Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun kom bort til meg i går kveld, og mens vi stod i døra og snakket, så slet hun veldig med å si noe, og så sa jeg uten å tenkte noe over det bare fordi jeg lurte "hvor lenge har du egentlig stammet?"

Og så bare så hun på meg og måpte, og så snudde hun seg rundt og bare gikk uten å si et ord. Og hun vil ikke svare på noe av det jeg skriver til henne. Det var jo ikke meningen å være frekk! Overreagerer hun? Var det så ille?

Anonymkode: 1419a...5df

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det var feil av deg å spørre og jeg syns at hun overreagerer i denne settingen.

Men, det kan hende at ditt spørsmål var en sånn "siste dråpe" og at hun sliter med at hun stammer og du minnet henne atter en gang på det, og så har det egentlig ikke så mye med deg å gjøre.

Anonymkode: d6544...d80

• Liker 9
Skrevet

Ja jeg synes at hun overreagerer. Dere er jo venner så du spurte ikke for å være frekk. Men du må nok kanskje legge deg langflat dersom hun er så hårsår.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende hun reagerte fordi du avbrøt med et spørsmål før hun var ferdig med det hun skulle si. Hun er sikkert vant med å bli avbrutt og ble irritert.

Anonymkode: 09503...db4

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo et idiotisk spørsmål. Du får bare si unnskyld. 

Heretter: La de som stammer fullføre selv hva de skal si. Ikke avbryt eller fullfør setningen. 

Anonymkode: b0e0e...68e

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes timingen din var veldig dårlig og unødvendig å skyte inn en sånn kommentar. Du kunne ventet med å si noe til hun hadde fått frem det hun hadde på hjertet og svart på det hun sa. Det hadde vært annerledes hvis dere hadde hatt en samtale om stammingen. Det er også vanskelig for oss å vurdere fordi kommunikasjon handler om kroppsspråk, holdning, stemmeleie osv i tillegg til det man sier. Selv om du ikke mente å være frekk er det forståelig at hun reagerer når du ignorer det hun sier og påpeker et opplagt sårt punkt.

Anonymkode: 4733e...77b

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Tipper du utelater en «liten» detalj i historien din om at du ble lettere irritert over å måtte vente på hva det var hun ville si. Du spurte da på en frekk hvor lenge hun har stammet fordi du mest hadde mest lyst til å si «bli ferdig for f». 

Noe annet er ikke logisk. Historien din er så tullete at jeg ikke kan tro et oppegående menneske ville ha funnet på å spørre noe sånt midt i en slik setting.

Anonymkode: 7a5a0...8b9

• Liker 22
Skrevet

Det er veldig ubehagelig for en som stammer/ har taleflytproblemer å bli avbrutt når de er på vei til og si noe, også om det er ment som "hjelp" (f. eks ved å avslutte setningen, fordi man tror man vet hva som kommer.) Jeg tenker at det var veldig ubetenksomt av deg å spørre midt i en setning. Som en venn kan man selvfølgelig spørre, og som en god venn er man jo selvfølgelig vennlig og varsom rundt et tema som kan være vanskelig å snakke om.

Be om unnskyldning for at det bare datt ut av deg på den måten, og legg til at du gjerne vil snakke om det hvis hun vil. Dette er jo en god mulighet til å lære om hva det vil si å ha taleflytvansker og hva du som venn kan gjøre for å støtte. Dette vil jo være individuelt, men det er noen ting som er felles; vær tolmodig å vent til hun har snakket ferdig. Det er viktig å vite at den "synlige" stammingen kun er toppen av isfjellet. -en som stammer bruker mye energi på strategier for å få sagt det man vil samt unngå spesielle ord, situasjoner og en del har ticks som også kan føles vanskelig i situasjonen. Stamming er nevrologisk, dvs at de fleste må finne en måte å lære seg å leve med det, lære seg teknikker som kan hjelpe -men det viktigste av alt er å ha fine mennesker rundt seg som støtter og forstår. 

Jeg har trua på at du velger å være en god venn

http://stamming.no/hva-er-stamming

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Det var mildt sagt et dårlig tidspunkt for et slikt spørsmål. Det burde du ha spurt i en annen setting. Hvorfor spørre om ting som detter ned i hodet ditt, uten å tenke på om det passer seg?

Folk som stammer kan være hårsåre på det. Og det er ikke rart. Språk er viktig og man kan fort bli sett på som mindre intelligent hvis man sliter med språket, selv om det selvfølgelig ikke har noe med det å gjøre. Stammere er vant til å blir avbrutt og at folk sier ferdig ord og setninger. Det er fy! Aldri gjør det. 

La henne snakke ferdig, selv om det tar tid. 

Du bør si unnskyld og si at det var tankeløst av deg å komme med et sånt spørsmål midt i hennes setning. 

Anonymkode: 9469c...ec9

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, missbanana skrev:

Det er veldig ubehagelig for en som stammer/ har taleflytproblemer å bli avbrutt når de er på vei til og si noe, også om det er ment som "hjelp" (f. eks ved å avslutte setningen, fordi man tror man vet hva som kommer.) Jeg tenker at det var veldig ubetenksomt av deg å spørre midt i en setning. Som en venn kan man selvfølgelig spørre, og som en god venn er man jo selvfølgelig vennlig og varsom rundt et tema som kan være vanskelig å snakke om.

Be om unnskyldning for at det bare datt ut av deg på den måten, og legg til at du gjerne vil snakke om det hvis hun vil. Dette er jo en god mulighet til å lære om hva det vil si å ha taleflytvansker og hva du som venn kan gjøre for å støtte. Dette vil jo være individuelt, men det er noen ting som er felles; vær tolmodig å vent til hun har snakket ferdig. Det er viktig å vite at den "synlige" stammingen kun er toppen av isfjellet. -en som stammer bruker mye energi på strategier for å få sagt det man vil samt unngå spesielle ord, situasjoner og en del har ticks som også kan føles vanskelig i situasjonen. Stamming er nevrologisk, dvs at de fleste må finne en måte å lære seg å leve med det, lære seg teknikker som kan hjelpe -men det viktigste av alt er å ha fine mennesker rundt seg som støtter og forstår. 

Jeg har trua på at du velger å være en god venn

http://stamming.no/hva-er-stamming

Dette er nemlig akkurat sånn det er for de som sliter med stamming. De bruker masse tid og krefter på å tenke ut hvilke ord de kan si for å unngå de ordene de ikke kan si. Og dette midt i setninger. Hvis man er mye sammen med en som stammer så lærer man seg fort de ordene som blir utelatt og hvilke ord de bruker i stedenfor. 

Anonymkode: 9469c...ec9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kom bort til meg i går kveld, og mens vi stod i døra og snakket, så slet hun veldig med å si noe, og så sa jeg uten å tenkte noe over det bare fordi jeg lurte "hvor lenge har du egentlig stammet?"

Og så bare så hun på meg og måpte, og så snudde hun seg rundt og bare gikk uten å si et ord. Og hun vil ikke svare på noe av det jeg skriver til henne. Det var jo ikke meningen å være frekk! Overreagerer hun? Var det så ille?

Hvordan vet du at hun mener du hånet henne da?

Du tolker og tror. 

Anonymkode: 5f105...eb3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, syns ikke hun overreagerer, men at det dårlig timing fra din side. Det er litt som hvis du f.eks hadde vært kraftig overvektig/undervektig pga spiseforstyrrelser f.eks og prøver å få på deg ett plagg som er altfor lite eller altfor stort og hun skulle sagt til deg når du står å strever med plaggene, hvor lenge har du hatt spiseforstyrrelser? 

Anonymkode: 6e8c7...93c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er sant så er du både tankeløs og frekk. 

Anonymkode: 92f71...01c

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns du var frekk om du virkelig avbrøt med et slikt spørsmål. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hun trodde kanskje du mente det frekt som i: "hvor lenge har du egentlig stått her og stammet nå?" Altså at du på en måte poengterte situasjonen der og da.. Når du egentlig spurte om når i livet hun begynte å stamme... 

Anonymkode: 95fe2...3b4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg syns du var frekk om du virkelig avbrøt med et slikt spørsmål. 

Enig.

Det er frekt å avbryte noen som snakker. 

Det er dobbelt så frekt å avbryte noen med taleflytvansker som snakker.

Og å da i tillegg avbryte med et spørsmål rundt stammingen! 

Nei, her bør TS legge seg langflat og be om unnskyldning for å ha vært fullstendig tankeløs.

Anonymkode: c6b01...085

• Liker 6
Gjest making.a.mess
Skrevet

Å avbryte er noe av det styggeste man kan gjøre mot en som stammer. 

Men den som stammer kan tenke på at andre også har utfordringer. Jeg har fornærmet en person som stammer to ganger og lærte leksen. Mange år siden og jeg skulle inngå en leieavtale. Personen stammet. Jeg er alltid et trinn forran det man snakker om og fæl til å avbryte andre selv om de ikke stammer, og jeg sporer av til neste tema lenge før det fortige er ferdig. ( Noe jeg har prøvd å gjøre noe med senere)  vel, vedkommende stammet og kom liksom ikke videre og jeg avsluttet alle setningene hans i den tro at jeg var veldig hjelpsom. Det var ikke åpenbart alt annet enn hjelpsomt og vedkommende ble virkelig sur. Jeg har aldri gjort den tabben igjen. 

Andre gang skulle jeg bestille noe og reise videre. Bestille ting er noe jeg gjør på autopilot. I tankene har jeg reist derifra og tenker på kartet og er i gang med å tenke på hva jeg skal gjøre når jeg kommer frem. Vedkommende stammet og jeg gjentok det han sa nøyaktig slik han sa det.. med stamming..      han trodde jeg hermet for å håne han. Jeg ble kjempeflau og dro derfra uten det jeg skulle bestille. Jeg mente ikke å håne. Når man bestille noe så spør den ansatte om hva man vil ha evnt forslag til det. Jeg gikk ut ifra at han visste hva jeg ville ha og gjentok det han sa fordi jeg stod der på autopilot og var et helt annet sted i tankene. Pinlig,pinlig,pinlig.... 

AnonymBruker
Skrevet

Hun sliter med stamming, men du sliter åpenbart med sosiale ferdigheter. Å avbryte en som stammer for å spørre om hvor lenge de har stammet gjør man da slettes ikke, med mindre man er sosialt inkompetent. Du får bare legge deg flat og si unnskyld. 

Anonymkode: 7e904...9bd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo et idiotisk spørsmål. Du får bare si unnskyld. 

Heretter: La de som stammer fullføre selv hva de skal si. Ikke avbryt eller fullfør setningen. 

Anonymkode: b0e0e...68e

Jeg er uenig. Jeg stammer ikke, men har ofte problemer med å finne ord eller ting kan stoppe opp midt i ord fordi jeg ikke greier å si ordet på riktig måte på en måte. Det er utrolig godt med de som kan hjelpe meg ved å si ordet så slipper jeg å stå der som en idiot. Det er min mening. 

Anonymkode: f4dad...d13

AnonymBruker
Skrevet

Det var nok ikke heldig sagt, men hun kunne jo ha svart deg når du skriver. Jeg kjente også en som stammet, og så møtte jeg han ikke på noen år. Da stammet han ikke mer, og dumme meg kommenterte det sånn positivt. Da stammet han på svaret! Så...vi bør nok tenke før vi sier ting noen ganger.

Anonymkode: 2c721...15e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...