Gå til innhold

Dere som går i dyrepark, hva tenker dere om dyrevelferd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dyrepark er gøy. Dyrevelferden er antagelig OK pluss der. Det er jo ikke akkurat en walk in the park (!) å være et vilt dyr. Det er mange andre ville dyr som vil spise deg hele tiden og antagelig for lite mat. De fleste ville dyr dør, liksom. 

Anonymkode: 506ad...d19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren var i Kristiansand dyrepark for snart to år siden! Bare vi to, ingen barn med. En av de kjekkeste dagene vi har hatt!!! Absolutt å anbefale, spesielt ville jeg fått med meg matingen av tigrene - utrolig opplevelse.

Anonymkode: 6b20c...8b4

• Liker 2
Skrevet

Jeg er egentlig imot dyreparker og jeg besøker nesten aldri en dyrepark. Besøkte dyreparken London Zoo som første dyreparksbesøk og har aldri vært i dyreparker siden den gang. Dyrene der så ikke spesielt glad/livlig ut. Så jeg likte det ikke. Har hørt Kristiansand Dyrepark skal være bedre enn mange andre dyreparker i verden men vil allikevel ikke dra dit. 

AnonymBruker
Skrevet

Er helt imot dyreparker. Synes det er rart at det fortsatt er lov å selge dyr i bur også. Får helt vondt av å gå i dyrebutikker der fugler, kaniner, fisk osv står som sild i tønne. Og de stakkars kampfiskene som oppbevares på små vannglass, har ikke ord!😡 

Anonymkode: 7280a...0d1

• Liker 2
Skrevet (endret)
3 timer siden, Dævendøtte skrev:

Hadde ikke dyrene først blitt stengt inne i en dyrepark, ville de klart seg ute i det fri og der de naturlig hører hjemme. 

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Noen dyrearter som for eksempel nesehorn blir jo ulovlig jaktet på "der de hører hjemme." Skal ikke se bort fra at de siste gjenlevende neshornene blir å finne i dyreparker. 

Jeg kunne godt ha besøkt dyreparken i kristiansand, men i utlandet hadde jeg vært skeptisk...

Endret av Puny
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dyrepark er gøy. Dyrevelferden er antagelig OK pluss der. Det er jo ikke akkurat en walk in the park (!) å være et vilt dyr. Det er mange andre ville dyr som vil spise deg hele tiden og antagelig for lite mat. De fleste ville dyr dør, liksom. 

Anonymkode: 506ad...d19

Mennesker er smartere enn ville dyr, og vi kan velge å ikke drepe eller skade dem. Du kan ikke sammenligne dyr sin moral med mennesker sin. At dyr vil drepe og spise mennesker betyr ikke at vi burde tenke og oppføre oss som dyr. 

Alle dyr dør selvsagt, alle mennesker dør også. Men at dyr har det verre i naturen betyr ikke at det er greit for mennesker å gi dem et dårlig liv i en dyrehage. Igjen, mennesker har en mer komplisert moral enn dyr og det er ikke greit for oss å utnytte dyr for egen underholdning bare fordi de ville hatt det verre andre steder. Vi kan ikke kjempe mot naturen og alle dyr som lider i naturen, men vi kan kjempe imot det at dyr lider i fangenskap under mennesker. Vi må bekjempe det onde vi kan, ikke det vi ikke kan

Anonymkode: aa9a3...b2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Puny skrev:

Det er jo en sannhet med modifikasjoner. Noen dyrearter som for eksempel nesehorn blir jo ulovlig jaktet på "der de hører hjemme." Skal ikke se bort fra at de siste gjenlevende neshornene blir å finne i dyreparker. 

Jeg kunne godt ha besøkt dyreparken i kristiansand, men i utlandet hadde jeg vært skeptisk...

Jeg tror hvite neshorn er utryddet. Det var en tosk av en amerikansk lystjeger som drepte

Anonymkode: 951a9...8b1

AnonymBruker
Skrevet

Å skjemme bort og avle på småhunder er jo mye verre enn dyrehaver. Ansatte der har jo greie på dyr.

Anonymkode: 0fce8...372

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Mari Y skrev:

Litt sent å gjoere noe med det når de er foedt i fangenskap

da får man slutte å avle dyr i fangenskap.

synes det er helt forkastelig at såkalte opplyste og oppegående mennesker støtter denne industrien. dyr har ingen ting å gjøre i fangenskap!

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, crashbunny skrev:

da får man slutte å avle dyr i fangenskap.

synes det er helt forkastelig at såkalte opplyste og oppegående mennesker støtter denne industrien. dyr har ingen ting å gjøre i fangenskap!

Man kan i alle fall ikke slippe dem ut i det fri, og hvordan vet du at alle dyreparker driver med dyremisshandling? 

Jeg er temmelig sikker på at hadde Kristiansand dyrepark drevet med dyremisshandling hadde det allerede vaert avsloert. Ja, det finnes dyreparker der dyrene knapt har plass aa gå på. Det er ikke tilfelle i Kristiansand. Jeg har vaert der. Dyrene har temmelig fritt rom aa bevege seg på. Slutt aa lag dyremisshandling ut av alt mulig rart. Mye handler om hvordan et sted drives, ulven og de andre dyreartene hadde flere millimeter med skog aa bevege seg på da jeg var der. Det er overhodet ikke som i utenlandske dyreparker, og jeg skal selvsagt ha bevis for at et sted driver med dyremisshandling. Ikke bare synsing fra random folk over nettet. 

Dessuten; spiser du Kjøtt? Da er du ikke lite dobbeltmoralsk

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å skjemme bort og avle på småhunder er jo mye verre enn dyrehaver. Ansatte der har jo greie på dyr.

Anonymkode: 0fce8...372

Det tror jeg også. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg tror noen steder i utlandet ikke er spesfikt bra, fordi de har ikke rom aa bevege seg på. Men mye avhenger også av hvordan et sted drives. Jeg regner vel at Mattilsynet er og sjekker Kristiansand dyrepark et visst antall ganger i året? For å sjekke at forholdene er slik det skal vaere. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror hvite neshorn er utryddet. Det var en tosk av en amerikansk lystjeger som drepte

Her har vi noe vi i alle fall  virkelig kan sette fokus på. Trofe-jakt. 

Alle som her kaller Trump en hedersmann burde fått hele logikken sin sjekka. Og det på forhaand. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker er smartere enn ville dyr, og vi kan velge å ikke drepe eller skade dem. Du kan ikke sammenligne dyr sin moral med mennesker sin. At dyr vil drepe og spise mennesker betyr ikke at vi burde tenke og oppføre oss som dyr. 

Alle dyr dør selvsagt, alle mennesker dør også. Men at dyr har det verre i naturen betyr ikke at det er greit for mennesker å gi dem et dårlig liv i en dyrehage. Igjen, mennesker har en mer komplisert moral enn dyr og det er ikke greit for oss å utnytte dyr for egen underholdning bare fordi de ville hatt det verre andre steder. Vi kan ikke kjempe mot naturen og alle dyr som lider i naturen, men vi kan kjempe imot det at dyr lider i fangenskap under mennesker. Vi må bekjempe det onde vi kan, ikke det vi ikke kan

Anonymkode: aa9a3...b2d

Men hvordan vet du at dyrene alltid har et daarlig liv i en dyrehage? 

Skrevet
20 timer siden, Freesia97 skrev:

Jeg er egentlig imot dyreparker og jeg besøker nesten aldri en dyrepark. Besøkte dyreparken London Zoo som første dyreparksbesøk og har aldri vært i dyreparker siden den gang. Dyrene der så ikke spesielt glad/livlig ut. Så jeg likte det ikke. Har hørt Kristiansand Dyrepark skal være bedre enn mange andre dyreparker i verden men vil allikevel ikke dra dit. 

Familien min hadde samme opplevelsen da de var i London Zoo. De hadde lite plass aa bevege seg på, så jeg er glad jeg ikke dro dit. 

Kristiansand er nok litt annerledes sånn sett. Rovdyrene har enorme omraader de kan gå på. Saavidt jeg kan huske hadde fjellreven og ulvene et helt skogsomraade aa gå på. Fordi at mye av dyreparken er bygget innover på et helt skogsomraade. 

Man hoerer masse forferdelige historier fra andre deler av verden, men det betyr ikke at det er det samme for norske forhold. Dessuten er det de som avler på ville dyr ulovlig og det er gjerne de som ikke gjoer det. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 timer siden, Mari Y skrev:

Her har vi noe vi i alle fall  virkelig kan sette fokus på. Trofe-jakt. 

Alle som her kaller Trump en hedersmann burde fått hele logikken sin sjekka. Og det på forhaand. 

Det er to underarter av hvite neshorn og northern white rhino er så godt som utryddet. Er to hunndyr igjen i et viltreservat i Kenya, der de blir voktet av væpnede vakter 24/7. De har et lite håp om å befrukte dem med kunstig inseminasjon, men det er heller tvilsomt om de lykkes med det. 

Southern white rhino finnes det derimot ganske mange av, ca 20.000, og de har per i dag status som "nær truet". De finnes bl.a. i Sør-Afrika, Namibia, Botswana og Zimbabwe. Se mer hos WWF https://www.worldwildlife.org/species/white-rhino

Trofejakt er for all del et problem, men den største trusselen mot neshornet er krypskyttere som er ute etter hornene deres. Det er nemlig ettertraktet innenfor asiatisk medisin, de tror at hornene har helbredende egenskaper og kiloprisen er helt hinsides høy. I 2017 ble over 1000 neshorn drept av krypskyttere. https://www.savetherhino.org/rhino_info/threats_to_rhino/poaching_for_rhino_horn

Et populært dyr for trofejakt er løver. Hørt om "canned hunting"? Det er løver som blir avlet opp i fangenskap. Når de er små og søte kan turistene komme å besøke dem, klappe dem etc. Når de blir litt eldre kan man "gå tur med dem". Hva skjer med dem når de blir for store og farlige til det? Jo da gjerne solgt til et sted der de blir satt ut i et inngjerdet område hvor en rik turist betaler masse penger for å "jakte" på den, med garantert suksess. Syke greier. 

https://www.theguardian.com/environment/2013/jun/03/canned-hunting-lions-bred-slaughter

http://www.lionwhisperer.co.za/conservation.php

• Liker 2
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Mari Y skrev:

Man kan i alle fall ikke slippe dem ut i det fri, og hvordan vet du at alle dyreparker driver med dyremisshandling? 

Jeg er temmelig sikker på at hadde Kristiansand dyrepark drevet med dyremisshandling hadde det allerede vaert avsloert. Ja, det finnes dyreparker der dyrene knapt har plass aa gå på. Det er ikke tilfelle i Kristiansand. Jeg har vaert der. Dyrene har temmelig fritt rom aa bevege seg på. Slutt aa lag dyremisshandling ut av alt mulig rart. Mye handler om hvordan et sted drives, ulven og de andre dyreartene hadde flere millimeter med skog aa bevege seg på da jeg var der. Det er overhodet ikke som i utenlandske dyreparker, og jeg skal selvsagt ha bevis for at et sted driver med dyremisshandling. Ikke bare synsing fra random folk over nettet. 

Dessuten; spiser du Kjøtt? Da er du ikke lite dobbeltmoralsk

men herregud ro deg ned litt..  jeg har ikke kalt det dyremishandling en eneste gang, selv om det kanskje er en grei betegnelse på det. Dyr hører ikke hjemme i fangenskap uansett hvor god plass de får, dyr skal ikke være underholdning for mennesker!

Hva jeg spiser eller ikke spiser skal du gi F i!

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Christiane_W skrev:

Det er to underarter av hvite neshorn og northern white rhino er så godt som utryddet. Er to hunndyr igjen i et viltreservat i Kenya, der de blir voktet av væpnede vakter 24/7. De har et lite håp om å befrukte dem med kunstig inseminasjon, men det er heller tvilsomt om de lykkes med det. 

Southern white rhino finnes det derimot ganske mange av, ca 20.000, og de har per i dag status som "nær truet". De finnes bl.a. i Sør-Afrika, Namibia, Botswana og Zimbabwe. Se mer hos WWF https://www.worldwildlife.org/species/white-rhino

Trofejakt er for all del et problem, men den største trusselen mot neshornet er krypskyttere som er ute etter hornene deres. Det er nemlig ettertraktet innenfor asiatisk medisin, de tror at hornene har helbredende egenskaper og kiloprisen er helt hinsides høy. I 2017 ble over 1000 neshorn drept av krypskyttere. https://www.savetherhino.org/rhino_info/threats_to_rhino/poaching_for_rhino_horn

Et populært dyr for trofejakt er løver. Hørt om "canned hunting"? Det er løver som blir avlet opp i fangenskap. Når de er små og søte kan turistene komme å besøke dem, klappe dem etc. Når de blir litt eldre kan man "gå tur med dem". Hva skjer med dem når de blir for store og farlige til det? Jo da gjerne solgt til et sted der de blir satt ut i et inngjerdet område hvor en rik turist betaler masse penger for å "jakte" på den, med garantert suksess. Syke greier. 

https://www.theguardian.com/environment/2013/jun/03/canned-hunting-lions-bred-slaughter

http://www.lionwhisperer.co.za/conservation.php

Men det betyr ikke at det skjer i Kristiansand dyrepark. Selvsagt har de loever der, men hvordan de kjoeper det er noe annet. Og samtidig er det to helt forskjellige ting aa kjoepe dyrene lovlig, samt det aa gjoere det ulovlig. Prinsippielt skulle man nok ikke hatt dyreparker i det hele tatt. Men jeg ville likevel ha tenkt at det må vaere en forskjell på det aa drive en dyrepark og hvordan dyreparken opererer. 

Som AB over her sier: Dyrene i Kristiansand er kjoept etter en avtale med en afrikansk nasjonalpark. Og hvordan vet vi at det ikke er for å forebygge utryddelse av ville dyr? 

Endret av Mari Y
Skrevet
1 time siden, crashbunny skrev:

men herregud ro deg ned litt..  jeg har ikke kalt det dyremishandling en eneste gang, selv om det kanskje er en grei betegnelse på det. Dyr hører ikke hjemme i fangenskap uansett hvor god plass de får, dyr skal ikke være underholdning for mennesker!

Hva jeg spiser eller ikke spiser skal du gi F i!

Det kommer helt ann på hva slags underholdning dyr brukes til. Jeg mener dyr i mange tilfeller brukes til akkurat det uten at det er noe de fleste av oss ville ha sett på som dyremisshandling, eller at det noedvendigvis er det. 

Ta f eks det aa ha hund som kjaeledyr. Det ser jeg på som en form for underholdning, i tillegg til at det er mye ansvar. Grunnen til at mange skaffer seg hund er for aa ha selskap, fordi hund er hygge. Men det kommer også selvsagt et ansvar med den hyggen. Og det er at man må behandle de riktig. 

Ta et annet eksempel: Jeg drar jo selvagt på riding for å kose meg med dyret, ellers hadde jeg ikke gjort det. Men jeg hadde selvsagt ikke gjort det, om jeg visste at dyret tok skade av det. 

Og dette med mat var bare for å ta et eksempel: Veldig mange slakteriet får jo kjeft for og å ikke ta vare på dyrets velferd. Mange spiser også kjoett. Ergo: Hvordan er det aa spise kjoett noe annet enn å betale for å se på dyr som lider i en dyrepark(i det tilfellet de lider. Det boer vel kunne bevises at dyreparken i Kristiansand driver med dyreplageri), medmindre man kjoeper det fra industrier som ikke begår dyreplageri? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke dyreparker er ok, men noen gjør jo en innsats for å bevare truede arter og dyrene som i dag er i dyrepark vil jo bare bli avlivet om de legger ned. De kan ikke tilbakeføres. Den ene delen av meg sier at de skal slutte å få nye generasjoner med dyreparks-fødte dyr, men samtidig tenker jeg de vokser opp til å bli vant med å være i dyrepark og kjenner ikke til noe annet, og i tillegg så er jo en del av artene truet. Syns det er synd om f. eks. alle dyrene i dyreparken bare må avlives. Er ikke så mange av de som kan omplasseres til "gode hjem" akkurat.

Å legge igjen penger øker iallefall trivselen for dyr som ikke har noe alternativ. 

Men det skulle aldri eksistert eller vært nødvendig å ha avlsprogrammer på dyr i utgangspunktet, tenker jeg.

Anonymkode: aac77...89d

Skrevet
På 11.5.2018 den 12.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig overasket over at dyrepark fortsatt er lov. Dyr som ikke en gang hører hjemme på dette kontinentet og i dette klimaet skal bo hele livet sitt i fangenskap så barn og voksene kan se på de. Jeg vet at mange av dyrene er født i dyreparken, men er det nødvendig å avle videre på dyrene som allerede er fanget?

De fleste er enige om at SeaWorld driver med dyreplageri, er det egentlig så mye bedre å ha ville dyr som elefanter og løver i Kristiansand? Jeg syns ikke det. Ved å gå i dyreparken så legger man igjen penger som driver parken videre, hva tenker dere omkring dette? 

Anonymkode: d60ae...9cd

Så hva forventer du at man skal gjoere med dyrene? Slipper man de ut igjen er det vel heller ingen garanti for at de overlever? 

Burde man ikke heller hatt fokus på dyreparker som ikke legger til rette for dyrevelferd? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...