Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye skal vi akseptere av bjeffing til alle døgnets tider? 

Hvor går grensen for hva du ville akseptert? 

Anonymkode: 7fdf7...bcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Naboen skal følge loven om ro og orden og skal også ta hunden på kurs. 

Er det sameie/borettslag er det ofte forbud mot å ha kjæledyr.

Hvis nabo ikke lærer hunden å være stille kan du ringe politiet og varsle dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 9a4d8...68c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det valp?

Anonymkode: 2d74e...401

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis nabo ikke lærer hunden å være stille kan du ringe politiet og varsle dyrebeskyttelsen.

Det var da voldsomt til (over)reaksjon på det lille ts fortalte? Det ble utelatt hvor lenge hunden har bodd der, hvordan ts bor, alder på hunden etc. 

Ts: Du må generelt akseptere ganske mye mellom 07 og 23. Det er vanlige ordensregler uansett hvordan du bor. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke dårlig dyrevelferd at et dyr lager lyd. 

Anonymkode: 279fe...4ae

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det var da voldsomt. 

Anonymkode: 63d02...0da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naboen min skaffet seg også en hund i år, den klynket og bjeffet en hel del i starten som valp, gjerne gjennom hele natta. Men nå er det helt tyst, jeg har ikke peiling på bikkjer men de skal jo gjennom en liten periode med oppdragelse før de blir stille og stuerene og alt det der, så det vil forhåpentligvis bedre seg med tiden. Så om det er en valp ville jeg bitt tenna sammen. 

Er det en voksen hund så er det vel litt mer kjørt, men du kan gjøre dem oppmerksom på det og se om de ikke kan finne en løsning som å ta den med på en type dressurkurs eller hva det heter. Det kan jo også være at den og bare er urolig i starten. 

Jeg hadde ikke akseptert bjeffing midt på natta i lengden, da kan man vel klage siden det er ordensforstyrrelse.

Anonymkode: 64278...4ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Naboen min skaffet seg også en hund i år, den klynket og bjeffet en hel del i starten som valp, gjerne gjennom hele natta. Men nå er det helt tyst, jeg har ikke peiling på bikkjer men de skal jo gjennom en liten periode med oppdragelse før de blir stille og stuerene og alt det der, så det vil forhåpentligvis bedre seg med tiden. Så om det er en valp ville jeg bitt tenna sammen. 

Er det en voksen hund så er det vel litt mer kjørt, men du kan gjøre dem oppmerksom på det og se om de ikke kan finne en løsning som å ta den med på en type dressurkurs eller hva det heter. Det kan jo også være at den og bare er urolig i starten. 

Jeg hadde ikke akseptert bjeffing midt på natta i lengden, da kan man vel klage siden det er ordensforstyrrelse.

En liten stund? Hvor lenge er det? Dette har pågått langt lenger enn en liten stund og er til sjenanse for mange. 

Hunden overlates til seg selv i mange timer og bjeffer til den er helt utslitt og hes, nesten uten stemme. 

Ønsker ikke at naboen eller andre skal kjenne segnigjen og derfor ikke mer konkret.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nabo som skaffet seg hund, og den bjeffet, kluyket og ulte i timesvis. Tenkte at den var jo valp og det tok sikkert en stund å venne den av med unotene, men det har fortsatt og fortsatt. Nå er hunden fire år og bjeffer/uler fremdeles i timesvis, for det meste når den er alene hjemme. Angrer veldig på at jeg ikke ga naboen beskjed med en gang når hunden var valp, for da kunne jeg holdt oppe presset om å trene deg av med bjeffingen. En av de andre naboene klagde til både eier og styret for et par år siden, og etter det har han fått noen til å gå tur med hunden et par dager i uken på dagtid så den ikke er så mye alene. Men den bjeffer fremdeles, jeg tror helt ærlig eieren driter i det. Anbefaler deg å gi beskjed om at dere hører bjeffingen veldig bra og at dere håper de jobber med saken. Blir det ikke bedre må hunden vekk. 

Anonymkode: 6de9f...f64

AnonymBruker
Skrevet

En liten stund? Hvor lenge er det? Dette har pågått langt lenger enn en liten stund og er til sjenanse for mange. 

