Carrot Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 I dagens aviser kan man lese to saker som er relaterte til vold i nære relasjoner: - den ene en dame som dømmes til fengsel og sinnemestringskurs for å ha slått samboeren i hodet med en tørkerull og truet mannen med barna tilstede - en andre en kvinne som ble skambanket av samboeren som ble frifunnet fordi retten mente det ikke kunne bevises at han hadde banket henne og at han var den som gav henne merkene hun hadde på tross av at hun hadde blitt hentet med ambulanse osv osv osv.. https://www.tv2.no/nyheter/9853983/ https://www.nrk.no/sorlandet/_-ma-det-en-dod-kropp-til_-1.13989582 Jeg sier ikke de to er sammenlignbare på alle plan men: Er det bare meg eller får de to en til å stusse på hva som skjer? Man frifinner voldtekter, man frifinner vold - og samtidig skal samfunnet ha mer fokus på tema om vold i nære relasjoner med referanse til kampanjer som hvorlite.no og dinutvei.no Spørsmålet jeg kjenner litt på er da - er det noe vits i kampanjene når tallene og resultatene viser at de ikke fører til noe? 10
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 10 minutter siden, Carrot skrev: I dagens aviser kan man lese to saker som er relaterte til vold i nære relasjoner: - den ene en dame som dømmes til fengsel og sinnemestringskurs for å ha slått samboeren i hodet med en tørkerull og truet mannen med barna tilstede - en andre en kvinne som ble skambanket av samboeren som ble frifunnet fordi retten mente det ikke kunne bevises at han hadde banket henne og at han var den som gav henne merkene hun hadde på tross av at hun hadde blitt hentet med ambulanse osv osv osv.. https://www.tv2.no/nyheter/9853983/ https://www.nrk.no/sorlandet/_-ma-det-en-dod-kropp-til_-1.13989582 Jeg sier ikke de to er sammenlignbare på alle plan men: Er det bare meg eller får de to en til å stusse på hva som skjer? Man frifinner voldtekter, man frifinner vold - og samtidig skal samfunnet ha mer fokus på tema om vold i nære relasjoner med referanse til kampanjer som hvorlite.no og dinutvei.no Spørsmålet jeg kjenner litt på er da - er det noe vits i kampanjene når tallene og resultatene viser at de ikke fører til noe? Det er vel akkurat da man skjønner at man må fortsette med slike kampanjer. Anonymkode: fb245...c91 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel akkurat da man skjønner at man må fortsette med slike kampanjer. Anonymkode: fb245...c91 Selvsagt men det hadde vært fint om rettssystemet fulgte etter og ikke endte i henleggelser så ofte. Anonymkode: bd7c2...555
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt men det hadde vært fint om rettssystemet fulgte etter og ikke endte i henleggelser så ofte. Anonymkode: bd7c2...555 Ja, det er jeg enig i. Vi må bare fortsette å peke på urettferdigheter og stå opp for oss selv og kreve at de som skader noen blir straffet osv. Anonymkode: fb245...c91 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 Den første saken hadde vitner, den andre hadde ikke. Anonymkode: f4afd...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Jeg har et langt voldelig forhold bak meg, og mitt møte med politiet har utelukkende vært negativt. Jeg har hatt vitner, skriftlige bevis fra eksen, møtt opp hos politiet med blåmerker etter episoder med vold, hvor jeg har hatt vitner til stede osv. ALT ble henlagt omtrent før jeg gikk ut døra. Han ble anmeldt av jobben til min nåværende samboer etter at han lagde et svare helvete der en gang, men nok en gang henlagt. Jeg har levd med drapstrusler over meg i flere år nå, tre drapsforsøk fra han osv. Henlagt. At han slapp taket da jeg mistet bevisstheten var ikke et drapsforsøk, at han sier han vil drepe meg fordi jeg gikk fra han, er visst en meningsytring, ikke en drapstrussel. At vi har bilder av han som lusker rundt huset her, som ødelegger tingene våre og prøver å skremme oss gjennom vinduene, gjør de ingenting med heller. Jeg har gitt opp, og gått over til å håpe han kommer i en ulykke og dør så jeg endelig får fri fra han. På samme tid står politiet og gnåler om at de skal ha fokus på vold i nære relasjoner. Men jeg har mistet all respekt og tro på rettssystemet her i landet. Disse sakene viser det bare nok en gang. Hvorvidt noe skjer, avhenger av hvem man treffer på, og hvor man bor her i landet. Anonymkode: bbf45...704 20
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den første saken hadde vitner, den andre hadde ikke. Anonymkode: f4afd...c7b barna? Anonymkode: bd7c2...555 1
Carrot Skrevet 12. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har et langt voldelig forhold bak meg, og mitt møte med politiet har utelukkende vært negativt. Jeg har hatt vitner, skriftlige bevis fra eksen, møtt opp hos politiet med blåmerker etter episoder med vold, hvor jeg har hatt vitner til stede osv. ALT ble henlagt omtrent før jeg gikk ut døra. Han ble anmeldt av jobben til min nåværende samboer etter at han lagde et svare helvete der en gang, men nok en gang henlagt. Jeg har levd med drapstrusler over meg i flere år nå, tre drapsforsøk fra han osv. Henlagt. At han slapp taket da jeg mistet bevisstheten var ikke et drapsforsøk, at han sier han vil drepe meg fordi jeg gikk fra han, er visst en meningsytring, ikke en drapstrussel. At vi har bilder av han som lusker rundt huset her, som ødelegger tingene våre og prøver å skremme oss gjennom vinduene, gjør de ingenting med heller. Jeg har gitt opp, og gått over til å håpe han kommer i en ulykke og dør så jeg endelig får fri fra han. På samme tid står politiet og gnåler om at de skal ha fokus på vold i nære relasjoner. Men jeg har mistet all respekt og tro på rettssystemet her i landet. Disse sakene viser det bare nok en gang. Hvorvidt noe skjer, avhenger av hvem man treffer på, og hvor man bor her i landet. Anonymkode: bbf45...704 Skremmende! er det ikke noe som kan stanse truslene dere lever med? 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 Kampanjene er livsviktige. Spesielt siden rettssystemet svikter er det viktig at voldsutsatte møter støtte og hjelp andre steder. Ja det er noe dritt, ble banka gul og blå, til blods og til svime av en eks mange ganger. Hadde bilder, videodagbok osv jeg tok rett etter episodene. Naboer var vitner flere ganger. Politiet blir tilkalt to ganger og gjett hva det endte med? JEG fikk fengselsstraff fordi han hadde gjemt kokain i min leilighet uten min tillatelse. Voldssakene ble henlagt selvom det rant blod av meg når politiet selv kom hjem til meg og legevakten hadde tidligere notater at jeg hadde oppsøkt de etter voldsepisoder og partnervold. "Takk" for det norsk rettstat, og for et fantastisk liv jeg har i dag med alvorlig PTSD der jeg knapt tør å være med venner og får panikk bare telefonen ringer eller det banker på døra i frykt for at det er han, og nerveskader på nesa og hodet samt låst kjeve pga slått ut av ledd flere ganger. Anonymkode: 668cc...1fa 8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 2 timer siden, Carrot skrev: Skremmende! er det ikke noe som kan stanse truslene dere lever med? Vi har prøvd det meste, og har endt med å flytte et stykke unna fordi han begynte å henge rundt skole og barnehage til ungene våre. Anonymkode: bbf45...704
Gjest chisandra Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har prøvd det meste, og har endt med å flytte et stykke unna fordi han begynte å henge rundt skole og barnehage til ungene våre. Anonymkode: bbf45...704 Det er rystende å lese historien din. ❤️
Carrot Skrevet 12. mai 2018 Forfatter #12 Skrevet 12. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har prøvd det meste, og har endt med å flytte et stykke unna fordi han begynte å henge rundt skole og barnehage til ungene våre. Anonymkode: bbf45...704 Hjerteskjærende historie som på en måte "føyer seg inn i rekken av mange" og det er minst like skremmende 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kampanjene er livsviktige. Spesielt siden rettssystemet svikter er det viktig at voldsutsatte møter støtte og hjelp andre steder. Anonymkode: 668cc...1fa Jeg tror du har et veldig viktig poeng - det at man har et sted å gå, noen å søke hjelp hos når alt annet svikter en. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 Reagerer litt på at frk. Latino ikke anmeldte før mannen var blitt eks. Anonymkode: 39d43...198
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 Dette er grunnen til at jeg aldri anmeldte min vold og voldtektsmann. Eksen min over 4 år mishandlet meg grovt, men jeg anmelde han aldri fordi jeg ikke orket å gå gjennom alt med politiet hvis det uansett skulle ende i henleggelse. Han har heldigvis latt meg være i fred det siste året, men sårene på innsiden må jeg alltid leve med. Det er forferdelig trist at det skal være slik at farlige mennesker får gå fri og kanskje fortsette slik mishandling med andre partnere senere. Anonymkode: b226f...580 5
duplexx Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Reagerer litt på at frk. Latino ikke anmeldte før mannen var blitt eks. Anonymkode: 39d43...198 Det er veldig vanlig. Ta deg en bolle. Til TS - man kan ikke alltid bli dømt i retten. Det skal ligge en overveldende sannsynlighet for at lovbruddet har skjedd på 95-100%. Uten vitner f.eks blir det hans ord mot hennes ord. Det er ikke for å beskytte voldsutøveren, men rettssystemet og kommende ofre. Hvis man skulle vunnet en rettsak uten ekstremt holdbare bevis kunne alle dratt alle for retten. Det går ikke. Offeret vil kunne søke erstatning (lavere beviskrav), og mannnen vil uansett komme i politiets register og søkelys. Ja, det er veldig leit at ikke alle saker holder frem. Og ofte er det tregt og dårlig (enda oftere i mangel på ressurser) etterforskning hos politiet som er problemet. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 Synes dette er skremmende. Og hvor mange tilfeller har de ikke, med kvinner som opplever mishandling over tid, som anmelder flere ganger, politiet gjør ikke noe, så dreper mannen henne, først da gjør politiet noe. Kjenner godt til ett sånt tilfelle, og der er det en liten jente som må vokse opp uten sin mor, og far i fengsel for drap på hennes mor. Og her var alle, også politiet fullstendig klar over hva som skjedde, hun anmeldte flere ganger, var flere ganger på sykehuset. Samme med barn og, foreldre som mishandler barna sine blir ikke anmeldt. Var ett tilfelle her med en mor som mishandlet barna sine, og hun slo de på butikken, lekeplassen osv. Så vi var svært mange som meldte fra til barnevernet med navn. Det tok 3 år, før de klarte å fjerne barna. Ennå det var så mange vitner til mishandlingen. Mor fikk ingen straff. Anonymkode: fdb02...28c 1
Carrot Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #17 Skrevet 13. mai 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Reagerer litt på at frk. Latino ikke anmeldte før mannen var blitt eks. Anonymkode: 39d43...198 virkelig? Kan du utdype hvorfor du mener dette? @duplexx jeg er enig i at det nødvendigvis må være krav til bevis men jeg kan ikke uten videre skjønne i den ene saken i linkene at ikke sykehusrapporter, ambulanseutrykking, bilder osv er bevis? 2
duplexx Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 7 timer siden, Carrot skrev: virkelig? Kan du utdype hvorfor du mener dette? @duplexx jeg er enig i at det nødvendigvis må være krav til bevis men jeg kan ikke uten videre skjønne i den ene saken i linkene at ikke sykehusrapporter, ambulanseutrykking, bilder osv er bevis? Jeg er enig. Men det må jo bevises at det er HAN. Dessverre, og ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Reagerer litt på at frk. Latino ikke anmeldte før mannen var blitt eks. Anonymkode: 39d43...198 Det er som regel sånn det går. For man tør rett og slett ikke å gjøre noe før man er trygt ute av huset og nærheten til den som utfører volden. Hvis man anmelder mens man bor sammen, ender det ofte i reprimader i form av enda mer vold. Anonymkode: bbf45...704 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Det gjør faktisk situasjonen mye verre å gjøre noe foran barn. Tørkerullen har ikke så mye med saken å gjøre, det graverende er truslene som er gjort foran barna. Gjerne hvis det har skjedd flere ganger. Synd at tilfelle to ikke ble til sak, det er dessverre sånn når det står ord mot ord, men det gjør ikke første tilfellet mindre alvorlig. Retten dømte riktig i tilfelle en. Anonymkode: 141e2...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå