Gå til innhold

Er weed et rusmiddel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Paracet er ikke et rusmiddel og heller ikke et narkotikum. 

Morfin og valium er begge narkotikum og et A-preparat, så det er strenge reseptreglement for det. Nå bruker man dog ofte ikke morfin som medikament, men man bruker ketobemidon (ketorax) og oksykodon. 

Anonymkode: 62d52...29e

Valium er et B preparat. 

Anonymkode: 483c1...ea8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Morfin gis både som tabletter og infusjon.

Anonymkode: 7f44f...8ad

Jeg tror du mener injeksjon?

Weed er et rusmiddel, ja; men det kan se ut til at det blir avkriminalisert i framtiden.

Anonymkode: d5f75...88a

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det et rusmiddel. Det brukes for å ruse seg. Det er et rusmiddel. Selv har jeg både liten interesse av å bruke det og lite problem med at andre bruker det, men at det er et rusmiddel er det vel ingen som diskuterer eller er uenige om. 

Anonymkode: 3bd6a...0ba

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morfin gis både som tabletter og infusjon.

Hvordan er dette relevant? Som sagt brukes ikke morfin i stor grad lengre.

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du må lese det innlegget du kommenterer. I slike tilfeller er det en legeforskrivning i bunnen. Jeg skrev jo at det i noen tilfeller vurderes bruk av plantemateriale på medisinsk indikasjon (selv om jeg kunne formulert det tydeligere). Jeg kjenner godt tregelverket, siden dette er en del av min arbeidshverdag. Det er ikke uproblematisk med slik bruk av cannabis, men som du ganske riktig påpeker (og som jeg faktisk skrev), finnes det tilfeller der uforedlet cannabis forskrives. Men du har tydeligvis ikke fått med deg at dette ikke står i konflikt til hva jeg skrev, siden artikkelen sier akkurat det samme som meg (om enn noe tydeligere):

- Det er ikke marihuana som er poenget. Dette er et godkjent legemiddeli det landet der det ble utskrevet, sier seksjonssjef Martin Bjerke ved Legemiddelverket. 

Det er Schengen-avtalen som gjør at det i visse tilfeller er fullt lovlig å ta med seg marihuana til Norge. 

- Hvis man innenfor Schengen har blitt foreskrevet et legemiddel på lovlig vis, og fått dette utdelt på et godkjent apotek, så kan man fritt ta dette med seg til Norge, sier han.

Det står i konflikt til det du skrev. Du hevdet at:

"Hvis noe skal brukes som medisin, må det være et godkjent legemiddel. Weed er ikke det"

Legg merke til siste bastante påstand "Weed er ikke det".

EØS-reglene sier, at dersom et legemiddel er godkjent i ett eøs-land, er det lov å bruke det i alle andre eøs-land. Weed er dermed gjennom eøs-reglene et godkjent legemiddel.

Videre skriver du:

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

selv om det finnes noe praksis for behandling basert på dārlige medisinske vurderinger.

Her motsier du deg selv, noe som tyder at du ikke kjenner til prinsippene og reglene for eøs-samarbeidet. Først hevder du altså at weed ikke er godkjent legemiddel, og neste setning sier du at weed er "litt godkjent (men basert på feilaktige medisinske vurderinger)"

Enten er et stoff i prsinippet godkjent som legmiddel, eller så er det ikke. Det er i prinsippet umulig at noe er "litt godkjent".

Anonymkode: 61b3c...635

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Weed er et engelsk ord, oversatt til Norsk blir det "Ugress". Weed er ikke et rusmiddel, det er ugress. Om man kan ruse seg på ugress er en annen sak.

Anonymkode: fdb45...5be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det heter cannabis/hasj. Ikke weed

Anonymkode: 1f275...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-far-svein-40-tilbake-marihuana-fra-norske-tollere/63346810

Du må sette deg inn i EØS/EU-regler.

Du må sette deg inn i ting selv. Når man har fått det på resept er det et godkjent legemiddel, ikke når man ikke har fått det på resept. Hvilken type frø og plantesort det er har også mye å si for legemiddelbruk, og en type weed som brukes for noen type plager brukes ikke for andre type plager. 

Anonymkode: c8949...a8f

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette deg inn i ting selv. Når man har fått det på resept er det et godkjent legemiddel, ikke når man ikke har fått det på resept. Hvilken type frø og plantesort det er har også mye å si for legemiddelbruk, og en type weed som brukes for noen type plager brukes ikke for andre type plager. 

Det er akkurat det som var poenget mitt. Weed er både og når det gjelder spørsmålet om det er rusmiddel. Det er et rusmiddel om du kjøper det på gata. Kjøper du det i apotek regnes det ikke som et rusmiddel, men medisin. Altså både og. Avhengig av hva man skal bruke det til. Akkurat som Valium og en drøss andre medisiner/rusmiddler.

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror du mener injeksjon?

Weed er et rusmiddel, ja; men det kan se ut til at det blir avkriminalisert i framtiden.

Anonymkode: d5f75...88a

Nei, jeg mener infusjon.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan er dette relevant? Som sagt brukes ikke morfin i stor grad lengre.

Det er ikke riktig.

10 hours ago, AnonymBruker said:

Det står i konflikt til det du skrev. Du hevdet at:

"Hvis noe skal brukes som medisin, må det være et godkjent legemiddel. Weed er ikke det"

Legg merke til siste bastante påstand "Weed er ikke det".

EØS-reglene sier, at dersom et legemiddel er godkjent i ett eøs-land, er det lov å bruke det i alle andre eøs-land. Weed er dermed gjennom eøs-reglene et godkjent legemiddel.

