Gå til innhold

Klippe klørne på katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klipper du klørne på katten din? Og er det egentlig nødvendig? Hvor ofte bør man gjøre det for at det skal ha noen hensikt? Og hvor mye klipper man dem hvis man først skal gjøre det?

Syns kattepus har fått vel lange og spise klør nå, som han dessverre klorer med alle andre steder enn der han får lov...

Erfaringer?

K

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri klippet klørne på noen av kattene mine. De har alle vært uta og fartet, og de trenger klørne sine både til å klatre,slåss og jakte.....

Gjest Catwoman
Skrevet

NEI!! Du må ikke klippe klørne til katten, da tar du vekk en av kattens viktige måter å forsvare seg på.

Skrevet

Vi klippet klørne på katten vår. Han var innepus og en skikkelig ramp. Verken sofaen eller vi så ut, så vi måtte bare gjøre det til slutt. De hadde ikke slike 'proffe klippere' på dyrebutikken da vi skulle kjøpe (vet slike brukes til hund, da de klipper fort og presist), så vi endte opp med en vanlig klosaks. Den viste seg å være helt grei. Vi klippet bare av tuppene, 3-4 mm kanskje? Ved gjennomlysing av klørne vil du se en 'kjerne'. Du må for all del ikke klippe ned til den. Vet ikke helt hva som er inni der, men vi ble nå fortalt at vi skulle holde oss unna det området.

Vi klippet klørne så ofte det var nødvendig. Pass på at du har en skarp klipper, så slipper du flisete klør.

Nå er pusen vår blitt utekatt hjemme hos mamma og pappa, så nå får han selvfølgelig beholde klørne sine. Og nå som han er gatas skrekk har han ikke behov for å klore på mennesker og møbler lenger heller.

Skrevet
Ved gjennomlysing av klørne vil du se en 'kjerne'. Du må for all del ikke klippe ned til den. Vet ikke helt hva som er inni der, men vi ble nå fortalt at vi skulle holde oss unna det området.

Inni der ligger blodårene og nervene, og pus vil få vondt og blø litt dersom du klipper for langt ned. Men det står ikke om liv og død, liksom.

Jeg klipper også klørne på pus, men han er også en innekatt. Hadde aldri klippet hvis han hadde vært ute...

Synes uansett det er bedre å klippe enn det som de gjør i USA/Cannada (tror jeg). Der opererer de ut hele klørne!!! :o

Fatter ikke poenget liksom, stakkars puseluser....

Skrevet

Katten vår er også en innekatt, det er derfor jeg ønsker å klippe klørne, bare så det er sagt.

Ingen vits å ta han til dyrlegen for å gjøre det? Vi kan fint klare det selv, ser det ut til! Skal være veldig forsiktig når jeg klipper, sånn at han ikke får vondt på noen måte!

Takk for svar!

K

Skrevet

Så på God Morgen, Norge! om akkurat dette temaet. Der sa dyrlegen at utekatter ikke skal klippes, mens innekatter skal klippes da de ikke klarer å slite ned klørne sine selv :wink:

Men det vet du jo såklart allerede :ler:

Skrevet

Var det jeg kanskje trodde, Sniglå :)

Tips om teknikk, Kverula :wink:

Vi pleide å ha pusen på fangen 'sittende' som et barn, altså med ryggen inn mot brystet vårt. Holdt poten som skulle til pers i et fast grep med tommelen på oversiden av poten. Da ble grepet stødig på undersiden og vi kunne lett 'klemme fram' kloen vi skulle klippe. Og om han prøvde å dra sin kos, så satt han ganske godt fast. Dessuten ble han vant med det og klipte klørne uten altfor store protester. Ble bare veeeldig utålmodig på de siste klørne på bakpotene :ler: Han husker nok enda, for om han har en flisete klo pleier jeg å klippe den når jeg er hjemme. Og han ligger helt i ro og synes i grunnen det er helt ok å groomes litt :tunge1:

Skrevet

Bruker samme teknikk vi også når vi klipper!

Bare husk at det er godt lys, gjerne dagslys. Et annet tips er å klippe når katten er trøtt og sover. Vi prøvde å klippe et par ganger når han var i "den ville halvtimen", men det var mindre vellykket! :ler:

Skrevet

Så bra å høre, jeg går rundt å ser ut som jeg har vært i krigen da pusi tilfeldig kommer borti meg når hun ligger å koser etc. Vi hadde ikke planlagt å slippe henne ut før nærmere sommeren, og hun er 4 månder, må si dem har fått god tid å vokse på :ler:

Lang tid tar det før dem blir så hun kan forsvare seg ute? Kanskje liksågreit å la henne ha di lange klørne siden vi skal slippe henne ut om to månders tid?

Skrevet

Klipp bare av den ytterste spisse tuppen (1-2 mm) så greier hun fint å kvesse dem til igjen før utesesongen. Vi klipte vår pus ca annenhver til tredje uke.

Skrevet

Og hvis du klipper bare litt, men ofte, så vil nervene trekke seg mer tilbake. Det gjør de i alle fall på hund. Så blir det lettere å klippe og å unngå blodsøl. :eeeh:

Fikk forresten et tips. Om du klipper så det begynner å blø, tenn på en fyrstikk og sett/slukk den på kloa som blør. Skal vissnok stoppe blødningen. Skal sies at vi aldri har prøvd det - men nå har vi heller aldri klipt borti nervene heldigvis. Tipset kommer fra utdannede instruktører.

Skrevet

Takk for gode tips! :)

Nå har jeg klippet klørne, og det gikk så fint så. Det eneste jeg stusset på var at de ble litt flisete...men han kvesser dem vel til igjen vil jeg tro.

Brukte saks som er ment for å klippe klør på dyr, så jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt heller.

Utrolig hvor rolig han lå når jeg klippet! Kunne ønske han lå sånn når jeg børster han også! :ler:

K

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...