AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Del Skrevet 11. mai 2018 Jeg stakk innom en slik butikk i dag da jeg ønsket å kjøpe noen grønnsaker og andre varer som tørre linser og bønner. Det er litt av et utvalg å velge blant så jeg ble litt i tvil på hva jeg skulle kjøpe. På vanlig dagligvare er jeg heldig om jeg finner røde linser så jeg kan lite om dette utenom norsk og tradisjonelle gule og grønne erter.. Er det noen her som handler ofte på slike butikker og kan anbefale hva slags bønner, risnudler, hermetikk og annet som er bra å kjøpe derfra? Anonymkode: 07f6a...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #2 Del Skrevet 12. mai 2018 Det er bare å kjøpe de risnudlene som er billigst? Det er jo commodities (altså helt like produkter som på Meny f.eks. bare til en høyere pris). Foruten det: kjøp grønnsaker og frukt derfra. Selv KIWI blir dyrt i forhold. Jeg pleier å handle kilovis med pasta til under 20 kr. Anonymkode: df76e...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #3 Del Skrevet 12. mai 2018 Ghee! Er en type smør som smaker utrolig godt smørt på hjemmelagde naan. Tamarind paste er også supert, bruker det relativt ofte i indiske retter. Anonymkode: e1b00...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 12. mai 2018 #4 Del Skrevet 12. mai 2018 Noen ting får man bare i spesialforretninger. Priser og utvalg varierer, fra sted til sted, år til år, gjennom året. Dette handler jeg overveiende i "innvandrerbutikker": Melon, rødbeter, agurk, gresk yoghurt, tørkede bønner og linser, risotto-ris, pasta, risnudler, polenta, couscous, svart te, krydder, Dette handler jeg vanligvis i kjedebutikker: Brød, knekkebrød, gulrøtter, epler, kjøttpålegg, ost, smør, hvetemel, kaffe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg kjøper kikerter (tørre) i poser på 1 eller 2 kilo. Linser (tørre) i poser på 1 kilo. Krydder (mye større utvalg, ferskere og bedre enn hylla på de norske butikkene). Koksmelk (samme pris som kjedenes billigmerker, men mye bedre), hermetiske tomater, tamarind pasta, karripasta (rød, grønn eller gul i små plastbøtter). Friske grønnsaker, egg (min asiabutikk har avtale med en lokal eggebonde og tar 80 kroner for et helt brett). Ferske japanske nudler. Fetaost fra kjøledisken. Thaichili (friske), friske asiatske krydder som koriander og sitrongress. Anonymkode: a6bb6...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Del Skrevet 12. mai 2018 Min favoritt av linser og bønner er mung dal, det er innmaten til mungbønnen. Smaker helt fantastisk, bruker det både i salater og gryter. Ellers bruke jeg en del røde linser. Så kjøper jeg fetaost og oliven i fersk disken, smaker helt fantastisk, og mye billigere, kjøper popcorn korn, til å poppe selv. Frukt, grønnsaker og forskjellige typer ris, te, krydder. Anonymkode: 54e4e...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Del Skrevet 12. mai 2018 De har helt klart bedre fetaost - selv om den gjerne er fetere også. Jeg liker den med geiter på etiketten. Tyrkisk yogurt er også fint å kjøpe. Ferske urter er klart rimeligere, selv om de gjerne selges avkuttet. Skal jeg bruke koriander eller persille kjøper jeg gjerne det i invandrersjappe. Aubergine, avocado og frukt generelt er gjerne billigere og vel så ferskt som i vanlige butikker. De har spennende utvalg, og har gjerne flere typer chilli og litt annerledes frukt enn man finner i vanlig butikk. Av tørrmat og bokser: kikerter, couscous, pasta (prøv litt tykkere, uthula "spagetti" om du finner det, "bucatini" - utrolig digg hvis du lar de koke ferdig sammen med sausen), nøtter (valnøtter er gjerne billigere), paprikapuré (kan brukes til så mangt, se etter oppskrifter på muhammara) eller paprika på boks (godt i salat). Kjempegodt med sitronsaft og granatepple-sirup på salat på sommeren. Tofu pleier å være billigere og ferskere. Røde linser, dal og kikerter er mine go-to, men borlotti, svarte bønner (flott til texmex) og kidney-bønner er jo også relativt safe. Prøv kidney bean curry - det høres ikke så godt ut, men oppskriften jeg fant smaker himmelsk! Jeg liker pataks sine curry paste'er, og synes krydderblandingene de importerer i innvandrersjapper funker bedre til indisk etc matlaging sammenlignet med de du får i norske matbutikker. Merket Rajah (?) har en helt herlig Garam Masala blanding, og her om dagen fant jeg endelig den marokkanske krydderblandingen "Ras el hanout". Gøy å utforske og prøve nye smaker og nye ting! Hvis du først og fremst er ute etter å spare penger, vil jeg tipse om å kjøpe tørkede kikerter, ferdigblandingen "chana masala", tomat på boks, ris og løk. Det kan man leve lenge på for en slikk og ingenting. Anonymkode: 7a7ec...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forundret.. Skrevet 12. mai 2018 #8 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg kjøper alltid Østersaus og fetaost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #9 Del Skrevet 13. mai 2018 Tusen takk for masse supre tips og forslag! 😍 Anonymkode: 07f6a...52f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #10 Del Skrevet 13. mai 2018 Pleier å handle grønnsaker for hele uka, i tillegg til diverse paster og sauser som ikke finnes andre steder. Ingefærmos (? vet ikke helt hva det kalles på norsk) er også et must siden fersk ingefær kan være lite samarbeidsvillig. Kjøper også oliven, fetaost, tzatziki og fylt chili (kjempegodt som snacks!) i ferskvaredisken. Anonymkode: 93ba8...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #11 Del Skrevet 13. mai 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: De har helt klart bedre fetaost - selv om den gjerne er fetere også. Jeg liker den med geiter på etiketten. Tyrkisk yogurt er også fint å kjøpe. Ferske urter er klart rimeligere, selv om de gjerne selges avkuttet. Skal jeg bruke koriander eller persille kjøper jeg gjerne det i invandrersjappe. Aubergine, avocado og frukt generelt er gjerne billigere og vel så ferskt som i vanlige butikker. De har spennende utvalg, og har gjerne flere typer chilli og litt annerledes frukt enn man finner i vanlig butikk. Av tørrmat og bokser: kikerter, couscous, pasta (prøv litt tykkere, uthula "spagetti" om du finner det, "bucatini" - utrolig digg hvis du lar de koke ferdig sammen med sausen), nøtter (valnøtter er gjerne billigere), paprikapuré (kan brukes til så mangt, se etter oppskrifter på muhammara) eller paprika på boks (godt i salat). Kjempegodt med sitronsaft og granatepple-sirup på salat på sommeren. Tofu pleier å være billigere og ferskere. Røde linser, dal og kikerter er mine go-to, men borlotti, svarte bønner (flott til texmex) og kidney-bønner er jo også relativt safe. Prøv kidney bean curry - det høres ikke så godt ut, men oppskriften jeg fant smaker himmelsk! Jeg liker pataks sine curry paste'er, og synes krydderblandingene de importerer i innvandrersjapper funker bedre til indisk etc matlaging sammenlignet med de du får i norske matbutikker. Merket Rajah (?) har en helt herlig Garam Masala blanding, og her om dagen fant jeg endelig den marokkanske krydderblandingen "Ras el hanout". Gøy å utforske og prøve nye smaker og nye ting! Hvis du først og fremst er ute etter å spare penger, vil jeg tipse om å kjøpe tørkede kikerter, ferdigblandingen "chana masala", tomat på boks, ris og løk. Det kan man leve lenge på for en slikk og ingenting. Anonymkode: 7a7ec...12a Den ferdigblandede "Chana Masala" du snakker om, er det krydderblanding, paste, etc? Hvordan ser den ut? Anonymkode: 17cfd...7f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #12 Del Skrevet 13. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Den ferdigblandede "Chana Masala" du snakker om, er det krydderblanding, paste, etc? Hvordan ser den ut? Anonymkode: 17cfd...7f0 Det er en tørr krydderblanding på pappboks: Anonymkode: 7a7ec...12a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Lovelylocks Skrevet 13. mai 2018 #13 Del Skrevet 13. mai 2018 Fetaost og oliven med hvitløk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #14 Del Skrevet 13. mai 2018 Med så god kvalitet på grønnsaker i årsak av omløpshastighet, så MÅ det handles der. Det gjør Kiwi dyrt i forhold. De har også billig ris/pasta (det er vel det de er kjent for å ha billig)? + Som de andre sier type fetaost, tzatziki, osv. Og rent reellt: jeg føler kvaliteten faktisk er bedre, og med en full handlekurv så blir det overraskende billig: får en følelse av å shoppe i utlandet! Anonymkode: df76e...352 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå