Tralla Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Jeg har søkt meg inn på bioingeniør på HVL. I fjor var poenggrensen 51.7 (hovedopptak, ordinær kvote), ved supplering var den nede i 51.2. Etter faget jeg tar nå har jeg 52,4 i poengsum. Det er 3 flere som har dette på førsteplass enn i fjor (2% økning ca.). Penggrensene har gått opp en del de siste årene, fra 2016 til 2017 gikk det opp med 1,2 poeng. De på HVL mener det burde være høy nok sum, men de kan jo selvfølgelig ikke vite det. Det kan ikke dere heller, men noen som vil spekulere? Jeg har muligheten til å ta samfunnsfageksamen nå i mai, men har ikke begynt å lese enda. Må innrømme jeg har litt angst for muntlig eksamen, enda verre når jeg er uforberedt. Har bare 3 i faget fra før. Jeg er ikke akkurat ung og har flere barn, vet ikke om jeg orker sprenglesing hver kveld fremover. Noen som vet om det er grei sak å lese 2-3 timer på kvelden de neste 10 dagene og klare en grei karakter samfunnsfag som privatist?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Å lese 2-3 timer på kvelden i ti kvelder er vel mer enn mange andre leser før en eksamen. Konsentrer deg om læremålene (de står ofte foran hvert kapittel). Du har heller ikke noe å tape når du bare har 3 i faget fra før. Det skal egentlig ikke så mye til for å få bedre enn 3 på en muntlig eksamen, uansett fag. Jeg tror du kommer inn på skolen uansett, men jeg ville ikke tatt sjansen bare fordi jeg ikke "gadd" å lese ti kvelder. Hvis du ikke kommer inn kommer du til å angre bittert på at du ikke ofret de ti kveldene Anonymkode: 3d80d...479 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Samfunnsfag er et lett fag å få god karakter i. Jeg leste pensumboka et par ganger og svarte på spørsmål som var i boka. Fikk 6 på muntlig eksamen. Har aldri hatt en så god eksamensopplevelse noengang. Kjør på TS. Anonymkode: e3971...a79
Tralla Skrevet 12. mai 2018 Forfatter #4 Skrevet 12. mai 2018 Ja, jeg burde gi det et forsøk! Bare en firer vil være til stor hjelp😊 men gruer meg kjempemye til muntlig!
solmåneogstjerner Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 Jeg ville prøvd å ta den ja! Er ikke så ille. Typisk fag hvor du kan få god karakter dersom du kan snakke og reflektere. Men kanskje du har en venn du kan øve litt sammen med? F eks at du forteller ham/henne om et tema. Hvis ikke, så snakk til deg selv. Det hjelper også!
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 Ja, ta den. Tiden du har til å lese er mer enn nok. I tillegg vil du da kunne tillate deg å senke skuldrene litt frem mot opptaket. Anonymkode: d0a56...68f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 Hvorfor bioingeniør? Utdanningen er ganske heftig. Mye obligatorisk og tunge fag. Kan være tøft når du har familie. Etter tre tøffe år kommer du ut i en dårlig betalt jobb. Anonymkode: 629c4...478
Tralla Skrevet 12. mai 2018 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bioingeniør? Utdanningen er ganske heftig. Mye obligatorisk og tunge fag. Kan være tøft når du har familie. Etter tre tøffe år kommer du ut i en dårlig betalt jobb. Anonymkode: 629c4...478 Vel, jeg har drømt om det i mange år. Jeg vet det er en tøff utdannelse, og det tenker jeg ofte på. Har andre studier på listen, som sosialt arbeid, sykepleier og diverse IT-studier og øk.adm. Jeg har en lang utdannelse fra før, men får ikke jobb. Denne gangen vil jeg ta en litt mer praktisk utdannelse som fører til et bestemt yrke. Sosialt arbeid er mitt andrevalg. Lønn spiller liten rolle da vi er sikret økonomisk, syns overkant av 400000 er mer enn nok:)
Tralla Skrevet 12. mai 2018 Forfatter #9 Skrevet 12. mai 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, ta den. Tiden du har til å lese er mer enn nok. I tillegg vil du da kunne tillate deg å senke skuldrene litt frem mot opptaket. Anonymkode: d0a56...68f 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg ville prøvd å ta den ja! Er ikke så ille. Typisk fag hvor du kan få god karakter dersom du kan snakke og reflektere. Men kanskje du har en venn du kan øve litt sammen med? F eks at du forteller ham/henne om et tema. Hvis ikke, så snakk til deg selv. Det hjelper også! Ja, jeg tar den nok. Jeg snakker ofte høyt for meg selv, den beste måten å få stoffet til å sitte (for meg). Hadde vært godt å kunne slappe av i sommerferien i påvente av opptaket. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #10 Skrevet 12. mai 2018 Samfunnsfag er kjempelett å få god karakter i. Følg med i nyhetene i tillegg, så har du mye å flette inn. Jeg fikk 6 i muntlig Anonymkode: 4bdf2...78b 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #11 Skrevet 12. mai 2018 Samfunnsfageksamen er enten helt greit eller helt krise, spørs helt på sensoren du får. Jeg gikk på Bjørknes og hadde to prøveeksamener med 6 på begge, på eksamen fikk jeg en oppgave helt utenfor kompetansemålene og fikk 3. Fikk heldigvis klagen gjennom og fikk ta den opp igjen på våren, men hadde da ikke så mye tid til å lese til denne og brukte kanskje 2-3 dager på det og gikk ut med fem. Da trakk jeg også det (etter min mening) verste kapittelet om internasjonal politikk. Om du kun har tre i faget fra før så har du uansett ingenting å tape, og sannsynlighetene er store for å gå opp i karakter om du legger litt innsats i det dagene før. Det er mange kapitler som krever svært lite lesing, og om du klarer å reflektere og ha en samtale med sensor så er stort sett karakteren sikret. Og sånn ellers tror jeg ikke det skal være noe problem for deg å komme inn på bioingeniør med snittet du har, men det skader uansett ikke å ta opp samfunnsfag for å være på den sikre siden. Du blir uansett stående med karakteren du har fra før om det skulle gå dårligere, så det er bare å kjøre på :-) Anonymkode: 74db0...b54
Tralla Skrevet 13. mai 2018 Forfatter #12 Skrevet 13. mai 2018 (endret) 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Samfunnsfageksamen er enten helt greit eller helt krise, spørs helt på sensoren du får. Jeg gikk på Bjørknes og hadde to prøveeksamener med 6 på begge, på eksamen fikk jeg en oppgave helt utenfor kompetansemålene og fikk 3. Fikk heldigvis klagen gjennom og fikk ta den opp igjen på våren, men hadde da ikke så mye tid til å lese til denne og brukte kanskje 2-3 dager på det og gikk ut med fem. Da trakk jeg også det (etter min mening) verste kapittelet om internasjonal politikk. Om du kun har tre i faget fra før så har du uansett ingenting å tape, og sannsynlighetene er store for å gå opp i karakter om du legger litt innsats i det dagene før. Det er mange kapitler som krever svært lite lesing, og om du klarer å reflektere og ha en samtale med sensor så er stort sett karakteren sikret. Og sånn ellers tror jeg ikke det skal være noe problem for deg å komme inn på bioingeniør med snittet du har, men det skader uansett ikke å ta opp samfunnsfag for å være på den sikre siden. Du blir uansett stående med karakteren du har fra før om det skulle gå dårligere, så det er bare å kjøre på :-) Anonymkode: 74db0...b54 Takk for et godt svar, oppmuntrende:) Bra du fikk ta den opp igjen da, helt utrolig at sensor kan gi oppgaver utenfor kompetansemålene! Tenker eg gir det et forsøk. Synd det er så mange fridager rett før eksamen ellers hadde jeg hatt mye tid til lesing. Endret 13. mai 2018 av Tralla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå