Gå til innhold

Hvordan bli kvitt hvitveis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I likhet med hundekjeks er jeg mindre glad i denne planten. Men i motsetning til hundekjeks som det går an å røske opp. Er jo dette umulig med hvitveisen, da den har ett teppelignende rotsystem er vokser det kjapt opp nye spirer her og der. Samtidig som den er giftig, så tar den næring fra de plantene jeg ønsker. 

Har ingenting i mot de fleste ugress plantene, siden de faktisk går an å ha i salat eller hive i en suppe. Men denne har ingen nytte. Noen som vet råd for å få bukt? Problemet med mye roting i jorda er at alt det andre som også skal få vokse ikke tåler denne rotinga. Brukte vel ca hele fjord sommer på å røske denne planten men i år er den oppe å går igjen. Hundekjeksen er jeg så si kvitt. 

Anonymkode: d8d39...5f5

Skrevet (endret)

.

Endret av Summer lady
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Summer lady skrev:

Fredet, ikke lov. 

Er du sprø? Denne planten er det ikke lite av og den sørger for at planter som er mer truet ikke klarer å vokse opp. 

AnonymBruker
Skrevet

😱 Hvitveis er jo noe av det vakreste som er! Ingen ting skriker *vår* så mye som hvitveis.

Anonymkode: b05d6...8bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Blåveis er fredet, og Hvorfor fjerne maten  til biene? At hvitveis ødelegger for andre planter er BS.

Anonymkode: fc7f9...c68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ifølge info på denne siden er hvitveis giftig også. Det visste ikke jeg. Men det jeg vet er at planter du vil ha fjernet må du fjerne toppene av før det blir høst for å hindre de i å gjøre seg klar på høsten til å blomstre neste år. Mao må du til pers som mot løvetann. Luke og fjerne alt du kan hele sommeren. 

Alternativet er å grave opp alle steder med maskin og fjerne all jord og tilføre ny jord samtidig som du lager plate sperrer dypt i bakken for røtter utenfra din hage.

Husker vi hadde et sted det vokste hvitveis men det spredte seg aldri noe særlig på grunn av alt gresset oppå som aldri ble slått.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hvitveis

Anonymkode: 28e8c...aaa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blåveis er fredet, og Hvorfor fjerne maten  til biene? At hvitveis ødelegger for andre planter er BS.

Anonymkode: fc7f9...c68

Blåveis bryr jeg meg mindre om. Da den er mindre giftig og samtidig sprer seg saktere. Jeg planter andre ting som biene har mer nytte av, som f eks honningurt og kornblomst. Disse sliter med å komme seg opp hvis jeg ikke luker bort hvitveisen. Ikke bare pg av mangelen på sollys men også næringsstoffer og rotplass under bakken. Så det at hvitveis ødelegger for en rekke blomster tipper jeg er ganske så riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge info på denne siden er hvitveis giftig også. Det visste ikke jeg. Men det jeg vet er at planter du vil ha fjernet må du fjerne toppene av før det blir høst for å hindre de i å gjøre seg klar på høsten til å blomstre neste år. Mao må du til pers som mot løvetann. Luke og fjerne alt du kan hele sommeren. 

Alternativet er å grave opp alle steder med maskin og fjerne all jord og tilføre ny jord samtidig som du lager plate sperrer dypt i bakken for røtter utenfra din hage.

Husker vi hadde et sted det vokste hvitveis men det spredte seg aldri noe særlig på grunn av alt gresset oppå som aldri ble slått.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Hvitveis

Ja får vel bare fortsette å luke bort i år også og se om det hjelper til neste år. Hvitveisen er flerårig, så den forsvinner ikke med det første. Kommer fort opp igjen denne. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjøre jorda mer basisk? Roundup? Fjerne trær i området for å gjøre området mindre egnet? 

Anonymkode: 777d8...e4c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja får vel bare fortsette å luke bort i år også og se om det hjelper til neste år. Hvitveisen er flerårig, så den forsvinner ikke med det første. Kommer fort opp igjen denne. 

Jeg er nok redd for at du må ta hele området med maskin for å få den fjernet for godt. Når jorda er løst opp, sikte den for alt av røtter eller få ny jord.

Men uansett må du hindre den i å føre næring den danner nå og i sommer tilbake ned i røttene. Uten den næringen vil den sakte men sikkert dø bort.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjøre jorda mer basisk? Roundup? Fjerne trær i området for å gjøre området mindre egnet? 

Anonymkode: 777d8...e4c

Ikke slik,

men slik:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...