Videre skriver du:

Her motsier du deg selv, noe som tyder at du ikke kjenner til prinsippene og reglene for eøs-samarbeidet. Først hevder du altså at weed ikke er godkjent legemiddel, og neste setning sier du at weed er "litt godkjent (men basert på feilaktige medisinske vurderinger)"

Enten er et stoff i prsinippet godkjent som legmiddel, eller så er det ikke. Det er i prinsippet umulig at noe er "litt godkjent".

Nei, Weed er ikke et godkjent legemiddel noe sted. I europa brukes hovedsaklig Bedrocan, som er en type cannabis som er møysommelig fremavlet for å holde en (i den grad det er mulig) forutsigbar mengde av virkestoffer. Dette er godkjent som legemiddel  noen land - til tross for at det strengt tatt ikke fyller kravene til hva et legemiddel er. Det er ikke noen selvmotsigelse i det jeg skriver, men ettersom tråden ikke handler om dette, så jeg ikke noen grunn til å utdype.

Bedrocan, eller tilsvarende produkt forskrevet av lege innen EU/Schengen kan innføres til norge uten sanksjoner. Det kan også forskrives av norske leger og hentes på norsk apotek. Da må man imidlertid søke om godkjenningsfritak, fordi dette ikke er et godkjent legemiddel i norge.

Det er ikke slik at en resept betyr at man kan ta med seg weed i en hvilken som helst form, og ergo skjønner jeg ikke helt hva du kritiserer. Weed er ikke mer et legemiddel enn piletrebark, muggsopp, revebjelle eller opiumsvalmue.

Det dreier seg ikke om at et stoff er "litt godkjent" eller ikke. Med de strenge krav som stilles til legemidler, må det også foreligge i en form som tilfredsstiller kravene. Altså er ikke en hver THC- eller CBD-holdig substans å regne som legemiddel.

Å bruke uforedlet plantemateriale til medisinsk bruk ER kontroversielt, og jeg har defor ryggen fri når jeg sier at dette i all hovedsak er en dårlig medisinsk vurdering. Det er de aller fleste norske leger enige i. Og noe særlig lenger tror jeg neppe jeg gidder å trekke den debatten.

Uforedlede cannabisprodukter er rusmidler, og ikke noe annet. Unntaket er typer som Bedrocan, som er fremdyrket under strenge protokoller, og underlagt en streng kvalitetskontroll. Det er allikevel betenkelig å forskrive dette, ut fra tradisjonelle forsvarlighetskriterier når det kommer til doseringsprinsipper og bivirkningskontroll.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er akkurat det som var poenget mitt. Weed er både og når det gjelder spørsmålet om det er rusmiddel. Det er et rusmiddel om du kjøper det på gata. Kjøper du det i apotek regnes det ikke som et rusmiddel, men medisin. Altså både og. Avhengig av hva man skal bruke det til. Akkurat som Valium og en drøss andre medisiner/rusmiddler.

Feil. Det er fortsatt et rusmiddel selvom man har det på resept så lenge det inneholder THC. Noe medisinsk cannabis inneholder kun CBD, som man ikke får ruseffekt av men de fleste sortene inneholder både THC, som gir rus, og CBD

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at rusmiddel burde legaliseres. 

Folk burde fått lov til å bestemme selv hva de ønsker å putte i kroppen. Uansett om det er narkotika, alkohol, sigaretter eller søppel-mat. 

Anonymkode: e4d1c...7c9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Morfin og valium er begge narkotikum og et A-preparat, så det er strenge reseptreglement for det. Nå bruker man dog ofte ikke morfin som medikament, men man bruker ketobemidon (ketorax) og oksykodon. 

valium a er ikke Apreparat men et Bpreparat og er derfor ikke et narkotikum.

Anonymkode: 7911d...90f

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Aner ikke hvor du har din definisjon fra, men det som avgjør om noe er et rusmiddel er om det gir en rus og ikke hvor det kommer fra eller hvilken form det kommer i.

Anonymkode: 3af03...46b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Folk burde fått lov til å bestemme selv hva de ønsker å putte i kroppen. Uansett om det er narkotika, alkohol, sigaretter eller søppel-mat. 

Det kan du lage en egen tråd om. Denne dreier seg ikke om det.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det heter cannabis/hasj. Ikke weed

Anonymkode: 1f275...b02

Hør på bestemor som har peiling, not :fnise:

Anonymkode: 66186...100

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er til dels enig, men mange ting er skadelig for ikke bare seg selv, men også omgivelser og samfunnet, og da er det viktig å holde de tingene regulert og ulovlig. Rus kan utløse aggressiv og utstyrelig oppførsel, og psykoser og derfor gå utover andre, potensielt føre til drap på andre. Å racerkjøre på veien kan også være en fare for andre. Derfor er det bra at det er ulovlig og folk ikke bare kan gjøre som de vil. Ser du den?

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

valium a er ikke Apreparat men et Bpreparat og er derfor ikke et narkotikum.

Anonymkode: 7911d...90f

Valium er et rusmiddel og står på narkotikalisten jo.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hør på bestemor som har peiling, not :fnise:

Anonymkode: 66186...100

Nåja, vedkommende har helt rett. Det heter cannabis og marihuana, mens weed er slangbegrepet for marihuana budsene, altså de områdene/utvekstene/"fruktene" av planten man bruker som rusmiddel. Hasj er ferdig utvinnet cannabis der plantestoffene går gjennom en flertrinnsprosess med filtrering og banking for å bli det som ender opp som det brune produktet/klumpen man bruker som rusmiddel.

• Liker 1
Skrevet
På 13.5.2018 den 11.09, AnonymBruker skrev:

Valium er et b-preparat og de er ikke i samme kategori.  Valium er heller ikke klassifisert som et narkotikum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...