Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en student som nylig har flyttet hjemmefra, og tatt med meg bunaden med meg. Fra før av har jeg innboforsikring, og lurer på om innboforsikringen dekker bunaden, eller om jeg har noe å tjene på å ha en egen forsikring på bunaden. Forstår det sånn at innboforsikringen min dekker verdisaker som blir ødelagt/stjelt som står i leiligheten jeg bor i. Går bunaden min under dette, eller burde jeg ha en egen forsikring på bunaden? Jeg forstår det sånn at innboforsikringen min ikke dekker småskader på bunaden som oppstår når jeg har den på meg, at forsikringen kun dekker ting som brannskader, tyveri, vannskader og så videre når bunaden er i hjemmet mitt. 

Bunadens verdi ligger på mellom 50 000-60 000 kroner, og lurer også på om jeg skal forsikre bunaden i henhold til verdien bunaden ligger på på husflidens sider? Verdien på bunaden min er litt vanskelig å fastslå, fordi deler av bunaden ble sydd hos husfliden, mens sølvet pluss noen deler av bunaden er arvet, og har ikke betalt noe for dette. Jeg snakket med hun som sydde bunaden min, og hun sa at verdien på min lå oppimot 60 000. Affeksjonsverdien til bunaden min er veldig høy, og jeg er uendelig glad i den, og ønsker å sikre meg dersom noe skulle skje. Siden familien min består av ganske mange bunadssyersker, pleier jeg å få reparasjon av småskader gratis eller veldig billig - men disse familiemedlemmene begynner å bli veldig gamle og det er ikke garantert at jeg får denne hjelpen om noen år. Vanligvis har jeg bare pleid å betale en symbolsk sum, og aner ikke hva det egentlig koster å reparere bunaden. 

Er det flere her som har egen forsikring på bunadene sine og som gi meg erfaringer? Når jeg googler på nett er det mest reklame som dukker opp, og jeg vil heller ha erfaringer/råd fra vanlige folk som enten har eller ikke har forsikret bunadene sine. 

Endret av Bollocks
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Bollocks skrev:

Jeg er en student som nylig har flyttet hjemmefra, og tatt med meg bunaden med meg. Fra før av har jeg innboforsikring, og lurer på om innboforsikringen dekker bunaden, eller om jeg har noe å tjene på å ha en egen forsikring på bunaden. Forstår det sånn at innboforsikringen min dekker verdisaker som blir ødelagt/stjelt som står i leiligheten jeg bor i. Går bunaden min under dette, eller burde jeg ha en egen forsikring på bunaden? Jeg forstår det sånn at innboforsikringen min ikke dekker småskader på bunaden som oppstår når jeg har den på meg, at forsikringen kun dekker ting som brannskader, tyveri, vannskader og så videre når bunaden er i hjemmet mitt. 

Bunadens verdi ligger på mellom 50 000-60 000 kroner, og lurer også på om jeg skal forsikre bunaden i henhold til verdien bunaden ligger på på husflidens sider? Verdien på bunaden min er litt vanskelig å fastslå, fordi deler av bunaden ble sydd hos husfliden, mens sølvet pluss noen deler av bunaden er arvet, og har ikke betalt noe for dette. Jeg snakket med hun som sydde bunaden min, og hun sa at verdien på min lå oppimot 60 000. Affeksjonsverdien til bunaden min er veldig høy, og jeg er uendelig glad i den, og ønsker å sikre meg dersom noe skulle skje. Siden familien min består av ganske mange bunadssyersker, pleier jeg å få reparasjon av småskader gratis eller veldig billig - men disse familiemedlemmene begynner å bli veldig gamle og det er ikke garantert at jeg får denne hjelpen om noen år. Vanligvis har jeg bare pleid å betale en symbolsk sum, og aner ikke hva det egentlig koster å reparere bunaden. 

Er det flere her som har egen forsikring på bunadene sine og som gi meg erfaringer? Når jeg googler på nett er det mest reklame som dukker opp, og jeg vil heller ha erfaringer/råd fra vanlige folk som enten har eller ikke har forsikret bunadene sine. 

Du må lese forsikringsbetingelsene dine nøye. Alternativt sender du en epost til forsikringsselskapet der du spør helt konkret for sin forsikring og din bunad. Du oppgir da hvilken bunad og prisen på gjenanskaffelse av ny bunad. 

Vi her inne har ikke mulighet til å studere din forskring. 

Jeg har den beste forsikringen i Tryg på både bil, innbo og reise. Alt etter hvor min bunad eventuelt blir utsatt for noe så dekkes den av enten innbo, reise eller bilforsikringen. Det har jeg helt konkret fra Tryg. 

Jeg så i går at et visst, stort forsikringsselskap jeg har meget dårlig erfaring med drevnog reklamerte med 24/48? Timers bunadsforsirking til under kroner 50. De får nok en del folk til å hoppe på det tilbudet og det er raske penger for dem. Men meg får de ikke på kroken. Forsikringer har to priser, en når du tegner forsikringen og en når du får bruk for forsikringen. 

Anonymkode: 79919...78f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forsikret bunaden min for 40 000,- i IF og betaler 29,- i måneden :)

• Liker 1
Skrevet

Den er sikret innad de andre forsikringspakkene på stedet den henger. Den dagen jeg skal ha den i min egen bolig blir det egen forsikring til den den ikke er dekket godt nok i min forsikringspakke.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Brimi skrev:

Jeg har forsikret bunaden min for 40 000,- i IF og betaler 29,- i måneden :)

Hvor høy er egenandelen?

Anonymkode: 8f04e...b67

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er egenandelen?

Ville heller spurt om betingelsene og unntakene. Fordi det er der IF er dårlig, særdeles dårlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forsikret bunadene i egen forsikring.

Anonymkode: 1af04...257

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er egenandelen?

Tror det var 500,- 🤔 Husker ikke helt og jeg har ikke papirene her, men kan finne ut av det.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller spurt om betingelsene og unntakene. Fordi det er der IF er dårlig, særdeles dårlig. 

De virka ikke så verst :) Dessuten har jeg ikke så veldig mye valg, da det er særdeles få selskaper som tegner verdiforsikring uten at man har noen andre forsikringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke en så dyr bunad at jeg ikke er fornøyd med summen jeg får dekt gjennom vanlig reise- og innboforsikring.

Noen jeg kjenner som danser i et folkedanslag forsikrer bunadene separat. Dette er på grunn av at de bruker den mye i opptredener, reiser mye rundt med den, og kan få mer bruk for forsikringen enn jeg som bruker min bunad i konfirmasjon og bryllup og 17. mai.

skulle jeg forsikret alle verdier over 50 000 i huset, ville jeg måtte lage liste og få en drøss småforsikringer. Flygelet mitt, to fioliner, kunst som har steget i verdi i det siste, for eksempel.

Anonymkode: 17a6e...ba9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg i grunn mer for om jeg greier å trykke den på meg. Den ble jo sydd da jeg var 14....

Anonymkode: 1629a...2eb

• 2 uker senere...
Skrevet

Du burde tegne en egen bunads forsikring. Innbo dekker som regel ikke så dyre antrekk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...