Kvalitet Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Jeg skal leie ut boligen min. Beregner inntekt på 15000 pr.mnd fra juli av. Dette vi gi en total inntekt ut året på 90 k Saken er den at jeg i denne perioden vil ha mer fratrekk enn inntekter bl.a. Pga oppgradering av bad. Fratrekk er beregnet til 150k Hvordan vil dette gi utslag på skatten? Vil fratrekket ha et tak på 90 k eller kan jeg føre opp alle fratrekk (150k) som igjen reduserer skatten jeg betaler i min alminnelige jobb? Kanskje dette er litt komplisert å svare på, men jeg prøver likevel. Takk for eventuelle svar.
FrodeF Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Du får aldri fradrag for oppgradering av boligen . Dette øker din kostpris og vil eventuelt redusere gevinst ved fremtid salg. Normalt vedlikehold kan du trekke fra. Du kan Google utleiebolig fradrag og få svar på det meste
Kvalitet Skrevet 11. mai 2018 Forfatter #3 Skrevet 11. mai 2018 Ikke heng deg opp i ordet oppgradering. Jeg mente utbedring og vedlikehold. Summen jeg nevnte er ikke bare bad, men maling av hus, nytt sikringsskap, varmtvannsbereder som ble ødelagt mm. Du virker forøvrig som du har noe peiling , kan du hjelpe meg med spørsmålet?
ekkoet Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Du bør lese denne: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/fradrag/ Siste avsnittet er aktuelt for deg: Begrensning i retten til fradrag for vedlikeholdskostnader første utleieår Det første året du begynner å leie ut og får skattepliktige leieinntekter, får du ikke fullt fradrag for vedlikeholdskostnader. Leier du ut mindre enn 6 måneder første året, får du ikke fradrag for vedlikeholdskostnader overhode. Leier du ut i mer enn 6 måneder det første året, får du fradrag for vedlikeholdskostnader, men ikke i sin helhet for kostnader som overstiger 10 000 kroner. For å se hva du kan få fradrag for, kan du lese mer under emnet "Bolig-Regnskapsbehandling" i kapittel 3.11.2 i Skatte-ABC 2017/18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå