GĂ„ til innhold

Bytte av etternavn

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det mulig Ä fÄ til bytte av etternavn fra den dagen du gifter deg? Og er det da mulig Ä ha legitimasjon med riktig etternavn som gjelder fra den dagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mÄ nok bytte etternavnet fÞrst, hvis du skal ha leggitimasjon til den dagen. HÞres logiskt ut ihvertfall.

Skrevet

Da mÄ du sikkert sÞke om navnebytte i folkeregisteret pÄ forhÄnd. Jeg fikk opplyst i banken at jeg mÄtte komme tilbake med vigselsattest fÞr de kunne endre navn pÄ mine konti og bankkort. Antar at det er det samme som gjelder for pass og fÞrerkort.

Skrevet

For Ä fÄ navnet godkjent i nytt pass mÄ det nye navnet vÊre registrert i folkeregisteret, sÄ vidt jeg husker fra min tid i jobb pÄ passkontoret. :)

Skrevet

Jeg har nettopp fÄtt nytt pass og venter nye kort fra banken. Er ikke gift riktig ennÄ, men de krevde bare navnendringsskjema fra Folketrygden. Var ikke noe spÞrsmÄl om vigselsattest til meg hvertfall.

Skrevet

jeg var ogsÄ innom banken for ikke sÄ lenge siden, og da fikk jeg ogsÄ beskjed om Ä komme tilbake med vigselsattest. og det samme gjelder sannsynligvis med pass og fÞrerkort.

Skrevet

Vigselsattest er ikke nÞdvendig. Da jeg giftet meg, Þnsket jeg Ä ha med mitt nye navn pÄ bryllupsreisen.

Med den nye navneloven kan du ta din samboers etternavn nÄr dere har hatt samme adresse registrert i folkeregisteret i 2 Är. Alt du trenger Ä gjÞre er Ä sÞke folkeregisteret om navnebytte.

Dette kan ta et par uker. Jeg gjorde det et par mÄneder fÞr bryllupet for Ä fÄ god tid til Ä fÄ nytt pass, fÞrerkort, VISA-kort osv.

Lykke til! :wink:

Skrevet

Men MÅ jeg fĂ„ nytt pass og bankkort nĂ„r jeg endrer navnet i Folkeregisteret? Fikk meg jo nytt svindyrt pass i fjor...

Skrevet
Men MÅ jeg fĂ„ nytt pass og bankkort nĂ„r jeg endrer navnet i Folkeregisteret? Fikk meg jo nytt svindyrt pass i fjor...

Du mÄ ikke ha nytt pass om du endrer navn. Tror ganske sÄ sikkert at du bare kan ta med deg vielsesattest e.l og fÄ stempel pÄ passkontoret med "navnendring"..

Selv trenger jeg nytt pass fÞr bryllupsreisen(det gamle har gÄtt ut), men jeg skal sÞke om navnendring fÞr det, sÄnn at jeg har mitt nye navn i passet!

Jepp, hannemor, har bestemt meg for Ă„ bytte navn :wink:

Gjest Anerikke
Skrevet

Hei pÄ dere. Er helt ny her, jeg! Skal gifte meg med min kjÊre 20 august :) Tror det blir til at jeg tar hans etternavn... Er ellers godt i rute. Tror jeg ihvertfall selv! Har mange gode ( og engasjerte!) hjelpere. Sjekket ut selskapslokalet i dag, og tror det blir helt kanon! Kjolen er ikke i boks,da... Panikk? Jeg?

Skrevet
Hei pÄ dere. Er helt ny her' date=' jeg! Skal gifte meg med min kjÊre 20 august :) Tror det blir til at jeg tar hans etternavn... Er ellers godt i rute. Tror jeg ihvertfall selv! Har mange gode ( og engasjerte!) hjelpere. Sjekket ut selskapslokalet i dag, og tror det blir helt kanon! Kjolen er ikke i boks,da... Panikk? Jeg?[/quote']

:vinke:

Heisann!

Vi gifter oss samme dag vi!!! :hoppe: Velkommen i "klanen"! :ler:

Jeg skal ogsÄ skifte navn, vi tar hverandres slik at vi blir hetende helt det samme til etternavn! :wink:

NÄr det kommer til trÄden her, sÄ har ikke jeg mer Ä tilfÞye enn det som allerede er blitt sagt... :ler:

Skrevet

Husk at noen prester insisterer pÄ Ä si fullt fokeregistrert navn pÄ bryllupsdagen, sÄ snakk med presten om dette pÄ forhÄnd. Regner med alle Þnsker at presten skal bruke pikenavnet i kirken.

Skrevet
Du mÄ ikke ha nytt pass om du endrer navn. Tror ganske sÄ sikkert at du bare kan ta med deg vielsesattest e.l og fÄ stempel pÄ passkontoret med "navnendring"..

Det stemmer, men ikke alle land godtar dette. Husk at navn pÄ billett og navnet i passet mÄ stemme overens.

Skrevet

Ja, faktisk sÄ mÄ du fÄ deg nytt pass. De nye passene tillater ikke navneendring slik de gamle gjorde siden de er maskinlesbare. Vi gikk akkurat gjennom dette da vi endret navn og min tilkommende skulle ut Ä reise - fikk skikkelig hastverk med Ä ordne alt fÞr reisen :o Regn et par mnd. Folkeregistret bruker drÞye mnd, og antakelig lenger i sommermnd da det er hÞysesong for navnenedring. Og sÄ bruker passkontoret 10 virkedager.

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet

Jeg har akkurat snakket med folkeregisteret om dette.

Sikkert forskjell fra sted til sted, men jeg fikk beskjed om at det tok ca. 1 mnd. Da jeg sa at jeg giftet meg i august og spurte om det ville ta lenger tid da fikk jeg til svar: "Ja, i juli har vi jo feire!". Spurte da om jeg burde sende inn navneendringi begynnelsen av juni og fikk da til svar "ja det mÄ du ihvertfall gjÞre" :roll: Tror jeg sender i mai jeg :wink:

PÄ politikammeret fikk jeg beskjed om Ä beregne ca. 1 mnd. Hvor lang tid banken bruker vet jeg ikke, men jeg kommer til Ä ordne dette ogsÄ sÄ snart navneendringen er ok.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv trenger jeg nytt pass fÞr bryllupsreisen(det gamle har gÄtt ut), men jeg skal sÞke om navnendring fÞr det, sÄnn at jeg har mitt nye navn i passet!

Jepp, hannemor, har bestemt meg for Ă„ bytte navn :wink:

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

AAAAAA

:hoppe::hoppe::hoppe::hoppe::hoppe::hoppe:

SĂ„ romantisk :hjerter:

Har du fortalt det til gutten din??? Å, nĂ„ ble jeg skikkelig glad, og vet ikke helt hvorfor jeg ble sÄÄÄÄÄ glad :wink: (kanskje fordi jeg i mitt stille sinn enser andre meningsforandringer :-) :o )

Skrevet

Hvis du har ganske nytt pass (maskinlesbart), kan du ikke fÄ stemplet inn navnendring, og mÄ derfor pent betale for nytt pass. Det tar ca 10 dager fra du sÞker om nytt pass pÄ politikammeret, til du fÄr det nye passet (se ogsÄ http://www.politi.no/henvendelser/pass.shtml). Du kan beholde det gamle passet ditt imens (hvis du skal reise imens), men da mÄ du hente det nye passet pÄ politikammeret og levere inn det gamle samtidig som du fÄr det nye.

Du mÄ jo selvfÞlgelig ikke bytte pass med en gang, men du mÄ vÊre veldig nÞye med Ä bestille billetter med det navnet som stÄr i passet du har. Jeg har slitt med Ä fÄ reisebyrÄet vi bruker pÄ jobben til Ä bruke det nye navnet mitt etter at jeg byttet navn og fikk nytt pass (de klarer det ca halvparten av gangene...), og har flere ganger fÄtt trÞbbel pÄ flyplassen fordi det er forskjellig navn i passet og pÄ billetten. Flyselskapene er rimelig strikse pÄ det.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei

Eg skal skifte namn men har allerede bestilt bryllupsreise i det namnet eg har no. Har berre tenkt aa reise med mitt gamle namn og sikfte naar eg kjem igjen. Det skal vel gaa bra, ikkje sant ???

Skrevet
Det skal vel gaa bra' date=' ikkje sant ???[/quote']

Det gÄr helt fint

Skrevet
hei

Eg skal skifte namn men har allerede bestilt bryllupsreise i det namnet eg har no. Har berre tenkt aa reise med mitt gamle namn og sikfte naar eg kjem igjen. Det skal vel gaa bra, ikkje sant ???

Jeg tror det gÄr helt fint: da har du pass og billett med samme navn. God tur!

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...