Gjest Tekola Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Etter flere henvendelser fra brukere, har vi valgt å tilføye følgende punkt til forumets regelverk: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende moderator PM med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Dette blir gjeldende fra og med i dag. Tekola, teamleder.
Gjest Winza Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Hva om tråden allerede har utviklet seg til en bra tråd med masse diskusjoner osv?
Gjest Tekola Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 2 minutter siden, Winza skrev: Hva om tråden allerede har utviklet seg til en bra tråd med masse diskusjoner osv? Den vil kunne åpnes igjen om trådstarer sender moderator melding med ønsket endring av tittel. Tekola, teamleder.
Dr. A. Kula Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Vil dere, som tidligere, drive med moderering med tilbakevirkende kraft? Altså vil eksisterende tråder med slike titler bli sperret i påvente av TS melder inn ny tittel som er godtatt? I så fall vil mange tråder kunne bli stengt for godt, da det er høyst sannsynlig at TS har slettet seg siden HI ble skrevet. Et godt tiltak med regelendringer, men jeg er bekymret i forhold til anvendelsen. 2
Gjest Winza Skrevet 11. mai 2018 #5 Skrevet 11. mai 2018 Akkurat nå, Dr. A. Kula skrev: Vil dere, som tidligere, drive med moderering med tilbakevirkende kraft? Altså vil eksisterende tråder med slike titler bli sperret i påvente av TS melder inn ny tittel som er godtatt? I så fall vil mange tråder kunne bli stengt for godt, da det er høyst sannsynlig at TS har slettet seg siden HI ble skrevet. Et godt tiltak med regelendringer, men jeg er bekymret i forhold til anvendelsen. Det er aldri tilbakeverkende kraft på slike ting, det ville ikke vært rettferdig
Gjest Tekola Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 6 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: Vil dere, som tidligere, drive med moderering med tilbakevirkende kraft? Altså vil eksisterende tråder med slike titler bli sperret i påvente av TS melder inn ny tittel som er godtatt? I så fall vil mange tråder kunne bli stengt for godt, da det er høyst sannsynlig at TS har slettet seg siden HI ble skrevet. Et godt tiltak med regelendringer, men jeg er bekymret i forhold til anvendelsen. Som jeg skrev i HI, vil dette gjelde fra i dag. Tråder som er opprettet før dette, vil bli stående uendret. Tekola, teamleder.
Dr. A. Kula Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, Winza skrev: Det er aldri tilbakeverkende kraft på slike ting, det ville ikke vært rettferdig Etter en tidligere regelendring, ble gamle tråder slettet etter nytt regelverk. Det som skjedde var at trådene ble hentet frem (av stort sett AB) og dermed var de aktive og ble slettet etter gjeldende regelverk. Grunnen til sletting var at HI brøt med nytt regelverk, ergo ble det moderert med tilbakevirkende kraft. I andre tilfeller ble tråder tilsvarende ryddet etter nytt regelverk ved å bli diskutert videre i igjen. Nei det er ikke rettferdig, men det har vært praktisert her på KG. Jeg har tidligere etterlyst historisk regelverk (slik man finner på Lovdata) men det ønsker ikke KG å tilgjengeliggjøre. 1
Dr. A. Kula Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 4 minutter siden, Tekola skrev: Som jeg skrev i HI, vil dette gjelde fra i dag. Tråder som er opprettet før dette, vil bli stående uendret. Tekola, teamleder. Takk for presisering. Jeg oppfattet HI som at regelverket gjelder fra i dag. Det er ikke det samme som at det gjelder for tråder opprettet fra i dag, med tanke på tidligere praksis, som beskrevet over. Men bra at dere nå bekrefter at dette ikke vil ha tilbakevirkende kraft. PS hvorfor legger @HanneMari Egmont ut meldinger om nedetid/fikser her i Ris og Ros, og ikke i Informasjon, slik du nå gjør dobbelt med disse annonseringene? Kan du bare avklare internt hvor slike meldinger bør/skal ligge? 2
Gjest Forumassistent Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 9 minutter siden, Dr. A. Kula skrev: PS hvorfor legger @HanneMari Egmont ut meldinger om nedetid/fikser her i Ris og Ros, og ikke i Informasjon, slik du nå gjør dobbelt med disse annonseringene? Kan du bare avklare internt hvor slike meldinger bør/skal ligge? Jeg legger dem på Ris og Ros fordi det er der folk flest ser det, og det tidligere har kommet klager om jeg legger det på informasjon. Det som er mer langvarig (altså regelendringer fremfor nedetider) blir liggende på Informasjon i tilegg, der det ikke blir borte i de andre trådene etter en stund. Hanne Mari
Dr. A. Kula Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 (endret) 18 minutter siden, HanneMari Egmont skrev: Jeg legger dem på Ris og Ros fordi det er der folk flest ser det, og det tidligere har kommet klager om jeg legger det på informasjon. Det som er mer langvarig (altså regelendringer fremfor nedetider) blir liggende på Informasjon i tilegg, der det ikke blir borte i de andre trådene etter en stund. Hanne Mari Dette er jo direkte prinsippløst! Det du indirekte sier er at man kan starte tråder i den kategorien man tror flest brukere vil lese det? Informasjon er jo den viktigste kategorien på hele KG, og da akseptere at brukerne ikke følger med her er jo en falitterklæring av dimensjoner. At Tekola valgte å dobbelpublisere endringene er også på grensen, men sett i lys av at endringene kommer som følge av tilbakemeldinger her på R&R, er det forståelig at de også publiseres her. Slik kunne du også annonsert nedetiden. (NB - siden dette er mulig avsporing, ber jeg om at "avsporing" legges i ny tråd heller enn å slettes.) Endret 11. mai 2018 av Dr. A. Kula
An0nymBruker Skrevet 11. mai 2018 #14 Skrevet 11. mai 2018 (endret) Jeg synes at det er fint at slik informasjon kommer både i underforum Informasjon og i underforum Ris, ros, ettersom jeg dessverre ikke er like flink til å huske på å lese tråder som postes i Informasjon. Endret 11. mai 2018 av An0nymBruker
Gjest Tekola Skrevet 11. mai 2018 #15 Skrevet 11. mai 2018 Det postes begge steder da Informasjonsrommet er stengt for kommentarer fra brukere. Ved å poste begge steder sørger vi både for at informasjonen når brukere som følger med på informasjonsrommet, samt at brukere kan komme med tilbakemeldinger slik som i denne tråden. Ber om at denne diskusjonen stopper her, da det avsporer fra trådens tema. Tekola, teamleder.
Lord Friendzone Skrevet 11. mai 2018 #16 Skrevet 11. mai 2018 En høyst velkommen regelendring, som jeg tidligere har vurdert å foreslå Det har vært for mange intetsigende trådtitler av typen «se her», «hva betyr dette?» og «trenger litt hjelp»... 4
Gjest Winza Skrevet 11. mai 2018 #18 Skrevet 11. mai 2018 (endret) Gjelder dette misvisende titler med? Som for eksempel denne Endret 11. mai 2018 av Winza
Anbefalte innlegg