Gå til innhold

Bør det være plikt til å feire Norge på 17.mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bør det være en plikt at folk kommer ut og feirer 17.mai?

Jeg hører stadig det er folk som drar til utlandet denne dagen. Bør grensen stenges så folk blir værende i landet på nasjonaldagen? Bør det bli plikt til å gå med norsk flagg, uansett. Dvs sånn at man må ha det med der man er? Bør det være en slags kontroll av om folk faktisk markerer dagen, ved å be dem møte fram på et offentlig arrangement og bli registrert? Altså at man må legitimere seg, og kunne bekrefte at man var der ved å få et stempel i en protokoll. (Det er jo tross alt en fridag. Så alle har anledning til å møte, med mindre de har sykefravær.)

Jeg tenker også på dette med nasjonale drakter. Bør det være sånn at man plikter å eie en nasjonal drakt og at man kommer i denne? Jeg ser stadig vekk folk som går i andre typer klær. Noen har tilogmed ganske alminnelige klær selv om det er nasjonaldag. De fleste menn har dresser som ikke angir mannens opprinnelses-sted, der slekten kommer fra. Bør det være sånn at man må ha en type klesplagg på, som viser hvor man kommer fra? Jeg synes igrunnen det bør innføres bunadsdrakter som er spesifikke for nasjonaldagen og som feks ikke benyttes til jul og konfirmasjoner. Da kan alle ha lik drakt.

Mange ser ut til å feire andre ting på nasjonaldagen. Som feks å markere homodag. Bør det være plikt til å ha med norsk flagg på homodagen, fordi det er 17.mai? 

Bør det være plikt til å ikke ha samisk flagg? Det er jo Norge vi feirer og ikke sameland...

Edit: Dette med sameland er faktisk et poeng, da mange mener man kan ha sameflagg på 17.mai.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt av poenget med grunnloven er jo liksom sånn individuell frihet innenfor visse grenser og sånt, da. Tenker du er et lite morgentroll. Men uansett så er på en måte poenget med grunnloven at vi skal ha et godt samfunn og det du foreslår minner litt mye om Nord Korea.

Anonymkode: 20b31...5d1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei.... :sjokkbla: what!?... 

Jeg har forøvrig en jobb hvor flere ansatte skal arbeide denne dagen. Jeg har bare fri selv da jeg skal jobbe hele pinsehelgen. Så det går ikke ann å krebe at ansolutt alle skal måtte møte opp for å feire.

Og mine planer er å sitte inne, i joggebukse. Spise en kroneis, se netflix og bare chille hele dagen, og lade opp til 12 timers vakter i helgen.

Kanskje den dagen jeg får barn skal jeg bevege meg ut i folkemengden, feire og lage meg noen nye tradisjoner, men jeg har ingen spesielle tradisjoner rundt 17. Mai, utenom å bruke den til å lese til eksamen. (Som jeg endelig er ferdig med etter 7 år på universitet).

Anonymkode: fc4b1...5c6

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt av poenget med grunnloven er jo liksom sånn individuell frihet innenfor visse grenser og sånt, da. Tenker du er et lite morgentroll. Men uansett så er på en måte poenget med grunnloven at vi skal ha et godt samfunn og det du foreslår minner litt mye om Nord Korea.

Anonymkode: 20b31...5d1

Noen svarte faktisk. Yey! :mynona:

Men, altså. Jeg troller igrunnen ikke, men gjør et forsøk på å diskutere fordi det stadig kommer opp tråder med flagdebatt og nasjonaldrakter. Om og om igjen spør man om det opplagte for å forsikre seg om at folk lærer seg de riktige verdiene. Det er også stadig vekk innlegg på KG fra folk som vil ha stengte grenser.

I tillegg hevdes det jo at det er dem i Norge som ikke feirer Norge, men har helt andre sympatier.

Nasjonaldagen må liksom forsikres at er feiret "riktig" med rett flagg og riktige klær...

Hvem er det, som med hånden på hjertet, faktisk tror at det er noen som feirer noe annet enn Norge når de deltar på den norske nasjonaldagen? Hvem er det som faktisk tror, helt seriøst, at det er dem som ikke har forstått at det er Norge som skal feires og at det er naturlig med norske flagg på en sånn dag?

Fins det faktisk dem som tviler på at alle har skjønt at det er Norge som hedres i Norge på den norske nasjonaldagen?

Det virker som det er folk der ute som tror man må lære andre at det er norske flagg, bunad og Norge som gjelder... Og som faktisk tror at det fins andre som ikke er enige. Tilogmes at det fins utlendinger som vil bruke en norsk markering av Norge til å markere sitt eget land... :roll:

Nordmenn virker så usikre at de må innprente at alle har forstått hva man feirer og hvorfor- med lange taler på dagen og offentlig debatt i forkant...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en mann fra Marokko som fortalte at da han var barn så måtte alle i den byen han bodde i stille seg opp langs gatene når kongen kom dit. Alle måtte stille. De fikk aldri vite når på dagen han kom og noen ganger måtte de stå der hele dagen i solsteiken og han kom ikke før på kvelden. I tillegg måtte alle ha bilde av kongen på veggen hjemme og på arbeidsplassen, også i butikker, kafeer osv. Synes du det høres ut som et fint regime? At man skal tvinges til å hylle noen/noe?

Anonymkode: bf2ee...b97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk for et jævla kaos det hadde blitt hvis absolutt alle ble tvunget ut i gatene i tunge bunadssko og tunge festklær. Noen hadde blitt tråkka ihjel, barn hadde forsvunnet fra foreldrene, eldre hadde fått heteslag i trengselen, masse dritafulle folk, søppel overalt. Nei, takke meg til. 

Anonymkode: d4443...484

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir stor rift om å jobbe den dagen da, for å slippe et slikt naziopplegg.

Anonymkode: bd294...6ff

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å ta deg seriøst, men jeg svarer deg likevel. Jeg personlig er veldig glad i å feire nasjonaldagen, men jeg kjenner flere som ikke gjør det. 17. mai er jo den verste dagen i året å gå i byen hvis du sliter med angst. Andre grunner til at folk velger å la være å feire dagen, er kanskje traumer de har i forbindelse med den. Mange barn (og voksne) har kanskje opplevd noe traumatisk akkurat den dagen, og minnene blusser kanskje opp. Andre takler bare ikke store folkemengder og alt bråket som følger med. Det ville vært litt dumt å presse folk til å gjennomføre noe som vil retraumatisere mange, og kanskje få sykdommer til å blusse opp igjen. Det vil bli dyrt for staten i lengden.

Det med bunadsplikt vet jeg av en del som ville blitt glad for da, for det innebærer kanskje at alle kunne fått en gratis bunad fra staten? De kan jo ikke tvinge folk til å bruke 20-100 000 kr på noe som er en plikt å eie...

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.... :sjokkbla: what!?... 

Jeg har forøvrig en jobb hvor flere ansatte skal arbeide denne dagen. Jeg har bare fri selv da jeg skal jobbe hele pinsehelgen. Så det går ikke ann å krebe at ansolutt alle skal måtte møte opp for å feire.

Og mine planer er å sitte inne, i joggebukse. Spise en kroneis, se netflix og bare chille hele dagen, og lade opp til 12 timers vakter i helgen.

Kanskje den dagen jeg får barn skal jeg bevege meg ut i folkemengden, feire og lage meg noen nye tradisjoner, men jeg har ingen spesielle tradisjoner rundt 17. Mai, utenom å bruke den til å lese til eksamen. (Som jeg endelig er ferdig med etter 7 år på universitet).

Jeg syns man bør markere også på arbeidsplassene, og i den anledningen kunne man bekreftet at man var med på å markere landets suverenitet, Grunnloven og hedre Eidsvollsmennene av 1814, Wergeland, Hulda Garborg med bunad og alt det nasjonalromantiske. Tidemann, Gude og Munch-maleriet i Universitetets Aula. De som jobber kunne startet arbeidsdagen med "Ja, vi elsker" og en liten tale ved sjefen?

Tilogmed ski og Kvikklunsj- siden av kulturen vår blir hedret. For nå er det faktisk dem som går på ski, i samlet følge denne dagen, opp på en fjelltopp og har med flagg. Så vi er dekket. Tilogmed på oljeplattform i Nordsjøen går jo de ansatte i tog har vi sett på TV. Så.. Ja.

Norge er dekket. Man har kanskje ingen offentlig plikt. Men en moralsk plikt virker det som folk er pålagt.

Skrevet

Jeg kjenner en mann fra Marokko som fortalte at da han var barn så måtte alle i den byen han bodde i stille seg opp langs gatene når kongen kom dit. Alle måtte stille. De fikk aldri vite når på dagen han kom og noen ganger måtte de stå der hele dagen i solsteiken og han kom ikke før på kvelden. I tillegg måtte alle ha bilde av kongen på veggen hjemme og på arbeidsplassen, også i butikker, kafeer osv. Synes du det høres ut som et fint regime? At man skal tvinges til å hylle noen/noe?

Anonymkode: bf2ee...b97

Det er nøyaktig dette jeg hadde i tankene da jeg åpnet tråden som jeg gjorde. For det fins de stedene i verden der man er pokka nødt.

I Nord-Korea må man besøke en statue av landets store leder og legge ned blomster når man gifter seg. Man skal. Intet fritt valg.

• Liker 1
Skrevet

Blir stor rift om å jobbe den dagen da, for å slippe et slikt naziopplegg.

Som sagt syns jeg det bør markeres der man jobber og de ansatte bør kle seg pent og gjerne i nasjonaldrakter.

Bør de gå med flagg på klærne? Festet med binders?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi lever i et fritt land ikke et diktatur.

Anonymkode: 2d45d...445

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg syns man bør markere også på arbeidsplassene, og i den anledningen kunne man bekreftet at man var med på å markere landets suverenitet, Grunnloven og hedre Eidsvollsmennene av 1814, Wergeland, Hulda Garborg med bunad og alt det nasjonalromantiske. Tidemann, Gude og Munch-maleriet i Universitetets Aula. De som jobber kunne startet arbeidsdagen med "Ja, vi elsker" og en liten tale ved sjefen?

Tilogmed ski og Kvikklunsj- siden av kulturen vår blir hedret. For nå er det faktisk dem som går på ski, i samlet følge denne dagen, opp på en fjelltopp og har med flagg. Så vi er dekket. Tilogmed på oljeplattform i Nordsjøen går jo de ansatte i tog har vi sett på TV. Så.. Ja.

Norge er dekket. Man har kanskje ingen offentlig plikt. Men en moralsk plikt virker det som folk er pålagt.

Haha, det skulle tatt seg ut om alle på jobben skulle tatt seg tid til å gå i tog. Bedriften taper bare millioner med penger for ingen sitter å følger med og produktet går rett til @&%#&& men de ansatte får lov til å markere 17. Mai, yeay :nordvesta:

For ja, det må absolutt alltid være en person tilstede for å følge med, for alt kan stoppe sån helt uten videre. Det hender vi henger opp et Norskt flagg i kontrollrommet, men ikke noe mer.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Som sagt syns jeg det bør markeres der man jobber og de ansatte bør kle seg pent og gjerne i nasjonaldrakter.

Blir fint å operere i bunad. Jada. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Og gå med fine klær... i min bedrift har vi arbeidsklær som vi MÅ bruke av hygene årsaker. Og aldri i veren om vi kan gå rundt med noe festet på oss som lett kan falle av! Vi har sjekklister på absolutt alt, slik at vi skal vite at ingenting har falt ned i produktet.

Skrevet
5 minutter siden, super-s skrev:

Jeg klarer ikke helt å ta deg seriøst, men jeg svarer deg likevel. Jeg personlig er veldig glad i å feire nasjonaldagen, men jeg kjenner flere som ikke gjør det. 17. mai er jo den verste dagen i året å gå i byen hvis du sliter med angst. Andre grunner til at folk velger å la være å feire dagen, er kanskje traumer de har i forbindelse med den. Mange barn (og voksne) har kanskje opplevd noe traumatisk akkurat den dagen, og minnene blusser kanskje opp. Andre takler bare ikke store folkemengder og alt bråket som følger med. Det ville vært litt dumt å presse folk til å gjennomføre noe som vil retraumatisere mange, og kanskje få sykdommer til å blusse opp igjen. Det vil bli dyrt for staten i lengden.

Det med bunadsplikt vet jeg av en del som ville blitt glad for da, for det innebærer kanskje at alle kunne fått en gratis bunad fra staten? De kan jo ikke tvinge folk til å bruke 20-100 000 kr på noe som er en plikt å eie...

Jeg forventer ikke at du tar det helt seriøst, dette HI mitt. Men litt seriøst mente jeg det jo. 

Ja, det kunne ikke vært dyrt med bunad om det faktisk ble uniform.

Pent er det jo heller ikke, men har faktisk litt teater-preg. Det er jo et kostyme og et veldig folkloristisk, naivt et. Glorete broderier og ufikse snitt og upraktiske klær som folk svetter omkring i. Rådyre greier, som er lagd av upraktiske materialer og som ikke kan vaskes med vann...

Ja, jeg tror det finnes dem med traumer fra 17.mai. Jeg var personlig ganske dårlig i nervene som lite skolebarn, da jeg visste at nå skulle vi ut og traske og gå i alt for lite klær, hutrende i timesvis (kanskje i regnvær) og uten mulighet til tisse-pause. Og på slutten av hele toget risikerte mann å ikke finne mor og far- midt i mengden av folk. Så jeg følte meg kvalm og kastet faktisk opp før jeg skulle ivei.... Men dette skal barn, pågrunn av Wergeland. En nasjonalromantisk vott som levde av å dikte vers.

Skrevet
6 minutter siden, Tøytigern skrev:

Det er nøyaktig dette jeg hadde i tankene da jeg åpnet tråden som jeg gjorde. For det fins de stedene i verden der man er pokka nødt.

I Nord-Korea må man besøke en statue av landets store leder og legge ned blomster når man gifter seg. Man skal. Intet fritt valg.

Nei, hallo. Drar du inn Nord-Korea som et «godt» forbilde, kan jeg ikke ta deg seriøst. 

Norge er et fritt land, det er en av grunnene til at det er et av de beste landene å bo i. Valgfrihet. Ffs. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi lever i et fritt land ikke et diktatur.

Anonymkode: 2d45d...445

Men er det egentlig fritt? Alle forventes jo å markere og barna gå i tog. Korpsene spille. Pølser selges og is spises. Det skal serveres kaker og kaffe og det heises flagg og holdes taler.

Kongen må ut på slottsbalkongen og stå der og vinke til folket i timesvis, sammen med familien sin. 

Speidere må stå opp grytidlig og gå i tog. Det legges ned kranser.

Nei, dette er ikke frivillig.

Skrevet
2 minutter siden, Kraula skrev:

Nei, hallo. Drar du inn Nord-Korea som et «godt» forbilde, kan jeg ikke ta deg seriøst. 

Norge er et fritt land, det er en av grunnene til at det er et av de beste landene å bo i. Valgfrihet. Ffs. 

Det er ikke et forbilde, men et eksempel på at noen steder i verden må man møte fram enten man vil eller ikke og det får store konsekvenser om man ikke gjør dette.

Hva med Norge? Vi kunne hatt pliktig oppmøte, når folk har fått fri...

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det skulle tatt seg ut om alle på jobben skulle tatt seg tid til å gå i tog. Bedriften taper bare millioner med penger for ingen sitter å følger med og produktet går rett til @&%#&& men de ansatte får lov til å markere 17. Mai, yeay :nordvesta:

For ja, det må absolutt alltid være en person tilstede for å følge med, for alt kan stoppe sån helt uten videre. Det hender vi henger opp et Norskt flagg i kontrollrommet, men ikke noe mer.

De har jo alt sendt hjem arbeidsstokken...

Om alle tok seg tid til en markering der de jobbet- ville ikke det vært høytidsstemt og stilig?  Kanskje bare en ti minutter. Eller ett minutts høytidelig stillhet, oppreist foran et flagg? 

Endret av Tøytigern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...