AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Hei. Jeg er ny her i dag, og har noen spm ang ung ufør tillegget til NAV, da saksbehanflere min på NAV sier at hun ikke kan svare. Jeg er 38 år, er alene 3 barn og 4 psykiske diagnoser, hoveddiagnosen er PTSD kompleks type. Dette etter alvorlige traumer i barndom og alvorlige voldstilfeller i tilsig 20-års alder. Derav alene nå, jeg har innsett at jeg ikke kan ha noen mannlig partner. Jeg startet behandling på et av Norges mest kjente behandlingssteder i februar 2012 og diagnosen ble satt ganske med en gang. Går til behandling (Traumeterapi) enda men den avsluttes nå og det samme gjør oppfølging av NAV. Jeg har gått på AAP siden 2012 (32 år gammel da). Nå har psykologspesialist, stedet jeg hadde arbeidstrening og Nav koordinator blitt enig om at dette er bortkasta for jeg blir så ødelagt av alle triggerne. Summarum ble uførsøknaden sendt i dag. Det jeg lurer på, er tillegger ung ufør. Jeg har aldri hatt en full fast jobb, første barnet er født i 2005 og neste 2009. Jobbet litt men det var en jobb jeg slapp å snakke med noen, låste opp og igjen dører i et bygg på kveldstid og satt for meg selv utenom dette. Jobb før 26 var aldri mer enn maks 40% stillinger for jeg prøvde men visste aldri/skjønte ikke hvorfor jeg ble så stresset så jeg tok ikke på meg mer. Det har vært kortvarig og små stillinger blandet med sosialstønader og ledisghetsspenger hele veien. Etter barna kom var det overgangsstønad jeg overlevde på. Har noen, møtt noen som har hatt det samme historien som meg - altså blitt ufør i voksen alder pga traumer (PTSD) og søkt etter 38 og fått ung ufør tillegget? Trenger ikke svar på lovdata da jeg har lest alt men også lest at folk har fått dette etter klager, tross passert 36 år. Noen? Det har en del å si på hvordan hverdagen blir økonomisk. Anonymkode: 4df9a...19f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Det første som slår meg er: Kan du fremlegge noen form for dokumentasjon på behandling før fylte 26 år? Anonymkode: 1d48a...40c 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Nei, det startet i 2012 da jeg var 32, men psykologen er jo veldig klar I sin tale at jeg har hatt dette hele livet. 1 av sakene ble anmeldt i 2004, (da var jeg 24) det var et av misbrukene (min onkel, saken med min far har jeg aldri turt å anmelde) og vold og voldtekt av han jeg hadde vært sammen med i 4 år. Anonymkode: 4df9a...19f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det første som slår meg er: Kan du fremlegge noen form for dokumentasjon på behandling før fylte 26 år? Anonymkode: 1d48a...40c Man trenger ikke dokumentasjon på behandling før fylte 26 år, men dokumentasjon på at man hadde sykdommen/ diagnosen før fylte 26 år. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det startet i 2012 da jeg var 32, men psykologen er jo veldig klar I sin tale at jeg har hatt dette hele livet. 1 av sakene ble anmeldt i 2004, (da var jeg 24) det var et av misbrukene (min onkel, saken med min far har jeg aldri turt å anmelde) og vold og voldtekt av han jeg hadde vært sammen med i 4 år. Anonymkode: 4df9a...19f Psykologen din må dokumentere dette til NAV, angående ung ufør. Anonymkode: 1ba3c...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Jeg er hørselshemmet og det ble oppdaget da jeg var 5. Allikevel fikk jeg ikke ung ufør fordi jeg på en måte fungerte i samfunn skole og ellers. Ser selv at det påvirket livet mitt mye mer enn jeg da trodde. Men ung ufør får jeg ikke. Anonymkode: 98f6e...f7d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hørselshemmet og det ble oppdaget da jeg var 5. Allikevel fikk jeg ikke ung ufør fordi jeg på en måte fungerte i samfunn skole og ellers. Ser selv at det påvirket livet mitt mye mer enn jeg da trodde. Men ung ufør får jeg ikke. Anonymkode: 98f6e...f7d Er du i jobb? Anonymkode: 1ba3c...1a7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man trenger ikke dokumentasjon på behandling før fylte 26 år, men dokumentasjon på at man hadde sykdommen/ diagnosen før fylte 26 år. Psykologen din må dokumentere dette til NAV, angående ung ufør. Anonymkode: 1ba3c...1a7 Det hun har skrevet i spesialisterklæringen vedlagt søknad er at jeg har vært utstatt for alvorlige seksuelle misbruk i hele barnealder og alvorlige voldstilfeller I ungdom/tidlig voksen alder. Alt i alt 2 A4 sider fra henne. Anonymkode: 4df9a...19f
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 Du får ikke ung ufør at dette. Langt ifra, Idag er det også veldig mye strengere. De gir også folk bare ufør minstesats fordi det ikke er bra og leve på.. du må jobbe selv om du er 100%. Slik har det blitt. Barn fikk du da.. det er endel arbeid, så du har ikke vært helt borte. Anonymkode: 3bcff...afa 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke ung ufør at dette. Langt ifra, Idag er det også veldig mye strengere. De gir også folk bare ufør minstesats fordi det ikke er bra og leve på.. du må jobbe selv om du er 100%. Slik har det blitt. Barn fikk du da.. det er endel arbeid, så du har ikke vært helt borte. Anonymkode: 3bcff...afa Til en annen gang; kan du ikke bare gi F i å svare på en slik måte. Anonymkode: 6266f...252 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Det holder ikke bare å ha fått en diagnose før fylte 26 år, man må ha vert betydelig begrenset før det også. Om man klarte seg rimelig greit med sykdommen før man ble 26, så er det stor kjans for at ung ufør faller bort. Anonymkode: 01ba8...97d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det holder ikke bare å ha fått en diagnose før fylte 26 år, man må ha vert betydelig begrenset før det også. Om man klarte seg rimelig greit med sykdommen før man ble 26, så er det stor kjans for at ung ufør faller bort. Anonymkode: 01ba8...97d Jeg er dessverre enig i dette. Selv om du skulle få satt uføretidspunket til før 26 år, så skal det noe til å oppfylle alvorlighetskravet om du har klart deg på egenhånd. Har du familie som har hjulpet deg feks.? Som kan erklære at de måtte stille opp, fordi du ikke klarte deg i dagliglivet? Avlyste timer e.l.? Det er jo uansett greit å forsøke. Snakk med de på Nav, og be om hjelp til klage om du får kun vanlig beregning. Anonymkode: 0b228...157
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Kontakt advokat. Det er eneste språket nav forstår. Ofte gjemmer de papirer også. det finnes advokater som er spesialisert på dette. anbefaler dette advokatfirmaet. De er seriøse, landsdekkende, og flinke. De kan også gi deg bedre svar enn oss her inne. http://www.advokat-egeland.no/ Anonymkode: f46c0...a8e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 Og en ting til. Du kan ha krav på fri rettshjelp. Anonymkode: f46c0...a8e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #14 Skrevet 11. mai 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du i jobb? Anonymkode: 1ba3c...1a7 Jeg er ufør. Anonymkode: 98f6e...f7d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #15 Skrevet 11. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør. Anonymkode: 98f6e...f7d Da synes jeg du skal ta en telefon til advokat. Det koster ikke å ringe dem. Du har nok krav på fri rettshjelp ja. Anonymkode: f46c0...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #16 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da synes jeg du skal ta en telefon til advokat. Det koster ikke å ringe dem. Du har nok krav på fri rettshjelp ja. Anonymkode: f46c0...a8e Om det ikke er klart så er jeg ikke ts. Og nei jeg tviler på at jeg vil få ung ufør etter så lang tid. Anonymkode: 98f6e...f7d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #17 Skrevet 11. mai 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt advokat. Det er eneste språket nav forstår. Ofte gjemmer de papirer også. det finnes advokater som er spesialisert på dette. anbefaler dette advokatfirmaet. De er seriøse, landsdekkende, og flinke. De kan også gi deg bedre svar enn oss her inne. http://www.advokat-egeland.no/ Anonymkode: f46c0...a8e Ja, jeg hat lest flere åpne lignende saker på nett hvor søker har startet behandling etter fylte 26 og søkt ufør etter fylte 36 og fått gjennomslag ved klage. Lovdataene har jeg også lest, det er fler smutthull i regelverket men likevel konsise nok til å benytte ved en eventuell klage. Jeg spurte her inne, for å egentlig mental være litt mer forberedt om noen visste om liknende saker. Det jeg vet er at søknaden behandles på Lillehammer selv om jeg bor 3 timer unna. TS Anonymkode: 4df9a...19f 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #18 Skrevet 11. mai 2018 Nav spørsmål på Facebook! Spør der, der får du gode, stort sett riktige og ikke minst fornuftige svar fra de som virkelig kan NAV! Der er det blant annet advokater som svarer!Anonymkode: 133ca...24b 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #19 Skrevet 11. mai 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til en annen gang; kan du ikke bare gi F i å svare på en slik måte. Anonymkode: 6266f...252 Har du barn? Hva er tyngst? Bære frem.et barn + være hjemme med et barn eller være i en jobb? Enkelt svar.. Så kvinner må passe seg litt. Anonymkode: 3bcff...afa 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #20 Skrevet 11. mai 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kontakt advokat. Det er eneste språket nav forstår. Ofte gjemmer de papirer også. det finnes advokater som er spesialisert på dette. anbefaler dette advokatfirmaet. De er seriøse, landsdekkende, og flinke. De kan også gi deg bedre svar enn oss her inne. http://www.advokat-egeland.no/ Anonymkode: f46c0...a8e Gjemmer papirer? Hva mener du? Hvilke papirer gjemmer de? Anonymkode: 1ba3c...1a7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå