruk hver, 1500kr hver strøm. Så bruker vi ellers lønna som vi vil. Ellers ville det blitt bråk. Matpenger er det fellese, ikke om hun kjøper seg brus eller noe i varmedisken. Får ho bruk sitt eiga kort. Du burde sette deg ned med han å fortelle hvordan det føles for deg, å foreslå seperat økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 Ha mat konto, betalt regninger sammen, resten er hver deres. Hun har det sånn.. fruen bruker mye, jeg sparer mye, man vet aldri om du noen ganger trenger de pengene. At du lar mannen din bruke dine penger på vas.. det kaller jeg en halvveis kvinnefellen. Anonymkode: 67048...d7e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 Opprett en felleskonto som er til mat. Alt annet deler dere 50/50. At du tjener mer enn han, er helt nydelig. Anbefaler at du setter noen tusenlapper til sparing i mnd. Vil komme godt med den dagen du evt flytter fra han... Anonymkode: 7a01b...60e 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Og øl, brus og godteri er ikke del av matbudsjettet. Anonymkode: bd104...aa4 Hos oss er det det Anonymkode: 23c8f...4fe 2
Felidays Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 Vi har felleskonto hvor hver får ca like sum for egen forbruk (3500) på et ekstra konto. Da kan en kjøpe klær, nytt mobil alkohol, hobby... Vi har fellesbuffer hvor penger tas ut bare etter avtale.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 Dette er vel ikke vanlig? Eller? Foreslår at dere setter en lik prosent av inntekt inn på felleskonto som skal gå til bo utgifter, felles mat (derunder ikke snus, mineralvann osv), strøm, felles bil osv. Alt personlig som frisør, telefonforbruk, hobby osv dekker dere selv. Tror det er mer vanlig med en slik ordning enn at alt går inn på felleskonto. Anonymkode: eed8f...403 1
Glitnir Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 At du gidder. Betal likt inn på en konto til felles utgifter (evt at du betaler litt mer siden du tjener mer og dere har felles barn), og behold resten hver for dere. En slik ordning som dere har funker bare når man har veldig likt forbruksmønster og holdninger til det økonomiske. 4
strawberry Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 Og DER er grunnen til at jeg og samboer ikke har felles økonomi. Anbefaler dere å opprette en felleskonto med hvert sitt kort. Før over likt beløp 1 gang i måneden, og ellers evt mer ved behov. Den kontoen brukes til ting som er felles. Så bruker han resterende beløp på snus, mobiltelefon, ting han ødelegger, brus, øl, spill og evt ekstra mat. Det resterende beløpet som du har igjen, bruker du som du vil. 1
Skogshuldra Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 En felles konto til mat og en felles konto til månedlige regninger hvor alt er fordelt 50%. Eier hus sammen, med 50% egne lån hver , slik at vi selv bestemmer hvor mye man ønsker å nedbetale lånet med pr mnd. Resten av egne lønninger disponeres fritt, og om vi skal spare til noe eller kjøpe andre spesielle ting - prater vi om fordelinga.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 Bare si at du ønsker å begynne å spare litt til pensjon etc. og si at dere derfor fremover disponerer hver deres inntekt og setter inn en bestemt sum på fellesen også får den enkelte bruke resten som den vil Anonymkode: 1576f...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 Kanskje noen vil protestere, men i mitt hode passer separat økonomi for kjærester og ferske samboere. Er man gift, så bør økonomien være felles. For å løse problemet må dere bli enige om levestandard og nødvendige utgifter. Altså en av dere må tilpasse seg. Anonymkode: 92d73...1d1 2
Atea Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 Har par, tre samboerskap bak meg. I ett krevde jeg skjevdeling. Han spiste langt over det dobbelte enn jeg gjorde, uten å legge på seg. Vi begynte å vare på kvitteringer fordi jeg krevde det, og han måtte betale mer. Vi hadde egentlig ikke samme kosthold, han kunne fråtse i sjokolade og søtsaker. Han tjente også mest og hadde "en del penger på bok" på noen millioner. Utgifter til middag delte vi, der var han ikke storspiser, men ellers spiste han mye. Han virket i tillegg gretten når jeg sa at jeg ikke ville være med på å øke mitt matbudsjett på grunn av han, men han gikk med på det. Fornøyelser og andre ting betalte vi hver for oss. Vi hadde ikke felles konto, det gikk greit å ta vare på kvitteringer. Når han handlet kunne jeg raskt krysse av det jeg aldri spiste (søtsaker, brød, yoghurt og en del andre ting). Jeg var vant til å handle inn til meg selv og ville ikke ta regningen for hva en stor, velvoksen mann har for vaner.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje noen vil protestere, men i mitt hode passer separat økonomi for kjærester og ferske samboere. Er man gift, så bør økonomien være felles. For å løse problemet må dere bli enige om levestandard og nødvendige utgifter. Altså en av dere må tilpasse seg. Anonymkode: 92d73...1d1 Jeg er enig med deg. Synes det har blitt så mye av dette med mitt og ditt selv i ekteskapet bortover. Var aldri slik før, men det var vel ok den gang menn alene forsørget kvinnene. Dette er noe vi kvinner har dratt inn i forholdet, Hva så om en bruker mer. Har vært i to forhold tidligere, hvor alt ble delt likt. Har bare delvis nå, og det er bare slitsomt. Anonymkode: 7fb6d...992
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 5 timer siden, Atea skrev: Har par, tre samboerskap bak meg. I ett krevde jeg skjevdeling. Han spiste langt over det dobbelte enn jeg gjorde, uten å legge på seg. Vi begynte å vare på kvitteringer fordi jeg krevde det, og han måtte betale mer. Vi hadde egentlig ikke samme kosthold, han kunne fråtse i sjokolade og søtsaker. Han tjente også mest og hadde "en del penger på bok" på noen millioner. Utgifter til middag delte vi, der var han ikke storspiser, men ellers spiste han mye. Han virket i tillegg gretten når jeg sa at jeg ikke ville være med på å øke mitt matbudsjett på grunn av han, men han gikk med på det. Fornøyelser og andre ting betalte vi hver for oss. Vi hadde ikke felles konto, det gikk greit å ta vare på kvitteringer. Når han handlet kunne jeg raskt krysse av det jeg aldri spiste (søtsaker, brød, yoghurt og en del andre ting). Jeg var vant til å handle inn til meg selv og ville ikke ta regningen for hva en stor, velvoksen mann har for vaner. For meg er det nesten uvirkelig at noen holder på slik. Kvitteringer på mat og krysse av hvis den ene spiser noe den andre ikke gjør. Jeg hadde ikke orket å være sammen med noen som holdt på slik. Anonymkode: 7fb6d...992 9
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 Har nylig kjøpt hus sammen. Har felleskonto med 2 kort. Setter inn likt beløp. Og en felles sparekonto setter inn likt beløp. Resten styrer vi over selv. Anonymkode: 35089...2de
Atea Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker said: For meg er det nesten uvirkelig at noen holder på slik. Kvitteringer på mat og krysse av hvis den ene spiser noe den andre ikke gjør. Jeg hadde ikke orket å være sammen med noen som holdt på slik. Anonymkode: 7fb6d...992 Jo, det hadde du kanskje når han gikk med på det. Hvis ikke hadde det blitt slutt. Han var R I K.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Og øl, brus og godteri er ikke del av matbudsjettet. Anonymkode: bd104...aa4 det handles jo i samme slengen, så vanskelig å skille i butikken Anonymkode: 30174...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå