AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Saksbehandler skal skrive en arbridsevnevurdering. Er det slik at hun skal finne ut prosenten da? Hvis hun mener at jeg har 50 % arbeidervne, må jeg vel regne med at hvis jeg søker om uføretrygd så vil de gi meg 50 % uføretrygd? Er det slik det fungerer? Anonymkode: f25eb...c97
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 driver på med det samme selv og må si jeg e bekymret. Jeg vil ha 100 % ufør. Nav legen har konkludert med at medisinsk behandling er utprøvd og arbeidsrettet tiltak ikke er hensiktsmessig. hvis jeg blir 50 % ufør er jeg jo avhengig av 50 % jobb. Har ingen jobb for øyeblikket. eneste jobb jeg kan få er renhold og det går ikke. Det er 5 dager i uka, og føles som 150 % jobb ! Anonymkode: da095...0a7
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Restarbeidsevne settes på 50% som standard i begynnelsen på tiltaket og så settes du på et aktivt arbeidsprøvende tiltak over en viss tid der de observerer om du kommer deg på tiltaket, hvor mye du gjør, hvor mye du klarer før de ser at du ikke bør gjøre mer, og dine tilbakemeldinger på hvordan du har det og hva du kjenner at du klarer. Går det bra kan det økes til 60 % eller mer. Går det dårlig kan det senkes til under 50 Ofte kan man bli sendt på flere ulike tiltak og sluttrapportene derfra vil spille inn på avgjørelser nav tar. Pluss din fastlege og psykolig sin vurdering av din helse, psyke og resultater av evt mentale tester. Når enten Nav eller du selv endelig leverer søknad på ufør må du fylle ut et skjema med opplysninger. Det endelige vedtaket om du får 100% uføre er en kombinasjon av alle rapporter fra tiltak, lege og psykolog vurderinger, dine diagnoser og full helserapport. En uavhengig Nav lege går igjennom alt og vurderer om du har rett på 100% uføregrad basert på alt dette. Du kan mao ikke selv bestemme at du skal være 100% ufør. Anonymkode: 9dd02...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Restarbeidsevne settes på 50% som standard i begynnelsen på tiltaket og så settes du på et aktivt arbeidsprøvende tiltak over en viss tid der de observerer om du kommer deg på tiltaket, hvor mye du gjør, hvor mye du klarer før de ser at du ikke bør gjøre mer, og dine tilbakemeldinger på hvordan du har det og hva du kjenner at du klarer. Går det bra kan det økes til 60 % eller mer. Går det dårlig kan det senkes til under 50 Ofte kan man bli sendt på flere ulike tiltak og sluttrapportene derfra vil spille inn på avgjørelser nav tar. Pluss din fastlege og psykolig sin vurdering av din helse, psyke og resultater av evt mentale tester. Når enten Nav eller du selv endelig leverer søknad på ufør må du fylle ut et skjema med opplysninger. Det endelige vedtaket om du får 100% uføre er en kombinasjon av alle rapporter fra tiltak, lege og psykolog vurderinger, dine diagnoser og full helserapport. En uavhengig Nav lege går igjennom alt og vurderer om du har rett på 100% uføregrad basert på alt dette. Du kan mao ikke selv bestemme at du skal være 100% ufør. Anonymkode: 9dd02...6d7 Mener du at når man skal søke om ufør så skal man fortsette i tiltak for å teste arbeidsevne? Trodde tiltakene var over da og at man bare måtte vente på svar på søknaden? Anonymkode: f25eb...c97
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du at når man skal søke om ufør så skal man fortsette i tiltak for å teste arbeidsevne? Trodde tiltakene var over da og at man bare måtte vente på svar på søknaden? Anonymkode: f25eb...c97 Nei. Tiltakene er vanligvis over før du kommer så langt, men jeg har og hørt om noen som søkte ufør pga sykdom og skade som måtte utredes på tiltak før de fikk innvilget ufør. De var ikke på tiltak før de søkte. Det er stort spenn av hvordan det foregår alt ut fra hva situasjonen er for hver enkelte. Anonymkode: 9dd02...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå