Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på et gruppeintervju til uka og er skikkelig nervøs, for har aldri vært på det før. Hvordan foregår det egentlig? Blir man stilt de samme spørsmålene som på et "vanlig" intervju, men i plenum? Eller er det andre måter de gjør det på? En venn av meg nevnte at man gjerne fikk oppgaver som et rollespill e.l. på gruppeintervjuler.

Er til en stilling i butikk.

Anonymkode: d20e2...0e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater gruppeintervju (vært på to), og tenker de bare gjør det sånn fordi de ansatte ikke gidder å ha en og en på intervju.

Første gangen jeg var på det var på et treningssenter. De var helt sinnsykt mange (kanskje 70-80 stk) inne i en av salene deres. Alle skulle stå i en ring og presentere seg på en "by på deg selv"-måte. Syns det var kleint og merkelig. Begynte å lure på om jeg hadde meldt meg på Paradise Hotel isteden. Jeg så flere dro fra intervjuet etter at de hadde stukket hodet inn i salen, og sett hvor mange som var der. Jeg kom ikke videre, og hørte aldri noe fra dem etterpå.

Neste gang var til en restaurantjobb. Vi var kanskje 15 stk inne på et rom, og vi skulle svare i plenum på diverse spørsmål. "Hvorfor passer du til denne jobben?". Jeg antok det skulle være noe samarbeisgreier etterpå, men neida. Trodde det var derfor man hadde gruppeintervju? Jeg fikk ikke den jobben heller, og hørte heller ikke fra dem.

Ingen av dem informerte om at det skulle være grupperintervju heller. Jeg har sluttet å takke ja til intervju når jeg skjønner det er gruppeintervju. Jeg klarer å se for meg mange måter å ha et fornuftig gruppeintervju på, men ingen av gruppeintervjuene jeg har vært i har klart det...

Anonymkode: 794ba...047

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innkalt til det, men vi satt bare rundt et bord sammen og ble innkalt en og en etter det.

Anonymkode: 39663...00e

AnonymBruker
Skrevet

Var på mitt første gruppeintervju i forrige uke, butikkjobb i kjedebutikk. Vi var ni personer som var innkalt sammen. Det foregikk ca sånn:

• HR ansvarlig i bedriften presenterte seg og de to butikklederene som var tilstede.
  • Samme person presenterte bedriften, informerte om arbeidsoppgaver, uniformsplikt, muligheter for ekstravakter etc.
  • Hver av oss som var innkalt måtte presentere oss selv. "Rammene" for det stod på skjermen. Om jeg husker rett:
    • Hva heter du, alder?
    • Tidligere salgserfaring?
    • Hvorfor har du søkt jobben/vil jobbe her?
  • Gruppeoppgave. Selge et produkt. Opp til oss hvordan, ble delt inn i 3 grupper a 3 pers. Alle tre endte med rollespill.

Jeg fikk avslag pr post onsdag. Null begrunnelse, bare "det ble dessverre ikke deg denne gangen". Vurderer å ringe til uka og spørre om hvorfor, for å finne ut av om det var noe jeg gjorde "feil" på intervjuet som var utslagsgivende eller andre årsaker. 

Anonymkode: 8855d...ebd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var på mitt første gruppeintervju i forrige uke, butikkjobb i kjedebutikk. Vi var ni personer som var innkalt sammen. Det foregikk ca sånn:

• HR ansvarlig i bedriften presenterte seg og de to butikklederene som var tilstede.
  • Samme person presenterte bedriften, informerte om arbeidsoppgaver, uniformsplikt, muligheter for ekstravakter etc.
  • Hver av oss som var innkalt måtte presentere oss selv. "Rammene" for det stod på skjermen. Om jeg husker rett:
    • Hva heter du, alder?
    • Tidligere salgserfaring?
    • Hvorfor har du søkt jobben/vil jobbe her?
  • Gruppeoppgave. Selge et produkt. Opp til oss hvordan, ble delt inn i 3 grupper a 3 pers. Alle tre endte med rollespill.

Jeg fikk avslag pr post onsdag. Null begrunnelse, bare "det ble dessverre ikke deg denne gangen". Vurderer å ringe til uka og spørre om hvorfor, for å finne ut av om det var noe jeg gjorde "feil" på intervjuet som var utslagsgivende eller andre årsaker. 

*post = epost 

Forbanna AutoCorrect...😡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er så mye rævva jobbeintervjuer rundt omkring. 

Anonymkode: 8412c...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tragisk å lese om folk sine erfaringer med gruppeintervju.

Dette er helst en intervjuform som brukes i yrker der man skal være veldig sosial og frempå. Da blir det lett for de som intervjuer å se hvem som er sånn. Det betyr ikke at det blir enklere å plukke ut de riktige kandidatene til jobben. 

Anonymkode: 7befc...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på et par gruppeintervjuer.

Ene var på en fastfood-kjede, da stilte jeg forberedt til intervju, men vi fikk egentlig bare informasjon om jobben og se noen opplæringsvideoer, og så ble vi satt opp på vakter. Mye gjennomtrekk og mange som ombestemte seg så fort de fikk jobben, så der satt de vel bare en haug til å kutte tomater og så står det et par igjen etter noen uker som gidder å fortsette.

Andre var på et utested, da fikk vi også mye informasjon og så var det rollespill etterpå om hvordan man taklet forskjellige situasjoner med kunder. Det var egentlig ganske morsomt, men det var veldig uproft opplegg, hørte ikke mer og tror de gikk konk før de fikk ansatt. Lederen virket også litt gal så jeg tror en del fikk avsmak på intervjuet.

En tredje versjon var kanskje ikke akkurat et gruppeintervju, men der stilte vi mange i en sal og fikk en kunnskapstest om feltet å fylle ut. Det var en butikk hvor de i kassa bør ha litt peiling på det de selger.

Det er vel bare en måte for å effektivt sile ut en del folk, en første screening. Når folk kanskje søker sin første stilling etter videregående så er vel alle CVene nesten helt like, men det er for tidkrevende å ta ørten stykker inn enkeltvis. Om de løser denne intervjuformen på en bra måte er vel et annet spørsmål, men noe som er veldig viktig i butikk er jo at man er en omgjengelig type som fremstår som hyggelig, så de bruker det kanskje mest for å sjekke de sosiale antennene og se hvordan folk fremstår "in person".

Ikke uvanlig å være nervøs på intervjuer uansett form, bare pass på og smil masse og ha et høyt energinivå og se fin nok ut i tøyet og på håret og slikt, så tror jeg du har god sjanse til å komme gjennom første runde.

Anonymkode: 26172...96b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...