AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Quote Konfirmasjonsfeiringen kan føre til skam og dårlig samvittighet både hos voksne og barn dersom man har dårlig råd. – I ettertid var det rart og absurd å høre om andre som fikk bil og bunad i konfirmasjonsgaver. For meg var det jo helt utenkelig, forteller Malin Solberg Lyngen (23) til TV 2. Det er åtte år siden hun konfirmerte seg sammen med andre jevnaldrende i en kirke i Oslo. Men hun husker fortsatt hvordan det var å feire konfirmasjonsdagen på stramt budsjett. http://www.tv2.no/a/9832649 Det har alltid vært forskjeller. Det kan man egentlig ikke gjøre noe med. Er ikke "problemet" egentlig at enkelte får helt vanvittig store konfirmasjonsgaver? Anonymkode: ff278...929 3
Gjest hind Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Jeg tror problemet er at det nå er veldig mange som får vanvittig mye. Da jeg ble konfirmert var det bare én jente i klassen som fikk moped, bunad, reiser, dyre smykker og flere titalls tusen kroner. Alle vi andre fikk et langt mer beskjedent utbytte, så det var hun som skilte seg ut og ikke vi. Nå ser det ut som flertallet får veldig mye og bare noen få får lite. Da er det forståelig at følelsen av utenforskap dukker opp, synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Jeg personlig mener at konfirmasjonsfeiringen er blitt helt usmsklig. Jeg fikk 36.000 og jeg var konfirmant for 25 år siden. Hadde stort selskap, familie, slekt, bunad, sølv, oksesteik, kaker og kaffe. Tenkte det var galskap den gangen, og tenker det er enda mer galskap nå! Mest forsto jeg meg ikke på det. Styret, broderiene, familietradisjonen, håndarbeidet, bordpynt, og ikke forsto jeg meg særlig på pengene som ramlet inn fra folk jeg ikke engang kjente. Vi kommer ikke til å la barna konfirmeres. Anonymkode: d4127...66b 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Bil til konfirmanten? Har aldri hørt om det her vi bor. Anonymkode: b1fe7...b92 9
2018_gjest Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig mener at konfirmasjonsfeiringen er blitt helt usmsklig. Jeg fikk 36.000 og jeg var konfirmant for 25 år siden. Hadde stort selskap, familie, slekt, bunad, sølv, oksesteik, kaker og kaffe. Tenkte det var galskap den gangen, og tenker det er enda mer galskap nå! Mest forsto jeg meg ikke på det. Styret, broderiene, familietradisjonen, håndarbeidet, bordpynt, og ikke forsto jeg meg særlig på pengene som ramlet inn fra folk jeg ikke engang kjente. Vi kommer ikke til å la barna konfirmeres. Anonymkode: d4127...66b Det bestemmer barna helt selv. 18
Gjest O.G. Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Akkurat nå, 2018_gjest skrev: Det bestemmer barna helt selv. Foreldrene bestemmer om de vil legge ut for selskap og gave da.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 15 minutter siden, hind said: Jeg tror problemet er at det nå er veldig mange som får vanvittig mye. Da jeg ble konfirmert var det bare én jente i klassen som fikk moped, bunad, reiser, dyre smykker og flere titalls tusen kroner. Alle vi andre fikk et langt mer beskjedent utbytte, så det var hun som skilte seg ut og ikke vi. Nå ser det ut som flertallet får veldig mye og bare noen få får lite. Da er det forståelig at følelsen av utenforskap dukker opp, synes jeg. Men hva skal man gjøre med det? Skal sosialkontoret betale ut tusensvis av kroner til dyre presanger for de med dårlig råd? Anonymkode: ff278...929 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 1 minutt siden, 2018_gjest said: Det bestemmer barna helt selv. Men er vel heller tvilsomt at det er selve brødet og vinen de er ute etter. Tviler på de tusler seg opp sammen med alle de andre, men helt alene? Anonymkode: d4127...66b 2
2018_gjest Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal man gjøre med det? Skal sosialkontoret betale ut tusensvis av kroner til dyre presanger for de med dårlig råd? Anonymkode: ff278...929 Foreldre skal lære barna sine at det er forskjeller i samfunnet, og alltid kommer til å være det. Noen får mye andre lite. Ingen av delene er galt. Noen har mye penger, andre lite. Noen har stor familie, andre lite osv. Noe som resulterer i mer/mindre gaver osv. Foreldre skal lære barna sine at det ikke handler om hvem som får mest og hvem som får hva. Det blir som barna blir lært opp til av foreldre og nettverket rundt. Foreldre skal lære barna sine takknemlighet og være takknemlig for det de får. Sosialkontoret skal ikke foreta seg noe tenker jeg. 17
Gjest hind Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva skal man gjøre med det? Skal sosialkontoret betale ut tusensvis av kroner til dyre presanger for de med dårlig råd? Anonymkode: ff278...929 Bedre for alle om vi greier å snu den vanvittige gavetrenden vi ser nå, vel? Det har jo tatt helt av. Vi trenger en less is more-bølge.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 Bil til konfirmanten? De kan jo ikke kjøre før om 3-4 år? Jeg er i tvil på om denne jenta virkelig sa det eller om det er "journalisten" som har sitert henne feil. Jeg fikk bunad, smykker, sølv, vel 50 000 i cash og hadde stort selskap i en losje pappa var medlem av men skilte meg ikke veldig ut fra de andre i klassen min. Anonymkode: 343a0...92a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 8 minutter siden, 2018_gjest said: Foreldre skal lære barna sine at det er forskjeller i samfunnet, og alltid kommer til å være det. Noen får mye andre lite. Ingen av delene er galt. Noen har mye penger, andre lite. Noen har stor familie, andre lite osv. Noe som resulterer i mer/mindre gaver osv. Foreldre skal lære barna sine at det ikke handler om hvem som får mest og hvem som får hva. Det blir som barna blir lært opp til av foreldre og nettverket rundt. Foreldre skal lære barna sine takknemlighet og være takknemlig for det de får. Sosialkontoret skal ikke foreta seg noe tenker jeg. Ja, lurt å starte hjernevaskingen tidlig, lære barna at samfunnet skal være veldig skeivfordelt og at det er en bra ting at noen sitter på formuer de aldri hadde klart bruke opp om de ville, mens andre har klær som er 12 år gamle fordi de ikke har råd å kjøpe nye klær Anonymkode: 38e1a...1d5 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 Synes det er sykt at det er folk her som sier de fikk 50K+ i kontanter. Tror jeg fikk totalt sett ca. 8000,- av slekt (og jeg har ganske stor slekt), og så fikk jeg bunad av foreldrene mine. Men store deler av bunaden "hadde" jeg allerede siden jeg fikk litt og litt av den i bursdagsgave av bestemor/bestefar opp gjennom årene. Mitt gavenivå var egentlig det vanlige blant alle mine venner i alle fall. Fikk kanskje en 1000-lapp av begge fadderne mine, og resten av tanter/onkler fikk jeg 500,- av. Så fikk jeg noen symbolske 50-lapper av naboer... Var vel konfirmant i 2007. Anonymkode: 0eea2...566 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg personlig mener at konfirmasjonsfeiringen er blitt helt usmsklig. Jeg fikk 36.000 og jeg var konfirmant for 25 år siden. Hadde stort selskap, familie, slekt, bunad, sølv, oksesteik, kaker og kaffe. Tenkte det var galskap den gangen, og tenker det er enda mer galskap nå! Mest forsto jeg meg ikke på det. Styret, broderiene, familietradisjonen, håndarbeidet, bordpynt, og ikke forsto jeg meg særlig på pengene som ramlet inn fra folk jeg ikke engang kjente. Vi kommer ikke til å la barna konfirmeres. Anonymkode: d4127...66b Jøss, det var mye for 25 år siden. Jeg fikk 4k. Husker vennene mine fikk 10k og oppover. Jeg tror det var første gang jeg opplevde økonomisk ulikhet, husker det godt! Anonymkode: 4100e...d8f 6
Gjest O.G. Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva skal man gjøre med det? Skal sosialkontoret betale ut tusensvis av kroner til dyre presanger for de med dårlig råd? Anonymkode: ff278...929 Får ikke folk tilskudd til konfirmasjon i dag da?
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #16 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, O.G. skrev: Får ikke folk tilskudd til konfirmasjon i dag da? Jo men det er lite, det blir Torogryte med billigste sort kjøttdeig, loff og ris. Det blir ikke mye høytid og fest. Da er det bedre og ikke ha konfirmasjon og slippe ydmykelsen. Anonymkode: 343a0...92a 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #17 Skrevet 12. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss, det var mye for 25 år siden. Jeg fikk 4k. Husker vennene mine fikk 10k og oppover. Jeg tror det var første gang jeg opplevde økonomisk ulikhet, husker det godt! Anonymkode: 4100e...d8f Jeg syntes også det var mye. Jeg ble konfirmert for 23 år siden, jeg fikk 8000. Guttene i klassen fikk rundt 15-30000, jentene lå +10000 under fordi vi fikk mer smykker. Det var jo mye, husker jeg. Å få 50K eller bil er jo bare helt vilt i min verden. Anonymkode: 4ef0a...5fd 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #18 Skrevet 12. mai 2018 ble konfirmert for 15 år siden. Fikk 5000kr og noen småsmykker. Var dritfornøyd fordi jeg hadde råd til å kjøpe mobiltelefon. Jeg fikk minst av alle vennene mine, men tenkte aldri noe over det, det var aldri noe tema eller noen konkurranse. Anonymkode: ae07c...c58 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #19 Skrevet 12. mai 2018 5 minutter siden, O.G. said: Får ikke folk tilskudd til konfirmasjon i dag da? Jo, 3000-5000 kr til feiring, og inntill 1000 kr til presang. https://www.tv2.no/nyheter/9824373/ Anonymkode: ff278...929 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #20 Skrevet 12. mai 2018 Min datter ble konfirmert for 2 år siden, vi har dårlig råd, og veldig liten familie, så det ble ett lite selskap her hjemme med hjemmelagede snitter og kaker. Hun fikk vel gaver for totalt 20 000 kr, da fra meg, far og resten av familien. Ene gaven var PC hun trengte, og en dyr vinterjakke hun hadde ønsket seg lenge. Og hun brukte kjole til 500 kr. Og hun var veldig fornøyd. Selv om alle hennes venner fikk mye mer, og omtrent alle fikk bunad. Anonymkode: 665b4...d3f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå