Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen vurderer å kjøpe hytte med svigermor. Planen er å gå inn med halve beløpet hver og eie 50/50. Mannen min er veldig handy og kommer til å gjøre/fikse mye på hytta selv, noe som gjør at den vil øke i verdi. Det som stopper oss er at mannen har en søster. Hvis noe skulle skje svigermor føler han det blir feil å dele halvparten med sin søster når han har stått for mye av verdiøkningen. La oss si han bruker hele sommerferien sin og pusser opp, så stiger hytta med 200.000,- da synes han det blir urettferdig at hans søster skal få en fortjeneste på det. Er det noen måte å løse dette på en ryddig måte? 

Anonymkode: 8f5c3...8c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke det deres hytte da?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nemo<33 skrev:

Blir ikke det deres hytte da?

Vi blir å eie 50% og svigermor eier 50% 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi blir å eie 50% og svigermor eier 50% 

Men om det skulle skje noe med svigermor er det jo ikke søsteren sin 50%?

AnonymBruker
Skrevet

25 % til søster ved arv

Anonymkode: 0dde7...7c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er arv du tenker på vil jo dere etter hvert eie 75% og din søster 25%.

Anonymkode: 6c551...16d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nemo<33 skrev:

Men om det skulle skje noe med svigermor er det jo ikke søsteren sin 50%?

Nei, men TS' mann og hans søster deler denne halvparten mellom seg. Dvs. at TS og mannen da eier 75 % av hytta, og mannens søster 25 %. Og de 25 % vil da være verdt mer enn om han ikke hadde lagt ned masse jobb på hytta. Dvs. i ytterste konsekvens: Dersom de vil kjøpe ut søsterens andel må de betale henne ekstra for arbeidet han har gjort. 

Anonymkode: 226d4...b92

• Liker 5
Gjest AvocadoMelon
Skrevet

Det må vel gå å skrive et testamente som sier at dere (sønnen) arver hytta også må søstra bare få noe tilsvarende i verdi :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er arv du tenker på vil jo dere etter hvert eie 75% og din søster 25%.

Anonymkode: 6c551...16d

Ja, + at dere kan skrive en skriftlig avtale om dete før dere starter  med oppussingen.  At verdiøkning etter oppussing skal tilfalle dere.

Anonymkode: 69957...27e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AvocadoMelon skrev:

Det må vel gå å skrive et testamente som sier at dere (sønnen) arver hytta også må søstra bare få noe tilsvarende i verdi :) 

Det løser jo ikke problemet med at arbeidet han legger ned gjør at hytta utgjør en større verdi - og dermed en større andel av arven - en den hadde gjort om han ikke la ned dette arbeidet. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, + at dere kan skrive en skriftlig avtale om dete før dere starter  med oppussingen.  At verdiøkning etter oppussing skal tilfalle dere.

Anonymkode: 69957...27e

Det er kanskje en mulighet, men det kan være vanskelig å skille mellom hvilken andel av verdiøkningen som skyldes oppussing og hva som skyldes generell prisstigning. 

• Liker 1
Gjest AvocadoMelon
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det løser jo ikke problemet med at arbeidet han legger ned gjør at hytta utgjør en større verdi - og dermed en større andel av arven - en den hadde gjort om han ikke la ned dette arbeidet. 

Kan skrive verdien hytta har når de kjøper. Hytter vokser ikke stort i verdi. 

AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å eie 50-50 med svigermor gir svigermor sin andel i forskudd på arv, mot bruksrett. 

Eller dere betaler/låner 50-50, men har eierbrøk 60-40, mot at dere står for vedlikeholdet. 

Anonymkode: 30b97...7de

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å  skrive en avtale av at hun arver/kan bli kjøpt ut for 25% av dagens verdi prisindeksert til den dagens kroneverdi, eventuelt også justert med den generelle prisøkningen for hytter i området?

Anonymkode: 73e96...d94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å  skrive en avtale av at hun arver/kan bli kjøpt ut for 25% av dagens verdi prisindeksert til den dagens kroneverdi, eventuelt også justert med den generelle prisøkningen for hytter i området?

Anonymkode: 73e96...d94

Jeg tviler på at regelverket for arv gir rom for "forhåndsbestemmelse" av arvens verdi på denne måten. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å eie 50-50 med svigermor gir svigermor sin andel i forskudd på arv, mot bruksrett. 

Eller dere betaler/låner 50-50, men har eierbrøk 60-40, mot at dere står for vedlikeholdet. 

Anonymkode: 30b97...7de

Dette kan være en mulig løsning. :) 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen vurderer å kjøpe hytte med svigermor. Planen er å gå inn med halve beløpet hver og eie 50/50. Mannen min er veldig handy og kommer til å gjøre/fikse mye på hytta selv, noe som gjør at den vil øke i verdi. Det som stopper oss er at mannen har en søster. Hvis noe skulle skje svigermor føler han det blir feil å dele halvparten med sin søster når han har stått for mye av verdiøkningen. La oss si han bruker hele sommerferien sin og pusser opp, så stiger hytta med 200.000,- da synes han det blir urettferdig at hans søster skal få en fortjeneste på det. Er det noen måte å løse dette på en ryddig måte? 

Når din mann kommer til fikse mye på hytta selv, vil sikkert svigermor betale noe for dette fordi hun også eier. Hytta stiger i verdi. Så flott. Er ikke det flott å kunne dele med sin søster og vite at det er hans fortjeneste at hytta har steget i verdi? Hvis det er snakk om at dere ikke kan/vil kjøpe henne ut, må dere da ikke det. Kanskje hun ikke vil kjøpes ut. Er det dumt at hun også bruker hytta noen ganger? 

• Liker 4
Skrevet

Vanskelig tema. Her må dere få laget en kontrakt, og helst en plan, på at oppussing og kostander går rett til din mann /deres barn. Kanskje gått inn og fått ny takst cirka en gang i året, der evt. verdiøkning går til dere, men hvis den generelle prisøkningen på hytter og hyttetomter i området stiger får dere et lite problem. Din svigermor kan skrive testamente der det står at søsterens 25 prosent eller hva enn brøken vil ligge på, skal gå til sønnen, og at dere betaler søsteren det hun vil ha krav på, enten i form av at hun arver litt mer av andre verdier eller at dere betaler hennes del ned over for eksempel en viss periode.

For min del ville jeg vært litt avslappet her, det ville ikke gjort noe om en i nær familie eide en viss brøk av hytta, men tenker mest på hytter og tomter på en familiegård og ikke som her. Svigermor har også vært med på å gi dere sjansen til å kjøpe en hytte dere ellers aldri kunne kjøpt?, og vært med på verdiøkningen hvis hytta stiger i verdi. Dette er en vanskelig sak. Jeg vil kalle dette advokatmat. 

Hva sier hans søster? Det siste dere må finne på er å gå bak hennes rygg. 

Skrevet

Og hva med generelt vedlikehold? Det er naivt å tro at svigermor bare sitter og hekler og dupper av i gyngestolen. 

Hun er trolig også interessert i ha noe annet å henge fingrene i, hagen for eksempel, eller lage mat, kjøpe inn interiør, male gjerdet. Da er hun med på å skape verdiøkning. Ikke like stor, men. 

Jeg lurer litt på hvorfor din manns søster skal holdes utenfor? Dere kommer vel aldri til å være der hele sommeren, høsten, hver sommer, vinterferie, langhelger? 

Er mer for å dele på godene. Eller skal hun heller ikke få lov å komme på besøk? Ja, jeg setter det på spissen, men av det jeg leser av HI er det selve oppskriften til å skape unødvendig drama og splid. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hans søster har ingen interesse av å eie hytte eller bruke den. Hun ville kun hatt pengene for den eventuelt. Vi kommer ikke til å holde henne utenfor og det er bare hyggelig om hun vil være med av og til. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 time siden, AvocadoMelon skrev:

Kan skrive verdien hytta har når de kjøper. Hytter vokser ikke stort i verdi. 

Det kommer vel helt an på hvor mye han gjør, hva slags stand den er i når den kjøpes og hvor den er? Hvis det er en gammel og falleferdig hytte til 200 000 kr som ligger midt i Trysilfjellet vil den øke betraktelig i verdi hvis han pusser den opp, bygger på og fikser den... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...