Gå til innhold

Hvor fort skal penicillin virke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har bihulebetennelse og fikk derfor apocillin for 2 dager siden... dette har ikke hjulpet LITT en gang :( er det bare for tidlig? noen som vet hvor fort en slik kur burde gi noe form for effekt? 

Anonymkode: b3259...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg pleier å merke forskjell etter alt mellom 3-5 dager, det avhenger litt av styrken jeg får. 

Anonymkode: e9bf3...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å merke forskjell etter alt mellom 3-5 dager, det avhenger litt av styrken jeg får. 

jeg har fått den sterkeste styrken av Apocillin, 1 g.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde bakterieinfeksjon (streptokokker) i halsen tok det rundt 4 dager før eg merket bedring. Tok Apocillin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har fått den sterkeste styrken av Apocillin, 1 g.. 

Gi det et par dager til før du tar en telefon til legen for å høre om du burde komme inn å sjekke at alt går som det skal :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi det et par dager til før du tar en telefon til legen for å høre om du burde komme inn å sjekke at alt går som det skal :) 

Ok :) er gravid så vil ikke gå forgjeves på penicillin over lengre tid :) jeg får se det an over helgen tror jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du ikke er mye bedre på mandag bør du kontakte legen.

Anonymkode: 32730...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tatt i betraktning at bihulebetennelse som regel er virus er det ingen grunn til at den skal virke i det hele tatt, men at det barre må gå over av seg selv.

Anonymkode: 63c07...b9a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har fått penicillin så har det virket veldig fort. Allerede dagen etter merket jeg litt forbedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

har bihulebetennelse og fikk derfor apocillin for 2 dager siden... dette har ikke hjulpet LITT en gang :( er det bare for tidlig? noen som vet hvor fort en slik kur burde gi noe form for effekt? 

En tidagers kur du har dått? Eller er det åtte dagers kur? 

Uansett, er du ikke bedre etter halvgått kur, så kontakter du legen igjen. 

Mange bihulebetennelser skyldes virus og ikke bakterier, da fungerer ikke antibiotika. Ble det tatt infeksjonsprøver på deg?

Bruk også nesespray.

Anonymkode: 8f798...3b4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Det tar fort en 4-5 dager. Uansett hva, ikke dropp kuren før du har hatt kontakt med legen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tidagers kur du har dått? Eller er det åtte dagers kur? 

Uansett, er du ikke bedre etter halvgått kur, så kontakter du legen igjen. 

Mange bihulebetennelser skyldes virus og ikke bakterier, da fungerer ikke antibiotika. Ble det tatt infeksjonsprøver på deg?

Bruk også nesespray.

8 dagers kur. Jeg har hatt bihulebetennelse før,  men da gikk det over ganske fort.. nå har jeg hatt det i over 10 dager, så derfor mente legen at det var best jeg startet med kur.. han tok ikke infeksjonsprøver! 

Bruker mye nesespray, men føler det ikke hjelper noe særlig.. jeg får krysse fingrene å satse på at det går over snart! :) 

Tatt i betraktning at bihulebetennelse som regel er virus er det ingen grunn til at den skal virke i det hele tatt, men at det barre må gå over av seg selv.

Anonymkode: 63c07...b9a

Ja, det har som regel pleid å gå over av seg selv de få gangene jeg har hatt dette, men nå har det vart så lenge at legen mente det var best.. med tanke på at jeg er gravid så er det ikke sånn super bra at jeg går med  skyhøy puls (pga sykdommen) over lengre tid... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) er gravid så vil ikke gå forgjeves på penicillin over lengre tid :) jeg får se det an over helgen tror jeg :) 

Du må uansett fulføre kuren da brudd på antibiotika kur kan føre til resistente bakterier!

Anonymkode: 6a061...522

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var på legevakten julaften og fikk apollicin mot ørebetennelse. Tok 3-4 dager før jeg ble i bedre form. Traff på sykepleieren etter jul som lurte på hvordan det hadde gått med meg? Å jeg sa jeg ikke ble bedre før 3-4 dager. Hun sa det var normalt med penicillin. smertene ble først verre å nådde en topp.Før man kjenner bedring. Hun hadde rett,akkurat slik følte jeg det var.

Anonymkode: 66ee4...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar ofte flere dager før man merker bedring på bihulebetennelse. Jeg fik beskjed om at det var pga dårlig sirkulasjon i det området.

Men nå er bihulebetennelse ofte virus. Kortisonnesespray kan hjelpe, men det skal gis ut av lege. 

Skyller du med saltvann?

Du har min store medfølelse, bihulebetennelse er grusomt vondt!

Anonymkode: f6c6d...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må uansett fulføre kuren da brudd på antibiotika kur kan føre til resistente bakterier!

Anonymkode: 6a061...522

Har ts en virusinfeksjon eller har en infeksjon med resistente bakterier mot den antibiotikaen hun har fått, så hjelper ikke antibiotikaen og hun skal avslutte men ikke etter råd fra noen på et nettforuem, avslutting gjør hun etter anbefaling fra egen lege. 

TS, det bør taes infeksjonsprøver på deg om du ikke er bedre på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar ofte flere dager før man merker bedring på bihulebetennelse. Jeg fik beskjed om at det var pga dårlig sirkulasjon i det området.

Men nå er bihulebetennelse ofte virus. Kortisonnesespray kan hjelpe, men det skal gis ut av lege. 

Skyller du med saltvann?

Du har min store medfølelse, bihulebetennelse er grusomt vondt!

Anonymkode: f6c6d...846

ja, jeg håper jeg blir bedre snart.. tusen takk for medfølelse, det er helt vanvittig vondt :( og ikke særlig gøy når man er gravid i uke 35 i tillegg :( jeg skyller med saltvann! :) jeg fikk ikke sånn nesespray av legen, kanskje gravide ikke skal ta det?

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ts en virusinfeksjon eller har en infeksjon med resistente bakterier mot den antibiotikaen hun har fått, så hjelper ikke antibiotikaen og hun skal avslutte men ikke etter råd fra noen på et nettforuem, avslutting gjør hun etter anbefaling fra egen lege. 

legen min sa at siden jeg hadde hatt det over 8 dager så var det mest sannsynlig en infeksjon. Og de andre gangene jeg har hatt det så har det vart max en uke, så nå begynner jeg å bli rimelig lei kan du si :o  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor mener du det bør tas infeksjonsprøver? Bihulebetennelse har gjerne lav CRP, og hvis den er høy vil det jo sannsynligvis ikke endre noe. Hi får allerede antibiotika, og effekten av antibiotika er ofte ganske beskjeden ved bihulebetennelse. 

Hvis legen har mistanke om en annen infeksjon/mer alvorlig infeksjon kan det kanskje ha betydning, men da vil jo det være basert på en klinisk vurdering og ikke kun blodprøver. 

Anonymkode: 7f534...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ga legen deg antibiotika UTEN å ta blodprøve for å sjekke CRP?! Det er jo helt vanvittig. Antibiotika hjelper bare mot bakterieinfeksjoner (høy CRP), og de fleste bihulebetennelser forårsakes av virus. Hvis du faktisk har bihulebetennelse som kommer av bakterier bør du merke bedring etter 3-4 dager. MEN hvis den er forårsaket av virus har antibiotikaen null effekt, så da må du bare la det gå sin gang. Skyll med saltvann og kjøp en spesiell nesespray på apoteket. Jeg syns du skal dra til legen i morgen og få tatt en blodprøve. Da får du svaret

Anonymkode: 34fc1...611

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ga legen deg antibiotika UTEN å ta blodprøve for å sjekke CRP?! Det er jo helt vanvittig. Antibiotika hjelper bare mot bakterieinfeksjoner (høy CRP), og de fleste bihulebetennelser forårsakes av virus. Hvis du faktisk har bihulebetennelse som kommer av bakterier bør du merke bedring etter 3-4 dager. MEN hvis den er forårsaket av virus har antibiotikaen null effekt, så da må du bare la det gå sin gang. Skyll med saltvann og kjøp en spesiell nesespray på apoteket. Jeg syns du skal dra til legen i morgen og få tatt en blodprøve. Da får du svaret

Anonymkode: 34fc1...611

Du vet ikke helt hva CRP er, virker det som. CRP er et protein kroppen produserer som respons på inflammasjon. Den inflammasjonen kan være vevsskade (det er vanlig med en viss CRP-stigning etter operasjoner feks, eller ved kreft), eller infeksjoner som ved virus eller bakterier. Noen virus kan gi høy CRP, de fleste virus gir lav-moderat CRP. Noen bakterier gir høy CRP, andre bakterier gir lite CRP (feks bakteriene ved atypisk lungebetennelse, hvor det gjerne ikke er høy CRP). Hvor infeksjonen sitter vil også kunne påvirke CRP-stigningen. Så hvis man ser seg blind på CRP kan man begå skumle feil.

Bihulebetennelse er en klinisk diagnose, og CRP er gjerne normal-lav. Den KAN være høy ved bakterieinfeksjon, men trenger ikke være det. Så hvis legen har vurdert ut fra sykehistorien og klinikken at dette kan være en bakteriell bihulebetennelse som fyller kriteriene for å behandles med antibiotika, så trengs ikke CRP, fordi den ikke vil endre noe på vurderingen.

Anonymkode: 7f534...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...