Gå til innhold

Hvordan tjene penger på aksjer eller fond? Jeg er helt grønn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har arvet en større sum og vurderer å bruke noe av pengene på å kjøpe aksjer eller andeler i aksjefond. Noen tips ? Muligens 100-200 000... jeg drømmer selvsagt om å ende opp som millionær;) Så hvor begynner jeg?:)

Anonymkode: af68b...d0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du villig til å kunne miste disse 100 000-200 000 kronene? Hvis ikke, da investerer du ikke i aksjer 

Anonymkode: c3ff5...cd2

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp og snakk med mer erfarne først. Ikke hør på anonyme brukere på kg når det gjelder noe så viktig.

Anonymkode: e3759...94f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En aksje er en eiendel i et selskap. Aksjefond er en samling av aksjer, enten basert på indekser (f.eks hovedindeksen - som er en blanding av alle aksjer på f.eks oslo børs), eller håndplukka aksjer, forvalteren gjør for deg.

Indeksfond er lang billigere, da de are prøver å kopiere en kjent indeks, vanligvis gjort via programvare. Manuelt styrte aksjefond kan være mer lønnsomme, men har som regel mer risiko. Høyere risiko = høyere avkastning. 

Også finnes det fond som er f.eks x % aksjer og y % obligasjoner, der obligasjonene er lav-risiko, mens aksjene er høyere risiko. 

Det å satse på en aksje bærer mest risiko, men også høyest potensial for avkastning. Investorer har som regel mange nivå av risiko, der de setter x % av pengene på lav-risiko, y% på middels risiko, og z% på høyrisiko. 

Generelt er det anbefalt å gå for billige indeksfond, og se på lang tidshorisont. Det er alltid svingninger (volatilitet) i aksjemarkedet, men trendlinja har gått opp. Vær OBS! Tidligere hendelser er ingen garanti for framtidige hendelser. 

Så, hadde jeg vært deg, så hadde jeg satset på å sette penger på indeksfond, og la de stå en del år. 

Nå skal det sies at om styringsrenta går opp, så blir obligasjoner mer attraktive. Når renta er lav, så flyter det mer penger, og aksjekursen bruker å gå opp. Når renta er høy, så blir det mer sparing, og selskap må utstede f.eks obligasjoner for å finansiere investeringene sine. 

Anonymkode: 18a00...ce0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mente at om styringsrenta går opp, så går obligasjoner ned! 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mente at om styringsrenta går opp, så går obligasjoner ned! 

Så det er da det lønner seg for meg å kjøpe?  

Anonymkode: af68b...d0d

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er du villig til å kunne miste disse 100 000-200 000 kronene? Hvis ikke, da investerer du ikke i aksjer 

Tull. Man trenger ikke investere alt i samme pott. Hva vet du om aksjer egentlig? Har du noen gang eid aksjer selv?

Anonymkode: f0918...70f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil måte å se på det, synes jeg. Oljefondet har investert 6000 milliarder kroner i aksjer. Norge er ikke villig til å miste disse pengene.

Det blir som å spørre alle som setter seg i en bil, om de er villige til å bli kvestet i en stygg ulykke. Det kan skje. Men kun ved ekstreme tilfeller, som atomkrig, pandemi som tar livet av milliarder av mennesker, gigantmeteornedslag mot jorden.

Anonymkode: 45c20...58c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er feil måte å se på det, synes jeg. Oljefondet har investert 6000 milliarder kroner i aksjer. Norge er ikke villig til å miste disse pengene.

Det blir som å spørre alle som setter seg i en bil, om de er villige til å bli kvestet i en stygg ulykke. Det kan skje. Men kun ved ekstreme tilfeller, som atomkrig, pandemi som tar livet av milliarder av mennesker, gigantmeteornedslag mot jorden.

Anonymkode: 45c20...58c

Det er faktisk riktig sagt. Du kan fort miste 50% av dette beløpet. Hvorfor folk sier dette er fordi om du ikke får sove fordi den har falt 50% så er det slik at du faktisk er veldig redd for og miste disse eller ikke har råd til det. 

Jeg har kjøpt aksjer i mange år. For folk flest burde bare investere i global indeks over tid. Ikke putte inn stort beløp nå, men over lang tid..

Anonymkode: 0ed9f...cba

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hyllesten av å investere i indeksfond.

Jeg har alltid investert i aktivt forvaltede aksjefond, det går opp og ned, men mest opp i hvert fall!

Anonymkode: c7603...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Fond er rimelig trygt,- på lang sikt. Du må som regel tenke i et 20 års perspektiv.

Enkeltaksjoner, altså aksjer i ett enkelt selskap, bør være penger du kan tape uten at det går ut over dagliglivet ditt.

Ja, jeg har (og har hatt) både fond og enkeltaksjer i mange ulike selskap gjennom tidene. 

Anonymkode: 6d919...641

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Man trenger ikke investere alt i samme pott. Hva vet du om aksjer egentlig? Har du noen gang eid aksjer selv?

Anonymkode: f0918...70f

Selv om aksjene vil være diversifisert vil man likevel kunne risikere å tape alt, i likhet med at man også kan risikere å tjene et par millioner. Hva jeg vet og kan om aksjer har du ingenting med, men skal man først investere er det nødvendig å være klar over en eventuell risiko. Når man diversifierer aksjene så vil man kvitte seg med usystematisk risiko, men man skal likevel ikke anse det som trygt og se bort ifra den totale risikoen. Ikke invester mer enn du har råd til å tape. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om aksjene vil være diversifisert vil man likevel kunne risikere å tape alt, i likhet med at man også kan risikere å tjene et par millioner. Hva jeg vet og kan om aksjer har du ingenting med, men skal man først investere er det nødvendig å være klar over en eventuell risiko. Når man diversifierer aksjene så vil man kvitte seg med usystematisk risiko, men man skal likevel ikke anse det som trygt og se bort ifra den totale risikoen. Ikke invester mer enn du har råd til å tape. 

Hva betyr det å diversifiere aksjer?

Anonymkode: bc393...0a2

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diversifisert betyr å investere i flere selskaper, og gjerne selskaper som driver med forskjellige ting. F.eks satser man ikke alle pengene på oljeselskaper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sagt annerledes: å diversifisere betyr at du ikke legger alle eggene i samme kurv, men sprer de litt utover i forskjellige kurver. Da går det ikke så gæernt om kurven går i bakken ;) 

Anonymkode: 0f50e...3f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Diversifisert betyr å investere i flere selskaper, og gjerne selskaper som driver med forskjellige ting. F.eks satser man ikke alle pengene på oljeselskaper.

Tusen takk :blomst: Høres det da lurt ut at jeg sparer i DNB Global Indeks, DNB Norge Indeks og KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sagt annerledes: å diversifisere betyr at du ikke legger alle eggene i samme kurv, men sprer de litt utover i forskjellige kurver. Da går det ikke så gæernt om kurven går i bakken ;) 

Anonymkode: 0f50e...3f5

Tusen takk :blomst: 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk :blomst: Høres det da lurt ut at jeg sparer i DNB Global Indeks, DNB Norge Indeks og KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II?

Tusen takk :blomst: 

Indeksfondene er diversifisert av natur, så risikoen din er liten, noe som er positivt hvis sparing er hensikten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Indeksfondene er diversifisert av natur, så risikoen din er liten, noe som er positivt hvis sparing er hensikten.

Tusen takk for hjelpen :blomst: 

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er poenget med å diversifisere enkeltaksjer?

Kjøp like greit et aksjefond!

Anonymkode: c7603...a7d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har lyst til å investere enn ca. 1000,- bare for å sette et veldig lavt beløp, -kan man det? Og er det noe vits? 

Er jo mulig et bra tips for de som ikke har noe fra før.  

Anonymkode: b8e90...79e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...