Hunden overlates til seg selv i mange timer og bjeffer til den er helt utslitt og hes, nesten uten stemme. 

Ønsker ikke at naboen eller andre skal kjenne segnigjen og derfor ikke mer konkret.

TS

"Lenger enn en liten stund" er jo så diffust at ingen brukere her kan trekke noe ut ifra dette. 

Anonymkode: a5a47...3a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du man skal gjøre med dette da? Og hva hvis det hadde vært en baby og barneskrik? Putte både hunden og babyen vekk? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS

Det var vel kanskje en måneds tid eller to. Ikke hver natt, og det avtok gradivs og nå har jeg ikke hørt den på flere måneder. Den var nok heller ikke alene da, det var mye på natta og jeg hørte eierne romsterte også. 

Jeg aner ikke hva man gjør med en hund som bjeffer når eieren er ute, men første jeg ville gjort var vel å kontakte eieren. Må vel finnes en måte å trene dem opp til å slutte, eller få en ordning på noen som lufter den når eier er på jobb e.l.? Jeg kjenner noen som har hunden i en "hundebarnehage" også, de er kanskje litt ekstreme på det med at den aldri skal være låst inne i leiligheten alene, men skal man først ha en hund så må man ta sitt ansvar.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du man skal gjøre med dette da? Og hva hvis det hadde vært en baby og barneskrik? Putte både hunden og babyen vekk? 

Jeg har jo som sagt hatt toleranse med valper, og ville også hatt det med babyer. Det sier også seg selv at man ikke omplasserer en baby, men en hund kan man fint gjøre det med. Jeg snakket også om bjeffing på natta, selv om det selvsagt også er irriterende med de som gjør det på dagen. Men på natta blir det ordensforstyrrelse og går grundig utover livskvalitet til alle de som ikke får sove pga den, jeg hadde først snakket med eier, deretter meldt det til borettslag for å prøve og få den kastet ut og evt politi som siste utvei. Det er ikke en menneskerett å holde et helt nabolag våkent, og hadde hunden bjeffet hele natta så hadde jeg dessuten seriøst lurt på om eieren var på dop eller mishandlet den eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Har de blitt gjort oppmerksom på det?

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dårlig dyrevelferd at et dyr lager lyd. 

Anonymkode: 279fe...4ae

Spørs på hvor mye det støyes.

12 timer siden, chisandra skrev:

Det var da voldsomt til (over)reaksjon på det lille ts fortalte? Det ble utelatt hvor lenge hunden har bodd der, hvordan ts bor, alder på hunden etc. 

Ts: Du må generelt akseptere ganske mye mellom 07 og 23. Det er vanlige ordensregler uansett hvordan du bor. 

Overreaksjon? Det er norsk lov skal du vite.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Kontakt dyrebeskyttelsen og politi. Dette er ikke akseptabelt. Det er dyremishandling.

AnonymBruker
Skrevet

De som bor under meg fikk seg en omplasseringshund som da bruker å bære preg av det. Og den bjeffet når den var alene. Dette viste jo ikke de, så jeg sa i fra. Jeg sa det og på en måte at de forstod at jeg ville det beste for hunden. 

De forandret hvor den var hjemme når den var alene. Og de fikk også en trener hjem. 

Anonymkode: d8a3c...bef

AnonymBruker
Skrevet

Spørs på hvor mye det støyes.

Overreaksjon? Det er norsk lov skal du vite.

Hva er norsk lov utover ro mellom klokken 07 og 23?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt dyrebeskyttelsen og politi. Dette er ikke akseptabelt. Det er dyremishandling.

Dyrebeskyttelsen har ikke mandat til å gjøre noe som helst. Angående dyrevelferd skal man kontakte Mattilsynet. Tviler på at det er så mye en får gjort med en hund som bjeffer når eieren ikke bryr seg. 

TS: kan du ikke foreslå at du kan holde hunden med selskap når naboen er borte? Det ville vært god naboånd (eller hva det heter), i tillegg til at du blir kvitt problemet. Får man ikke gjort noe med problemet, så gjør man det beste ut av det. Å bli irritert og krangle om problemet funker som regel ikke. 

Anonymkode: c3669...28c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...