Gå til innhold

Hvor kjøper du kaffe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har lest mye sosiologi angående kaffe som sosialt kulturelt betinget konsept, men det er liten tvil om at kaffe i seg selv har kvalitetsgrader.

Det er mye rar kaffe du får servert på utenlandske kafeer, men det er tydeligvis noe med norske kjeder sine evner til å kjøpe riktig som bare treffer.

Jeg vet at aromaene holdes best hvis hele bønner og kvernes selv sekunder før jeg lager kaffe.

Take-away kaffe må jo selvfølgelig være fra Kaffebrenneriet (som har best evne til å få fram aroma) og Tim Wendelboe (som ER kvalitet).

Jeg har prøvd å kjøpe ''hele bønner''-kaffe fra dagligvare, og måtte kaste posen. Trist, men sant. Det smakte jo hest.

Spørsmål:

Kjøper dere hele bønner fra dagligvare eller kaffekjeder?

Kverner dere selv?

Kjøper dere take-away fra type Steam vs. 7-Eleven?

BRYR dere dere om kvalitet eller ikke?

Anonymkode: 89b83...8a7

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Kjøper sånne dolce gusto kapsler.

AnonymBruker
Skrevet

Friele - pulver på rema

Anonymkode: 58690...8aa

• Liker 2
Skrevet

Dolce gusto her også. 

Skrevet

Kjøper bønner, på Europris, av alle rare plasser. Men, der får jeg beste kaffen etter min lommebok.

AnonymBruker
Skrevet

Friele eller sånn rød coop. Filtermalt som jeg brygger i presskanne med vann som er 100 grader - det sekundet det tar å starte å helle vann i kanna. Voila!

Anonymkode: aa52e...b92

Skrevet

Kjøper pulverkaffe, den som er nærmest når jeg passerer hylla. xD Ellers hender det at jeg unner meg litt "snobbekaffe" på Kaffekrematoriet av og til. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Catalina Culès said:

Kjøper sånne dolce gusto kapsler.

Var det ingen forskning på at de var ''farlige''?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Friele - pulver på rema

Anonymkode: 58690...8aa

Oisann.

2 hours ago, Siv85 said:

Dolce gusto her også. 

Wow.

2 hours ago, Pinkee said:

Kjøper bønner, på Europris, av alle rare plasser. Men, der får jeg beste kaffen etter min lommebok.

Hm... vis det økonomiske regnskapet?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Friele eller sånn rød coop. Filtermalt som jeg brygger i presskanne med vann som er 100 grader - det sekundet det tar å starte å helle vann i kanna. Voila!

Filtermalt? Da antar jeg den ikke har original aroma?

1 hour ago, SardintrollReturns said:

Kjøper pulverkaffe, den som er nærmest når jeg passerer hylla. xD Ellers hender det at jeg unner meg litt "snobbekaffe" på Kaffekrematoriet av og til. 

Snobbekaffe? Ok.

-

Er det ingen som kjøper hele bønner fra kvalitetsprodusenter her?

Gjest chisandra
Skrevet

Dolce Gusto og Friele. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oisann.

Wow.

Snobbekaffe? Ok.

-

Jeg kjøper bare kaffe hos nisjeprodusenter som oppgir brennedato, latinsk artsnavn og direktenummer til både kaffebonde og brenneri på pakken.

Anonymkode: 701c5...319

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper bare kaffe hos nisjeprodusenter som oppgir brennedato, latinsk artsnavn og direktenummer til både kaffebonde og brenneri på pakken.

Anonymkode: 701c5...319

😂

Anonymkode: 64be6...d1c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp kommet tilbake fra Indonesia og har med en haug kaffebønner fra Sumatra. :) 

Anonymkode: 64be6...d1c

• Liker 2
Skrevet

Kjøper kapsler fra Nespresso :)

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snobbekaffe? Ok.

Du vet, latte og slikt. xD Men rett skal være rett, jeg setter pris på en god vanilje-latte, det er snadder. Aldri kjøpt bønner og slikt selv, blir litt for mye styr for min del. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vet at barna kjøper sånn fancy-pancy kaffe som smaker kakao, men vi voksne drikker "svart" kaffe :)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oisann.

Wow.

Snobbekaffe? Ok.

-

mann mannesen er ute igjen....

Får hele bønner tilsendt fra en venn i NY. Brenneriet ligger i Chelsea.

Snobbete nok?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har omsider funnet min nye yndlingskaffe, det er Fransk espresso fra Stavanger kaffebrenneri. Økologisk er den også.

Jeg maler hele bønner i butikken der jeg kjøper kaffen, brygger i enkel presskanne, og drikker kaffen svart. :tommelsmil: 

Anonymkode: 1e8bb...183

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper mest ferdig malt kaffe i butikk, Evergood eller rød Coop. Noen ganger maler jeg bønner selv på Meny, og en sjelden gang går jeg i en spesialforretning hvor de hjelper meg med å velge nye smaker og maler bønnene for meg.  Bruker alltid presskanne for tilberedning :) 

Anonymkode: 4bbd9...236

Skrevet

Kjøper diverse Løfbergs lila når vi handler i Sverige, hele bønner og maler selv (3xhalvkilo til ca 90sek). Beste kaffen synes jeg er Royal Malabar fra Kaffebrenneriet, men den er fryktelig dyr i forhold!

Skrevet

Nespressokapsler her. Skulle for så vidt gjerne kjøpt hele bønner og malt selv, men siden jeg ikke har noen kaffeforretning i overkommelig nærhet og ikke gidder styre med presskanne så vinner Nespresso. Hele bønner kjøpt på coop gir av en eller annen grunn ikke spesielt god kaffe selv om jeg maler selv og bruker presskanne :klo: . Nespresso blir faktisk bedre. 

Steam aner jeg ikke hva er, og det er langt til nærmeste 7-eleven. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...