Gå til innhold

Må jeg på hyttetur med svigermor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes det er veldig vanskelig å omgås svigermor. Vi er veldig forskjellige på omtrent alle områder.

Hun er blandt annet hypokonder og tilhenger av Sylvi Listhaug. Jeg stemmer SV, men passer på å unngå tema politikk. Orker ikke. Hun orker..

Hun er kanskje på besøk hos oss en gang i uka. Noe jeg synes er mer enn nok. Jeg klarer å holde en hyggelig tone, men gleder meg til hun går. Usikker på hva hun tenker om vårt forhold.

For et års tid siden fikk hun kjæreste, som flyttet inn ganske raskt. Ingen kjernekar akkurat, men helt ok for min del. Mannen min misliker han, og synes det er vanskelig å omgås. Nå høres vi kanskje ut som vanskelig mennesker, men vi har mange gode venner og relasjoner. Disse to er i grunn de eneste jeg sliter med å omgås av min familie og hans. 

Mannen min er enig i at svigermor er masete, hypokonder og ganske intens generelt. 

Nå har de kjøpt seg hytte. De har vel eid den i 4-5 måneder nå, og er der veldig ofte. De er sjeldent på jobb, for å si det sånn.. Mannen min og sønnen vår var der for et par måneder siden. Det ble en ganske kjip opplevelse i forhold til hennes nye samboer for mannen min sin del. Han slang ufine kommentarer til svigermor og var generelt sur. De følte seg ikke velkommen.

Nå vil hun ha med oss alle fire på hytta. Sammen med henne og samboeren. Vi har en sønn på 6 og en datter på 9 måneder. Det siste jeg vil er å tilbringe en helg på den hytta. Mannen min er heller ikke gira. Lett p snike seg unna denne gangen, men spørsmålet om å ta turen dit vil jo ikke gi seg.. 

Hva nå? Hva ville dere gjort? «Må» vi på hytta? Hvordan kan dette bli en ok opplevelse? 

Anonymkode: 5a1ca...b35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Nei, du må ikke det. Men jeg syns mannen din burde fortelle henne hvorfor, så kanskje hun skjerper seg.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at dere ikke vil, og jeg synes dere skal prøve å komme dere unna! Hva slags hytte er det? Er det (redde for at babyen skal holde dem våkne), er det innlagt vann, må dere fly rundt å passe på barna overalt ute med tanke på farer osv, eller så kan dere takke pent ja, fortelle hvor mye dere gleder dere og ooops så var det en eller annen sykdom på gang;) Vi har brukt omgangssyken en gang for å redde familieforholdet:P 

Anonymkode: 1aec5...518

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.5.2018 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Skjønner at dere ikke vil, og jeg synes dere skal prøve å komme dere unna! Hva slags hytte er det? Er det (redde for at babyen skal holde dem våkne), er det innlagt vann, må dere fly rundt å passe på barna overalt ute med tanke på farer osv, eller så kan dere takke pent ja, fortelle hvor mye dere gleder dere og ooops så var det en eller annen sykdom på gang;) Vi har brukt omgangssyken en gang for å redde familieforholdet:P 

Anonymkode: 1aec5...518

Det er en romslig hytte med innlagt vann - dessverre. Skal alltids klare å komme oss unna noen ganger. Lyve om sykdom osv. Men.. hytta står jo der den, og svigermor er ikke typen til å gi seg.

Invitasjonen vil komme igjen og igjen og igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang tid tar det for dere å reise dit? Er det kort nok til at dere kan komme på et dagsbesøk? Det kan jo være et greit kompromiss hvis det er praktisk gjennomførbart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎12‎.‎05‎.‎2018 den 19.47, Catalina Culès skrev:

Nei, du må ikke det. Men jeg syns mannen din burde fortelle henne hvorfor, så kanskje hun skjerper seg.

Ja. mannen din virker som en konfliktsky pingle som ikke kan slå neven i bordet å si fra.

Anonymkode: 030ef...cac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke mannen din prate med moren sin på tomannshånd? Da kan han si at dere ikke har noe lyst til å tilbringe en helg sammen med samboeren hennes, for han er ikke hyggelig. 

Mulig hun blir sur og furt. Men da vet hun ihvertfall hvorfor og at det ikke endrer seg, med mindre han endrer seg. 

Anonymkode: 481dd...ae5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 19.47, Catalina Culès skrev:

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. mannen din virker som en konfliktsky pingle som ikke kan slå neven i bordet å si fra.

Anonymkode: 030ef...cac

Hvilken verden lever dere egentlig i, dere som gir råd om å ta opp alt mulig, nærmest uten filter? Det er ens egen familie vi snakker om, her. Og ingen har en perfekt familie. Sant å si er dere neppe perfekte selv, heller. Hvordan ville dere selv likt å få i fleisen at «Nei, vi vil ikke være sammen med dere, for vi liker ikke det samme, og er altfor forskjellige.»?? Underforstått: det dere står for er ikke bra nok for oss.
Uansett hvor pent man legger det fram: det skal være temmelig høy terskel for å presentere slike ting til familien.
(Altså: er det vold, rus, lovbrudd av forskjellig slag, er det selvsagt greit å fortelle hvorfor man ikke vil komme på besøk, men det er jo ikke forbudt å like Sylvi Listhaug, selv om det er aldri så uforståelig at noen gjør det.)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men ville vært ærlig om hvorfor om jeg var mannen din

Anonymkode: 9c797...da0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Ullvott skrev:

Hvilken verden lever dere egentlig i, dere som gir råd om å ta opp alt mulig, nærmest uten filter? Det er ens egen familie vi snakker om, her. Og ingen har en perfekt familie. Sant å si er dere neppe perfekte selv, heller. Hvordan ville dere selv likt å få i fleisen at «Nei, vi vil ikke være sammen med dere, for vi liker ikke det samme, og er altfor forskjellige.»?? Underforstått: det dere står for er ikke bra nok for oss.
Uansett hvor pent man legger det fram: det skal være temmelig høy terskel for å presentere slike ting til familien.
(Altså: er det vold, rus, lovbrudd av forskjellig slag, er det selvsagt greit å fortelle hvorfor man ikke vil komme på besøk, men det er jo ikke forbudt å like Sylvi Listhaug, selv om det er aldri så uforståelig at noen gjør det.)

Dette.

Jeg skjønner hva du mener. Har litt av selve forholdet å slite med selv, blir sliten og lei av å hele tiden skal snakke om Listhaug og dritt om alle innvandrere og sarkastisk humor og slengbemerkninger hele tiden over "vi naive unge sosialistene". De ville liksom ikke gi seg, dette temaet ble tatt opp i alle mulige sammenhenger. Men har lært meg å venne meg til det, og når ting blir litt mye så sier jeg rett ut at nå snakker vi om noe annet fordi dette er vi ikke enig om. I begynnelsen ble de litt "snurt" og det kom enda flere slengbemerkninger, men det har roet seg kraftig. De har absolutt tatt hinte, fordi jeg "nikker" bare litt på hodet og begynner bevisst å prate om andre ting hver gang de tar opp temaet. Så nå er det litt faset bort og vi kan snakke om andre hverdagslige ting i all hovedsak og jeg er veldig glad i disse menneskene selv om vi er uenig i en del ting. 

Er dette et alternativ...? Også er det mulig å bare hoppe i det. Det er nær familie, og litt må man tåle.Men det betyr også at de må tåle å få beskjed om at dette er et tema dere ikke er enige i, og ikke ønsker å diskutere. Dagstur? en natts overnatting? 

Anonymkode: 28cd2...c8a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
På 12.5.2018 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig vanskelig å omgås svigermor. Vi er veldig forskjellige på omtrent alle områder.

Hun er blandt annet hypokonder og tilhenger av Sylvi Listhaug. Jeg stemmer SV, men passer på å unngå tema politikk. Orker ikke. Hun orker..

Hun er kanskje på besøk hos oss en gang i uka. Noe jeg synes er mer enn nok. Jeg klarer å holde en hyggelig tone, men gleder meg til hun går. Usikker på hva hun tenker om vårt forhold.

For et års tid siden fikk hun kjæreste, som flyttet inn ganske raskt. Ingen kjernekar akkurat, men helt ok for min del. Mannen min misliker han, og synes det er vanskelig å omgås. Nå høres vi kanskje ut som vanskelig mennesker, men vi har mange gode venner og relasjoner. Disse to er i grunn de eneste jeg sliter med å omgås av min familie og hans. 

Mannen min er enig i at svigermor er masete, hypokonder og ganske intens generelt. 

Nå har de kjøpt seg hytte. De har vel eid den i 4-5 måneder nå, og er der veldig ofte. De er sjeldent på jobb, for å si det sånn.. Mannen min og sønnen vår var der for et par måneder siden. Det ble en ganske kjip opplevelse i forhold til hennes nye samboer for mannen min sin del. Han slang ufine kommentarer til svigermor og var generelt sur. De følte seg ikke velkommen.

Nå vil hun ha med oss alle fire på hytta. Sammen med henne og samboeren. Vi har en sønn på 6 og en datter på 9 måneder. Det siste jeg vil er å tilbringe en helg på den hytta. Mannen min er heller ikke gira. Lett p snike seg unna denne gangen, men spørsmålet om å ta turen dit vil jo ikke gi seg.. 

Hva nå? Hva ville dere gjort? «Må» vi på hytta? Hvordan kan dette bli en ok opplevelse? 

Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
1 time siden, Ullvott skrev:

Å henge med en familie får en til å føle seg uvelkommen er ikke greit. En ting er å besøke hverandre i blandt, men for noen familier så vil det å bo på en hytte sammen over flere dager kunne ødelegge mer en å styrke familiebåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...