Gå til innhold

Bytte av etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det mulig å få til bytte av etternavn fra den dagen du gifter deg? Og er det da mulig å ha legitimasjon med riktig etternavn som gjelder fra den dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok bytte etternavnet først, hvis du skal ha leggitimasjon til den dagen. Høres logiskt ut ihvertfall.

Skrevet

Da må du sikkert søke om navnebytte i folkeregisteret på forhånd. Jeg fikk opplyst i banken at jeg måtte komme tilbake med vigselsattest før de kunne endre navn på mine konti og bankkort. Antar at det er det samme som gjelder for pass og førerkort.

Skrevet

For å få navnet godkjent i nytt pass må det nye navnet være registrert i folkeregisteret, så vidt jeg husker fra min tid i jobb på passkontoret. :)

Skrevet

Jeg har nettopp fått nytt pass og venter nye kort fra banken. Er ikke gift riktig ennå, men de krevde bare navnendringsskjema fra Folketrygden. Var ikke noe spørsmål om vigselsattest til meg hvertfall.

Skrevet

jeg var også innom banken for ikke så lenge siden, og da fikk jeg også beskjed om å komme tilbake med vigselsattest. og det samme gjelder sannsynligvis med pass og førerkort.

Skrevet

Vigselsattest er ikke nødvendig. Da jeg giftet meg, ønsket jeg å ha med mitt nye navn på bryllupsreisen.

Med den nye navneloven kan du ta din samboers etternavn når dere har hatt samme adresse registrert i folkeregisteret i 2 år. Alt du trenger å gjøre er å søke folkeregisteret om navnebytte.

Dette kan ta et par uker. Jeg gjorde det et par måneder før bryllupet for å få god tid til å få nytt pass, førerkort, VISA-kort osv.

Lykke til! :wink:

Skrevet

Men MÅ jeg få nytt pass og bankkort når jeg endrer navnet i Folkeregisteret? Fikk meg jo nytt svindyrt pass i fjor...

Skrevet
Men MÅ jeg få nytt pass og bankkort når jeg endrer navnet i Folkeregisteret? Fikk meg jo nytt svindyrt pass i fjor...

Du må ikke ha nytt pass om du endrer navn. Tror ganske så sikkert at du bare kan ta med deg vielsesattest e.l og få stempel på passkontoret med "navnendring"..

Selv trenger jeg nytt pass før bryllupsreisen(det gamle har gått ut), men jeg skal søke om navnendring før det, sånn at jeg har mitt nye navn i passet!

Jepp, hannemor, har bestemt meg for å bytte navn :wink:

Gjest Anerikke
Skrevet

Hei på dere. Er helt ny her, jeg! Skal gifte meg med min kjære 20 august :) Tror det blir til at jeg tar hans etternavn... Er ellers godt i rute. Tror jeg ihvertfall selv! Har mange gode ( og engasjerte!) hjelpere. Sjekket ut selskapslokalet i dag, og tror det blir helt kanon! Kjolen er ikke i boks,da... Panikk? Jeg?

Skrevet
Hei på dere. Er helt ny her' date=' jeg! Skal gifte meg med min kjære 20 august :) Tror det blir til at jeg tar hans etternavn... Er ellers godt i rute. Tror jeg ihvertfall selv! Har mange gode ( og engasjerte!) hjelpere. Sjekket ut selskapslokalet i dag, og tror det blir helt kanon! Kjolen er ikke i boks,da... Panikk? Jeg?[/quote']

:vinke:

Heisann!

Vi gifter oss samme dag vi!!! :hoppe: Velkommen i "klanen"! :ler:

Jeg skal også skifte navn, vi tar hverandres slik at vi blir hetende helt det samme til etternavn! :wink:

Når det kommer til tråden her, så har ikke jeg mer å tilføye enn det som allerede er blitt sagt... :ler:

Skrevet

Husk at noen prester insisterer på å si fullt fokeregistrert navn på bryllupsdagen, så snakk med presten om dette på forhånd. Regner med alle ønsker at presten skal bruke pikenavnet i kirken.

Skrevet
Du må ikke ha nytt pass om du endrer navn. Tror ganske så sikkert at du bare kan ta med deg vielsesattest e.l og få stempel på passkontoret med "navnendring"..

Det stemmer, men ikke alle land godtar dette. Husk at navn på billett og navnet i passet må stemme overens.

Skrevet

Ja, faktisk så må du få deg nytt pass. De nye passene tillater ikke navneendring slik de gamle gjorde siden de er maskinlesbare. Vi gikk akkurat gjennom dette da vi endret navn og min tilkommende skulle ut å reise - fikk skikkelig hastverk med å ordne alt før reisen :o Regn et par mnd. Folkeregistret bruker drøye mnd, og antakelig lenger i sommermnd da det er høysesong for navnenedring. Og så bruker passkontoret 10 virkedager.

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

Jeg har akkurat snakket med folkeregisteret om dette.

Sikkert forskjell fra sted til sted, men jeg fikk beskjed om at det tok ca. 1 mnd. Da jeg sa at jeg giftet meg i august og spurte om det ville ta lenger tid da fikk jeg til svar: "Ja, i juli har vi jo feire!". Spurte da om jeg burde sende inn navneendringi begynnelsen av juni og fikk da til svar "ja det må du ihvertfall gjøre" :roll: Tror jeg sender i mai jeg :wink:

På politikammeret fikk jeg beskjed om å beregne ca. 1 mnd. Hvor lang tid banken bruker vet jeg ikke, men jeg kommer til å ordne dette også så snart navneendringen er ok.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv trenger jeg nytt pass før bryllupsreisen(det gamle har gått ut), men jeg skal søke om navnendring før det, sånn at jeg har mitt nye navn i passet!

Jepp, hannemor, har bestemt meg for å bytte navn :wink:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAA

:hoppe::hoppe::hoppe::hoppe::hoppe::hoppe:

Så romantisk :hjerter:

Har du fortalt det til gutten din??? Å, nå ble jeg skikkelig glad, og vet ikke helt hvorfor jeg ble sååååå glad :wink: (kanskje fordi jeg i mitt stille sinn enser andre meningsforandringer :-) :o )

Skrevet

Hvis du har ganske nytt pass (maskinlesbart), kan du ikke få stemplet inn navnendring, og må derfor pent betale for nytt pass. Det tar ca 10 dager fra du søker om nytt pass på politikammeret, til du får det nye passet (se også http://www.politi.no/henvendelser/pass.shtml). Du kan beholde det gamle passet ditt imens (hvis du skal reise imens), men da må du hente det nye passet på politikammeret og levere inn det gamle samtidig som du får det nye.

Du må jo selvfølgelig ikke bytte pass med en gang, men du må være veldig nøye med å bestille billetter med det navnet som står i passet du har. Jeg har slitt med å få reisebyrået vi bruker på jobben til å bruke det nye navnet mitt etter at jeg byttet navn og fikk nytt pass (de klarer det ca halvparten av gangene...), og har flere ganger fått trøbbel på flyplassen fordi det er forskjellig navn i passet og på billetten. Flyselskapene er rimelig strikse på det.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

Eg skal skifte namn men har allerede bestilt bryllupsreise i det namnet eg har no. Har berre tenkt aa reise med mitt gamle namn og sikfte naar eg kjem igjen. Det skal vel gaa bra, ikkje sant ???

Skrevet
Det skal vel gaa bra' date=' ikkje sant ???[/quote']

Det går helt fint

Skrevet
hei

Eg skal skifte namn men har allerede bestilt bryllupsreise i det namnet eg har no. Har berre tenkt aa reise med mitt gamle namn og sikfte naar eg kjem igjen. Det skal vel gaa bra, ikkje sant ???

Jeg tror det går helt fint: da har du pass og billett med samme navn. God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...