AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Jeg har arvet en større sum og vurderer å bruke noe av pengene på å kjøpe aksjer eller andeler i aksjefond. Noen tips ? Muligens 100-200 000... jeg drømmer selvsagt om å ende opp som millionær;) Så hvor begynner jeg?:) Anonymkode: af68b...d0d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Er du villig til å kunne miste disse 100 000-200 000 kronene? Hvis ikke, da investerer du ikke i aksjer Anonymkode: c3ff5...cd2 10
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Les deg opp og snakk med mer erfarne først. Ikke hør på anonyme brukere på kg når det gjelder noe så viktig. Anonymkode: e3759...94f 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 En aksje er en eiendel i et selskap. Aksjefond er en samling av aksjer, enten basert på indekser (f.eks hovedindeksen - som er en blanding av alle aksjer på f.eks oslo børs), eller håndplukka aksjer, forvalteren gjør for deg. Indeksfond er lang billigere, da de are prøver å kopiere en kjent indeks, vanligvis gjort via programvare. Manuelt styrte aksjefond kan være mer lønnsomme, men har som regel mer risiko. Høyere risiko = høyere avkastning. Også finnes det fond som er f.eks x % aksjer og y % obligasjoner, der obligasjonene er lav-risiko, mens aksjene er høyere risiko. Det å satse på en aksje bærer mest risiko, men også høyest potensial for avkastning. Investorer har som regel mange nivå av risiko, der de setter x % av pengene på lav-risiko, y% på middels risiko, og z% på høyrisiko. Generelt er det anbefalt å gå for billige indeksfond, og se på lang tidshorisont. Det er alltid svingninger (volatilitet) i aksjemarkedet, men trendlinja har gått opp. Vær OBS! Tidligere hendelser er ingen garanti for framtidige hendelser. Så, hadde jeg vært deg, så hadde jeg satset på å sette penger på indeksfond, og la de stå en del år. Nå skal det sies at om styringsrenta går opp, så blir obligasjoner mer attraktive. Når renta er lav, så flyter det mer penger, og aksjekursen bruker å gå opp. Når renta er høy, så blir det mer sparing, og selskap må utstede f.eks obligasjoner for å finansiere investeringene sine. Anonymkode: 18a00...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Mente at om styringsrenta går opp, så går obligasjoner ned! Anonymkode: 18a00...ce0
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mente at om styringsrenta går opp, så går obligasjoner ned! Anonymkode: 18a00...ce0 Så det er da det lønner seg for meg å kjøpe? Anonymkode: af68b...d0d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Er du villig til å kunne miste disse 100 000-200 000 kronene? Hvis ikke, da investerer du ikke i aksjer Anonymkode: c3ff5...cd2 Tull. Man trenger ikke investere alt i samme pott. Hva vet du om aksjer egentlig? Har du noen gang eid aksjer selv? Anonymkode: f0918...70f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du villig til å kunne miste disse 100 000-200 000 kronene? Hvis ikke, da investerer du ikke i aksjer Anonymkode: c3ff5...cd2 Det er feil måte å se på det, synes jeg. Oljefondet har investert 6000 milliarder kroner i aksjer. Norge er ikke villig til å miste disse pengene. Det blir som å spørre alle som setter seg i en bil, om de er villige til å bli kvestet i en stygg ulykke. Det kan skje. Men kun ved ekstreme tilfeller, som atomkrig, pandemi som tar livet av milliarder av mennesker, gigantmeteornedslag mot jorden. Anonymkode: 45c20...58c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil måte å se på det, synes jeg. Oljefondet har investert 6000 milliarder kroner i aksjer. Norge er ikke villig til å miste disse pengene. Det blir som å spørre alle som setter seg i en bil, om de er villige til å bli kvestet i en stygg ulykke. Det kan skje. Men kun ved ekstreme tilfeller, som atomkrig, pandemi som tar livet av milliarder av mennesker, gigantmeteornedslag mot jorden. Anonymkode: 45c20...58c Det er faktisk riktig sagt. Du kan fort miste 50% av dette beløpet. Hvorfor folk sier dette er fordi om du ikke får sove fordi den har falt 50% så er det slik at du faktisk er veldig redd for og miste disse eller ikke har råd til det. Jeg har kjøpt aksjer i mange år. For folk flest burde bare investere i global indeks over tid. Ikke putte inn stort beløp nå, men over lang tid.. Anonymkode: 0ed9f...cba 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 Forstår ikke hyllesten av å investere i indeksfond. Jeg har alltid investert i aktivt forvaltede aksjefond, det går opp og ned, men mest opp i hvert fall! Anonymkode: c7603...a7d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 Fond er rimelig trygt,- på lang sikt. Du må som regel tenke i et 20 års perspektiv. Enkeltaksjoner, altså aksjer i ett enkelt selskap, bør være penger du kan tape uten at det går ut over dagliglivet ditt. Ja, jeg har (og har hatt) både fond og enkeltaksjer i mange ulike selskap gjennom tidene. Anonymkode: 6d919...641
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #12 Skrevet 12. mai 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tull. Man trenger ikke investere alt i samme pott. Hva vet du om aksjer egentlig? Har du noen gang eid aksjer selv? Anonymkode: f0918...70f Selv om aksjene vil være diversifisert vil man likevel kunne risikere å tape alt, i likhet med at man også kan risikere å tjene et par millioner. Hva jeg vet og kan om aksjer har du ingenting med, men skal man først investere er det nødvendig å være klar over en eventuell risiko. Når man diversifierer aksjene så vil man kvitte seg med usystematisk risiko, men man skal likevel ikke anse det som trygt og se bort ifra den totale risikoen. Ikke invester mer enn du har råd til å tape. Anonymkode: c3ff5...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #13 Skrevet 12. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om aksjene vil være diversifisert vil man likevel kunne risikere å tape alt, i likhet med at man også kan risikere å tjene et par millioner. Hva jeg vet og kan om aksjer har du ingenting med, men skal man først investere er det nødvendig å være klar over en eventuell risiko. Når man diversifierer aksjene så vil man kvitte seg med usystematisk risiko, men man skal likevel ikke anse det som trygt og se bort ifra den totale risikoen. Ikke invester mer enn du har råd til å tape. Anonymkode: c3ff5...cd2 Hva betyr det å diversifiere aksjer? Anonymkode: bc393...0a2
Husholdning1 Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr det å diversifiere aksjer? Anonymkode: bc393...0a2 Diversifisert betyr å investere i flere selskaper, og gjerne selskaper som driver med forskjellige ting. F.eks satser man ikke alle pengene på oljeselskaper. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #15 Skrevet 13. mai 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr det å diversifiere aksjer? Anonymkode: bc393...0a2 Sagt annerledes: å diversifisere betyr at du ikke legger alle eggene i samme kurv, men sprer de litt utover i forskjellige kurver. Da går det ikke så gæernt om kurven går i bakken Anonymkode: 0f50e...3f5 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 2 timer siden, Husholdning1 skrev: Diversifisert betyr å investere i flere selskaper, og gjerne selskaper som driver med forskjellige ting. F.eks satser man ikke alle pengene på oljeselskaper. Tusen takk Høres det da lurt ut at jeg sparer i DNB Global Indeks, DNB Norge Indeks og KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sagt annerledes: å diversifisere betyr at du ikke legger alle eggene i samme kurv, men sprer de litt utover i forskjellige kurver. Da går det ikke så gæernt om kurven går i bakken Anonymkode: 0f50e...3f5 Tusen takk Anonymkode: bc393...0a2
Husholdning1 Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk Høres det da lurt ut at jeg sparer i DNB Global Indeks, DNB Norge Indeks og KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II? Tusen takk Anonymkode: bc393...0a2 Indeksfondene er diversifisert av natur, så risikoen din er liten, noe som er positivt hvis sparing er hensikten. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 14 minutter siden, Husholdning1 skrev: Indeksfondene er diversifisert av natur, så risikoen din er liten, noe som er positivt hvis sparing er hensikten. Tusen takk for hjelpen Anonymkode: bc393...0a2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Selv om aksjene vil være diversifisert vil man likevel kunne risikere å tape alt, i likhet med at man også kan risikere å tjene et par millioner. Hva jeg vet og kan om aksjer har du ingenting med, men skal man først investere er det nødvendig å være klar over en eventuell risiko. Når man diversifierer aksjene så vil man kvitte seg med usystematisk risiko, men man skal likevel ikke anse det som trygt og se bort ifra den totale risikoen. Ikke invester mer enn du har råd til å tape. Anonymkode: c3ff5...cd2 Hva er poenget med å diversifisere enkeltaksjer? Kjøp like greit et aksjefond! Anonymkode: c7603...a7d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Hvis man ikke har lyst til å investere enn ca. 1000,- bare for å sette et veldig lavt beløp, -kan man det? Og er det noe vits? Er jo mulig et bra tips for de som ikke har noe fra før. Anonymkode: b8e90...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå