AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #1 Skrevet 12. mai 2018 Vi bor i et sameie der leilighetene ligger veldig tett. Dette går som regel bra, men nå i sommerhalvåret byr det på visse problemer. Balkongene våre er adskilt av tynne støyskjermer, så når vi er ute sitter vi i praksis ved siden av hverandre bare med en skjerm i mellom. Dessverre har vi naboer som røyker mye. De sitter ute fra tidlig morgen til sen kveld, og har stort sett alltid en sigarett i munnen. Vi finner denne røyken og lukten svært sjenerende, men vet ikke helt hva vi kan gjøre med det. Min mann har astma og kan ikke sitte ute når det røykes ved siden av. Vi kan heller ikke lufte via balkongdør. Fram til nå har det bare vært oss, og vi har klart å unngå røyken ved å holde døren lukket og gå i park eller på fellesområdet når vi vil være utendørs. Kjipt, men det har da fungert. Nå har vi imidlertid fått barn, og det er veldig kjedelig å ikke kunne la babyen sove ute eller være på egen balkong med babyen. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å bli værende her vi bor nå i noen år til, men om vi ikke finner en løsning på "røykeproblemet" ser vi oss nødt til å flytte. Vi har ellers en god dialog med naboene og min mann har spurt dem pent om det er mulig å ta noen røyk på baksiden av leiligheten, men de var ikke villige til dette. Hva skal vi gjøre? Anonymkode: a2609...58f 4
solmåneogstjerner Skrevet 12. mai 2018 #2 Skrevet 12. mai 2018 Dette kan du rett og slett ikke gjøre noe med. Synd å si det men sånn er det. Dere må skaffe dere en annen bolig hvis ikke dere takler det. 16
Hedy Lamarr Skrevet 12. mai 2018 #3 Skrevet 12. mai 2018 Ta det opp på årsmøtet at dere ønsker røykfrie balkonger, iallfall i sommerhalvåret. De færreste røyker jo, så om dere snakker med de andre i blokka, kan det jo godt hende dere får flertall. 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #4 Skrevet 12. mai 2018 Tenker umiddelbart at dere må flytte, dessverre. Naboene må jo få lov til å røyke på sin egen balkong. Når dere har tatt det opp med dem og de ikke vil slutte så må dere enten bare godta det eller flytte til et annet sted. Anonymkode: 2c970...fcb 24
solmåneogstjerner Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 1 minutt siden, Amawhatsnot skrev: Ta det opp på årsmøtet at dere ønsker røykfrie balkonger, iallfall i sommerhalvåret. De færreste røyker jo, så om dere snakker med de andre i blokka, kan det jo godt hende dere får flertall. Det skjer ikke. Fordi naboene som kjøpte før en slik regel kom i stand har rett til å fortsette. Det vil ikke holde ved rettsbehandling. 12
altflyter Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Dessverre lite du kan gjøre noe med. Naboene mine er kjederøykere noe som fører til at jeg rett og slett ikke kan lufte på soverommet mitt. Da har jeg valget mellom innestengt lukt og røykfylt soverom. Irriterende? jepp. Men naboene er i sin fulle rett til å forpeste luften, lungene og omgivelsene sine så lenge de sitter ute.. Dessverre. Jeg har bare gitt opp. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 Røykfrie balkonger er en kommende og regjerende trend i de fleste sameie og borettslag. Svært mange borettslag og sameie har allerede innført røykeforbud fordi røyken er til sjenering for å kunne bruke sitt eget areal. Samme regel som benyttes for fellesareale kan brukes for balkonger. Foreslå at røykere har et fast sted ute på fellesarealet som ikke er til sjenanse for øvrige beboere. Google gjerne temaet og ta kontakt med sameier og borettslag som har innført regelen og spør hvordan du skal gå frem. Anonymkode: 7f4f1...9ea 9
Hedy Lamarr Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det skjer ikke. Fordi naboene som kjøpte før en slik regel kom i stand har rett til å fortsette. Det vil ikke holde ved rettsbehandling. Man vet ikke før man prøver, vel. Vi innførte røykfrie balkonger fra 1. mai til 15. oktober der jeg bor, og bortsett fra én som sniker seg ut på natta og røyker, har det funket helt fint. Endret 12. mai 2018 av Amawhatsnot 4
solmåneogstjerner Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 3 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Man vet ikke før man prøver, vel. Vi innførte røykfrie balkonger fra 1. mai til 15. oktober der jeg bor, og bortsett fra én som sniker seg ut på natta og røyker, har det funket helt fint. Ja det kan godt være at det er verdt å prøve. Men de som er imot kan egentlig bare fortsette uten noen konsekvenser. 5
Atea Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 Jeg røyker, men prøver å ta hensyn til barn og folk med astma. Å ha et eget område på fellesarealene kan kanskje fungere, men ikke optimalt og da bør det lages et skur mot vind og regn som man har utenfor sykehus. Likevel tror jeg mange vil la være å benytte seg av det, noen har angst, andre er dårlige til beins, for eksempel. Når jeg har vært hos en venninne har jeg fått lov å røyke på kjøkkenet når det er kaldt og dårlig vær. De over har småbarn og jeg kan høre de kremte. Det samme på verandaen der, men de har passet på å lukke igjen vinduene over verandaen når gjestene røyker. Tror jeg ville tatt en vennlig prat med naboen, prøv å avtale tider der det kan røykes. Men synes mange i dag høres hysteriske ut. Det er ikke lenge siden legene røyket på kontoret, man røyket på venteværelset, i fly, på bussen. For meg er parfyme verre, er jeg forkjølet blir jeg helt satt ut. Da farer det av og til en ond j.... i meg når jeg sitter og hoster konstant uten stopp på vei til legen fordi, oftest damer har jo dynket seg med parfyme, hårspray og jeg vet ikke hva; at de faktisk fortjener å bli smittet med den samme dritten. Dere som gjør det, vet ikke at når jeg sitter og hoster uten stans kan dere bli smittet selv. Hva med å sette opp en vifte mot naboen når det kommer røyklukt? Avtale med naboen at når babyen sover fra for eksempel 12-14 skal det ikke røykes. Jeg strekker meg langt når det gjelder barn, men jeg har like stor rett til å røyke utendørs på min veranda som dere har til å bruke parfyme på offentlig steder, og merker det også i heisen der jeg bor. 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, Atea skrev: Jeg røyker, men prøver å ta hensyn til barn og folk med astma. Å ha et eget område på fellesarealene kan kanskje fungere, men ikke optimalt og da bør det lages et skur mot vind og regn som man har utenfor sykehus. Likevel tror jeg mange vil la være å benytte seg av det, noen har angst, andre er dårlige til beins, for eksempel. Når jeg har vært hos en venninne har jeg fått lov å røyke på kjøkkenet når det er kaldt og dårlig vær. De over har småbarn og jeg kan høre de kremte. Det samme på verandaen der, men de har passet på å lukke igjen vinduene over verandaen når gjestene røyker. Tror jeg ville tatt en vennlig prat med naboen, prøv å avtale tider der det kan røykes. Men synes mange i dag høres hysteriske ut. Det er ikke lenge siden legene røyket på kontoret, man røyket på venteværelset, i fly, på bussen. For meg er parfyme verre, er jeg forkjølet blir jeg helt satt ut. Da farer det av og til en ond j.... i meg når jeg sitter og hoster konstant uten stopp på vei til legen fordi, oftest damer har jo dynket seg med parfyme, hårspray og jeg vet ikke hva; at de faktisk fortjener å bli smittet med den samme dritten. Dere som gjør det, vet ikke at når jeg sitter og hoster uten stans kan dere bli smittet selv. Hva med å sette opp en vifte mot naboen når det kommer røyklukt? Avtale med naboen at når babyen sover fra for eksempel 12-14 skal det ikke røykes. Jeg strekker meg langt når det gjelder barn, men jeg har like stor rett til å røyke utendørs på min veranda som dere har til å bruke parfyme på offentlig steder, og merker det også i heisen der jeg bor. jeg blir småprovosert her du sier mange høres hysteriske ut. samtidig nevner du at parfyme plager deg. parfyme er ikke helseskadelig, det er jo passiv røyking. bare å google hvor mye skade passiv røyking faktisk gjør, ble overrasket selv (festrøyker bare). så kanskje du forstår at for enkelte er det ikke hysteri, det er et problem. kjæresten min har astma, og kan aldri ligge med soveromsvinduet åpent om natta. vi bor i blokk, og naboen under røyker til alle døgnets tider (pensjonist). jeg har også en venninne som er sjeleglad for røykeloven, hun tåler røyk såpass dårlig at hun aldri kunne bli med ut på byen, ble knalldårlig. Du nevner at det var lov å røyke på fly etc for mange herrens år siden. På 50tallet reklamerte Coca cola for å gi spedbarn Cola. Det var vanlig å rise ungene på 50-60 tallet også? er det et argument for at det er greit i 2018? Jeg er glad vi har blitt mer opplyst, og kan tenke meg du hadde hatt mer forståelse om du selv slet med f.eks astma... Anonymkode: 2df71...19d 16
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg blir småprovosert her du sier mange høres hysteriske ut. samtidig nevner du at parfyme plager deg. parfyme er ikke helseskadelig, det er jo passiv røyking. Anonymkode: 2df71...19d Parfyme kan være helseskadelig, jo. Anonymkode: 55077...e4f 14
Atea Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: jeg blir småprovosert her du sier mange høres hysteriske ut. samtidig nevner du at parfyme plager deg. parfyme er ikke helseskadelig, det er jo passiv røyking. bare å google hvor mye skade passiv røyking faktisk gjør, ble overrasket selv (festrøyker bare). så kanskje du forstår at for enkelte er det ikke hysteri, det er et problem. kjæresten min har astma, og kan aldri ligge med soveromsvinduet åpent om natta. vi bor i blokk, og naboen under røyker til alle døgnets tider (pensjonist). jeg har også en venninne som er sjeleglad for røykeloven, hun tåler røyk såpass dårlig at hun aldri kunne bli med ut på byen, ble knalldårlig. Du nevner at det var lov å røyke på fly etc for mange herrens år siden. På 50tallet reklamerte Coca cola for å gi spedbarn Cola. Det var vanlig å rise ungene på 50-60 tallet også? er det et argument for at det er greit i 2018? Jeg er glad vi har blitt mer opplyst, og kan tenke meg du hadde hatt mer forståelse om du selv slet med f.eks astma... Anonymkode: 2df71...19d Jeg er svært allergisk mot katt, og noen typer parfyme. Dere er allergisk mot røyk. Flytt på landet da? 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i et sameie der leilighetene ligger veldig tett. Dette går som regel bra, men nå i sommerhalvåret byr det på visse problemer. Balkongene våre er adskilt av tynne støyskjermer, så når vi er ute sitter vi i praksis ved siden av hverandre bare med en skjerm i mellom. Dessverre har vi naboer som røyker mye. De sitter ute fra tidlig morgen til sen kveld, og har stort sett alltid en sigarett i munnen. Vi finner denne røyken og lukten svært sjenerende, men vet ikke helt hva vi kan gjøre med det. Min mann har astma og kan ikke sitte ute når det røykes ved siden av. Vi kan heller ikke lufte via balkongdør. Fram til nå har det bare vært oss, og vi har klart å unngå røyken ved å holde døren lukket og gå i park eller på fellesområdet når vi vil være utendørs. Kjipt, men det har da fungert. Nå har vi imidlertid fått barn, og det er veldig kjedelig å ikke kunne la babyen sove ute eller være på egen balkong med babyen. Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å bli værende her vi bor nå i noen år til, men om vi ikke finner en løsning på "røykeproblemet" ser vi oss nødt til å flytte. Vi har ellers en god dialog med naboene og min mann har spurt dem pent om det er mulig å ta noen røyk på baksiden av leiligheten, men de var ikke villige til dette. Hva skal vi gjøre? Anonymkode: a2609...58f Utendørs på verandaer har du ingenting du skulle ha sagt og heller ingen andre sanksjonsmetoder enn høflig bønn om å ta hensyn. Personene er på sin egen balkong og ute i frisk luft. Beklageligvis. Anonymkode: 92fad...dbe 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 Dette må dere tåle. Er da mye sjenerende en må godta når en bor så tett, bråk og grining fra barn, lukt fra folk som griller, folk som koser seg i sommervarmen på kvelden. Det handler om å gi og ta i godt naboskap. Anonymkode: 108cf...9ff 10
Luckiness Skrevet 12. mai 2018 #16 Skrevet 12. mai 2018 Jeg tror dessverre det ikke er så mye dere kan gjøre. Dere kan evt. ta det opp på årsmøte eller be styrer ta det opp da. De kan ikke nektes å røyke. Men det kan snakkes om at det er greit å vise hensyn spesielt i sommertider hvor de fleste benytter balkongene hyppig. Og spesielt dersom det er mulig å røyke på "andre siden" av bygget dersom det er mindre balkong der, inngangsområde som er åpent ut e.l. Ikke sikkert det hjelper. Men de som røyker mye kan jo føle at de må vise litt mer hensyn siden det er dem det blir siktet til 2
H80 Skrevet 12. mai 2018 #17 Skrevet 12. mai 2018 Jeg er uenig. Tobakksrøyk er veldig sjenerende, det er skadelig og dessuten helt unødvendig. Jeg våkner av og til av røyklukt (bor i første etasje) og da tar jeg gjerne på meg slåbrok, tøfler og sinnafjes og skjeller ut røykeren og ber hen gå minst 50 meter fra soveromsvinduet mitt. 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #18 Skrevet 12. mai 2018 Ved mange innganger er det røykeforbud nå, fordi røyken ikke skal sive inn. Jeg syns at de som røyker har et ansvar for at røyken ikke plager andre, om det er offentlig eller utenfor huset ditt. Det finnes jo regler for ro og orden, der bør røyk også komme inn. De j.....naboene skal sitte å kose seg i sola med røyken sin, mens naboen må flykte inn og lukke dører. Hvor rettferdig er det egentlig? Viktigste rettigheten i hjemmet er vel at det skal være ikke skal være helsefarlig. Nei, jeg tror dere kan få et forbud mot det, at man må røyke på anviste plasser. Anonymkode: 12838...e84 7
Luckiness Skrevet 12. mai 2018 #19 Skrevet 12. mai 2018 6 minutter siden, H80 skrev: Jeg er uenig. Tobakksrøyk er veldig sjenerende, det er skadelig og dessuten helt unødvendig. Jeg våkner av og til av røyklukt (bor i første etasje) og da tar jeg gjerne på meg slåbrok, tøfler og sinnafjes og skjeller ut røykeren og ber hen gå minst 50 meter fra soveromsvinduet mitt. Jeg er også helt enig i at det er sjenerende. Jeg skulle ønske at det fantes forbud mot å røyke i sameie/borettslag hvor hage/balkonger er tett i tett. Men per dags dato tror jeg ikke det finnes noe lovverk som gjør dette mulig. Derfor lite man kan gjøre med det.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #20 Skrevet 12. mai 2018 3 minutter siden, Luckiness skrev: Jeg er også helt enig i at det er sjenerende. Jeg skulle ønske at det fantes forbud mot å røyke i sameie/borettslag hvor hage/balkonger er tett i tett. Men per dags dato tror jeg ikke det finnes noe lovverk som gjør dette mulig. Derfor lite man kan gjøre med det. Nei, men sameie kan bestemme dette selv, selv om det ikke er noe lovverk på det. Det kan nok uansett komme inn under andre lovverk. Det er det sikkert noen som har litt peiling på her? Anonymkode: 12838...e84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå