AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Jeg har hatt mine to hunder i 2 år nå. Det har aldri vært noe problem å la de være i et annet rom enn meg. F.eks om natten så sover jeg på mitt rom, mens de er i stuen. De har kanskje et par ganger laget litt pipelyder, men så gir de seg raskt. Men nå i det siste har hannhunden begynt å stå utenfor soveromsdøren min å "pipe". Han vet nok at jeg er her. Han gjør dette gjerne på kvelden når jeg legger meg og på morgenen (jeg står opp, går en tur med de tidlig om morgenen - leker litt - gir mat - og legger meg 30min-1t igjen pga. sykdom). Så de får jo tidlig tur, lek og oppmerksomhet før jeg legger meg igjen. Også står jeg opp igjen og går tur/leker/mental trening osv flere ganger daglig. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt "problemet"? Anonymkode: 74cec...6d2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Du må jo holde hunden med selskap. De er flokkdyr. Hunden sover i første etg. fordi hun vil. Hun piper aldri. Hun er fri til å gå/ligge hvor som helst. Og det er en trygghet for henne. Jeg kan gå inn på badet og lukke døren uten at hun bryr seg. Jeg kan gå til butikken, og hun ligger å sover. Hun er trygg og trives, dermed ingen piping. Får all oppmerksomhet, og kos hun trenger. La hunden sove på rommet ditt. Eller ha døren åpen. Stakkars hund. Han vil ikke være alene. Anonymkode: eb8e9...48c 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må jo holde hunden med selskap. De er flokkdyr. Hunden sover i første etg. fordi hun vil. Hun piper aldri. Hun er fri til å gå/ligge hvor som helst. Og det er en trygghet for henne. Jeg kan gå inn på badet og lukke døren uten at hun bryr seg. Jeg kan gå til butikken, og hun ligger å sover. Hun er trygg og trives, dermed ingen piping. Får all oppmerksomhet, og kos hun trenger. La hunden sove på rommet ditt. Eller ha døren åpen. Stakkars hund. Han vil ikke være alene. Anonymkode: eb8e9...48c Hun er jo ikke alene. Ts har to hunder. Anonymkode: 6d36c...e39 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er jo ikke alene. Ts har to hunder. Anonymkode: 6d36c...e39 Ja, men hunden tenker at Ts. er flokklederen. Og da føles det for hunden å være alene, når Ts. stenger hunden utenfor. Det sier seg, selv. Hunder er flokkdyr, og flokkdyr har kun en leder. Anonymkode: eb8e9...48c 2
Portvinpiken Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 På 5/11/2018 den 16.15, AnonymBruker skrev: Ja, men hunden tenker at Ts. er flokklederen. Og da føles det for hunden å være alene, når Ts. stenger hunden utenfor. Det sier seg, selv. Hunder er flokkdyr, og flokkdyr har kun en leder. Anonymkode: eb8e9...48c Feil. Feil. Feil. Hunder er SOSIALE dyr. De er ikke ulv. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #6 Skrevet 13. mai 2018 Har den alltid gjort dette? Hva med å prøve å ha din soveromsdør åpnen en stund for å se om det hjelper? Vår hund sover også i stua. Vi har soverom i samme etasje, og døra står alltid åpen når vi sover der. Hender seg hunden står opp, går og titter inn og så går han å legger seg igjen. Anonymkode: fa6d2...e66
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #7 Skrevet 13. mai 2018 Løpetid i nabolaget? Anonymkode: fe9ca...504 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #8 Skrevet 13. mai 2018 Er du trist eller deprimert på noe vis? Min hund reagerer tydelig hvis en i huset her er litt nedfor. Her er alle dører oppe, så hunden legger seg med oss (på gulvet), og når den tror vi har sovnet flytter hun seg til stuen eller gangen. Jeg har bare tenkt at hun vil se vi sovner jeg. Men når noen av oss er syke, da skal hun helst ligge oppi oss i sofaen og fotfølger den personen. Anonymkode: 61ac6...016
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #9 Skrevet 15. mai 2018 På 12.5.2018 den 21.37, Portvinpiken skrev: Feil. Feil. Feil. Hunder er SOSIALE dyr. De er ikke ulv. Ulver er heller ikke flokkdyr, men sosiale dyr. Anonymkode: bd518...0d4 1
Portvinpiken Skrevet 15. mai 2018 #10 Skrevet 15. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ulver er heller ikke flokkdyr, men sosiale dyr. Anonymkode: bd518...0d4 Ulv = sosiale flokkdyr.
2018_gjest Skrevet 15. mai 2018 #11 Skrevet 15. mai 2018 På 12.05.2018 den 21.37, Portvinpiken skrev: Feil. Feil. Feil. Hunder er SOSIALE dyr. De er ikke ulv. Hunder stammer fra ulver. Mange hunderaser har veldig tydelig trekk på at de er som ulven/likheter, mens andre er svakere/ikke tilstedeværende. Hunder er flokkdyr. De har en leder, og dette tilfellet er eieren. Hunden ønsker ikke være alene, men sammen med sin eier
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #12 Skrevet 15. mai 2018 Ta den inn sammen med deg!! Helt ufattelig at ikke folk har fått med seg eller driter i(!) at hunder er VELDIG SOSIALE DYR! Anonymkode: 05e66...f0b 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2018 #13 Skrevet 15. mai 2018 kan være at den har vondt, f eks blærebetennelse og må tisse selvom den nettopp har vært ute å tisset. Hunden til venninda mi hadde det og det tok flere år før de fant ut av at det var det den prøvde å si fra om. Anonymkode: ec334...5fd
Filicia Skrevet 15. mai 2018 #14 Skrevet 15. mai 2018 Hundene mine er alltid sammen med meg og går helt fritt rundt. De sover også der jeg sover. Synes det er trygt jeg også er det veldig koselig å ha flere sovende hunder rundt seg. 2
Portvinpiken Skrevet 16. mai 2018 #15 Skrevet 16. mai 2018 9 timer siden, 2018_gjest skrev: Hunder stammer fra ulver. Mange hunderaser har veldig tydelig trekk på at de er som ulven/likheter, mens andre er svakere/ikke tilstedeværende. Hunder er flokkdyr. De har en leder, og dette tilfellet er eieren. Hunden ønsker ikke være alene, men sammen med sin eier Det du skriver er det vi lærte for 20 år siden. Hund er ikke flokkdyr som de tidligere ble sammenlikent med og derav også den utdaterte lederskap og dominansteorien. Hunder er sosiale dyr, men ikke nødvendigvis flokkdyr som ulven. Og hunden nedstammer fra ulven, men per 2018 er de enda ikke helt sikre på hvilken ulv engang. Hundene vi har i dag er ikke ulv. og de har ikke behov for en leder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå