lemoncake Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Har Diabetes type 2 og har for høyt blodsukker. Trenger å få bedre kontroll på dette. Det som er vanskelig for meg er at jeg er altfor glad i det søte og liker å kose meg med noe godt særlig fredag og lørdagskveld. I kveld har vi litt nøtter på bordet og har smakt på en håndfull med chips. I kjøleskapet står det nå kurv med jordbær, bringebær og blåbær samt sukkerfri vaniljesaus som jeg kan kose meg litt med etterpå. 😜 Men er det noen der ute som har noen forslag til noe godt som jeg kan spise med litt god samvittighet? Noe som kan tilfredsstille dette behovet for noe søtt?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Gele laget på Fun light? 😊 Anonymkode: 7ba92...8c6 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Sorbet eller frukt (men ikke vannmelon) Bær med vaniljesaus bør du være litt forsiktig med. Fettet i vaniljesausen sammen med karbohydrater fører til insulin-spike. Anonymkode: 8f5da...545 1
Luckiness Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 http://www.fitfocuse.no/hjemmelaget-smagodt-3-ingerdienser-lavkalori-sukkerfritt-godt/ 1
lemoncake Skrevet 11. mai 2018 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorbet eller frukt (men ikke vannmelon) Bær med vaniljesaus bør du være litt forsiktig med. Fettet i vaniljesausen sammen med karbohydrater fører til insulin-spike. Anonymkode: 8f5da...545 Takk for tips. Her er det tydeligvis noe jeg må sette meg bedre inn i. Uansett, så er det vaniljesaus uten tilsatt sukker. (Ser jeg skrev sukkerfri i HI, men det er jo feil) Så fett innhold, karbohydrater er lavere i denne. Er heller ikke mye jeg tar på bærene.
Hot mess Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 Den radikale, og kanskje mest effektive løsningen, kan vel være å forsøke venne deg av med så mye søtt, å være "alt for glad i det søte" er vel kanskje dels grunnen til at du har havnet i denne situasjonen? Å erstatte slikt med kvasi-"lovlige" alternativer vil ofte ikke føles like tilfredsstillende smaksmessig, og på sikt ikke dempe det "suget" man uten tvil opparbeider seg ved å spise mye søtt, og vedlikeholde inntaket. Om du skal spise "søte ting", forsøk noe som er virkelig sunt, som cottage cheese med jordbær (frosne jordbær tint, blandet med sukrinmelis, er nydelig saus til). Dette vil gi både proteiner, og gjøre et søtt måltid mer balansert (redusere blodsukkerstigning) og gi faktisk næring. Det er også masse, masse "sukkerfritt" godteri/sjokolade/alt mulig i både helsekost, "fitnessbutikker" og dagligvare. Søtstoffene vil ofte være f.eks malitol, som ikke akkurat er særlig bedre enn sukker for kroppen (og ofte gi virkelig trøblete mage inntatt i mer enn bittesmå mengder). Det finnes bedre alternativer i denne kategorien også, som sjokoladen fra Funksjonell mat søtet med sukrin, eller annen søtet med stevia, men det beste ville jo være å ta problemet med overdrevent inntak av søtsaker ved roten, ikke bare erstatte det med lignende produkter med søtstoffer. Om en del av diabetes-problematikken er overvekt, er dette definitivt noe å vurdere. Proteinbarer er ikke "slankemat". 1
lemoncake Skrevet 12. mai 2018 Forfatter #7 Skrevet 12. mai 2018 (endret) 8 timer siden, Hot mess skrev: Den radikale, og kanskje mest effektive løsningen, kan vel være å forsøke venne deg av med så mye søtt, å være "alt for glad i det søte" er vel kanskje dels grunnen til at du har havnet i denne situasjonen? Å erstatte slikt med kvasi-"lovlige" alternativer vil ofte ikke føles like tilfredsstillende smaksmessig, og på sikt ikke dempe det "suget" man uten tvil opparbeider seg ved å spise mye søtt, og vedlikeholde inntaket. Om du skal spise "søte ting", forsøk noe som er virkelig sunt, som cottage cheese med jordbær (frosne jordbær tint, blandet med sukrinmelis, er nydelig saus til). Dette vil gi både proteiner, og gjøre et søtt måltid mer balansert (redusere blodsukkerstigning) og gi faktisk næring. Det er også masse, masse "sukkerfritt" godteri/sjokolade/alt mulig i både helsekost, "fitnessbutikker" og dagligvare. Søtstoffene vil ofte være f.eks malitol, som ikke akkurat er særlig bedre enn sukker for kroppen (og ofte gi virkelig trøblete mage inntatt i mer enn bittesmå mengder). Det finnes bedre alternativer i denne kategorien også, som sjokoladen fra Funksjonell mat søtet med sukrin, eller annen søtet med stevia, men det beste ville jo være å ta problemet med overdrevent inntak av søtsaker ved roten, ikke bare erstatte det med lignende produkter med søtstoffer. Om en del av diabetes-problematikken er overvekt, er dette definitivt noe å vurdere. Proteinbarer er ikke "slankemat". At jeg er glad i det søte er helt sikkert litt av årsaken til Diabetes og det legger jeg heller ikke skjul på. Men her er også arvelige faktor. Jeg skriver heller ikke i mitt HI at jeg må ha et alternativ til søtt i form av sjokolade o.l Har ikke skrevet at jeg ønsker å erstatte det med lignende produkter. Jeg tåler ikke så godt sukkererstatninger, så det er jeg ikke ute etter. Jeg kjenner på et behov for å kose meg i helgene med noe søtt og også salt. Men jeg trenger å få bukt med dette og lære meg å kose meg med annen mat. Jeg skal leve med sykdommen, og ønsker å finne ut av hva jeg kan kose meg med en lørdagskveld! I går kveld hadde vi litt bær og litt nøtter. Endret 12. mai 2018 av Jolen77
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Sorbet eller frukt (men ikke vannmelon) Bær med vaniljesaus bør du være litt forsiktig med. Fettet i vaniljesausen sammen med karbohydrater fører til insulin-spike. Anonymkode: 8f5da...545 Ikke vannmelon? Har du gått deg vill i glykemisk indeks (GI) og glykemisk belastning (GB) nå? GI sier bare noe om typen karbohydrater i en matvare. Det sier ingenting om mengden karbohydrat matvaren inneholder. Ta en titt her og ikke vær så redd for vannmelon. Hvor får du det fra at kombinasjonen fett + karbo gir "spike" (altså høyere insulinproduksjon). Og hva sammelikner du med når du snakker om "spike"? @Jolen77ta input du får på fora som KG med en stor klype salt. Du vil få konklusjoner basert på rene misforståelse, feiloppfatninger og "hellig overbevisning" og ikke alle konklusjonene trenger være gode for deg. Om sykdommen er ny for deg så må du også prøve deg litt frem. Mål blodsukker og lær hvordan din kropp reagerer på de ulike matvarene. Anonymkode: 43f04...3a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå