Gå til innhold

Syke småbarn, tips til mat og drikke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 13 måneder som har dratt på seg en infeksjon. Sitter med oppunder 40 i feber og sover mye, eller vil ellers bare kose eller se på pudding-tv. 

Matlysten er ikke helt på plass. Hun drikker en del vann og melk, men er det noen som har noen gode "snacksforslag" til et så lite barn? Hun spiser er par maispinner, men de er det jo knapt næring i. 

Hva serverer dere til syke småbarn? Er tiden kommet for å introdusere saft og juice, eller holder det kanskje med melk og vann på drikkefronten?

(Vi var på legevakta i går kveld, så det medisinske er under kontroll dersom noen skulle være bekymret for det).  

Anonymkode: 7da6f...533

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer jo litt hva de liker, men viktigst er væske, så at hun drikker er veldig fint. Her har smoothieposer vært super, finnes også slike poser med grøt og frukt. Prøv deg litt frem med hva som kan friste, her har flytende ting vært det enkleste å få i. 

Anonymkode: 5cfe4...3a8

• Liker 1
Skrevet

Avokado pleier mine barn å ville spise. Ellers så sier min tante som er barnepleier at de kan få ritzkjeks, for da bindes vesken de drikker i kroppen.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, atropos skrev:

Avokado pleier mine barn å ville spise. Ellers så sier min tante som er barnepleier at de kan få ritzkjeks, for da bindes vesken de drikker i kroppen.

Gjelder det til og med når de er så små og ikke skal ha noe særlig med salt? 

AnonymBruker
Skrevet

Saft er fint å bruke når barnet er sykt. Da får det i seg litt sukker også, som hjelper på energien, slik at man lettere kan få i de annen næring. Det er jo bare å bestemme seg for at saft er en drikke barnet kun får under sykdom. 

Anonymkode: 3b894...f19

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man bryr seg ikke om slike ting på kortvarige situasjoner som sykdom :) Da handler det om barnets velbehag, ikke hva som er "riktig og sunt". 

Anonymkode: 3b894...f19

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Da min eldste var 10 mnd fikk han oppkast og diaré, og hun sa at det var viktig å opprettholde veskebalansen i kroppen. Og det er ikke så mye salt i ritzkjeks at det skader nyrene.(og de spiser jo ikke så mye) Alternativet med alvorlig dehydrering er værre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gir saft og kjeks. Mye energi lite.

Anonymkode: dec8a...466

Skrevet

Hjemmelaget is laget av smoothie eller juice uten tilsatt sukker. Kjeks og salt chips. Saltpinner. Popcorn. Vann og juice. 

Ikke tving i henne noe da. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de er syke kan de godt få litt ekstra salt. Man mister salt ved svette. Spiser barnet salt mat så vil hun bli tørstere, og ønsker å drikke mer væske. Saltet binder væsken. Så lenge man ikke overdriver så er det fint å gi litt salt kjeks/snacks når de er syke. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan også gi brus eller en blanding av Farris og eplejuice. Evt så har de en pulverblanding på apoteket som jeg ikke husker hva heter. Når de har lite matlyst er det faktisk lurt å få i dem sukker og salt (akkurat de tingene man helst skal unngå ellers....). Kombinert med væske selvsagt. 

Skrevet

I sånne tilfeller har mine fått akkurat det de har lyst på, også har vi heller tatt "avvenningen" etterpå. Om det så er is, kjeks, potetskruer, jordbær....

Det er veldig bra at hun drikker, det er det viktigste. Drikke med næring hjelper, men det er lurt å få inn litt mer energi sånn at de ikke blir så slappe. Yoghurt, smoothie, is, salte kjeks osv har ofte funket her!

• Liker 3
Skrevet

Vørterøl - mange barn like smaken godt og de får i seg både væske og en del næringsstoffer 😊

AnonymBruker
Skrevet

Pupp! :)

Anonymkode: b9e07...f8b

• Liker 2
Skrevet

Vi lagde mye grove vaffler, banan lapper og slike ting da vår eldste var mye syk ved bhg start. Var det eneste han ville ha. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om de sliter med å få i seg noe skal drikke (helst sukkerholdig saft) prioriteres over mat. Saftis er også fint. 

Smoothieposene er fine, de har også en del væske i seg. Banan er kloririkt. 

Min har alltid foretrukket melk som syk i ettårsalderen, varm og på flaske. 

Anonymkode: 5cc7a...bc2

• Liker 1
Skrevet

Når ungen er syk gir vi henne det hun har lyst på og vi vet at hun liker ekstra godt. Om det så er is, saft, makaroni uten noe til eller whatever :) Det viktigste er at de drikker nok, så ja, jeg hadde nok prøvd å gi både saft og juice :) Evt kan du tynne ut litt juicen, noen synes det er litt strengt på smak. Smoothieposer, middag på glass, yoghurt, grøt og andre enkle ting å svelge kan også funke :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pupp! Og bær,og bittelitt smoothie er alt min har villet ha som syk.

Anonymkode: 13c31...06b

AnonymBruker
Skrevet

Farris og eplejuice har vi brukt mye her.

Anonymkode: fe181...6f7

AnonymBruker
Skrevet

Gi ungen det hun vil ha, saft, juice, kjeks, pasta, smotieposer, is! Viktigste er å få i henne noe :) 

Anonymkode: 1e774...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...