Gå til innhold

Hvordan få katt til å gå på do ute??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sterilisert hunnkatt på litt over året. Har sluppet henne ut litt etter litt, og nå er hun vant med å være alene ute til vi roper. 

Men så var det denne kassen. 

Vet at dette kan ta litt tid, men hun er mye inne og vil ikke tvinge katten til å holde seg. Hun får kun være ute når vi er hjemme og hun har lært at det er jeg som bestemmer når hun skal ut og inn. Hønemor🤷‍♀️😂 

Hvordan få katten til å gjøre fra seg ute når hun er ute, og inne når hun er inne? Tenker å sette kassen under trappa siden det vil funke dårlig her med å bare gå på do ute. Nå venter hun bare med å gå på do til hun kommer inn igjen. 

Anonymkode: bd517...03e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi henne tid. Når hun føler seg trygg ute (for øyeblikket er alt nytt, spennende og litt skummelt) vil hun gå på do ute. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du et sted i nærheten/et hjørne av hagen eller noe der det passer at hun gjør fra seg, så kan du tømme kattekassa der. Da vil hun kjenne igjen lukten sin og sannsynligvis tenke at det er et fornuftig sted å gå på do.

Anonymkode: 8017e...f03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 1-åring er også kastrert hunn.  Hun har sluttet å gå på do inne nå. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg liker det IKKE. Katter som tisser og bæsjer på andres eiendom er provoserende. 

Anonymkode: 5dbee...9d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min 1-åring er også kastrert hunn.  Hun har sluttet å gå på do inne nå. Jeg aner ikke hvorfor, men jeg liker det IKKE. Katter som tisser og bæsjer på andres eiendom er provoserende. 

Ikke plaget med det i vårt nabolag, men mer natur enn hus😄 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du likt å måtte gå på do ute?

Mine katter går alltid på do inne når det er kaldt, ute om sommeren for det meste

Anonymkode: 1786b...d1a

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du likt å måtte gå på do ute?

Mine katter går alltid på do inne når det er kaldt, ute om sommeren for det meste

Anonymkode: 1786b...d1a

Tenker at dette er løsningen om jeg får henne til å gå på do ute😄

ts

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at dette er løsningen om jeg får henne til å gå på do ute😄

ts

Det går sikkert bra i det varme halvåret, men på vinteren må du nok ha kasse inne.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker som andre, at du må bare gi henne mer tid. Da vi flyttet med våre to katter inn i et hus, var de alt 5 år gamle, og det tok litt tid før de begynte å gå på do ute. Men vi har kattedo inne, som tømmes regelmessig, bare merker at på sommeren, når de er mye ute, trenger vi ikke å tømme den så ofte. Men på vinteren går de på do inne. :) 

Anonymkode: 5f0ec...024

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Kattungen blir har alltid gått ut for å gjøre fra seg  ute hele vinteren. Det jeg gjorde var å lære å ringe henne på en bjelle (som betyr hun må ut, og deretter på do) Hun lærte det på samme dag som hun brukte. (Hun kan flere triks smart katt) første gangen hun gjorde det lot jeg henne spise og drikke mye og deretter når hun gikk på katte doen tok henne opp og slapp henne i ett annet sted i huset til hun bare ikke holdt ut, da er det også lettere å bare gjøre fra seg ute. Da gikk jeg ute med hun og sto lenge ute og etterhvert klarte hun det. Og etter det har hun bare ringt på bjella og jeg har tatt med henne ut.  Trenger ikke noe mer tid enn nødvendig, start med engang du!😁

Endret av Nera
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor katter på død og liv skal gjøre fra seg ute. I barnas sandkasse og naboenes blomsterbed da eller? Rensker heller kattedoen enn å være bekymret for hvor møkka havner

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...