AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Hei. Jeg er på aap, og er nå inne i arbeidsutprøving. Til sommeren skal jeg ha 4 ukers ferie, og avbryter dermed tiltaket de 4 ukene, og mottar jo heller ikke aap. Har en liten deltidsjobb på 15% som jeg også har ferie fra samtidig. Men kjenner jeg begynner å bli lei frasen "Men har DU råd til ferie, du som er på aap???" Eh ja... Hørt om å spare? Jeg var jo sykemeldt i 12 måneder forut for aap, jeg skjønte jo at det kunne bli aap og lavere inntekt, derfor har jeg lagt til side penger hele tiden mens jeg var sykemeldt. I tillegg fikk jeg jo både feriepenger i fjord, i tillegg til en del tusen igjen på skatten både ifjord og i år. I tillegg har jeg en solid sparekonto, og en solid bufferkonto i tillegg til det jeg har satt til side. I tillegg har vi levd litt sparsommelig de siste månedene,slik at jeg har lagt av en del av aap-utbetalingene dette året. I tillegg mottar jeg midlertidig uførepensjon fra statens pensjonskasse, og har også en uføreforsikring jeg får utbetaling fra hver måned inntil jeg evt er ufør, da kommer hele summen. I tillegg tjener mannen min bra. Men jeg kjenner jeg blir så lei av at alle nærmest blir sjokkskaddt når jeg nevner at jeg tar ferie.. Er det virkelig synonymt med at på aap er man konstant blakk? Jeg har jobbet i mange år, og har således maksbeløpet på aap. Jeg synes ikke vi er fattige. Så hvorfor skal folk stadig kommentere på om jeg har RÅD til ferie??? Neste gang noen spør vurderer jeg å svare "Ja, såklart, jeg sparer til det jeg vil! Bruker du opp lønna di fra dag 1 til dag 2 uten å tenke på morgendagen siden du spør så dumt?" Bah! Dagens utblåsning! Anonymkode: 7c2bf...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Mistenker at du ramser opp alle beløpene du mottar i måneden pluss alle pengene på kontoene dine for å provosere. Du har tydeligvis vanvittig mye mer å rutte med enn de fleste på AAP. Det jeg synes er rart er at folk spør om du har råd til ferie. Jeg går også på AAP, tar ferie hvert år, men har aldri blitt spurt om det samme. Anonymkode: 98f7f...669 18
Carrot Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Du vet du kommer til å bli "satt på plass" av brukere som AB over her regner jeg med? Men nei, jeg syns ikke det er unormalt å ta ferie uansett hvilken økonomisk situasjon man er i. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Bare det at mannen din tjener bra er jo en grunn til at man har råd til ferie. Og som du sier så var du jo sykemeldt i ett år og forsto at det endte denne veien og at man da har mulighet til å spare litt. Ikke bry deg om hva folk sier. De aller fleste som ikke har vært i en sånn situasjon aner ikke hva de snakker om. Det er bare å se her inn om alle kommentarene om uføre og "navere". Anonymkode: 3ab6d...6df 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Mange som mottar AAP har nok ikke råd til å ta ferie som du kan. Det er nok ikke alle som klarer å tenke så langsiktig at de sparer hele året de går sykemeldt feks. Mange håper kanskje å bli friske i god tid før AAP blir et faktum og da tenker de nok ikke i de baner. Og mange mottar svært lite ytelse på AAP. Det kommer jo an på lønnen din. Så jeg skjønner at folk spør og tenker at du kan svare at mange har nok ikke det, men du er en av de heldige (og flinke) som har klart å spare og derfor kan ta ferie Anonymkode: 62dc5...a35
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 Det er frekt å spørre om noe slikt, uansett. Anonymkode: 23ce5...1c9 1
stan Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 Å ha ferie er jo godt og positivt på mange måter for kropp og sjel. Det er jo ikke nødvendigvis dyrt. Hvis man reiser langt og mye koster det jo. Men det er jo mange som har hytte eller lignende. Jeg har hatt mange ferier med lavere pengebruk enn i hverdagen. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 Jeg er på aap, og har fått godkjent 4 uker ferie fra Nav. Jeg får dermed også aap i de ukene. Jeg sparte også penger før jeg endte opp på aap, det kom ikke som en bombe akkurat... Har en relativt høy dagsats, men gikk mye ned i forhold til da jeg var i jobb så det merkes så klart. Var flink og reduserte kostnadene mine, det må man jo. Anonymkode: 5dc0e...be1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mistenker at du ramser opp alle beløpene du mottar i måneden pluss alle pengene på kontoene dine for å provosere. Du har tydeligvis vanvittig mye mer å rutte med enn de fleste på AAP. Det jeg synes er rart er at folk spør om du har råd til ferie. Jeg går også på AAP, tar ferie hvert år, men har aldri blitt spurt om det samme. Anonymkode: 98f7f...669 Jeg går også på aap, og har det ganske likt som ts skisserer. Flere har faktisk spurt hvordan jeg har råd til å ta ut 4 ukers ferie. Ganske frekt! Aap er ikke synonymt med minstesats og ung ufør. Noen av oss har faktisk jobbet og tjent opp godene man lever av idag. I motsetning til deg synes jeg ikke ts provoserer. Anonymkode: 6c66f...77e
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Er du ikke litt redd for at du nå havner lenger bak i køen neste gang en praksisplass e.l. blir ledig? At NAV heller gir den til en som viser at han står på. Jeg synes det virker litt rart å ta fire uker ferie akkurat midt i arbeidsutprøvingen, det kan gi et inntrykk av at du ikke egentlig bryr deg om å prøve. Anonymkode: 86a18...1d2 4
jenta7 Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 Ta ferie og ikke tenk mer på hva andre sier. Og hvis noen spør så si at du hadde veldig lyst på ferie og derfor sparte litt. Enkelt og greit. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 Om du kommer til å være syk lenge kan det være risikabelt å bruke sparepenger. Ellers så tenker jeg at de som spør selv har dårlig økonomi og problemer med å få ting til å gå rundt selv. De blir derfor overrasket når noen med mindre penger enn dem selv kan reise på ferie. Så dette handler nok mer om overraskelse i forhold til egne utgifter og pengebruk, enn om du er fattig eller ei Anonymkode: 4ca7e...794 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 Jeg får også Aap når jeg har ferie ,men ikke lønn fra jobben min på 40% , Anonymkode: 1d498...719
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #14 Skrevet 12. mai 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er på aap, og er nå inne i arbeidsutprøving. Til sommeren skal jeg ha 4 ukers ferie, og avbryter dermed tiltaket de 4 ukene, og mottar jo heller ikke aap. Har en liten deltidsjobb på 15% som jeg også har ferie fra samtidig. Men kjenner jeg begynner å bli lei frasen "Men har DU råd til ferie, du som er på aap???" Eh ja... Hørt om å spare? Jeg var jo sykemeldt i 12 måneder forut for aap, jeg skjønte jo at det kunne bli aap og lavere inntekt, derfor har jeg lagt til side penger hele tiden mens jeg var sykemeldt. I tillegg fikk jeg jo både feriepenger i fjord, i tillegg til en del tusen igjen på skatten både ifjord og i år. I tillegg har jeg en solid sparekonto, og en solid bufferkonto i tillegg til det jeg har satt til side. I tillegg har vi levd litt sparsommelig de siste månedene,slik at jeg har lagt av en del av aap-utbetalingene dette året. I tillegg mottar jeg midlertidig uførepensjon fra statens pensjonskasse, og har også en uføreforsikring jeg får utbetaling fra hver måned inntil jeg evt er ufør, da kommer hele summen. I tillegg tjener mannen min bra. Men jeg kjenner jeg blir så lei av at alle nærmest blir sjokkskaddt når jeg nevner at jeg tar ferie.. Er det virkelig synonymt med at på aap er man konstant blakk? Jeg har jobbet i mange år, og har således maksbeløpet på aap. Jeg synes ikke vi er fattige. Så hvorfor skal folk stadig kommentere på om jeg har RÅD til ferie??? Neste gang noen spør vurderer jeg å svare "Ja, såklart, jeg sparer til det jeg vil! Bruker du opp lønna di fra dag 1 til dag 2 uten å tenke på morgendagen siden du spør så dumt?" Bah! Dagens utblåsning! Anonymkode: 7c2bf...2d8 Går du rundt og skryter til alle du forteller at du skal på ferie til med at ndu har aap? Vanligvis så forteller ikke folk at de ikke jobber og heller ikke at de skal på ferie når de er på tiltak. Er du kjerringa mot strømmen, kanskje? Anonymkode: 62413...a1b 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #15 Skrevet 12. mai 2018 Hvis du skryter av hvor innmari flink du er på samme måte som i hovedinnlegget, oppfatter andre det bare som kritikk rettet mot dem selv, så det er kanskje ikke noe sjakktrekk. For øvrig er det ikke så veldig rart om man må trappe ned på feriereiser når man får redusert inntekten med (minst) 1/3. Kanskje ikke første året, men etterhvert kan det røyne på. Ikke alle har en partner som tjener bra PLUSS de ulike utbetalingene du har. Hilsen mottaker av AAP i snart to år, som var arbeidsledig og mottaker av dagpenger da jeg ble alvorlig syk og fikk sykepenger. Jeg har dermed hatt redusert inntekt i nesten fire år. Det var ikke det første året med nedsatt inntekt man merket det best, for å si det slik. Men likevel: med nøysomhet klarer man seg greit. Jeg har hus, hytte, fin bil og båt. Sikkert en del som reagerer på det, også, men ingen har sagt noe direkte til meg. Anonymkode: 4dc02...64e 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #16 Skrevet 13. mai 2018 På 11.5.2018 den 15.11, AnonymBruker skrev: Er du ikke litt redd for at du nå havner lenger bak i køen neste gang en praksisplass e.l. blir ledig? At NAV heller gir den til en som viser at han står på. Jeg synes det virker litt rart å ta fire uker ferie akkurat midt i arbeidsutprøvingen, det kan gi et inntrykk av at du ikke egentlig bryr deg om å prøve. Anonymkode: 86a18...1d2 Dette! Fikk veldig klar beskjed fra saksbehandleren min da jeg spurte hva hun tenkte om ferie. Maks 2 uker sammenhengende sa hun, ellers risikerte jeg å ikke få praksisplassen jeg ønkset, fordi det var noen andre som også ville ha den. Anonymkode: 79c92...642 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #17 Skrevet 13. mai 2018 På 11.5.2018 den 11.25, AnonymBruker skrev: Mistenker at du ramser opp alle beløpene du mottar i måneden pluss alle pengene på kontoene dine for å provosere. Du har tydeligvis vanvittig mye mer å rutte med enn de fleste på AAP. Det jeg synes er rart er at folk spør om du har råd til ferie. Jeg går også på AAP, tar ferie hvert år, men har aldri blitt spurt om det samme. Anonymkode: 98f7f...669 Enig her! Mer råd enn flere i full jobb også! Anonymkode: 1173e...576
Gjest making.a.mess Skrevet 13. mai 2018 #18 Skrevet 13. mai 2018 På 11.5.2018 den 11.17, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er på aap, og er nå inne i arbeidsutprøving. Til sommeren skal jeg ha 4 ukers ferie, og avbryter dermed tiltaket de 4 ukene, og mottar jo heller ikke aap. Har en liten deltidsjobb på 15% som jeg også har ferie fra samtidig. Men kjenner jeg begynner å bli lei frasen "Men har DU råd til ferie, du som er på aap???" Eh ja... Hørt om å spare? Jeg var jo sykemeldt i 12 måneder forut for aap, jeg skjønte jo at det kunne bli aap og lavere inntekt, derfor har jeg lagt til side penger hele tiden mens jeg var sykemeldt. I tillegg fikk jeg jo både feriepenger i fjord, i tillegg til en del tusen igjen på skatten både ifjord og i år. I tillegg har jeg en solid sparekonto, og en solid bufferkonto i tillegg til det jeg har satt til side. I tillegg har vi levd litt sparsommelig de siste månedene,slik at jeg har lagt av en del av aap-utbetalingene dette året. I tillegg mottar jeg midlertidig uførepensjon fra statens pensjonskasse, og har også en uføreforsikring jeg får utbetaling fra hver måned inntil jeg evt er ufør, da kommer hele summen. I tillegg tjener mannen min bra. Men jeg kjenner jeg blir så lei av at alle nærmest blir sjokkskaddt når jeg nevner at jeg tar ferie.. Er det virkelig synonymt med at på aap er man konstant blakk? Jeg har jobbet i mange år, og har således maksbeløpet på aap. Jeg synes ikke vi er fattige. Så hvorfor skal folk stadig kommentere på om jeg har RÅD til ferie??? Neste gang noen spør vurderer jeg å svare "Ja, såklart, jeg sparer til det jeg vil! Bruker du opp lønna di fra dag 1 til dag 2 uten å tenke på morgendagen siden du spør så dumt?" Bah! Dagens utblåsning! Anonymkode: 7c2bf...2d8 Kan man dra på ferie når man er i tiltak? Og ta ferie uten videre så lenge man krysser av i meldekortet?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #19 Skrevet 13. mai 2018 Jeg fikk ikke reist på bryllupsreise engang på aap! Men endelig ett år etter bryllup har jeg arvet litt penger! Så nå blir det 14 dager i syden på meg 😀 Anonymkode: 80c5c...a41 1
Elaine Marley Skrevet 13. mai 2018 #20 Skrevet 13. mai 2018 Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå