AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Vi skal i begravelse til et lite barn (3 måneder) og jeg er veldig i tvil om vi bør ta med barna våre i begravelsen. Mannen min synes at barna skal være med. Barna våre er 4 og 7 år. Sjuåringen har vært i begravelse tidligere, men ikke fireåringen. Begravelsen vi skal i er til barnas fetter. De har ikke møtt han. Hva tenker dere? Anonymkode: b4e19...4a2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Jeg tenker at barn i utgangspunktet bør være med i begravelser fordi døden er en del av å leve det også, og begravelser tar bort mye av mystikken og angsten for døden, tror jeg. Men. Dette er en baby som blir begravet, så jeg tror nok jeg hadde valgt å holde så små barn unna en slik begravelse. Anonymkode: e9378...c78
Hedda-78 Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Jeg er enig med din mann. Selv om de ikke har møtt fetteren, så kjenner de vel resten av familien. Det er viktig for barna å føle seg inkludert i begivenhetene som skjer i familien. Selv om kanskje ikke fireåringen kommer til å huske noe av det, vil hun sette pris på det når hun blir eldre. Det er vondt å vite at man ble ekskludert. Jeg tenker også at det kanskje er en grei introduksjon for hva en begravelse er for noe. Kanskje det er mindre vondt for dem når de ikke har noe forhold til den avdøde. 1
Occulta Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Enig med ab over. Ville ha tatt med barna dersom det var en voksen persons begravelse. Men ikke i begravelsen til et lite barn. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Barnebegravelser er noe av det jævligste som finnes. Hvis du tar barna med må du forberede dem på at folk kommer til å gråte mye mer enn i «vanlige» begravelser. Jeg er litt i tvil om hva jeg ville ha gjort. Har babyen eldre søsken som barna dine kjenner? Da ville jeg tatt dem med. Samme hvis andre fettere og kusiner kommer til å være der. Anonymkode: 2ed17...034 4
Sushi Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 Så trist. Mine barn er like gamle som dine, og her er jeg veldig usikker på hva jeg ville gjort. Jeg er veldig for å ta med barn i begravelse og forklare dem hva døden er, men begravelser for barn er grusomme. Det er jo en helt annen type sorg enn når en gammel person dør. Hva med å spørre barna dine om de vil? Forklar hvordan det vil bli og at alle kommer til å være veldig lei seg. Jeg synes også det har noe å si om det kommer til å være andre barn i begravelsen eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnebegravelser er noe av det jævligste som finnes. Hvis du tar barna med må du forberede dem på at folk kommer til å gråte mye mer enn i «vanlige» begravelser. Jeg er litt i tvil om hva jeg ville ha gjort. Har babyen eldre søsken som barna dine kjenner? Da ville jeg tatt dem med. Samme hvis andre fettere og kusiner kommer til å være der. Anonymkode: 2ed17...034 Babyen har eldre søsken som er jevngamle med våre. Jeg er usikker på om andre fettere og kusiner skal være med. Jeg er så i tvil, men lar vel sikkert mannen bestemme siden det er hans familie. Hadde det vært begravelsen til en voksen/gammel hadde jeg ikke vært i tvil, men siden det er en liten baby så synes jeg det er vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. Anonymkode: b4e19...4a2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 Hvis dere velger å ta med barna så kan mannen din være i nærhet til familien sin og så kan du og barna deres være litt mer distansert? At du hele tiden er var på hvordan de oppfatter alt rundt seg og om det blir for intenst så kan du ta de litt bort fra situasjonen? Anonymkode: e9378...c78
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyen har eldre søsken som er jevngamle med våre. Jeg er usikker på om andre fettere og kusiner skal være med. Jeg er så i tvil, men lar vel sikkert mannen bestemme siden det er hans familie. Hadde det vært begravelsen til en voksen/gammel hadde jeg ikke vært i tvil, men siden det er en liten baby så synes jeg det er vanskelig å vite hva som er riktig å gjøre. Anonymkode: b4e19...4a2 Hør med resten av familien hva de tenker. Jeg er også der at barn kan dra i begravelser, men en baby... usikker der altså. Mitt barn vet at også barn og babyer dør, men samtidig. Dersom det blir ‘for voldsom’ sorg, kan det bli litt mye. Å miste en baby må være noe av det verste Dersom man har et sensitivt barn, hadde jeg nok ikke tatt med. Anonymkode: 23c6f...39e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Jeg ville ikke tatt med så små barn i en barnebegravelse. Det tror jeg blir litt voldsomt. Anonymkode: b9cd8...da5
Ulrikke Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 Her ville jeg nok snakket litt med familien, hørt hva andre tenker og om evt. andre søskenbarn skal være med osv... Normalt ville jeg sagt et ubetinget ja til at barna skal være med i begravelsen når det er familie og andre de kjenner. Men jeg kjenner også at jeg blir LITT mer usikker når det gjelder en baby. Det blir jo fryktelig trist, så klart... Skjedde det brått, eller var han syk sånn at de var klar over at dette ble et mulig utfall? Jeg tenker allikevel: hele familien skal leve videre med at det er en fetter/en bror/nevø/sønn/barnebarn for lite. Jeg TROR at de fleste barn vil synes det er godt å vite at de var med i ettertid. Selv fireåringen som kanskje ikke kommer til å huske så mye av det vil jo vokse opp med å vite hva som har skjedd, og der også kan det være godt å vite at man var der da babyfetteren ble begravet.... Det krever selvfølgelig at dere snakker MYE om det på forhånd. Forklare hva som kommer til å skje, at mange kommer til å gråte, at alle voksne synes det er EKSTRA trist når det er barn som dør. Siden det er din manns familie bør det også være du som evt. tar med deg det barnet ut som ikke vil mer/oppfører seg (men det bør man også snakke om på forhånd, at man sitter stille i kirken selv om man egentlig vil gå ut osv).. Nei, jo mer jeg får tenkt på det tenker jeg at jeg skulle hatt gode grunner for å ikke ta dem med... Jeg tror nok jeg hadde endt med å ta dem med. Dersom en av dem nekter fullstendig blir det selvfølgelig noe annet, da ville jeg prøvd, så godt det går med såpass små, å snakke med dem for å være så sikker som mulig at de ikke kom til å angre i ettertid... Man får bare EN sjanse til å si farvel i en begravelse... Kondolerer og lykke til til hele familien! 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Nei, nei, nei, nei.....ikke ett lite barns begravelse. Det er hjerterått. I en voksen sin så er det en ting, men ingen som er så små at det ikke er garantert at de oppfører seg "korrekt" burde være i en barnebegravelse av hensynet til de etterlatte. Nei, bare nei. Anonymkode: 93423...8cf 2
Millimani Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 Jeg ville tatt dem med hvis det hadde vært en voksen person, men blir litt usikker når det er snakk om en baby. På den annen side så har babyen eldre søsken som er jevngamle med dine, og disse går jeg utifra vil være med i begravelsen. Siden det er din manns familie kan du holde deg litt "i bakgrunnen" med ansvaret for barna, kanskje sitte litt lengre bak i rommet og evt gå ut med barna hvis det blir aktuelt. En annen mulighet er å ta bilder av kiste, blomster, gravsted osv., og vise det til barna deres senere. Barna vil sannsynligvis spørre uansett, og det vil bli snakket om i ettertid, både de tre månedene fetteren levde, og hvordan begravelsen var. 7-åringen er på sett og vis stor nok til å velge selv om h*n vil være med. Sier h*n nei så la slippe, men da må ikke 4-åringen bli med heller. Sier 7-åringen ja så la bli med. Hvor moden eller umoden 4-åringen er som person når det gjelder nye "utfordringer" er det man bør tenke på i det tilfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå