Gå til innhold

Er du ufør?  

70 stemmer

1. 1. Er du ufør?

• Ja, jeg er 100 % ung ufør
      13
    • Ja, jeg er 100 % ufør, men har ikke ung ufør-tillegget
      15
    • Ja, jeg er delvis ufør
      3
    • Jeg går på AAP
      17
    • Jeg er ikke ufør
      22

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange av trådene her handler om uføre. Noen med hetsaktig tema, men også en del seriøse spørsmål om det vi uføre lurer på.

For å forhindre fordommer tenker jeg at vi som er her kan fortelle litt om oss selv, hvorfor vi er uføre, for at flere ikke-uføre skal forstå.

Her kan vi uføre snakke om løst og fast. Legger også til en avstemming for å se hvor mange vi er her inne. Svar gjerne på undersøkelsen, og skriv inn litt om deg selv! Og diverse praktiske spørsmål/tips osv. kan også tas i denne tråden.

Ønsker å være anonym ift. brukeren jeg vanligvis bruker, selvsagt forståelig om andre også ønsker det, om man skal fortelle om hvorfor man er ufør.

Min diagnose: Bursitt/tendinitt i hofte og har i tillegg transplantert nyre. Er 39 år, fikk varig uførevedtak hos NAV i fjor, har aldri hatt ønske om å bli ufør, men prognosene for å bli arbeidsdyktig igjen er dessverre dårlige.

Anonymkode: f6700...377

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29år, er på AAP på tredje året, på vei mot ung uføre pga. en sjelden diagnose og PTSD men må innom arbeidstrening og rehab. før jeg får søke om det. Aller helst vil jeg jobbe men helsen og alle utfordringene de to diagnosene mine fører med seg gjør at det ikke er så enkelt og få til dessverre! 

Anonymkode: c7742...0cc

Skrevet

Jeg er 25 år og har vært ung ufør på grunn av psykiske problemer i ca. tre år, før det gikk jeg på AAP i fire år. Jeg bor i leid kommunal bolig, spesielt beregnet på unge mennesker som sliter psykisk, men i dag kjøpte jeg mitt første hus, takket være lån gjennom kommunen og husbanken. Jeg syns det er veldig fint at vi som ikke kan jobbe pga. helsa får muligheten til å kjøpe egen bolig, selv om jeg vet at mange er uenig i det.

Jeg får veldig god hjelp av det psykiske helsevesenet i kommunen, samt fastlegen som jeg har oppfølging med ukentlig. Jeg tror det hadde stått mye verre til om jeg ikke fikk den hjelpen jeg får, og er utrolig takknemlig!

jeg merker at jeg kvier meg for spørsmål ala "Hva driver du med" av folk som ikke vet at jeg er ufør, og tar ofte meg selv i å svare "Jeg jobber ikke akkurat nå", heller enn "Jeg er for syk til å jobbe", da man møter veldig mange fordommer av mennesker som ikke forstår. Det er med andre ord lettere å gi utrykk for at jeg er arbeidsledig, enn at jeg er ufør. Men jeg prøver å rette på dette.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Stueloff skrev:

Jeg er 25 år og har vært ung ufør på grunn av psykiske problemer i ca. tre år, før det gikk jeg på AAP i fire år. Jeg bor i leid kommunal bolig, spesielt beregnet på unge mennesker som sliter psykisk, men i dag kjøpte jeg mitt første hus, takket være lån gjennom kommunen og husbanken. Jeg syns det er veldig fint at vi som ikke kan jobbe pga. helsa får muligheten til å kjøpe egen bolig, selv om jeg vet at mange er uenig i det.

Jeg får veldig god hjelp av det psykiske helsevesenet i kommunen, samt fastlegen som jeg har oppfølging med ukentlig. Jeg tror det hadde stått mye verre til om jeg ikke fikk den hjelpen jeg får, og er utrolig takknemlig!

jeg merker at jeg kvier meg for spørsmål ala "Hva driver du med" av folk som ikke vet at jeg er ufør, og tar ofte meg selv i å svare "Jeg jobber ikke akkurat nå", heller enn "Jeg er for syk til å jobbe", da man møter veldig mange fordommer av mennesker som ikke forstår. Det er med andre ord lettere å gi utrykk for at jeg er arbeidsledig, enn at jeg er ufør. Men jeg prøver å rette på dette.

Gratulerer så mye med bolig, virkelig glad på dine vegne 🙂

Anonymkode: 4054b...226

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gratulerer så mye med bolig, virkelig glad på dine vegne 🙂

Anonymkode: 4054b...226

Tusen hjertelig takk! Jeg er i skyene :D

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble ufør i 2015, er 25 år nå.

Grunnene:
- Har Morbus Crohns og IBS
- Kronisk gastritt og defekt lukkemuskel/refluks
- Har kronisk migrene
- Har Hortons hodepine
- Skoliose
- Bursitt i begge skuldre
- Senebetennelse i armer, skuldre og nakke
- Leddkapselbetennelse i den ene skulderen
- Kronisk senebetennelse i hælene
- Krystallsyken
- Bektherevs
- Asperger syndrom
- Angst/panikkangst i perioder (når jeg er veldig syk i magen)

Skal også utredes for en sykdom til som er vel så invalidiserende. 

Det er magen som hemmer meg mest, men klart, når man har flere ting oppå hverandre blir det fort en ond sirkel, så jeg anser at alle disse tingene samlet gjør meg relativt invalid sånn arbeidsmessig. :P 

Anonymkode: 01f5b...261

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Stueloff skrev:

Gratulerer med hus! Man bør slettes ikke leve livet sitt etter disse menneskene. De aller fleste er vel rause nok til å unne andre, også uføre, egen bolig. 

Av den grunn er jeg også litt skeptisk til tråder som opprettes for de som fordømmer uføre, men det er nok greit å ha en fellestråd  for spørsmål og generell prat ettersom det er så mange tråder som opprettes av uføre selv med konkrete spørsmål. 

Anonymkode: 14d7f...7e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å forhindre fordommer tenker jeg at vi som er her kan fortelle litt om oss selv, hvorfor vi er uføre, for at flere ikke-uføre skal forstå.

Anonymkode: f6700...377

Et fint tiltak, som jeg (som 100 % ufør) ikke kommer til å delta i, fordi jeg har opplevd her inne å bli hetset på det groveste da jeg fortalte hvorfor jeg var ufør, nettopp for å vise at det ikke var uten grunn at jeg ikke kunne jobbe.
Den hetsen gjorde meg til et brent barn som skyr ilden, og jeg vil ikke utsette meg selv for det flere ganger.

Jeg ville bare skrive noen ord for å fortelle at jeg heier på dere som fremdeles tør være åpne, som fremdeles har håp om forståelse, og som gjør en innsats for å redusere fordommer og stigma rundt arbeidsuførhet.  Jeg vet jeg er feig som ikke tør stille opp, men jeg føler jeg må beskytte meg litt nå, etter å ha vært hoggestabbe ved flere anledninger.
Jeg håper dere slipper hetsende svar.  :)

Anonymkode: 52eb4...c69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 33 år og 100% ung ufør, men har ikke gitt opp drømmen om å kunne jobbe en gang :) 

Jeg har MS, og står nå klar for å søke om rullestol, noe som sitter litt langt inne. Har operert flere ganger for feilstillinger i ledd, og har mye smerter. Men muskelsvinn er det som plager meg mest. Jeg klarer feks. ikke å åpne en melkekartong lenger, eller kneppe vanlige knapper. Må ofte ha hjelp med sko og sokker. 

Håper som en annen over her å få lån og tilskudd så jeg kan skaffe meg bolig. Trenger bolig på et plan uten dørstokker, for det er tydelig at jeg forverres med tiden. 

Anonymkode: 05212...e1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et fint tiltak, som jeg (som 100 % ufør) ikke kommer til å delta i, fordi jeg har opplevd her inne å bli hetset på det groveste da jeg fortalte hvorfor jeg var ufør, nettopp for å vise at det ikke var uten grunn at jeg ikke kunne jobbe.
Den hetsen gjorde meg til et brent barn som skyr ilden, og jeg vil ikke utsette meg selv for det flere ganger.

Jeg ville bare skrive noen ord for å fortelle at jeg heier på dere som fremdeles tør være åpne, som fremdeles har håp om forståelse, og som gjør en innsats for å redusere fordommer og stigma rundt arbeidsuførhet.  Jeg vet jeg er feig som ikke tør stille opp, men jeg føler jeg må beskytte meg litt nå, etter å ha vært hoggestabbe ved flere anledninger.

Enig med deg. Kvinneguiden forum er ikke et godt sted å være for de som sliter med overvekt, er arbeidsledige, uføre eller sliter psykisk. Da vil jeg heller anbefale doktoronline. 

Anonymkode: 344c5...983

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100%, fikk innviglet januar i år. Før dette har jeg hatt sosialpenger, aap og ung ufør siden jeg var 19 år gammel, er 28 nå. Masse psykiske problemer, kompleks PTSD, dissosiativ-lidelse, unnvikende personlighetsforstyrrelse, generell angstlidelse og depresjon. Har vært og er en hard kamp, men har ikke gitt opp å komme meg ut i arbeid. Har jobbet i små perioder, men aldri klart å stått i det over lengre tid. Det jeg leser mange tråder om for tiden, er folk som har ung ufør i tillegg til uføretrygd, noe jeg ikke visste var mulig. Så blir nok å søke på det!

Jeg liker ikke å snakke om at jeg er ufør. Det er vanskelig å ikke ha klart å få utdannelse, det er vanskelig å ikke klare å jobbe. Det er ekkelt å møte gamle skolevenner, som spør hva jeg jobber med osv. Værst av alt er de som rakker ned på oss som trenger nav. Det er fåtallet som velger å benytte seg av nav, og alle burde ikke bli dømt pga dette. Skulle ønske for alt i verden at jeg var frisk, og kunne komme meg ut i arbeidslivet å tjene mine egne penger, føler meg nyttig. 

Anonymkode: 4bff0...1bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. Kvinneguiden forum er ikke et godt sted å være for de som sliter med overvekt, er arbeidsledige, uføre eller sliter psykisk. Da vil jeg heller anbefale doktoronline. 

Anonymkode: 344c5...983

Å joda. Det er bare å slå tilbake med samme mynt:-). Jeg har hisset opp mang en hetser både her og i det virkelige liv. De freser når de går. Jeg koser meg:-)

Anonymkode: 084bc...f5d

Skrevet

kan man få ung ufør hvis man aldri har vært i jobb? jeg har aap minstesats pga angst og depresjon, men det virker ikke som om det er alvorlig nok

Skrevet (endret)

Jeg er på AAP :) Jeg tar meg den frihet å svare siden det er mulighet for å krysse av for det på pollen.

Jeg har Asperger syndrom. I tillegg så sliter jeg med en del vonde opplevelser fra jeg var yngre. Det er ting som jeg har tatt med meg inn i voksen alder. Jeg har vært høytfungerende før, men møtte plutselig veggen. Det ser ut som for meg at det går mot delvis jobb og delvis uføretrygd. 

Jeg liker heller ikke å snakke om det i all offentlighet (her er jeg anonym), men det er fordi at jeg har fått høre fra familien at folk, blant annet, kommer aldri til å snakke til meg igjen om jeg forteller dem at jeg går på NAV fordi at det er det bare tapere som gjør. 

Endret av SesameStreet
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også 100% ufør og kommer heller ikke til å delta på poll eller fortelle hvorfor jeg er ufør. 

Jeg tror ikke de som svarer her tenker over hvor utsatt de kan bli på kg spesielt, når de forteller hvilke diagnoser de har, alder og livssituasjon ellers. Alt dette gjør dere veldig enkle å kjenne igjen og ekstra sårbare for hets fra mennesker dere i real life tror er deres venner. 

Jeg har selv opplevd å bli hetset av brukere på kg etter at jeg en gang sto fram under ab med mine diagnoser. Å oppleve at noen rundt meg i mitt private liv fant meg på kg og skrev virkelig stygge ting om meg gjør at jeg er veldig forsiktig nå om hva jeg skriver om meg selv i en og samme tråd. Selv som ab.

Tanken rundt tråden er fin den, men vær obs og vær forsiktige dersom dere er sårbare og ikke ønsker å befinne dere i lignende situasjon som jeg var i.

Anonymkode: 82b8c...847

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Trampo-Line said:

kan man få ung ufør hvis man aldri har vært i jobb? jeg har aap minstesats pga angst og depresjon, men det virker ikke som om det er alvorlig nok

Du kan søke om ung uføre tillegget på app. Det er lettere å få tillegget når man er under aap enn når man er uføretrygdet. Hvis du ikke kommer tilbake til arbeidslivet og blir trygdet kan du likevel miste retten til ung uføre tillegget hvis du går over til uførepensjon. 

Jeg skriver også som ab nå. Etter å ha lest trådene her inne ser jeg ingen grunn til å skrive under nick. Til og med de som er trygdet eller går på aap kan komme med useriøse svar og hevde at man lyver. 

Anonymkode: d6cd8...12d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 100%, fikk innviglet januar i år. Før dette har jeg hatt sosialpenger, aap og ung ufør siden jeg var 19 år gammel, er 28 nå. Masse psykiske problemer, kompleks PTSD, dissosiativ-lidelse, unnvikende personlighetsforstyrrelse, generell angstlidelse og depresjon. Har vært og er en hard kamp, men har ikke gitt opp å komme meg ut i arbeid. Har jobbet i små perioder, men aldri klart å stått i det over lengre tid. Det jeg leser mange tråder om for tiden, er folk som har ung ufør i tillegg til uføretrygd, noe jeg ikke visste var mulig. Så blir nok å søke på det!

Jeg liker ikke å snakke om at jeg er ufør. Det er vanskelig å ikke ha klart å få utdannelse, det er vanskelig å ikke klare å jobbe. Det er ekkelt å møte gamle skolevenner, som spør hva jeg jobber med osv. Værst av alt er de som rakker ned på oss som trenger nav. Det er fåtallet som velger å benytte seg av nav, og alle burde ikke bli dømt pga dette. Skulle ønske for alt i verden at jeg var frisk, og kunne komme meg ut i arbeidslivet å tjene mine egne penger, føler meg nyttig. 

Anonymkode: 4bff0...1bc

Ja det er flaut når de spør hva en jobber med men også flaut når venners venner venner osv konsekvent unnlater å spørre hva man jobber med. De har vel hørt det fra andre at jeg er ufør. Vel I dont care.

Anonymkode: 7f1cd...0a2

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Stueloff skrev:

Gratulerer med huskjøp! Hvor stort lån fikk du? Hadde du egenkapital og hvor mye må du betale i mnden? Om du ønsker å dele såklart. :) Skal selv søke neste år og er usikker på hva jeg kan forvente. :)

Anonymkode: 31747...7f2

Skrevet

Jeg er 42 år gammel. Jeg ble 100% ufør i August i fjor. Har også lagt inn krav om ung ufør-tillegg som jeg får svar på innen to måneder. Ser det er en som spør ang dette med ung ufør tillegg, og det er viktig å vite at det finnes ingen søknad man fyller ut, for å få det. Man må legge inn et krav om det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sitronterte said:

Jeg er 42 år gammel. Jeg ble 100% ufør i August i fjor. Har også lagt inn krav om ung ufør-tillegg som jeg får svar på innen to måneder. Ser det er en som spør ang dette med ung ufør tillegg, og det er viktig å vite at det finnes ingen søknad man fyller ut, for å få det. Man må legge inn et krav om det. 

Det er rett. Jeg skrev en lang søknad der jeg gjorde rede for sykdomshistorien og fikk fastlegen til å sende en redegjørelse til Nav, og la med alle gamle journaler. 

Anonymkode: d6cd8...12d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...