AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Nå skjønner jeg ingenting her. Har skiftet fór flere ganger for å finne ut hva hunden min er allergisk mot. (Han kjør veldig på magen og ørene) Merker ingen forskjell uansett om det er kun fisk, kylling, lam, etc. Men fikk råd fra veterinær om å kun gi menneskemat i to mnd, med matolje (oliven, smør, tydeligvis hva som helst). Skive med leverpostei, kyllingfilet, ris, alt mulig. Og da slutter hunden å klø! Så nå har jeg kjøpt et nytt tørrfór uten korn, kun med fisk, og kløen kom tilbake omtrent samtidig! Så det gikk jo ikke bra.Noen som har en idé om hva han kan reagere på som tydeligvis finnes i alt tørrfor? Har snakket med flere veterinærer om dette, men det virker ikke som de synes det er særlig viktig, og sier jeg bare må eksperimentere med maten. Men jeg kommer jo ingen vei, bortsett fra menneskemat! Har tatt allergitest, men den viste ingen utslag. Føler ikke jeg kan fortsette med menneskematen med olje, for hunden er veldig liten, og jeg klarer ikke å ha oversikt over hvor mye (LITE) mat han egentlig skal ha. Takk for alle svar, er helt rådvill her! Stakkars hunden som klør hele tiden! Anonymkode: bd269...f59
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Det kan være lagermidd. Det er ofte i tørrfor. Det kan du finne ut av ved å fryse ned tørrforet noen dager og så prøve å gi det. Anonymkode: c7942...3a7 4
Rosatusj Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 Enig i at det kan høres ut som lagermidd. Du kan få veterinær til å teste om hunden har allergi mot dette eventuelt. En av mine hunder har det. Alt som vi gir må fryses minimum to dager i forkant. Godbiter også. Vi forer bare med vom nå, sluttet helt med tørrfôr og har ikke hatt problem siden. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Supert! Tusen takk for tips! Da er fóret plassert i fryseren, og leverposteien på plass igjen til da! Godt poeng med godbitene også! Håper det er det, så det kan gå over nå! Kom gjerne med flere tips også om det er noen som tenker det også kan være andre ting! Anonymkode: bd269...f59 1
Gjest Selfie Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Vår labrador hadde matallergi, de fant aldri ut av hva men han tålte ikke vanlig tørrfor. Han tålte bare veterinærfor som er for hunder med matallergi - feks Eukanuba Dermatosis.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 2 timer siden, Selfie skrev: Vår labrador hadde matallergi, de fant aldri ut av hva men han tålte ikke vanlig tørrfor. Han tålte bare veterinærfor som er for hunder med matallergi - feks Eukanuba Dermatosis. Da blir det neste skritt om ikke nedfrysing fungerer! Tusen takk for tipset! Så bra at jeg nå har to mulige løsninger!! ts Anonymkode: bd269...f59
tørkestativ Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 Hva slags vet er det du går til? Hørtes jo helt på trynet ut. Allergi skal tas seriøst og det er normalt å sette i gang med eliminasjonsdiett dersom man mistenker forallergi. Første steg er å gå over på et spesialfor man får hos veterinæren. Kun dette foret og ingenting annet å spise i 2-3 mnd. Blir hunden bedre kan man begynne med å introdusere et og et protein om gangen for å se om hunden reagerer. Det er viktig at du leser innholdslisten NØYE. På mange godbiter står det feks 100% and. Men så er det litt kyllingfett i, eller andre animalske bi-produkter. Vi har nettopp vært gjennom det samme selv og vår hund tåler bare kaninkjøtt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skjønner jeg ingenting her. Har skiftet fór flere ganger for å finne ut hva hunden min er allergisk mot. (Han kjør veldig på magen og ørene) Merker ingen forskjell uansett om det er kun fisk, kylling, lam, etc. Men fikk råd fra veterinær om å kun gi menneskemat i to mnd, med matolje (oliven, smør, tydeligvis hva som helst). Skive med leverpostei, kyllingfilet, ris, alt mulig. Og da slutter hunden å klø! Så nå har jeg kjøpt et nytt tørrfór uten korn, kun med fisk, og kløen kom tilbake omtrent samtidig! Så det gikk jo ikke bra.Noen som har en idé om hva han kan reagere på som tydeligvis finnes i alt tørrfor? Har snakket med flere veterinærer om dette, men det virker ikke som de synes det er særlig viktig, og sier jeg bare må eksperimentere med maten. Men jeg kommer jo ingen vei, bortsett fra menneskemat! Har tatt allergitest, men den viste ingen utslag. Føler ikke jeg kan fortsette med menneskematen med olje, for hunden er veldig liten, og jeg klarer ikke å ha oversikt over hvor mye (LITE) mat han egentlig skal ha. Takk for alle svar, er helt rådvill her! Stakkars hunden som klør hele tiden! Anonymkode: bd269...f59 Tørrmat er full av muggsopp. Muggsopp kan man bli allerisk mot enten man går på to eller fire bein. La hunden slippe den typen for eller mat. Anonymkode: 7947e...01e
Bruker? Skrevet 13. mai 2018 #9 Skrevet 13. mai 2018 Hvis du har anledning til det, prøv å fore fx Vom&hundemat. Det finnes i kjøttboller, som er ferdig oppdelt. Kjekt til mindre hunder og når en bare har en hund. 20 kilos blokk kan da bli litt heftig 😉 Snodig av vet. å be deg fore på menneskemat. Leverpostei har jo både løk og salt, ingen av delene er gunstig for hund. Greit til liten godbit, men ikke fast som mat. 1
tørkestativ Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 2 timer siden, Bruker? skrev: Hvis du har anledning til det, prøv å fore fx Vom&hundemat. Det finnes i kjøttboller, som er ferdig oppdelt. Kjekt til mindre hunder og når en bare har en hund. 20 kilos blokk kan da bli litt heftig 😉 Snodig av vet. å be deg fore på menneskemat. Leverpostei har jo både løk og salt, ingen av delene er gunstig for hund. Greit til liten godbit, men ikke fast som mat. V&h er et veldig bra for, men hva er vitsen når man ikke vet hva hunden reagerer på? Første bud bør vel være å finne ut det. Og ikke minst bytte til en veterinær som tar TS seriøst. Vi foret alltid på v&h før, men hun viste seg å være allergisk mot alle proteinkildene de bruker i foret sitt desverre..
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #11 Skrevet 13. mai 2018 7 minutter siden, tørkestativ skrev: V&h er et veldig bra for, men hva er vitsen når man ikke vet hva hunden reagerer på? Første bud bør vel være å finne ut det. Og ikke minst bytte til en veterinær som tar TS seriøst. Vi foret alltid på v&h før, men hun viste seg å være allergisk mot alle proteinkildene de bruker i foret sitt desverre.. Enten det gjelder dyr eller mennesker, så hjelper det ikke å bytte behandler når dyret eller mennesket er allergisk mot mat. Det er prøve og feile for å komme frem til hva som er ok og hva man reagerer på. Jeg holder sterkt på at problemet ligger i muggsopper. Anonymkode: 7947e...01e
tørkestativ Skrevet 13. mai 2018 #12 Skrevet 13. mai 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enten det gjelder dyr eller mennesker, så hjelper det ikke å bytte behandler når dyret eller mennesket er allergisk mot mat. Det er prøve og feile for å komme frem til hva som er ok og hva man reagerer på. Jeg holder sterkt på at problemet ligger i muggsopper. Anonymkode: 7947e...01e Ja og da må man jo i gang med allergifor og eliminasjonsdiett? Hvis dyrlegen ikke tar TS seriøst, så klart han/hun kan bytte dyrlege. Allergi er ikke noe man bare prøver å finne ut av på egenhånd. For et mest mulig korrekt resultat bør man prøve seg frem med veiledning fra dyrlege. Poenget med å starte på et allergifor er jo at hunden ikke kommer til å reagere på det hvis den har forallergi. Dvs hvis hunden fortsatt reagerer på allergiforet så har hunden ikke forallergi, men noe annet. Man skal fore med allergifor når man gjør provokasjonstester. Fordi om hunden reagerer på feks kylling så må man vente minst 2 uker før man gir et annet protein. Hvis ikke får man jo feil resultat? Man må jo også finne rene produkter. Dersom man gir type for/godbiter som inneholder flere proteiner (som fullforet fra VH gjør, om jeg ikke husker feil) , og hunden reagerer, så vet man fortsatt ikke konkret hva hunden reagerer på? Hvorfor tror du at det er muggsopp? Det er flere komponenter i et for som hunden kan reagere på. Det kan være korn, hvete, gluten etc.
Bruker? Skrevet 13. mai 2018 #13 Skrevet 13. mai 2018 9 timer siden, tørkestativ skrev: V&h er et veldig bra for, men hva er vitsen når man ikke vet hva hunden reagerer på? Første bud bør vel være å finne ut det. Og ikke minst bytte til en veterinær som tar TS seriøst. Vi foret alltid på v&h før, men hun viste seg å være allergisk mot alle proteinkildene de bruker i foret sitt desverre.. Hvis bikkja ikke klør når en forer menneskemat og heller ikke klør på V&h/for som har vært frossent, er det nærliggende å mistenke lagermidd. Da bør det ikke være nødvendig å kjøre full eliminasjon. Allergi skal tas alvorlig og dyrlegen hørtes litt snodig ut, jeg ville ha bytta dyrlege.
tørkestativ Skrevet 13. mai 2018 #14 Skrevet 13. mai 2018 1 time siden, Bruker? skrev: Hvis bikkja ikke klør når en forer menneskemat og heller ikke klør på V&h/for som har vært frossent, er det nærliggende å mistenke lagermidd. Da bør det ikke være nødvendig å kjøre full eliminasjon. Allergi skal tas alvorlig og dyrlegen hørtes litt snodig ut, jeg ville ha bytta dyrlege. Nei kanskje ikke. Jeg fikk likevel beskjed om at forallergi normalt sett var det første de ville utelukke, før vi gikk videre i utredning. Men det er en lang prosess, så hvis det ikke er behov for det, så er jo det bare bra. Men uansett; bytt dyrlege ja.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #15 Skrevet 14. mai 2018 Tørrfor er bare dårlig mat, det er alt. Og alt tørrfor har MSG (google det). Det er ingenting i veien for at du kan fore hunden din med menneskemat! Det er selvsagt mye bedre da det holder bedre kvalitet, har mindre tvilsomme tilsetninger og du vet hvor det kommer fra. Du kan fore med rått kjøtt + menneskemat, det har jeg gjort i alle år. Jeg hadde også som deg en hund som klødde av alt tørrfor, så jeg bare sluttet med det og hunden klødde aldri igjen. Her er noen flere idèer til hvordan du kan fore: http://www.dyrealternativen.com/42518658 https://www.holisticactions.com/cooking-video/ Anonymkode: 257cb...b05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå