Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en smule forvirra her nå.

Boliglånet vårt er inndelt i to. Vi har et lån i ordinær bank til 2% rente og et startlån gjennom kommunen på 1,819%. Så har vi blitt fortalt at disse startlånene er veldig gunstige lån og lav rente. Flott!

Men når jeg er inn å kikke litt nærmere så er den effektive renta høyere på startlånet (2,23%) enn i banken (2,05%). Så da tenkte jeg at det kanskje hang sammen med at vi har tatt max nedbetalingstid på startlånet altså opprinnelig 30år. Har nå 26år igjen, mens hovedlånet ligger på ca 21år. Men jo kortere nedbetalingstid jeg tar jo høyere blir den effektive renta...

Så nå lurer jeg faktisk på om det er mer lønnsomt å ha alt i banken og kvitte oss med dette startlånet? Jeg ser ikke helt den, hvor gunstig det er når det er det dyreste lånet vi har..

Studielånet mitt er også dyrere (2,153%) enn boliglånet, men det har sine fordeler med at det er personavhengig ol.

Er det noen smartinger her som kan komme med synspunkter? Dersom renta går opp så vil den nok gå opp begge steder, så jeg ser ikke helt at vi kommer til å tape på å slå de sammen til 1 lån?

Anonymkode: f4662...6c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er da vel en grunn til at dere fikk startlån? Hvorfor skulle banken ønske å gi dere mere lån nå, når de ikke gjorde det da dere tok lån?

Og du må huske at refinansiering også krever tinglysing med tilhørende gebyr etc, så du må regne på om vinninga går opp i spinninga.

Anonymkode: 6c52b...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut hva som påvirker effektiv rente. Hvis dere må betale et fakturagebyr eller noe slikt for startlånet hver gang så kan det lønne seg å betale det ned fort. Hvis det er et startgebyr du ikke kan gjøre noe med så vil teknisk sett effektiv rente bli høyere jo fortere du betaler det ned, men siden gebyret alt er betalt så er effektiv rente misvisende. I så fall bør du ikke slå startlånet sammen med hovedlånet, men heller betale ned hovedlånet først.

Anonymkode: f6e00...48a

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da vel en grunn til at dere fikk startlån? Hvorfor skulle banken ønske å gi dere mere lån nå, når de ikke gjorde det da dere tok lån?

Og du må huske at refinansiering også krever tinglysing med tilhørende gebyr etc, så du må regne på om vinninga går opp i spinninga.

Anonymkode: 6c52b...113

Vi trengte opprinnelig ikke startlån. Kommunen vi bor i har problem med for få søkere og tilbyr det til ikke vanskeligstilte på slutten av året om det er mer igjen i potten.. Vi var ikke så heldige som de som søkte årene før. Potten hadde blitt redusert. Mulig det er sånn vennskap og kjennskap kommune..

Kom til å tenke på at vi har nok nå et rimeligere boliglån for de under 34, så når alderen tar oss igjen så skal vel egentlig renta gå opp. Mulig det er andre banker spm er billigere, men da er det som dere er innpå at det blir en del omkostninger og det er ikke så mye å hente på det..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en effektiv rente på 1,98 på startlånet mitt :klo: Har også 30 års nedbetalingstid. 

Anonymkode: 7815c...38f

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en effektiv rente på 1,98 på startlånet mitt :klo: Har også 30 års nedbetalingstid. 

Anonymkode: 7815c...38f

Mulig vi har veldig ulikt lånebeløp? 400.000kr lånte vi. Tror det er 60kr i termingebyr. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en smule forvirra her nå.

Boliglånet vårt er inndelt i to. Vi har et lån i ordinær bank til 2% rente og et startlån gjennom kommunen på 1,819%. Så har vi blitt fortalt at disse startlånene er veldig gunstige lån og lav rente. Flott!

Men når jeg er inn å kikke litt nærmere så er den effektive renta høyere på startlånet (2,23%) enn i banken (2,05%). Så da tenkte jeg at det kanskje hang sammen med at vi har tatt max nedbetalingstid på startlånet altså opprinnelig 30år. Har nå 26år igjen, mens hovedlånet ligger på ca 21år. Men jo kortere nedbetalingstid jeg tar jo høyere blir den effektive renta...

Så nå lurer jeg faktisk på om det er mer lønnsomt å ha alt i banken og kvitte oss med dette startlånet? Jeg ser ikke helt den, hvor gunstig det er når det er det dyreste lånet vi har..

Studielånet mitt er også dyrere (2,153%) enn boliglånet, men det har sine fordeler med at det er personavhengig ol.

Er det noen smartinger her som kan komme med synspunkter? Dersom renta går opp så vil den nok gå opp begge steder, så jeg ser ikke helt at vi kommer til å tape på å slå de sammen til 1 lån?

Du får få en ny verdivurdering på boligen / etakst fra en megler. Har boligen nå bedre verdi enn da den ble kjøpt så kan du reforhandle banklånet ditt og se om du får bedre betingelser.

Anonymkode: 1799b...fae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...