Gå til innhold

Har kjøttpudding - hva gjør jeg?

monja

Anbefalte innlegg

I dag skal vi ha kjøttpudding til middag. Og det er mange år siden så jeg trenger noen tips om tilberedning og tilbehør. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååååhhh....det er det jammen lenge siden jeg har spist....

Hjemme hos mamma ble det altid servert med hvit saus, poteter og kokte gulrøtter...og syltede rødbeter...

Men hvordan den ble varmet...tja...dersom den er vakumpakket ble den lagt i kjele med varmt vann (på svak varme??)...som surkål/Fjordland-mat...

Dersom den kommer i alu. form husker jeg faktisk ikke... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om puddingen skal være stekt på forhånd..

Men legg den i langpanna, dekk med et lag ost. Ved siden av legger du gulerøtter delt i fire (en gang på langs og en på tvers) og biter med hodekål.

Vet ikke hvor lenge og på hva det skal stå: parhundre i en halvtime? Poenget er at puddingen skal være gjennomstekt/-varm og grønnsakene 'bakt'. Server med en brun saus og kokte poteter.

Nam. Dette er kjøttpudding på svigermorvis, og jeg spiser det en gang hvert jubelår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt seint, men dog..

Stekt kjøttpudding med ris/poteter og tomatsaus er nam! (hvit saus til har jeg aldri hørt om...)

Og kokte grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøttpudding er faktisk også godt sammen med spaghetti!! Da skjærer du bare kjøttpuddingen opp i biter, og har de oppi spaghettisausen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest the imp

Jeg er vant med å servere den enten med potetmos eller kokte poteter og brun saus med fløte oppi. Da er kjøttpuddingen dampet i en kjele. Brokkoli er fint å servere til. Tror faktisk jeg skal lage det til middag en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Espera i.i.

Kjøttpudding serveres hos oss med lys løksaus, kokte poteter, gulrøtter og erter.

Tilberedning aner jeg ikke, lager puddingen selv fra bunnen av og den ovnsbakes i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har potetmos og brun saus ved siden av kjøttpuddingen. Da skjærer vi bare kjøttpuddingen i terninger og har den oppi sausen når den er ferdig også lar det trekke i 5-10min.

Veldig godt da, selvom det ikke er så fancy, på gatekjøkken får man vel ertestuing ved siden av også, men det er ikke jeg så glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttpudding serveres hos oss med lys løksaus' date=' kokte poteter, gulrøtter og erter.[/quote']

Hvordan lager du den lyse løksausen, Espera?? (jeg er litt sause-analfabet, så mulig det sier seg selv, men).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøttpudding er faktisk også godt sammen med spaghetti!! Da skjærer du bare kjøttpuddingen opp i biter' date=' og har de oppi spaghettisausen....[/quote']

Kjøttpudding er ganske enkelt godt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYS LØKSAUS:

En gul løk finhakkes, freses blank i smør/margarin. Strø et par skjeer mel over, spe med buljong (går fint an å spe med vann og tilsette litt buljongpulver/terning etterpå), la det koke en ca fem-ti min. Jevn tilslutt sausen med en slump fløte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til å skjære den i skiver og putte dem i tomatsaus (jeg jukser som regel, synes toro sin er god :) ) Og serverer med poteter og grønsaker til, helst broccoli og gulrøtter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LYS LØKSAUS:

En gul løk finhakkes, freses blank i smør/margarin. Strø et par skjeer mel over, spe med buljong (går fint an å spe med vann og tilsette litt buljongpulver/terning etterpå), la det koke en ca fem-ti min. Jevn tilslutt sausen med en slump fløte.

:tommelsmil: Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

vi bruker å ha bernesaus (hvordan nå enn det staves) til kjøttpudding også broccoli og potet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker den best kald på brødskiva.

Ellers med brun saus, kokte poteter eller makaroni og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Annonse
Gjest Gjest_Monica_*

Skal ha kjøttpudding til middag i dag.

Jeg pleier å blande medisterdeigen med fryste grønnsaker og steke i form i ovnen. Serverer med hjemmelaget potetmos, brokkoli og brun saus med løk.

Jeg er veldig glad i mat som lages fra bunn, men innrømmer at jeg kjøper ferdig medisterdeig og bruker posesaus til dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...