AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Så klart er det et rusmiddel. Hele pointet er jo for å ruse seg, eller for å roe ned feks angst og andre negative følelser som noen mennesker bare ikke takler. Anonymkode: 7cca6...437 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Ja, på samme måte som at alkohol er et rusmiddel. Anonymkode: 837be...8ff 11
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Ja marihuana er en plante som gir rus og regnes derfor som et rusmiddel. Det finnes varianter av planten uten nok cannabinoider og thc til å bli rusa på, men da kalles planten for hemp og dette selges ikke som rusmiddel men finnes for eksempel i klær eller hår og matoljer. Anonymkode: c8949...a8f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, på samme måte som at alkohol er et rusmiddel. Anonymkode: 837be...8ff Bare at ett av dem er ulovlig i Norge, og at du er kriminell hvis du bruker eller formidler det. Er personlig avholdsmann, så whataboutisme fungerer uansett ikke på meg. Anonymkode: 8e3e4...c69 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bare at ett av dem er ulovlig i Norge, og at du er kriminell hvis du bruker eller formidler det. Er personlig avholdsmann, så whataboutisme fungerer uansett ikke på meg. Anonymkode: 8e3e4...c69 Jeg påsto ikke noe annet heller? Ikke er jeg for legalisering heller, så gi deg. Det var bare en enkel forklaring på hva rusmiddel er. Anonymkode: 837be...8ff 9
AnonymBruker 42 Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare at ett av dem er ulovlig i Norge, og at du er kriminell hvis du bruker eller formidler det. Er personlig avholdsmann, så whataboutisme fungerer uansett ikke på meg. Anonymkode: 8e3e4...c69 Ca. like "kriminelt" som å kjører bil uten belte. Sett/lest mye bra "krim" i det siste? Edington. Selvfølgelig er "weed" et rusmiddel.... Endret 12. mai 2018 av Beeblebrox 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bare at ett av dem er ulovlig i Norge, og at du er kriminell hvis du bruker eller formidler det. Er personlig avholdsmann, så whataboutisme fungerer uansett ikke på meg. Anonymkode: 8e3e4...c69 Hva i alle dager er det du prøver å understreke her? Jeg tror folk må huske at det er en forskjell på kategoriene narkotika og rusmiddel. Det ene er ulovlig, men det andre er ikke nødvendigvis det. Anonymkode: e5f8c...516 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 1 hour ago, Beeblebrox said: Ca. like "kriminelt" som å kjører bil uten belte. Sett/lest mye bra "krim" i det siste? Edington. Selvfølgelig er "weed" et rusmiddel.... Et foorenklet forelegg for å kjøre uten bilbelte har ikke samme gjennomslagskraft som en bot for bruk eller besittelse av weed. Én av dem kommer på vandelsattesten din. Du kan gjette hvilken. Anonymkode: 7f44f...8ad
AnonymBruker 42 Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et foorenklet forelegg for å kjøre uten bilbelte har ikke samme gjennomslagskraft som en bot for bruk eller besittelse av weed. Én av dem kommer på vandelsattesten din. Du kan gjette hvilken. Anonymkode: 7f44f...8ad Forenklede forelegg er vel fortsatt det som skrives ut om blir tatt for å rØge narkotiukum-canaboalis, eller har det vært noen stor forandring der de seneste årene? Beside the point, egentlig... Synes bare det var noe artig og dramatisk bruket av ordet "kriminell" 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 4 minutter siden, Beeblebrox said: Forenklede forelegg er vel fortsatt det som skrives ut om blir tatt for å rØge narkotiukum-canaboalis, eller har det vært noen stor forandring der de seneste årene? Beside the point, egentlig... Synes bare det var noe artig og dramatisk bruket av ordet "kriminell" Kriminell er et ord som brukes når man bryter en lovbestemmelse. Det er hverken dramatisk eller artig, men derimot logisk. Hva er poenget ditt? (Straffereaksjon ved besittelse varierer. Det er ingen automatikk i forenklet forelegg, men det er en reaksjon som kan brukes). Anonymkode: 7f44f...8ad 1
AnonymBruker 42 Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kriminell er et ord som brukes når man bryter en lovbestemmelse. Det er hverken dramatisk eller artig, men derimot logisk. Hva er poenget ditt? (Straffereaksjon ved besittelse varierer. Det er ingen automatikk i forenklet forelegg, men det er en reaksjon som kan brukes). Anonymkode: 7f44f...8ad Jo, for meg så er det både artig, dramatisk. OG i tillegg litt komisk og omtale noen som røyker "weed" som kriminell. Er det "lovbestemt" at det skal brUgast bilbelte? Ser du poenget nå? 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et foorenklet forelegg for å kjøre uten bilbelte har ikke samme gjennomslagskraft som en bot for bruk eller besittelse av weed. Én av dem kommer på vandelsattesten din. Du kan gjette hvilken. Anonymkode: 7f44f...8ad Nei, et forenklet forelegg kommer aldri på vandelsattesten. En bot gjør derimot det. Anonymkode: e5f8c...516 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 Både og. Er koffein et rusmiddel? Er morfin et rusmiddel? Er valium et rusmiddel? Er paracet et rusmiddel? Alle gir de effekt, men det er bruken som avgjør om de kalles rusmiddler. Weed kan brukes både rekreasjonelt og som medisin. Anonymkode: 61b3c...635 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 Selvfølgelig er weed et rusmiddel. Noe som også de andre narkotiske stoffene er. Anonymkode: d16c9...c78 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #16 Skrevet 12. mai 2018 2 hours ago, Beeblebrox said: Jo, for meg så er det både artig, dramatisk. OG i tillegg litt komisk og omtale noen som røyker "weed" som kriminell. Er det "lovbestemt" at det skal brUgast bilbelte? Ser du poenget nå? Ja. 2 hours ago, AnonymBruker said: Både og. Er koffein et rusmiddel? Er morfin et rusmiddel? Er valium et rusmiddel? Er paracet et rusmiddel? Alle gir de effekt, men det er bruken som avgjør om de kalles rusmiddler. Weed kan brukes både rekreasjonelt og som medisin. Anonymkode: 61b3c...635 Hvis noe skal brukes som medisin, må det være et godkjent legemiddel. Weed er ikke det, selv om det finnes noe praksis for behandling basert på dārlige medisinske vurderinger. Det er ikke medisinsk bruk om man bare har bestemt seg for at det er det. Det må inngå i en behandlingsplan for en konkret lidelse, i samarbeid med lege. Anonymkode: 7f44f...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Hvis noe skal brukes som medisin, må det være et godkjent legemiddel. Weed er ikke det, selv om det finnes noe praksis for behandling basert på dārlige medisinske vurderinger. Det er ikke medisinsk bruk om man bare har bestemt seg for at det er det. Det må inngå i en behandlingsplan for en konkret lidelse, i samarbeid med lege. Anonymkode: 7f44f...8ad https://www.dagbladet.no/nyheter/her-far-svein-40-tilbake-marihuana-fra-norske-tollere/63346810 Du må sette deg inn i EØS/EU-regler. Anonymkode: 61b3c...635 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: https://www.dagbladet.no/nyheter/her-far-svein-40-tilbake-marihuana-fra-norske-tollere/63346810 Du må sette deg inn i EØS/EU-regler. Anonymkode: 61b3c...635 Og du må lese det innlegget du kommenterer. I slike tilfeller er det en legeforskrivning i bunnen. Jeg skrev jo at det i noen tilfeller vurderes bruk av plantemateriale på medisinsk indikasjon (selv om jeg kunne formulert det tydeligere). Jeg kjenner godt tregelverket, siden dette er en del av min arbeidshverdag. Det er ikke uproblematisk med slik bruk av cannabis, men som du ganske riktig påpeker (og som jeg faktisk skrev), finnes det tilfeller der uforedlet cannabis forskrives. Men du har tydeligvis ikke fått med deg at dette ikke står i konflikt til hva jeg skrev, siden artikkelen sier akkurat det samme som meg (om enn noe tydeligere): - Det er ikke marihuana som er poenget. Dette er et godkjent legemiddeli det landet der det ble utskrevet, sier seksjonssjef Martin Bjerke ved Legemiddelverket. Det er Schengen-avtalen som gjør at det i visse tilfeller er fullt lovlig å ta med seg marihuana til Norge. - Hvis man innenfor Schengen har blitt foreskrevet et legemiddel på lovlig vis, og fått dette utdelt på et godkjent apotek, så kan man fritt ta dette med seg til Norge, sier han. Anonymkode: 7f44f...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Både og. Er koffein et rusmiddel? Er morfin et rusmiddel? Er valium et rusmiddel? Er paracet et rusmiddel? Alle gir de effekt, men det er bruken som avgjør om de kalles rusmiddler. Weed kan brukes både rekreasjonelt og som medisin. Anonymkode: 61b3c...635 Paracet er ikke et rusmiddel og heller ikke et narkotikum. Morfin og valium er begge narkotikum og et A-preparat, så det er strenge reseptreglement for det. Nå bruker man dog ofte ikke morfin som medikament, men man bruker ketobemidon (ketorax) og oksykodon. Anonymkode: 62d52...29e 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Paracet er ikke et rusmiddel og heller ikke et narkotikum. Morfin og valium er begge narkotikum og et A-preparat, så det er strenge reseptreglement for det. Nå bruker man dog ofte ikke morfin som medikament, men man bruker ketobemidon (ketorax) og oksykodon. Anonymkode: 62d52...29e Morfin gis både som tabletter og infusjon. Anonymkode: 7f44f...8ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå