puppi Skrevet 11. mai 2018 #21 Skrevet 11. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Håper for guds skyld at du ikke har eller får en partner med problemer som han/hun ønsker å få hjelp med, for da skjønner jeg at vedkommende blir kasta rett på dør. Anonymkode: c689d...c50 Problemer som sykdom, depresjoner, problemer med jobb, skole, familie etc, midlertidige økonomiske vansker osv, kan jeg fint leve med. Men ikke denne «gi blaffen i alle andre enn meg selv»-typen problemer. Det har du helt rett i. Ta fra han Internett, som du selv foreslår. 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #22 Skrevet 11. mai 2018 Akkurat nå, puppi skrev: Problemer som sykdom, depresjoner, problemer med jobb, skole, familie etc, midlertidige økonomiske vansker osv, kan jeg fint leve med. Men ikke denne «gi blaffen i alle andre enn meg selv»-typen problemer. Det har du helt rett i. Ta fra han Internett, som du selv foreslår. Du forstår tydeligvis ikke at spilleavhengighet er en psykisk lidelse, ikke bare noe han gjør fordi han gir blaffen i alle andre! Anonymkode: c689d...c50
puppi Skrevet 11. mai 2018 #23 Skrevet 11. mai 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Du forstår tydeligvis ikke at spilleavhengighet er en psykisk lidelse, ikke bare noe han gjør fordi han gir blaffen i alle andre! Anonymkode: c689d...c50 Ok 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #24 Skrevet 11. mai 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg får så vondt av dere! Håper dere finner løsninger! Jeg skal virkelig be for dere. Og ikke bare en gang. Vet Far i himmelen ønsker en løsning for dere og at dere bare skal ha gode ting i livet! Dette skal jeg legge frem for Far i himmelen og han lytter hele tiden. Klem Anonymkode: 06c50...eb0 Far i himmelen kan jo fjerne problemet hvis han vil. Han vet jo nøyaktig hva som skjer, og kan ta vekk spillavhengigheten hvis han vil det. Tydeligvis vil han jo ikke det.... Anonymkode: 0a174...a5f 3
Gjest andysowhat Skrevet 11. mai 2018 #25 Skrevet 11. mai 2018 (endret) Hmmm.... Så du har valgt å bære en byrde for din kjære. Du skal få respekt for det. Jeg må spørre hvordan er partneren din sine ansvarsfølelser, pliktetikk, Conscientiousness, tja syn på slike ting? Jeg spørr fordi det er vanlig at spillavhengige, også er slubberter. Altså de er ikke villig til å bære en byrde. De går ikke ut i samfunnet og sier at denne lidelsen her skal jeg villig ta på megselv slik at jeg føler meg som en dugelig person. Dette er ihvertfall det som virker mest vanlig i min oppfattning. Altså spillavhengighet, det kicket av å få til noe i spillet, vinne over andre, eller vinne tilbake noe som er tapt osv. Er ofte et symbol på at man selv ikke har lært hvordan man skal oppføre seg på en ansvarlig på. Ansvar er ganske grunnleggende grunnstein for oss mennesker, spesielt for menn som ikke har lært ansvar på en ikke fiendtlig måte. Liksom lidelse, eller smerte er noe man opplever daglig, i dag har jeg det vondt bare fordi jeg ikke har spist frokost enda, jeg sov skeivt, i går gikk jeg en 6timers tur og fikk 6-7vannblemmer under beina, jeg har ikke sett kjæresten min på flere dager, Jeg sitter foreløpig i litt penge problemer pga fiksing av bad, osv... Måten man lever med disse daglige smertene og ikke gir opp til smerten er ved å ta ansvar. Liksom, ja jeg fikk 6-7 vannblemmer. Men jeg klarte å gå i 6 timer, og føler meg stolt over at kroppen min er så frisk at jeg får noe slikt til. Det er det ansvarsfulle å si til seg selv. Men uansett, en trend er at, si at jeg ikke forteller eller det er ikke en dialog med meg selv som skjer at jeg er stolt over at jeg får til noe så godt. Altså jeg opplever bare at jeg har 6-7 vannblemmer og det eneste jeg føler på er at jeg har vondt. Så må jeg ha en eller annen måte å håndtere den lidelsen på. En klassisk ting er å spille. Liksom jeg spiller slik at jeg føler meg bra selv om jeg har det vondt i vannblemmene mine. Håper dette er forståelig. Lykke til, og jeg stiller til diskusjon videre, siden jeg gjettet hva problemet er utifra det du skrev. Endret 11. mai 2018 av andysowhat
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #26 Skrevet 11. mai 2018 1 time siden, andysowhat skrev: Hmmm.... Så du har valgt å bære en byrde for din kjære. Du skal få respekt for det. Jeg må spørre hvordan er partneren din sine ansvarsfølelser, pliktetikk, Conscientiousness, tja syn på slike ting? Jeg spørr fordi det er vanlig at spillavhengige, også er slubberter. Altså de er ikke villig til å bære en byrde. De går ikke ut i samfunnet og sier at denne lidelsen her skal jeg villig ta på megselv slik at jeg føler meg som en dugelig person. Dette er ihvertfall det som virker mest vanlig i min oppfattning. Altså spillavhengighet, det kicket av å få til noe i spillet, vinne over andre, eller vinne tilbake noe som er tapt osv. Er ofte et symbol på at man selv ikke har lært hvordan man skal oppføre seg på en ansvarlig på. Ansvar er ganske grunnleggende grunnstein for oss mennesker, spesielt for menn som ikke har lært ansvar på en ikke fiendtlig måte. Liksom lidelse, eller smerte er noe man opplever daglig, i dag har jeg det vondt bare fordi jeg ikke har spist frokost enda, jeg sov skeivt, i går gikk jeg en 6timers tur og fikk 6-7vannblemmer under beina, jeg har ikke sett kjæresten min på flere dager, Jeg sitter foreløpig i litt penge problemer pga fiksing av bad, osv... Måten man lever med disse daglige smertene og ikke gir opp til smerten er ved å ta ansvar. Liksom, ja jeg fikk 6-7 vannblemmer. Men jeg klarte å gå i 6 timer, og føler meg stolt over at kroppen min er så frisk at jeg får noe slikt til. Det er det ansvarsfulle å si til seg selv. Men uansett, en trend er at, si at jeg ikke forteller eller det er ikke en dialog med meg selv som skjer at jeg er stolt over at jeg får til noe så godt. Altså jeg opplever bare at jeg har 6-7 vannblemmer og det eneste jeg føler på er at jeg har vondt. Så må jeg ha en eller annen måte å håndtere den lidelsen på. En klassisk ting er å spille. Liksom jeg spiller slik at jeg føler meg bra selv om jeg har det vondt i vannblemmene mine. Håper dette er forståelig. Lykke til, og jeg stiller til diskusjon videre, siden jeg gjettet hva problemet er utifra det du skrev. Han tar absolutt ansvar for at han spiller. Han sier selv at han er avhengig, å prøver selv å skaffe seg hjelp. Han har også fortalt familien sin omfanget av problemer. Så vil absolutt si at han tar ansvar. Anonymkode: c689d...c50
Gjest andysowhat Skrevet 11. mai 2018 #27 Skrevet 11. mai 2018 (endret) 8 hours ago, AnonymBruker said: Han tar absolutt ansvar for at han spiller. Han sier selv at han er avhengig, å prøver selv å skaffe seg hjelp. Han har også fortalt familien sin omfanget av problemer. Så vil absolutt si at han tar ansvar. Anonymkode: c689d...c50 Vent, du sier at han tar ansvar for at han spiller men han kjører fortsatt økonomien til grunne? (Edit: dumt unødvendig spørsmål, jeg skjønte hvor du kom fra.) Tipset som er gitt, er vel at du tar vekk ansvaret for det han ikke klarer, og ikke forvent at han tar det ansvaret i nåtid, og legger byrden av det ansvaret på degselv for en stund, frem til ting er bedre. Så det er noe her som ikke blir tatt ansvar for, og det ser ut som han er villig til å ta ansvar og forstår viktigheten av det. Men vet ikke hva eller hvordan han skal ta ansvar for det. Så problemet er ikke så mye om vilje, men heller hva eller hvordan. Jeg prøvde å komme så vidt innpå det i min forrige post. 9 hours ago, andysowhat said: En klassisk ting med det å spille. Liksom jeg spiller slik at jeg føler meg bra selv om jeg har det vondt i vannblemmene mine. Altså det fungerer som en kompensering av noe som mangler, eller noe som ikke skjer. Altså du la ut som "fakta" at han har en generell negativ tankegang. Så spillingen skjer nok som en kompensering av den negative tankegangen. mhm, det er noe som er vanskelig å snakke generelt om også magisk kommer det en løsning. Men det går ann å lese om generelle kulturelle problemer i samfunnet, og sjekke om det er en del av den negative tankegangen. Men get real, dette er langt mindre effektiv enn å oppsøke en profosjonell. (Edit: ser at jeg tok litt overhånd under her. Men ja, jeg tror ikke det jeg skrev under her er veldig viktig lesning. Men jeg syns det er viktige generelle tanker. Om noe..... UGH JEG HAR ALT FOR MYE ENERGI UT Å LØPE! jeg må slutte å skrive randomme tekster.) mhm... Men jeg kan sikkert ta to store kulturelle elefanter som Norge sliter med akkurat nå. Ene problemet er en ting vitenskapen drar med seg. Altså objektivisering. Dette er nok fort et problem spesielt om mannen din er en ateist og er mer villig til å høre på objektive meninger overfor subjektive meninger. Det er jo noe vitenskapen har en generell tedens til å gjøre, det er å gi objektive meninger all makt, til den grad at subjektive meninger ikke har noen verdi. Det dette har tedens til å gjøre med mennesker er at: følelser blir mindre viktige. Man ser på følelser på mer som et magi triks, hvor man holder hånden på bordet, mens en eller annen person stikker en plastdukkehånd med nål, også sitter man å kjenner nålene som blir stukket i plastdukken. (Ikke få meg til å starte på hva effektivisering av samfunnet gjør med følelseslivet vårt.) Dette er ikke en veldig fornuftig måte å forholde seg til følelser på. Det tror jeg mange innser på en eller annen måte, så de velger å ta inn noen følelser men ikke alle. Dette kan være problematisk om det skjer over lange perioder. Det finnes fortsatt følelser som man ikke ønsker, og følelser man ønsker. Dette kan være ganske skummelt syn å ha på sine egne subjektive og andres subjektive følelser. Spesielt om man innser det litt, men ikke helt. Fordi da sitter man fort i et vakum der man tror at man er flink til å lytte til følelser men egentlig ikke er det. Ta feks: Sinne, det er en veldig positiv følelse. Ikke fordi sinne føles bra å føle på. (som er en av grunnene for at folk prøver å undertrykke sinnet.) Men den er veldig positiv iforhold til hva den prøver å si. Så sinne er en følelse som er veldig vanlig å få vist du sitter fast i et vondt mønster. Si du er mobbet, eller du lyger mye, eller jobben er kjip, du skammer deg mye fordi du er ubrukelig elns. Sinnet er følelsen for ødeleggelse. Altså du ønsker å ødelegge, bryte, knuse eller lignende. Er du i en situasjon der du er mobbet. Så er det bra at du blir sint, fordi sinne er der for å fortelle at "øy, det er noe med denne mobbe situasjonen som ikke er helt greit, jeg vil fjerne det fra livet mitt." Da er det lurt at du lytter og diskuterer litt med sinnet, fordi det er jo dumt om sinnet tar overhånd og du banker opp mobberne, det er jo det som er frykten for hva som skjer i krig. men heller bedre å diskutere med følelsen og si liksom, "ja de mobber meg, men kan vi ikke bare ringe politiet." Det er jo kompromisset. Vist dette med følelser med mannen din er et faktum. Spørr hva han føler, søk følelsen på nett, og se hva den er der for å fortelle deg. Trist er følelsen for å be om hjelp feks. Veldig morsom interaksjon vis du søker det opp. En annen elefant er. Våre totalitære holdninger og hvor mange mennesker vi er. Naturlig for oss mennesker så sammenligner vi med hverandre fra barndommen av, dette er utrolig viktig i forhold til å lære hvem vi selv er, og vite hva som er bra/dårlig/ok/ikke ok, blant andre mennesker. Men siden vi er så tilkoblet til sosiale medier og store byer/skoler. Så betyr det at det er vanskeligere og vanskeligere å finne noe man kan være stolt over, altså det er vanskeligere å finne vårt induviduelle kall. Dette er generelt ikke noe problem, fordi man kan enkelt finne sitt sted i samfunnet og akseptere den man er. Men når man blander inn totalitære holdninger to the mix. Altså du lager degselv konkurerende holdninger, som gjør deg villig til å gå lengere for å slå de som vi sammenligner oss med overalt hele tiden. En ting er at dette er ikke noe vår biologi tar så mye hensyn til, mennesket er skapt for å holde styr på 200mennesker. Ikke 50mill på facebook. Problemer med slike intuitive konkurerende holdninger. Er at først og fremst er du dømt til å tape. Fordi sjangsen at du er født et geni, er veldig lav. (skal ikke si imot om du er et geni såklart.) Men det her er noe som gjør at vi generelt får mindre serotonin tilgang til hjernen, altså man føler at man taper til et geni på youtube. Som er da stoffet som hjernen utskilles for å skape glede, styrke, stolthet og lykke til segselv. Et annet problem er bare hvordan konkurerende holdninger tar form. Konkurerende holdninger pleier å være totalitære og tyranniserende. Altså det er holdninger som får deg til å skyte for ambisiøst for hvem du er, eller for lavt for hvem du er. Altså tyranniserende holdninger gjør det ofte slik at du tar på deg større byrder enn det du klarer å bære. Det er fiasko in the making. Det at vi får mindre serotonin til hjernen gjør at man generelt er mer redd for å prøve å ta opp kampen på nytt. Fordi du er overbevist fra dine tidligere fiaskoer da du konkurerte mot facebook kjendiser at du er en taper. https://www.psykiskhelse.no/bladet/2018/midtside-kroppen Men ja! hehe! sjekk youtube, facebook osv. De har langt bedre talsmenn enn det jeg noen gang kommer til å bli.... :D Endret 11. mai 2018 av andysowhat
Muskath Skrevet 11. mai 2018 #28 Skrevet 11. mai 2018 13 hours ago, AnonymBruker said: Forstår at en psykolog ikke får han frisk på magisk vis, å han vet at han må jobbe hardt selv. Men han trenger profesjonell hjelp med å nettopp lære seg å håndtere dette på best mulig måte. Han sliter med å finne ut hvordan han skal håndtere dette, sliter med å forså akkurat hvorfor han spiller, å føler han har mistet seg selv som person. Å akkurat dette kan en psykolog hjelpe han med. Han innser hvor alvorlig problemet er, å ønsker gjerne mer enn alt å slutte, men trenger hjelp til det. Å si at jeg tror på julenissen fordi jeg tror en psykolog kan hjelpe, blir helt feil. Nå er det heller ikke så enkelt å bare flytte hver for oss når vi har hus sammen. Er ikke akuelt å selge huset så lenge vi er sammen da det ligger på verdens fineste plass. Dessuten blir det enda mer utgifter hvis jeg feks plutselig skulle leid meg leilighet, å han hatt huset. Å det har vi rett å slett ikke råd til. Blir litt trist å faktisk litt sjokkert når jeg ser hvor mange som bare ville pakket sakene sine å dratt når partneren har ett problem. Iallefall når jeg har nevnt at han er fullstendig klar over det selv, å ønsker å få hjelp til å takle det! Mine problemer går ikke ut over økonomien nei, men de går så absolutt i veldig stor grad utover livet hans! Anonymkode: c689d...c50 Jeg håper du står som eier av huset alene. Den dagen han kjører økonomien i grøfta har du da et sted å bo. Jeg vet om spilleavhengige som har gått personlig konkurs og mistet alt de eide. Pass på og sjekk hvor han får penger fra og hvor mye han virkelig spiller bort.
Gjest andysowhat Skrevet 11. mai 2018 #29 Skrevet 11. mai 2018 (endret) Forresten, bra jobbet med det å snakke med familie osv, og det å være åpen og dele informasjon. Det er virkelig en klassisk problemstilling til det å ta ansvar. Fortsett sånn! Slike komplimenter tror jeg det er litt få av. ^^ Endret 12. mai 2018 av andysowhat
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #30 Skrevet 11. mai 2018 53 minutter siden, Muskath skrev: Jeg håper du står som eier av huset alene. Den dagen han kjører økonomien i grøfta har du da et sted å bo. Jeg vet om spilleavhengige som har gått personlig konkurs og mistet alt de eide. Pass på og sjekk hvor han får penger fra og hvor mye han virkelig spiller bort. Svært så negative holdninger her da ☺️ Huset står på oss begge, å han skal begynne til psykolog ganske snart. Selv om han har ett problem nå, så betyr det ikke at han alltid kommer til å ha det. De spilleavhengige du vet av prøvde sikkert ikke å skaffe seg hjelp før det gikk for sent. Vet hvor han får penger fra, å har selv bedt dem om å sperre nr hans. Anonymkode: c689d...c50
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #31 Skrevet 11. mai 2018 10 minutter siden, andysowhat skrev: Forresten, bra jobbet med det å snakke med familie osv, og det å være åpen og dele informasjon. Det er virkelig en klassisk problemstilling til det å ta ansvar. Fortsett sånn! Slike komplimenter tror jeg det er litt få av. ^^ Ja han ønsker virkelig hjelp, å er åpen om sine problemer til både min familie å hans familie. Så han har virkelig skjønt at han trenger hjelp Anonymkode: c689d...c50
Muskath Skrevet 11. mai 2018 #32 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Svært så negative holdninger her da ☺️ Huset står på oss begge, å han skal begynne til psykolog ganske snart. Selv om han har ett problem nå, så betyr det ikke at han alltid kommer til å ha det. De spilleavhengige du vet av prøvde sikkert ikke å skaffe seg hjelp før det gikk for sent. Vet hvor han får penger fra, å har selv bedt dem om å sperre nr hans. Anonymkode: c689d...c50 Negative holdninger? Har sett ganske mye ja, og avhengighet er ikke lett å bli kvitt. Ber deg bare være obs og passe på ! 2
spinner Skrevet 11. mai 2018 #34 Skrevet 11. mai 2018 Fint at du greier å bevare respekt for resten av personen. Du bør nok likevel få hjelp til å beskytte deg selv økonomisk. Tror f.eks. en advokat kan være verdt noen kroner. Dere bør også vurdere frivillig kredittsperre på mannen din slik at långiver kan bli ansvarlig hvis noen dytter på ham kreditt. https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/overordnet-om-rettigheter-og-plikter/kreditt-finans-forsikring/hvordan-sperre-for-kredittvurdering/
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #35 Skrevet 11. mai 2018 7 minutter siden, Muskath skrev: Negative holdninger? Har sett ganske mye ja, og avhengighet er ikke lett å bli kvitt. Ber deg bare være obs og passe på ! Du skriver jo mer eller mindre at han kommer til å kjøre oss i grøfta, uansett om jeg har poengtert FLERE ganger at han har skaffet seg profesjonell hjelp. Det er ikke helt umulig å bli kvitt en avhengighet, slik som de fleste her inne tydeligvis mener. Skulle jeg hatt slike holdninger til han, så hadde han nok aldri skaffet seg hjelp. Anonymkode: c689d...c50
Muskath Skrevet 11. mai 2018 #36 Skrevet 11. mai 2018 Just now, AnonymBruker said: Du skriver jo mer eller mindre at han kommer til å kjøre oss i grøfta, uansett om jeg har poengtert FLERE ganger at han har skaffet seg profesjonell hjelp. Det er ikke helt umulig å bli kvitt en avhengighet, slik som de fleste her inne tydeligvis mener. Skulle jeg hatt slike holdninger til han, så hadde han nok aldri skaffet seg hjelp. Anonymkode: c689d...c50 Neida, helt umulig er det ikke. Men det er viktig å fylle det tomrommet i livet hans som blir etter spillingen. Og fylle det med noe som er bra for dere at han driver med, enten det er en hobby, møtevirksomhet eller noe annet. Det blir en tøff jobb. Håper selvsagt dere lykkes!
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #37 Skrevet 11. mai 2018 Akkurat nå, Muskath skrev: Neida, helt umulig er det ikke. Men det er viktig å fylle det tomrommet i livet hans som blir etter spillingen. Og fylle det med noe som er bra for dere at han driver med, enten det er en hobby, møtevirksomhet eller noe annet. Det blir en tøff jobb. Håper selvsagt dere lykkes! Han har begynt å trene veldig mye, han synes dette funker bra Anonymkode: c689d...c50 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #38 Skrevet 11. mai 2018 Spilleavhengighet er som all annen avhengighet, det må behandles og personen MÅ ville det selv. Om han virkelig vil, så må han gå til fastlegen og få en henvisning til en psykolog som god på dette. Og det tar mye lenger tid enn en mnd å bli kvitt. Dette vil han mest sannsynlig slite med i mange år og må holde seg unna alt som kan ligne spilling. Det blir som en alkoholiker. Jeg forsto det sånn at han ikke har tilgang til direkte penger, men klarer å ordne det for det. Da ville jeg faktisk ha gått så langt og nekte han internet hvis ikke dataen/telefon/nettbrettet rettes mot deg eller at du kan se på det ofte. Dette kan jo kun gjøres hvis han er enig og ønsker å få hjelp. Det fungerer ikke hvis han ikke vil. Men han må ha hjelp, og det fort! Ellers så kjører han deres liv i grøfta, og sitt eget etter du har gått fra han. Anonymkode: 404b3...60a
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2018 #39 Skrevet 11. mai 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spilleavhengighet er som all annen avhengighet, det må behandles og personen MÅ ville det selv. Om han virkelig vil, så må han gå til fastlegen og få en henvisning til en psykolog som god på dette. Og det tar mye lenger tid enn en mnd å bli kvitt. Dette vil han mest sannsynlig slite med i mange år og må holde seg unna alt som kan ligne spilling. Det blir som en alkoholiker. Jeg forsto det sånn at han ikke har tilgang til direkte penger, men klarer å ordne det for det. Da ville jeg faktisk ha gått så langt og nekte han internet hvis ikke dataen/telefon/nettbrettet rettes mot deg eller at du kan se på det ofte. Dette kan jo kun gjøres hvis han er enig og ønsker å få hjelp. Det fungerer ikke hvis han ikke vil. Men han må ha hjelp, og det fort! Ellers så kjører han deres liv i grøfta, og sitt eget etter du har gått fra han. Anonymkode: 404b3...60a Har skrevet flere ganger lengre opp her at han har ett sterkt ønske om å få hjelp, å at henvisning til psykolog allerede er sendt Anonymkode: c689d...c50
Agurk Skrevet 11. mai 2018 #40 Skrevet 11. mai 2018 Du er der jeg var. Han innrømmet alt, skaffet hjelp, tårer, depresjoner, ja hele pakka. Jeg gikk fem på. Jeg elsket han jo, og ville jo hjelpe han! I dag sitter jeg her men ansvaret alene for barna våre. Han gidder/orker/klarer ikke ha samvær med barna. Huset er solgt, må leie bolig. Alle sparepengene er brukt opp på å "redde" han eller familien om du vil. Fikk jo hele tider lovnader om at nå skal han få hjelp, snart skal han begynne å bidra økonomisk. Vel.... det kommer ikke til å skje. Han betaler ikke en krone i bidrag heller. Men har høy sigarføring. Ikke vær så dum som meg, kom deg bort! Det blir ikke bedre. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå