AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #1 Skrevet 11. mai 2018 Her er mine: Bearnaise base - tilsetter alltid saften av en sitron til slutt, uten det synes jeg den blir veldig feit. Thaisuppe base - lager gryterett servert med ris av den. Dobler mengden kylling (fra to til fire fileter), øker mengden grønnsaker noe i forhold til det som er angitt på pakken. Bruker en boks kokosmelk (400g) som anvist, men halverer mengden vann. Dette er nok middag til tre voksne eller to voksne og to barn. Serverer med hvitløksnaan. Fiskesuppe base - dobler mengden fisk i forhold til hva som er angitt på pakka. Middag til tre voksne eller to voksne og to barn. Bretagne saus - tilsetter finhakket paprika, løk og hvitløk. Meksikansk gryte - tilsetter grovhakket rødløk, mais, en finhakket rød chili. Serverer med nachochips, rømme, salsa og guacamole. Anonymkode: e66ff...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #2 Skrevet 11. mai 2018 Har aldri skjønt det med å drive og tilsette masse greier i en Toro-pakke, jeg da.. Hvis du uansett skal hakke diverse grønnsaker, ha oppi litt forskjellig krydder osv- hvorfor kan du ikke like greit bare lage maten helt fra bunnen, da? Jeg bruker omtrent aldri halvfabrikata- likevel lager jeg sunn og næringsrik middag på maks 30-40 min hver dag. Det kan jo ikke ta særlig mye kortere tid å lage en Toro-pose med masse tilsetninger?! Anonymkode: b6581...c8b 12
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #3 Skrevet 11. mai 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker omtrent aldri halvfabrikata- likevel lager jeg sunn og næringsrik middag på maks 30-40 min hver dag. Det kan jo ikke ta særlig mye kortere tid å lage en Toro-pose med masse tilsetninger?! Anonymkode: b6581...c8b Jo, det gjør det så absolutt. Hvis jeg for eksempel tilsetter ferske tomater i tomatsuppen fra toro, så kutter jeg opp tomatene mens vann + pulver varmes opp (ca 5 min). Så skal den koke i 5 minutter. Altså tar det kun 10 minutter å få den ferdig. Tilsvarende tilsetter jeg gjerne pasta og pølse i grønnsaksuppen; da kutter jeg opp pølsen mens det koker opp/koker. Og så videre... Anonymkode: 6dc3b...e70 4
Ullvott Skrevet 11. mai 2018 #4 Skrevet 11. mai 2018 Grønnsaksuppe, betasuppe og kjøttsuppe - tilsetter dypfrossen lapskausblanding og eventuelt en kjøttrest eller pølse delt i terningerStroganoff gryte - champignon og en ekstra paprikaMeksikansk tomatsuppe - tilsetter makaroni som får koke sammen med suppa, hakker oppi en pølsebit, gjerne litt mais og champignon, pluss at jeg hardkoker egg ved siden av. Det blir nærmest en gryterett og nok til tre voksne.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #5 Skrevet 12. mai 2018 Jeg bruker ofte min farmors variant. Blander orientalsk gryte og peppersaus, tilsetter en god slump rømme eller fløte og erter/mais/hva jeg har for hånden. Farmor var husmor av den gamle sorten, så jeg ble mildt sagt overrasket da jeg spurte etter oppskrift på den gode gryta hennes Halvere mengden væske i Bergensk fiskesuppe, men ha i så mye melk som det står på pakken (altså kun fjerne vann), tilsette ferdig kokt makaroni og fisk - fiskegrateng. Pappas variant. Anonymkode: 4a733...0fb
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #6 Skrevet 12. mai 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri skjønt det med å drive og tilsette masse greier i en Toro-pakke, jeg da.. Hvis du uansett skal hakke diverse grønnsaker, ha oppi litt forskjellig krydder osv- hvorfor kan du ikke like greit bare lage maten helt fra bunnen, da? Jeg bruker omtrent aldri halvfabrikata- likevel lager jeg sunn og næringsrik middag på maks 30-40 min hver dag. Det kan jo ikke ta særlig mye kortere tid å lage en Toro-pose med masse tilsetninger?! Anonymkode: b6581...c8b Helt enig. Og sånn ellers: Denne idéen om at man skal tilsette ting i posesupper for å gjøre retten mer spennende kommer jo faktisk fra Toro selv. De har i alle år hatt som bevisst markedsføringsstrategi å skrive tips bakpå posen til hva man skal tilsette. Dette gjøres fordi posematen da selger bedre, rett og slett - folk liker å føle at de har tilført posen en personlig touch og laget maten selv, bare fått det mer lettvint fordi posen er base. Det er tøys og tull i mine øyne - det eneste posen tilfører er masse salt (virkelig drøyt mye) og overdreven terningbuljongsmak. Samt at det er dyrere enn å bare lage enkel suppe fra bunnen selv. Posekaker er jo ellers helt ekstreme på dette. Der skal man i praksis tilsette alt selv, og posen fungerer som spiker. Anonymkode: 39b85...993 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #7 Skrevet 12. mai 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Har aldri skjønt det med å drive og tilsette masse greier i en Toro-pakke, jeg da.. Hvis du uansett skal hakke diverse grønnsaker, ha oppi litt forskjellig krydder osv- hvorfor kan du ikke like greit bare lage maten helt fra bunnen, da? Jeg bruker omtrent aldri halvfabrikata- likevel lager jeg sunn og næringsrik middag på maks 30-40 min hver dag. Det kan jo ikke ta særlig mye kortere tid å lage en Toro-pose med masse tilsetninger?! Anonymkode: b6581...c8b En suppepose trenger ikke å koke i mer enn 10 minutter. Når en legger til oppkoktid så blir det kanskje totalt sett 12 minutter. Rimielig stor forskjellig på 12 minutter og 30 - 40 minutter, synes jeg. Det må da være helt greit å gå for en lettvint variant med et lite "personlig touch" her og der. Er ikke verdens undergang.. Anonymkode: 33ef2...67e 7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2018 #8 Skrevet 12. mai 2018 Jeg har samme inntrykket, at posene ofte egentlig bare er en dyr oppskrift/ingrediensliste man like gjerne kunne ha funnet på nettet istedenfor å handle i butikken. Det er ikke selve "pulveret" som er produktet, men "fremgangsmåten" som står på baksiden. Ofte er pulveret bare en krydderblanding som man kunne ha laget selv om man visste hva som var i + salt, sukker, MSG og en eller annen form for stivelse/jevner. Det ville ikke vært mye ekstraarbeid å tilsette dette i tillegg til det andre som er foreslått. Jeg bruker bare Toro på hyttetur eller andre steder hvor man ikke vanligvis har alle basisvarene i hus og bare skal lage noe kjapt og enkelt. Ellers lager jeg ting fra scratch. Jeg skjønner ikke hvordan noen ikke klarer å lage grunnleggende ting som vafler og pannekaker uten å ty til toro. Næringsmiddelindustrien ønsker nok å fordumme oss som forbrukere slik at vi blir avhengige av deres produkter uten å en gang vite hva som er i. Slik at de kan selge dette dyrt og ta et godt "mellomlegg" bare for å ha blandet sammen passe forhold av jevner, sukker, salt og en liten dæsj krydder. Men nå spurte ikke TS om hvordan vi alle er flinke til å ikke bruke toro, men hvordan man booster toroposene. Det er vel isåfall det samme her, å ha i litt mer av det som smaker godt, og bytte ut med vannet som egentlig skal i. + tilsette eventuelle grønnsaker som passer. Anonymkode: b7fa7...dde 6
hjertesukka Skrevet 12. mai 2018 #9 Skrevet 12. mai 2018 Uansett hvilken suppe jeg skal ha, starter jeg med olje,smør og løk/hvitløk i gryta. - Kanskje purre og gulrøtter. Så tilsetter jeg vann, posepulver og krydder etter smak. Salt, ørlite sukker på løken, pepper, koriander, dill, cumin, kajennepepper og persillle. - I fiskesuppen bruker jeg fløte. Lar det koke litt og tilsetter fisk og reker tilslutt.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2018 #10 Skrevet 13. mai 2018 Toro bolognese. Som lasagne Lager basen slik det står med kjøtt og gulrot/sellerirot som jeg rasper), tilsetter hakkede tomater og vann, som det står. I tillegg tilsetter jeg presset hvitløksfedd. Legger lagvis kjøttsaus, lasagneplater og hvitsaus (kjøpt ferdig på glass), til alt er brukt opp. Ost på toppen. 200 grader varmluft i 30 min. Server med salat. Anonymkode: ad38e...d6d
happiest Skrevet 14. mai 2018 #11 Skrevet 14. mai 2018 Jeg leste på de basene til Toro, og man må jo uansett tilsette litt og da kan man like gjerne lage det fra bunnen. Men da må man jo også kjøpe alle disse ingrediensene, så jeg skjønner jo at Toro er ok å ha liggende i skapet. Tomatsuppe: kokt egg, pasta (om det ikke er i suppen fra før), ekstra tomater om jeg har liggende, friske urter (oregano, basilikum) Mexicansk suppe: tilbehør som man bruker til taco. Her kan mange rester brukes. Kjøttdeig, mais, bønner, ost, rømme, paprika osv. Div. gryteretter: tilsetter rester av grønnsaker, rømme, kjøtt Fiskesuppe: ekstra grønnsaker som feks gulrot og ekstra fisk/reker ol. Blomkål/asparges/sopp-suppe: ekstra blomkål, asparges, sopp. Bacon/spekeskinke. En skvett fløte om jeg har. 1
Pineapplestar Skrevet 14. mai 2018 #12 Skrevet 14. mai 2018 On 5/13/2018 at 10:50 AM, AnonymBruker said: Toro bolognese. Som lasagne Lager basen slik det står med kjøtt og gulrot/sellerirot som jeg rasper), tilsetter hakkede tomater og vann, som det står. I tillegg tilsetter jeg presset hvitløksfedd. Legger lagvis kjøttsaus, lasagneplater og hvitsaus (kjøpt ferdig på glass), til alt er brukt opp. Ost på toppen. 200 grader varmluft i 30 min. Server med salat. Anonymkode: ad38e...d6d Hva i all verden inneholder denne "basen" når man må tilsette omtrent alle ingrediensene man trenger for å lage bolognese fra bunnen av? 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2018 #13 Skrevet 14. mai 2018 På 12.5.2018 den 11.07, AnonymBruker skrev: En suppepose trenger ikke å koke i mer enn 10 minutter. Når en legger til oppkoktid så blir det kanskje totalt sett 12 minutter. Rimielig stor forskjellig på 12 minutter og 30 - 40 minutter, synes jeg. Det må da være helt greit å gå for en lettvint variant med et lite "personlig touch" her og der. Er ikke verdens undergang.. Anonymkode: 33ef2...67e Men i løpet av de 30-40 min jeg bruker på matlaging, går jo en del tid bort i fresing av ting, koking, steking i ovn osv. Denne tiden bruker jeg bl.a. på å vaske opp og rydde på plass alt jeg har brukt til matlagingen, tømme oppvaskmaskinen, dekke bordet, rydde gangen, brette sammen tøy eller noe annet forefallende som uansett må gjøres hjemme. Regner ikke med du greier å gjøre alle disse tingene i løpet av de 10-12 minuttene du hevder det tar å lage en Toro-pose? Altså må du gjøre de ETTER å ha laget maten- og bruke mye tid på det da (mens da kan jeg sette meg i sofaen/leke med barna/dra på trening etc ) Jeg foretrekker imidlertid å bruke litt mer tid på å lage sunn og næringsrik middag- og får i tillegg som bonus at jeg også får frigjort tid til å ordne en hel masse andre ting MENS den sunne middagen lages Anonymkode: b6581...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå